"Hetze tegen Jakobskruiskruid is volstrekt onterecht"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

"Hetze tegen Jakobskruiskruid is volstrekt onterecht"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 07:42

http://www.trouw.nl

'Campagnevoerders liegen over aantal dode paarden.'

Afbeelding
foto door bokker EstherHegt

Vedermotten zien er met hun opgefrommelde vleugels uit als een T of een kruis. Ze meten een centimeter of twee. Van deze nachtvlinders bestaan vele soorten, insectenfamilies hebben altijd vele leden. De kruiskruidvedermot is een zeldzaam familielid. De vlinder heeft de pech dat-ie gek is op jakobskruiskruid. De hetze van paardenliefhebbers tegen die gele bloemen betekent een vroegtijdige dood voor kruiskruidvedermotten.

Lees het opinie stuk over jakobskruiskruid op de site van Trouw.

badtothebone

Re: "Hetze tegen Jakobskruiskruid is volstrekt onterecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 07:45

|Tja paarden eten het ook niet zo, maar wel als het gemaaid is en hooi is geworden. En dat is gevaarlijk!!!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 07:50

Ik vind het wel een beetje belachelijk wat er over ons paardenmensen gezegd wordt. Daarmee bedoel ik dat we een zondebok zoeken. Jacobskruiskruid is nou eenmaal levensgevaarlijk. Dan vraag ik me af, wil je liever je eigen paarden in leven houden of wil je die vlinders in leven houden? Dan gaan bij mij mijn pony's toch voor.
Zo staat er bijvoorbeeld dat jacobskruiskruid het op vertrapte, overbegraasde bodem goed doet. Maar hoe verklaar je dan dat er zo ontzettend veel in de berm staan, met name langs de snelweg? Daar komt als het goed is nauwelijks iemand, dus kan het absoluut niet vertrapt zijn.
Verder wordt er gezegd dat paarden alleen jacobskruiskruid eten als ze op een kaal stuk land staan. Dit is niet waar. Ze eten het dan sneller, maar als ze op rijk gras staan eten ze het soms ook wel. Vooral voor veulens is het gevaarlijk, die weten namelijk nog niet zo goed wat ze wel en niet mogen eten.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 08:01

Kruiskruid houdt ook nog eens van een schrale bodem.
Aangezien er in de bermen niet bemest wordt heb je daar je antwoord!!!

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 08:02

Ik ben het wel grotendeels met dit stuk eens. Ik denk ook dat het een trieste zaak is als zo'n vlinder uitgeroeid wordt. Jacobskruiskruid is er al eeuwen, of misschien nog wel langer. En iedereen kent die platgetrapte weitjes wel, vol met jacobskruiskruid en een paar pony's die niet veel gras meer hebben om te eten. Ik kan zo een paar van die plaatsen opnoemen. (Die pony's worden waarschijnlijk wel bijgevoerd, zien er vaak gewoon goed uit) Het is natuurlijk wel de verantwoordelijkheid van degene die hooit, om de planten voor het maaien te verwijderen. Is misschien iets meer werk, maar jeetje, zo is het altijd al gegaan. Wij doen dat ook, we verwijderen de planten uit het stuk dat gehooid moet worden en hoe dan ook uit de weide, of het nu gegeten wordt of niet. Maar in de berm staat het mij best. En duizenden paarden overleden??? Dat geloof ik ook niet. Het wordt gepubliceerd als er een dier aan deze vergiftiging overlijdt, dan zouden we daar veel meer van gehoord hebben.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 08:07

tja, zover ik weet behoed het instinct van een paard, het paard ervoor om het te eten, veulen of geen veulen. Ik geloof best dat veulens eerder geneigd zijn om eraan te knabbelen, maar tja, dan maar uit de weide halen hey.
Bij mij staat er vrij veel op het land, ik trek het er altijd weer uit ( drama dagen zijn dag, grrrr, spul is erg hardnekkig).
MAAR wil even melden dat ik de hele populatie van die vlinders deze zomer weer op niveau heb gebracht. Mijn Kruis kruid werd binnen twee dagen totaal leeg gevreten door een leger van die rupsen... Helaas moet ik nog steeds de stelen eruit gaan trekken, maar viola, binnen twee dagen een geel veldje ongezet in een paars-stelig veldje...
Zou het mogelijk om een premie of financiele ondersteuning te krijgen voor al mijn goede werk van van de zomer?

