Evaluatie op komst van receptplicht voor diergeneesmiddelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Evaluatie op komst van receptplicht voor diergeneesmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 08:59

www.levendehave.nl


Er komt een evaluatie van de regelgeving rond de receptplicht voor diergeneesmiddelen. Op basis daarvan zal minister Verburg bepalen of er aanvullende maatregelen nodig zijn.

Verburg gaat hiermee in op de handel in diergeneesmiddelen via internet. Het gaat daarbij om bijvoorbeeld ontwormingsmiddelen. Voor deze middelen geldt dat er een recept nodig is van de dierenarts. Websites bieden deze recepten na het invullen van een vragenlijst gratis aan, iets waarover onder meer de KNMvD (de beroepsorganisatie van dierenartsen) zich grote zorgen maakt. Bij een goede praktijk hoort dat een dierenarts op z'n minst de dierhouder kent, wanneer hij een recept verstrekt.

Volgens Verburg besteedt de AID aandacht aan de handhaving van de receptplicht en internethandel. Het voorschrijf- en verkoopgedrag van bepaalde middelen moet goed worden gecontroleerd en waar nodig bijgestuurd, zo schrijft ze staat in de Nota Diergeneesmiddelen. ''Verder kunnen uitspraken van het
Veterinair Tuchtcollege richting geven aan de kaders rond de ‘Good Veterinary Practice’ en wat in dat verband van de dierenarts verwacht mag worden.''

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Evaluatie op komst van receptplicht voor diergeneesmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:34

aanvullende maatregelen?
Is het nu al niet moeilijk genoeg?
Ik heb gisteren weer medicijnen besteld.....recept doorgescand en de niet-slachtverklaring.

(Toen ik 3 jaar geleden begon medicijnen bestelde(dezelfde)moest het paspoort gescand worden,weer de niet-slachtverklaring en werd de dierenarts opgebeldt(frankrijk))

Het originele recept op de post gedaan.

Gelukkig kan ik voor een half jaar bestellen omdat het een medicijn is waar hij niet meer vanaf komt.

Ik vind het goed genoeg zo!

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Evaluatie op komst van receptplicht voor diergeneesmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:21

Ik haal mijn wormspuiten bij een andere DA dan die van mijzelf (is nl. dichterbij). Gewoon bij de receptie zonder paspoort ed., betalen en meenemen.

haan

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: in het hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:30

Mijn DA had alleen ivermectine wormspuiten en dat wilde ik dus niet, in het najaar wil ik de equest pramox gebruiken, ik heb de spuiten dus weer bij agradi besteld.
Zolang dierenartsen het hele assortiment met diverse ingredienten niet hebben bestel ik, zo lang als het kan, bij agradi. Ik wil volgens mijn eigen ontwormschema werken en me niet aanpassen aan de voorraad van de dierenarts.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Evaluatie op komst van receptplicht voor diergeneesmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:29

Dat hele gedoe met recepten uitschrijven voor wormenkuren is ook belachelijk en dat wordt alleen maar gedaan om extra geld in het laatje te krijgen, als je bij de da zelf de wormenkuren koopt dan betaal je niet voor het recept, maar als je het ergens anders wilt halen dan moet je wel betalen voor het recept, geldtrekkerij heet dat. EN het is nu ook echt niet zo dat ze nu beter weten welk paard op welke manier ontwormd wordt. Ik krijg namelijk ook zonder problemen kuren voor andere paarden mee. Gewoon dikke vette BS, maar dat zal vast niet uit te evaluatie komen, ze zullen het allemaal vast heel nuttig vinden :+.

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:52

Het is een hopeloos gedoe...met die receptplicht. Bah...
En dan willen ze het nog moeilijker maken? Zucht...

Ook voor mijn geiten en schapen....haalde ik vroeger bij de welkoop pillen die ik gewoon per stuk kon afrekenen. Nu zit ik met een hele doos....die ik nooit op krijg voor de uiterste houdbaarheidsdatum is verstreken, aangezien ik geen enorme kudde schapen en geiten heb, maar slechts 4 heb lopen (3 geiten, 1 schaap).

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Evaluatie op komst van receptplicht voor diergeneesmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:55

Ik haal mijn wormspuiten nog gewoon zonder recept hier in Ermelo.Ik krijg ze gelijk mee,hun vinden het ook zo'n onzin om eerst dat recept op te sturen en pas later de wormspuiten ophalen.Wel word ik gebeld door een of andere veearts en dan moet ik zeggen dat ik ze idd. besteld heb,niet dat ik ze al meteen heb mee gekregen.

