Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Verklaard ook direct waarom die ene hengst mij ooit geprobeerd heeft te dekken.
Pluizebolpum schreef:maar wat levert deze nieuwe kennis precies op dan?
Cayenne schreef:Sjoert schreef:Hey Cayenne, vanwaar deze foto?
Met welke persoon die jij kent vertoont ie gelijkenissen?![]()
![]()
Ja, ik wilde er toch graag wat bij zetten en dit was een mooi excuus om eens gewoon een foto uit te vissen bij je
Geen idee op wie ie lijkt, maar een knappe vent is het wel
) vraag ik me inderdaad ook af wat we met deze "nieuwe" kennis moeten.
yarrah schreef:Ik denk dat "onze" genetisch materiaal veel lijkt op die van alle zoogdieren. Met andere woorden wij zijn ook maar zoogdieren.

Yessy schreef:Als het volledige DNA van het paard bekend is (nouja.. volledig is een groot woord, zal wel rond de 96% zitten) kan je eenvoudiger testen op bepaalde aandoeningen/ziektes, maar ook welke genen coderen voor bijvoorbeeld vachtkleur.
Rivano schreef:Pluizebolpum schreef:maar wat levert deze nieuwe kennis precies op dan?
Het geeft (bijvoorbeeld) aan dat het paard beter geschikt is voor laboratorium/dierproeven dan de hond, of op zijn minst meer betrouwbare resultaten oplevert. Al weet ik niet of dat ook de reden was voor het onderzoek.
Maar je zou het natuulijk ook om kunnen draaien.
Kunnen we ook mensen gebruiken om experimentele paarden-proeven uit te voeren!
Maak ik meteen een bruggetje naar het andere [VN] bericht van vandaag waar de FEI opnieuw gaat kijken naar de schadelijkheid van de Rollkur. Laten we gewoon 100 ruiters in een laboratorium met stang & trens 5 jaar rondjes rennen op de rollkur manier. Daarna verrichten we sectie op de nek- en rugwervels. Gaat dit misschien wat te ver voor de tere kinderzieltjes, dan kunnen we ook gewoon een appel-paardensnoepjes-smaak-test organiseren. je hebt alles voor je paard over natuurlijk!
Nemurin schreef:Yessy schreef:Als het volledige DNA van het paard bekend is (nouja.. volledig is een groot woord, zal wel rond de 96% zitten) kan je eenvoudiger testen op bepaalde aandoeningen/ziektes, maar ook welke genen coderen voor bijvoorbeeld vachtkleur.
Bij DNA-onderzoek en vergelijkingen met de mens zijn heel veel andere zoogdieren ook bijna volledig uitgepluisd (als het goed is) dus ik begrijp niet helemaal wat hier "nieuw" aan is. Het is wel zo dat er steeds meer onderzoek naar genetische afwijkingen komt, maar dat is ook puur omdat veel ontwikkelingen uit de humane geneeskunde doorstromen naar de diergeneeskunde en het dus gewoon wat later daar langs komt. De mens zijn DNA is dus als eerste in zijn geheel uitgezocht, maar de andere dieren hun DNA was ook al voor een heel groot deel bekend. Zelfs niet-gedomesticeerde dieren: bv. kangaroes.
En ik ga eens even kijken of ik wat van die sequence snap, ik gok van niet... *loer*

Rivano schreef:Pluizebolpum schreef:maar wat levert deze nieuwe kennis precies op dan?
Het geeft (bijvoorbeeld) aan dat het paard beter geschikt is voor laboratorium/dierproeven dan de hond, of op zijn minst meer betrouwbare resultaten oplevert. Al weet ik niet of dat ook de reden was voor het onderzoek.
Maar je zou het natuulijk ook om kunnen draaien.
Kunnen we ook mensen gebruiken om experimentele paarden-proeven uit te voeren!
Maak ik meteen een bruggetje naar het andere [VN] bericht van vandaag waar de FEI opnieuw gaat kijken naar de schadelijkheid van de Rollkur. Laten we gewoon 100 ruiters in een laboratorium met stang & trens 5 jaar rondjes rennen op de rollkur manier. Daarna verrichten we sectie op de nek- en rugwervels. Gaat dit misschien wat te ver voor de tere kinderzieltjes, dan kunnen we ook gewoon een appel-paardensnoepjes-smaak-test organiseren. je hebt alles voor je paard over natuurlijk!