Groen! vraagt verbod op kermisattracties met paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Groen! vraagt verbod op kermisattracties met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 12:27

http://www.politics.be

Op de Oostendse kermis stond dit jaar alweer een kraam met pony’s waarop kinderen rondjes kunnen rijden. De voorbije jaren was dit ook het geval. Vorig jaar stond er ook een kraam met hamsters. Groen! eist tegen volgend jaar een verbod op alle kermisattracties met dieren. Deze druisen immers in tegen het dierenwelzijn en zijn eigenlijk niet meer van deze tijd.

Wij bezochten het kermiskraam en stelden vast dat de pony’s de ganse dag achter elkaar rondjes moeten stappen in een kleine ronde met een diameter van zo’n vijf meter. De kraamuitbater houdt toezicht en gebruikt af en toe een zweep. De paarden geven een apathische indruk en worden de ganse dag blootgesteld aan de kermismuziek en het vele volk. Rondjes stappen op de stenen vloer van het Mijnplein is bovendien slecht voor hun hoeven en er wordt maar zeer sporadisch een beetje zagemeel op de grond uitgestrooid. Van eten of water was er tijdens ons bezoek niets te merken.

Dergelijke kramen zijn een vorm van dierenmishandeling en eigenlijk niet meer van deze tijd.

Steden zoals Gent en Antwerpen hebben dit reeds verboden, we vragen dat Oostende hetzelfde doet. Het stadsbestuur heeft dit nochtans reeds geprobeerd en voegde in het stedelijk reglement op foorkramen een verbod in op attracties met levende dieren. De FOD Economie floot het stadsbestuur echter terug onder het mom van “vrijheid van ondernemen”. Op de gemeenteraad van 23 oktober moest het bewuste artikel dan ook geschrapt worden.

Toch zijn er mogelijkheden om dergelijke kramen te verbieden. In Gent luidt het stedelijk reglement m.b.t. kermisactiviteiten, art.3 §3, als volgt: “de uitbating van een kermisattractie met levende dieren die niet voldoet aan alle reglementaire voorschriften betreffende deze materie is verboden.” Er wordt dus impliciet verwezen naar bijvoorbeeld de wet op de dierenwelzijn of de circuswetgeving. In de wet op dierenwelzijn (14 augustus 1986), art. 4, staat deze passage: “Niemand mag de bewegingsvrijheid van het dier dat hij houdt, verzorgt of te verzorgen heeft, zodanig beperken dat het aan vermijdbare pijnen, lijden of letsels is blootgesteld.” Belangrijker nog, in de circuswetgeving staan voor pony’s zeer strenge richtlijnen die voor kermisuitbaters niet haalbaar zijn, bijv. de eis op een buitenverblijf van 40 m² per pony, een binnenverblijf van 9 m² per pony, aanwezigheid van ruwvoer, stro of zaagsel op de grond, enzovoort. In Gent is deze “omweg” doeltreffend gebleken: op de kermissen staan geen attracties met levende dieren.

Groen! vraagt van het stadsbestuur de creativiteit en het doorzettingsvermogen om op deze manier volgend jaar een dergelijk verbod in te voeren. Wij hebben begrip voor de foorkramers die hiermee hun brood proberen te verdienen en willen niet provoceren (daarom wachtten we tot de laatste dag met ons initiatief), maar dit druist in tegen het dierenwelzijn. Groen! stelt voor dat het stadsbestuur samen zit met de bewuste foorkramers en op zoek gaat naar een alternatief.

Op de volgende gemeenteraad zal Groen! peilen naar het standpunt van het stadsbestuur. Daarnaast ijvert Groen! voor een explicieter verbod op kermisattracties met dieren op federaal niveau. Ik zal een parlementaire vraag stellen aan Laurette Onkelinx, federaal minister bevoegd voor Dierenwelzijn, om tot een uniforme regeling te komen. Indien nodig neemt onze fractie in de Kamer zelf een wetgevend initiatief.

Wouter De Vriendt (Groen!) - Gemeenteraadslid Oostende en volksvertegenwoordiger.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:39

Goed dat er iets aan gedaan wordt! Alhoewel ik vroeger altijd stond te springen bij de pony's vind ik het behoorlijk naar. (vroeger natuurlijk nooit over nagedacht :o )

Aurelle_

Re: Groen! vraagt verbod op kermisattracties met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:41

Eindelijk.. al moet ik zeggen dat de kermispony's in belgie verbazend wekkend goede zadeltjes hadden. En geen hoofdstel! Maar ze moeten sowieso verdwijnen.

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:44

eindelijk :)

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:57

Hier staan ze ook elk jaar... Inderdaad, geen hoofdstel, maar halster, maar daar wel bijzetteugels aan van touw...

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:19

Geen hoofdstel is misschien ook wel beter anders zitten die kinderen maar te trekken. Het is wel zielig, ik hoop dat het lukt om ze te verbieden!