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Re: Evaluatie op komst van receptplicht voor diergeneesmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:27

Ik laat bij mijn ponys steeds eerst een mestonderzoek doen en aan de hand daarvan ontworm ik wel/niet. Dat is wat ze eerst wilde toch, dat er niet klakkeloos iedere 6 weken ontwormt werd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:42

Ik vraag me af of er veel mensen zijn die daadwerkelijk gewoon om de 6 weken een wormenspuit naar binnen duwden, kan het me eigenlijk niet zo voorstellen! Heb het idee dat je nu alleen maar krijgt dat mensen juist minder snel ontwormen, want het is zo'n gedoe. En dan doel ik vooral op mensen die al niet zo krap kijken qua verzorging van hun dieren... als ik even denk als zo iemand: zou ik op de gemakkelijke manier maar 2x ontwormen per jaar dan zou ik dat nu met gedoe van recept etc gewoon niet meer doen. Nee DAT is goed voor het welzijn van de paarden in Nederland :(

wolf359
Berichten: 113
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:11

idinn schreef:
Ik vraag me af of er veel mensen zijn die daadwerkelijk gewoon om de 6 weken een wormenspuit naar binnen duwden, kan het me eigenlijk niet zo voorstellen! Heb het idee dat je nu alleen maar krijgt dat mensen juist minder snel ontwormen, want het is zo'n gedoe. En dan doel ik vooral op mensen die al niet zo krap kijken qua verzorging van hun dieren... als ik even denk als zo iemand: zou ik op de gemakkelijke manier maar 2x ontwormen per jaar dan zou ik dat nu met gedoe van recept etc gewoon niet meer doen. Nee DAT is goed voor het welzijn van de paarden in Nederland :(



Waarom denk jij dat het zo goed is om er elke 6 weken onnodige medicijnen in je paard te stoppen?

mijn paard wordt ongeveer 2 x per jaar ontwormd, als ze naar buiten gaan en wanneer ze naar binnen komen.
sta nu op stal waar er eerst mestonderzoek wordt gedaan 2x in het jaar, dit jaar was ze helemaal schoon, dus geen onnodige wormspuit er in, alleen van het zomer was er een pony in de kudde met wormbesmeting toen is gewoon preventief de hele kudde ontwormt. maar elke 6 weken er zomaar een wormspuit in drukken geeft dus dat er zoveel resistentie begint voor te komen bij die wormen.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: Evaluatie op komst van receptplicht voor diergeneesmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:22

De kliniek hier in 't dorp vraagt wat voor spuit je wilt, je betaald 'm en je krijgt 'm gewoon mee hoor! De vragen die via internet moeten worden beantwoord zijn een stuk uitgebreider. En ter info, dit was de eerste keer dat ik bij de betreffende paardenkliniek kwam, ze kenden mij dus niet als klant, en hadden geen flauw idee wat voor paard(en) ik heb. En daar vroegen ze ook niet naar.

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Evaluatie op komst van receptplicht voor diergeneesmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:18

Ik baal van die receptplicht. Ik zit zelf altijd krap in m'n tijd en nu moet ik eerst naar de veearts rijden, een recept halen en een wormkuur kopen en dan weer terug naar stal, waar ik eerder gewoon via internet kon bestellen.

Mestonderzoek vind ik persoonlijk niet veilig genoeg, omdat nu eenmaal niet ALLE wormen in de mest terechtkomen. Ik wil gewoon periodiek ontwormen, klaar.

Maar volgens mij is het gevolg van die receptplicht vooral dat er slordiger ontwormd wordt. Ik rijd dan nog wel naar die veearts, hoewel ik d'r van baal, maar personen die eigenlijk helemaal geen moeite voor hun beesten overhebben, en bijvoorbeeld een paar ponietjes hebben staan waar ze nooit naar omkijken, juist die mensen gaan nu hun dieren alleen maar slechter ontwormen. Omdat het gewoon meer moeite kost.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:23

HannahFrouk schreef:
Maar volgens mij is het gevolg van die receptplicht vooral dat er slordiger ontwormd wordt. Ik rijd dan nog wel naar die veearts, hoewel ik d'r van baal, maar personen die eigenlijk helemaal geen moeite voor hun beesten overhebben, en bijvoorbeeld een paar ponietjes hebben staan waar ze nooit naar omkijken, juist die mensen gaan nu hun dieren alleen maar slechter ontwormen. Omdat het gewoon meer moeite kost.

Dit is waar!! Daarom is het zo'n slechte regeling!

Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:31

Wel grappig dat veel mensen denken dat de dierenartsen deze regeling bedacht hebben.
Denk je dat ze zitten te wachten op klanten die niet komen of op klanten die stampij staan te maken aan de balie of op de extra kosten (want dat is het voor praktijken, je moest eens weten hoeveel extra tijd er alleen al in gaat zitten)? :n
Maar toch, het merendeel van de dierenartsen is het er wel mee eens, daarom is de regeling ook gekomen natuurlijk.
Resistentie tegenhouden zodat we over 10 jaar ook nog kunnen ontwormen, bewust ontwormen met het goede middel bij het goede paard en goede tijdstip, op het goede tijdstip mestonderzoek doen (waarbij de diverse wormeitjes dus wel zichtbaar zijn, want sommigen houden inderdaad een 'winterslaap'), ik snap het probleem niet voor alle bokkers die goed voor hun beestjes zorgen. :)
Uiteindelijk leidt het allemaal tot een goed doel en als iedereen er eenmaal aan gewend is.. Ach, dan valt het ook allemaal wel weer mee.
Als dit voor mensen al teveel werk is, dan moet je misschien nadenken of je wel een geschikte eigenaar bent voor je dier. Dat mensen niet gaan ontwormen is gedeeltelijk ook de bedoeling, alleen als het nodig is dus.

Jessix

Berichten: 16452
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:33

Ik vind het ook maar onzin. Het was maar wat makkelijk om een wormenkuur mee te nemen van de voerhandel of ruitershop, waar je dan toch was. Al die stomme regeltjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:28

wolf359 schreef:
Waarom denk jij dat het zo goed is om er elke 6 weken onnodige medicijnen in je paard te stoppen?

Niet? Ik zie daar het hele nut niet van in om dat om de 6 weken te doen.. beetje nutteloze bezigheid namelijk :)*

bluebeauty
Berichten: 568
Geregistreerd: 12-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:03

DeSa schreef:
Ik laat bij mijn ponys steeds eerst een mestonderzoek doen en aan de hand daarvan ontworm ik wel/niet. Dat is wat ze eerst wilde toch, dat er niet klakkeloos iedere 6 weken ontwormt werd?

Doe ik ook en ik heb dit jaar maar 1x moeten ontwormen.
Bevalt erg goed dat je er niet elke 2 maanden standaard een kuur erin propt, terwijl je niet eens weet of ze wormen hebben.
Ik ben bang dat er echt resistentie komt, doordat mensen nog steeds elke 6-8 weken standaard ontwormen. Ik werk in ieder geval niet mee aan resistentie.

wolf359
Berichten: 113
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:39

idinn schreef:
wolf359 schreef:
Waarom denk jij dat het zo goed is om er elke 6 weken onnodige medicijnen in je paard te stoppen?

Niet? Ik zie daar het hele nut niet van in om dat om de 6 weken te doen.. beetje nutteloze bezigheid namelijk :)*


a sorry, had blijkbaar niet helemaal goed gelezen. mijn excuses.

Maar helaas zijn er dus wel mensen die dat doen, ken zelfs een stal waar ze dat wel even voor je doen, en vaak ook nog met steeds het zelfde middel, want ja die grote partijen zijn lekker goedkoop.

Ben een groot voorstander van mestonderzoek, en of je dat nou 2x per jaar doet of 4x dat maakt niet uit, maar dan wordt er het middel en de hoeveelheid voor geschreven die echt nodig zijn.

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Evaluatie op komst van receptplicht voor diergeneesmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:45

Ik heb ook mestonderzoek laten doen... maar toen ik voor de zekerheid er toch ook maar een spuit indeed (omdat ze ondanks dat ze volgens het mestonderzoek niet hoefde, toch wat inviel en een 'buikje' kreeg) bleek ze toch wel wormen te hebben..

Ik vertrouw zo`n mestonderzoek dus niet genoeg om daar het leven van mijn paarden vanaf te laten hangen. Want een verwaarloosde wormbesmetting bij een jong paard kan desastreuze gevolgen hebben..

Marion71
Berichten: 2377
Geregistreerd: 15-06-05

Re: Evaluatie op komst van receptplicht voor diergeneesmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:51

Precies Mariska! Ik ben ook geen voorstander van ontwormen alleen op basis van mestonderzoek. Dat moet je regelmatig doen EN lintworm kun je daar niet uit opmaken. Werkzame stof moet je afwisselen (niet de dure en goedkope, zoals men vaak zegt). Ook helpt alleen jouw paard ontwormen niet als ze in een groep gehouden wormen. Alles ontwormen of niks ontwormen, meer smaken zijn er niet. En liever overdoseren dan onderdoseren, daarvan krijg je in de eerste plaats resistentie.
Als je minder wormkuren wilt gebruiken, moet je zorgen voor weinig wisseling in je paardenbestand en zorgen voor een schone wei. De receptplicht is klinkklare onzin, waar idd niemand op zit te wachten.