Mijn weide was niet kaalgevreten, maar heeft drie jaar braak gelegen, dus het kruis kruid had volop de kans om zich te verspreiden. Dit jaar is weer de eerste keer dat het in gebruik genomen is, dus erg veel achterstallig werk.
En de reden dat het ook veel in bermen te zien is omdat er niet gesproeid wordt daar met onkruid verdelger en er geen dieren zijn die het af eten. Dus allerlei soorten van kruiden hebben daar volop de kans om te groeien en een kruid ( onkruid of niet) heeft vaak de overhand tot gras.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 08:12

Hier in de natuurgebieden wordt JKK niet bestreden.
Daar mag alles wat groeit en bloeit blijven staan en krijgen vlinders en andere insecten juist alle ruimte.
Misschien moeten ze naast paarden, koeien en schapen, dan ook eens die rupsen van de speciale vlinders daar gaan uitzetten :D

Want JKK hoort niet thuis in weilanden en hooivelden, daar waar beesten (of het nu koeien of paarden zijn) gehouden worden of waar diervoer van gemaakt wordt; in die gebieden hoort JKK wel bestreden te worden.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 08:13

Heel sneu voor de vlinders, maar daarmee heb ik mijn twee haflingers niet terug...

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 08:27

Je bent tegenwoordig verplicht om het uit je weiland te verwijderen! Dat het in bermen staat heb ik geen moeite mee, het zaait alleen zo uit hè ;) Maar het groeit alleen op onbemeste grond (of in elk geval slecht bemeste grond) dus gooi gewoon eens wat mest op je land, dan ben je er zo vanaf ;)

Verder vind ik het een hypocriet stuk, echt weer zo lekker kinderachtig met het vingertje wijzen... Denkt diegene nu echt dat die vlinder er ineens niet meer is, nu er langs de A7 gemaaid is? Nou dan heeft diegene zich nog niet zo erg in de natuur verdiept lijkt mij :=

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 08:28

Ik heb het ook in de wei staan en nog nooit weg gehaald, ja zo nu en dan eens wat. En ze zitten er echt niet aan. Ze weten heus zelf wel wat goed is en wat niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 08:31

ik vind het toch minder erg dat die mot er niet meer is,dan een dood paard...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 08:33

ik heb toch liever een weide zonder, steeds wanneer ze naar een nieuw deel van de weide gingen haalde ik daar het kruiskruid eruit. Maar dat spul heeft zo een doorzettingsvermogen. Hoe harder is het eruit haal, hoe fanatieker het terug komt.

Dus bemesten is het antwoord ( weide is al jaren niet meer bemest). Kunstmest of is gewoon paardenmest ook goed?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 08:37

Het gevaar ligt niet in die weides, het gevaar ligt in het hooi. Maar als het allemaal zo gemakkelijk te bagataliseren is, betalen ze dan even mijn da rekeningen?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:08

wat een bull over die motten!
Liever een paar motten de wereld uit dan mn paard!
Ik heb al geneens meer vertrouwen in hooi!!!!Hoe hadden ze dat ooit kunnen doen dat gele vergif weer uitzaaien,zoooo dom!!!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:14

Onvermeld blijft dat het JKK expres jarenlang in een mengsel zat, waar landelijk de bermen mee ingezaaid werden.
Ik rijd al meer dan 40 jaar over de weg bij Heerenveen en Drachten maar JKK heb ik er voor de eind jaren '90 nog nooit gezien.
De hele Veluwe zit er al onder, en rijdt eens van Groningen naar Hoogeveen? Hele velden geel, en 1 plant kan tot 50.000 nakomelingen krijgen.........
Het is net als met de distels; de bermen mochten niet meer uitgemaaid worden, met als gevolg dat de weilanden van de boeren vol uitgezaaide distels kwam te staan. Die de boeren dan weer voor de bloei uitroeien moesten. Datzelfde hebben we nu dus met het JKK. Is dat niet een beetje de omgekeerde wereld?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:20

het is zeker een omgekeerde wereld!Met alles!
De hele flora en fauna ligt op zn gat als je t mij vraagt!
Ik heb zelfs al zoiets dat als mn paardjes er ooit niet meer zijn dan begin ik ook niet meer met paarden,gewoon omdat het zo'n opgave gaat worden om je dieren gezond te houden!!!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:57

LecyTinker schreef:
Dus bemesten is het antwoord ( weide is al jaren niet meer bemest). Kunstmest of is gewoon paardenmest ook goed?

Waarom bemest je nooit? Zo word je weide "paardenmoe" In het voorjaar (eind februari) kun je er kalk opstrooien en een paar weken later mest. Liever geen paardenmest omdat er al die tijd al paarden lopen. Goed uitlopen over het land, liefst zelfs injecteren in de grond. Dan een paar weken wachten voor je er weer dieren opzet.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:23

vedermotliefhebbers versus paardenliefhebbers... oei, dat wordt oorlog :=

ik denk zelf dat er nog genoeg JKK overblijft voor de motten. Heus niet alles wordt uitgeroeid als ik hier langs (en buiten) de wegen kijk.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:25

Wat ook scheelt is dat eerder de bermen gemaaid werden en het afval vaak bleef liggen. Tegenwoordig moet alles weggehaald worden en zo verschralen de bermen meer en meer, waardoor al dat jacobskruiskruid het veel beter doet!

Een handige tip is, koop je hooi bij de grotere voerleveranciers! Die hebben vaak gegarandeerd kruiskruidvrij hooi! Die hebben hun naam hoog te houden en controleren dat dan ook extra. Wij betalen liever iets meer voor het hooi, dat het gegarandeerd vrij is, dan dat je het niet zeker weet.

