Paardenkoetsen in Central Park, een van de bekendste attracties in New York, gaan het moeilijk krijgen. Niet omdat ze te lijden hebben van protesten door dierenactivisten. Nee, het ziet er naar uit dat een kwart van de paarden straks zonder een stal zit. En dat terwijl de zeer koude wintermaanden eraan zitten te komen. De stallen bevinden zich aan West 45st Street, maar de stad wil in plaats van hooi, goedkope appartementen in het gebouw. De NY Post schrijft dat daardoor 17 koetseigenaren en 32 paarden op zoek moeten naar een nieuw onderkomen.
Andere stallen vinden in de Big Apple is makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn blijkbaar slechts vier andere locaties, maar die zitten helemaal vol met de feestdagen. En als de koetsen en paarden nergens kunnen overnachten, dan verschijnen ze ook niet in Central Park. Reken er als toerist dan maar op dat je (nog) langer moet wachten op een koetsritje door het park. De koetsiers zijn uiteraard ook allesbehalve blij, want de naderende kerstdagen zijn normaalgesproken hun drukste dagen.
Ooit bestond overigens het plan om paardenstallen ín Central Park te maken, maar het lijkt er niet op dat dat idee nu weer op tafel komt. Maar wie weet, als echt een kwart van alle koetsen wegvalt, is er misschien kans voor de elektrische T-Fords.
Tja, ben er afgelopen september geweest en ik persoonlijk zou nooit zo'n ritje willen maken. Vind het maar sneu. Zeker als ik ze door die mega drukke straten zie gaan, buiten Central Park. Zag ze na twaalf uur 's nachts nog lopen, vanuit ons hotel.
Waarom sneu? Diertjes krijgen voldoende beweging, zijn gewend aan de drukte, hebben voor zover ik het heb gezien allemaal een goed passend tuig, een vriendelijke eigenaar én een stal. Dus het enige wat ik sneu vind, is dit bericht... Hopen dat de paardjes een goed nieuw onderkomen vinden.
Ik ben het met Toekie eens. Wij werden er afgelopen zomer ook niet blij van deze paarden te zien. Vond het zielig.
Toekie
Geplaatst: 02-11-09 15:25
Nee, aan de hoeveelheid beweging zal het niet liggen nee. Heb je ook gezien in wat voor verkeerssituaties die paarden moeten lopen? Alleen al in één taxiritje hadden wij twee botsingen...
Wij moeten ook werken voor ons eten en onderkomen en deze paardjes werken daar samen met hun baasjes voor. Opzich niets mis mee, maar wel als ze straks zonder onderkomen komen te zitten.
Toekie
Geplaatst: 02-11-09 17:08
Dat paarden moeten werken voor hun eten vind ik een raar argument. Zij hebben geen keuze en geen vakbond die voor ze opkomt (alleen bij extreme weersomstandigheden wil de dierenpolitie nog wel eens komen controleren).
De baasjes hoeven niet zonder werk te zitten straks. In het bericht staat sowieso al één alternatief. En een fietstaxi is een ander alternatief. Die zie je nu al veel in New York. Maar ja, dan moeten ze wel zélf het werk doen he.
Overigens hoor je mij niet zeggen dat die baasjes niets om hun dieren geven.
ansje325
Geplaatst: 02-11-09 17:36
vroeger, toen moesten paarden hard werken! Nu echt niet mee. ben ook in Central Park geweest en de paarden zien er allemaal goed uit, krijgen op tijd drinken en staan op ijzers. Niks mis mee. We vinden het tegenwoorden al gauw zielig!
Toekie
Geplaatst: 02-11-09 20:38
Van dezelfde website als het bericht in de beginpost:
Citaat:
Een recent onderzoek van de stad toonde aan dat de paarden te weinig water en schaduw hebben en er te weinig toezicht is.
toekie dat vind ik wel heel slecht hoor....werken voor de kost is tot daar aan toe maar dat zijn toch minder leuke omstandigheden...
In amerika hadden we gewoon een meneer op een fiets die ons voor een paar dollar rondreed haha
Mjay
Geplaatst: 02-11-09 23:15
er staan anders ook altijd paarden op de dam in amsterdam....
Wafel
Geplaatst: 03-11-09 13:40
Ik denk dat je pas weet of het zielig is. Als je weet hoe zon paard zijn week/maand eruit ziet.
Na 12 uur s'nachts lopen opzich is niet zielig. Een paard heeft geen dag en nacht ritme. Een veelste lange dag maken is wel zielig. Maar als het maar af en toe is weer niet. Of hooguit die dag.
Of iets zielig eruit ziet of dat ook is, kan een heel groot verschil tussen zitten. Zou trouwens wel netjes zijn als er voor vervangend onderdak word gezorgd. Voor er dalijk een kudde zwerf paarden rond loopt
Mariska80
Geplaatst: 04-11-09 13:17
Ik hoop dat ze snel een nieuw onderkomen zullen vinden. Ze kunnen anders weleens slecht terecht komen als de eigenaren ze niet meer kunnen houden. Doordat ze geen onderdak meer voor ze hebben dat is pas zielig. Ben niet van mening dat deze paarden het slecht hebben. Ze zien er meestal goed verzorgd uit met net tuig op krijgen goed te eten. En wie zegt dat dat ze echt de gehele dag lopen paarden worden afgewisseld met elkaar.