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:21

In brugge hebben ze een goed zadeltje,en hangen ze aan een halstertje.Ze lopen in Brugge wel op zagemeel.
Als ze het verbieden in Gent,Antwerpen en mss ook in Oostende,waarom dan niet in heel belgië?

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:28

Hier in Hasselt was er een vreedzame protestactie gekomen (goedgekeurd door het stadsbestuur) d.w.z. mensen met bordjes! De foorkramers hebben toen tesamen die mensen hardhandig aangepakt met als gevolg dat Stad Hasselt in de krant heeft verkondigd dat volgend jaar de pony-kraampjes wel nog welkom zijn en de actievoerders niet!! LOGICA????
De zadeltjes en hoofdstellen zijn echt niet het ergste! Ik ken iemand die eens zo'n kermispony had gekocht. Die pony's moeten de hele dag door hetzelfde rondje lopen op de linkerhand. Daardoor had die pony een vergroeide voet, door dus altijd een korte draai te moeten maken op dat linkervoorbeen. Zelfs als het beestje in de wei mocht ging hij nooit rechtsom! Echt supererg! En zo'n vergroeide voet komt echt niet zo makkelijk meer goed... laat staan dat die pony's de rest van hun leven in de attractie moeten werken!

lotte_2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:31

Er zijn natuurlijk ook mensen die het wel goed kunnen en willen doen voor hun pony's.
Je zult er zoals jullie zeggen best mensen tussen hebben die zorgen voor een goede ondergrond(juiste rondes), goede betuiging en op tijd rust. Ik denk dat je deze mensen mag laten staan.

Je hebt aan de andere kant ook manegepony's die elke dag een paar uur lopen met hobbelende, trekkende en schoppende mensen.

Waar kun je dan als pony beter staan?

Tis wel extreem ;) dat weet ik ook wel, maar gewoon als voorbeeld.

En wat gebeurd er met al die kermispony's als ze nergens meer mogen staan?
Ik denk dat dan het grootste deel toch wel naar de slacht gaat!

Bij ons stonden ook wel eens pony's die rondjes moesten lopen, maar deze pony's liepen verschillende rondjes op gras!
Dit was dan een keer per jaar. De rest van het jaar werden de pony's gereden door leuke verzorgertjes en gingen eens op wedstrijd etc. DIt is natuurlijk ook een goede manier...

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:32

Goed zo, mogen ze overal ter wereld verbieden!

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:34

Werd tijd en dat geldt voor alle dieren. Van de zomer hadden ze bij ons op de braderie een cavia race. Beestjes zaten de hele dag in de volle zon met allemaal van die kleine jongen erom heen die de cavia's willen aaien. Erg zielig.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:38

lotte_2 schreef:
Er zijn natuurlijk ook mensen die het wel goed kunnen en willen doen voor hun pony's.
Je zult er zoals jullie zeggen best mensen tussen hebben die zorgen voor een goede ondergrond(juiste rondes), goede betuiging en op tijd rust. Ik denk dat je deze mensen mag laten staan.

Je hebt aan de andere kant ook manegepony's die elke dag een paar uur lopen met hobbelende, trekkende en schoppende mensen.

Waar kun je dan als pony beter staan?

Tis wel extreem ;) dat weet ik ook wel, maar gewoon als voorbeeld.

En wat gebeurd er met al die kermispony's als ze nergens meer mogen staan?
Ik denk dat dan het grootste deel toch wel naar de slacht gaat!

Bij ons stonden ook wel eens pony's die rondjes moesten lopen, maar deze pony's liepen verschillende rondjes op gras!
Dit was dan een keer per jaar. De rest van het jaar werden de pony's gereden door leuke verzorgertjes en gingen eens op wedstrijd etc. DIt is natuurlijk ook een goede manier...

Ja er zijn er wel die goed voor hun pony's zorgen maar als ze steeds datzelfde kleine rondje moeten lopen... waardoor zelfs de voeten vergroeien (moet je echt eens bekijken! elke pony heeft een kromme linkervoorvoet!)...
Wij hebben hier ook een dierendag. En dan staan er ook wel ponytjes waar kindjes eens op mogen zitten! Maar dat is dan telkens een ander rondje en aan de koord, kindjes dus geen teugels in de handen, regelmatig pauzes in schaduw met water en de rest van het jaar lekker leven zoals enig ander paard! Is toch een heel verschil...

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:42

Heb zo'n kraampje in Nederland nog nooit gezien... Gelukkig...

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:42

Ik denk dat die kermispony's die rondjes lopen zielig zijn. Maar die die gewoon aan de hand worden meegeleid en een lang stuk stappen, omdraaien en weer terug stappen, dat kan veel minder kwaad dan een manegelespony zijn hoor...

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:47

Vind ik een goede zaak!

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:49

In Weert staan ze ook nog ieder jaar.. Ze sluiten dan wel eerder dan de normale atracties maar blijf het zielig vinden!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:33

Goed dat ze er wat aan proberen te doen!
Ik vind het zielig dit soort dingen, heel vroeger moest ik eens op zo'n soort pony omdat ik met mensen was die wisten dat ik pony's zo leuk vond, was er om de hoek snel afgestapt en heb de pony laten grazen... vonden ze niet leuk, was echt niet de bedoeling, maar heb dat altijd al vreselijk gevonden..