@ lecytinker, als de wei al heel lang geen mest gehad heeft zou een grondmonster nemen/laten nemen het beste zijn. Je kunt dan heel gericht kunstmest strooien, zodat je wei precies datgene krijgt wat het nodig heeft.
Met drijfmest injecteren is weer heel goed voor de bodemstructuur, dus ook dat minstens een maal per jaar is ook zeker aan te raden! Zo blijft het gras ook van betere kwaliteit, kan het ook beter groeien en krijg je minder snel een overschot aan fructaan, wat weer slecht kan zijn voor de paarden (hoefbevangenheid enzo)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:27

het is misschien geen gevaar als het op stengel staat,maar vergeet niet wat z'on plantvoor zaad verspreid...naar hooiland..

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:37

geerke schreef:
het is misschien geen gevaar als het op stengel staat,maar vergeet niet wat z'on plantvoor zaad verspreid...naar hooiland..

Jakobskruiskruid planten kunnen erg veel zaden produceren, maar de meeste zaden blijven dicht bij de moederplant liggen. En zelfs als een enkel zaadje in een nieuw gebied terecht komt, dan is er maar een kleine kans dat deze het tot een volwassen plant zal schoppen. De bodem moet er natuurlijk ook geschikt voor zijn wil de plant echt uit kunnen groeien tot een volwassen plant en populatie.
Hooiland ( goed onderhouden omdat het wel op moet brengen) is over het algemeen juist dicht begroeid, daar zal JKK weinig kans krijgen.
Als je maait worden de planten sterker, komen snel terug met meer stengels en bloemen. Iedere bestrijdingsmethode heeft risico's.
Dit kruiskruidvedermotje is eigenlijk een bondgenoot, zo zijn er wel meer, er zijn ook vlindertjes die in de bloemhoofdjes leven en de zaden opeten.
Op deze website wat meer info over de Kruiskruidvedermot met foto's.
Microlepidoptera.nl

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:48

Pellie schreef:
vedermotliefhebbers versus paardenliefhebbers... oei, dat wordt oorlog :=

waar zijn er meer van...??!!

Ik ben het eens met de opmerkingen dat er in steeds meer gebieden gele bloemetjes opduiken, bij ons in de buurt waren ze eerder nooit en je ziet ze nu met het jaar oprukken... maar zien we daar ook meer vlinders? dát is me nog niet opgevallen.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:03

Vroeger zag je dat jacobskruid echt bijna nergens, hoe heeft dat motje het dan overleeft vraag ik me af.
Jammer voor dat motje maar mijn paardjes zijn echt belangrijker, hier n Zeeland wordt bermhooi al vernietigd vanwege het gevaar van jacobskruid .

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:07

Het zal dan een oorlog worden tussen vedermotliefhebbers en boeren, paardenliefhebbers en dierenliefhebbers is het algemeen. Ook koeien, herten, etc. kunnen er ziek van worden en er uiteindelijk aan sterven. Zelfs voor mensen schijnt het giftig te zijn en brandblaren te kunnen veroorzaken, opeten zullen wij niet zo snel doen.
De boeren hier in de omgeving zijn er ook erg vies van en het wordt hier flink geweerd, dat kan ook niet anders met de hoeveelheden mest die hier het land opgaan ;) , ook in de bermen is het vrijwel niet aanwezig.
Jammer voor die mot, maar die vind wel weer een ander heenkomen!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:27

Ineke2 schreef:
LecyTinker schreef:

Waarom bemest je nooit? Zo word je weide "paardenmoe" In het voorjaar (eind februari) kun je er kalk opstrooien en een paar weken later mest. Liever geen paardenmest omdat er al die tijd al paarden lopen. Goed uitlopen over het land, liefst zelfs injecteren in de grond. Dan een paar weken wachten voor je er weer dieren opzet.

Omdat mijn paarden er eigenlijk nooit liepen. We hadden een boerderij 1 km van deze (1 hetare) weide af en ik mijn paarden er alleen af en toe naaroe bracht om even te grazen. denk dat de afgelopen 10 jaar de weide niet 1 keer een heel seizoen begraasd is. Is 2 keer gehooid in 10 jaar voor de rest lag het gewoon met rust. Staan wat fruitbomen op, that is it.
Er staat meer dan genoeg gras op, maar merk wel dat het dus minder mooi gras is dan een mooi paardenmatje. Dus van het jaar ben ik paardenmest aan het uitstrooien en volgend jaar ga is stukje voor stukje omploegen, opnieuw inzaaien en bemesten. Doe nu de stukken die van de winter weer braak liggen met wat paardendrollen uitzaaien. Hebben dus al 10 jaar niet echt paardenmest gezien.
Op de boerderij deed is dus wel bemesten. En alle kale plekken werden ook weer opnieuw ingezaaid zodat ik in het voorjaar een mooie dikke mat weer had...