Ik vind het ook heel goed dat je tegenwoordig ook eens vaker hoort dat er maneges zijn waar je zo veel mogelijk op dezelfde pony lest zodat de pony's niet teveel verschillende kinderen op en rond zich hebben, denk dat er in die hoek nog een hoop te verbeteren valt!

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:57

Het is een goed idee om het eens onder de loep te nemen.
Hoe hun met de paaden omgaan.

Ik heb het hier in nederland wel gezien.
Alleen dan lopen ze gewoon recht uit en draaien na een stukje weer om.
Hadden wel eten en drinken en zagen er goed verzorgd uit.
Niet echt tussen de harde muziek was verder niet echt iets mis mee.
Vondt ik, maar zeer zeker goed dat ze er naar kijken

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:17

Eindelijk eens een goede initiatief van Belgie!

Ja het is alsof hier de dierenwelzijn niet vanboven staat in de lijst, terwijl in Nederland en Duitsland een speciale partij voor dieren bestaat.

Hoop dat ze dit in heel Belgie kunnen verbieden.
Sommige hebben hoofdstellen aan maar dan met touwen aangespannen zodat ze onder moet blijven met hun hoofd.
Ja dat is niet de bedoeling!

Ik hoop dat ze dit kunnen verbieden!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:21

Dat men zich hard maakt voor een verbod van die ouderwetse 'ponydraaimolens' (dwz. pony's die vastgebonden hele dag rondjes lopen' ben ik het zeer mee eens. Hier in Deventer echter op de zomerkermis staat ook altijd een stand met pony's, shetten en mini-appies voornl. Die hebben het volgens mij best wel goed getroffen hoor; lopen gewoon rechtuit met een begeleider er naast en keren dan om. Lawaai en drukte zal er altijd wel zijn, maar ze staan meestal wel op een iets afgelegen plekje. Water en voer zijn er voldoende volgens mij. Zadeltjes zijn echt van die 'kermisponyzadeltjes'; gewoon een plat pannoekzadeltje met zo'n greep er op om aan vast te houden. Of ze ook hoofdstelletjes met bitjes in hebben weet ik eigenlijk niet, volgens mij dragen ze gewoon halsters, verder geen geklooi met touwen e.d.

Enige waar ik mij dan aan kan storen is het feit dat er nog wel eens te grote en/of te zware kinders op zo'n kleine pony worden gezet. Maar voorzover ik weet lopen die pony's enkele kermissen per jaar en mogen de rest van het jaar gewoon lekker op het land lopen.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:57

Hier staan ze ook op de kermis in de stad en ik zag dat ze savonds alle ponies de vrachtwagen op doen waar ze de nacht doorbrengen om de volgende dag weer met de kinderen te moeten lopen. Even lekker de benen strekken is er niet bij.
Een naar idee dat leven van die pony's en ik ben blij dat er eindelijk een verbod op komt!

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:56

lk vind het wel een goed idee. ik ben toen met school naar wenen gegaan en toen naar Prater geweest, kermis die het hele jaar door er is. en daar stond toen ook zo'n pony draaimolen.
echt heel zielig. hebben even met een groepje van 5-6 meiden even luidruchtig aaah en ooh en zielig geroepen en al die ponys even geaaid. en die man even flink boos aangekeken zodat die zich even moest schamen.
maar ik vind het echt zielig. hele dag rondjes lopen.
ben blij als er gewoon in Europa zo'n heel verbod op komt.
belangrijkste misschien nog wel het naleven en controleren van die regels!

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:05

Dit is regelrechte dierenmishandeling. Als ik vroeger op de "foor" kwam, maakte ik altijd "ruzie" met de uitbaaters; ik kon het niet laten om commentaar te geven. Dit is echt dieren uitbuiten ! Eerst een seizoen laten afzien en dan naar de slacht. Ik walg daarvan !
Men zou de vaak onwetende mensen die hun kinderen op die pony's laten zitten moeten inlichten over het dierenleed dat ze aanrichten.
Als ik dat tafreel zie, word ik zo kwaad....

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:09

Goede zaak, wordt tijd, nu nog de paardenmarkten al zijn die in Belgie niet zo bizar als in Nederland!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:27

@JoyCiej007: Daar zou inderdaad een uitzondering voor moeten komen. Mijn vroegere manege doet dit ook, is gewoon een uitstapje voor de pony's. Zoveel mogelijk over gras wandelen, tussendoor krijgen ze voer, snoepjes, water word regelmatig aangeboden, en er is een geimproviseerde box of iets waar ze even vast kunnen staan. Ook gaat er minstens een grotere pony meer voor kinderen die wat te zwaar zijn voor de shetten.
Vond het vroeger niet altijd even super gaan maar tegenwoordig word er steeds beter op gelet. :)