Steffen Peters: 'constante verbinding altijd noodzakelijk'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Steffen Peters: 'constante verbinding altijd noodzakelijk'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 20:11

http://www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl

Afbeelding
Steffen Peters tijdens een van de clinics op het GDF
Foto: www.sjoert.com
Het Global Dressage Forum had deze week een topper in huis met de Amerikaan Steffen Peters. De van oorsprong Duitse ruiter werd afgelopen jaar wereldkampioen met de KWPN’er Ravel (v. Contango). Op maandag vertelde hij zijn levensverhaal en gaf hij les aan ervaren wedstrijdcombinaties. Gisteren gaf hij een clinic met jonge dressuurpaarden. Daarin viel zijn vriendelijke, maar consequente aanpak op. Hij benadrukte het belang van een constante verbinding met de paardenmond.

Elise Kettner en Jessica Buying kregen les van de ervaren prof. Young rider Kettner was enthousiast: ,,Ik vond de clinic echt hartstikke leuk. Steffen is een hele sympathieke man. Ik was best even zenuwachtig om voor zo’n kritisch publiek te rijden, maar hij was zo aardig en relaxed.”

Peters benadrukte in zijn clinic de constante verbinding met je paard. ,,Een jong paard moet het bit leren accepteren. Je moet daarbij oppassen dat hij niet te veel of te weinig het bit pakt. Bij jonge paarden moet je consequent zijn. Hij mag er geen misbruik van maken als je iets meer teugel geef. Stretchen is belangrijk, maar houdt het contact met je paard. Je moet een constante verbinding hebben. Als je in het werk voelt dat er te veel spanning is in de rug, dan stel je hem wat dieper en ronder in. Maar let op, er moet een reden zijn om in dit frame te rijden. Het moet ook jouw besluit zijn om op hem dieper te rijden. Het paard moet het niet zelf gaan beslissen.”

Peters nam zelf ook plaats in het zadel. Hij reed een driejarige merrie van Tim Coomans. De bruine is een dochter van Peters topper Ravel. De merrie had in het begin wat moeite met de aanleuning, maar liep gaandeweg een stuk beter op twee teugels. ,,Zoiets moet je voorwaarts oplossen. Je moet niet zeggen ze is nog te jong, of ze moet nog meer kracht krijgen. We vragen duidelijk acceptatie en respect van het bit.”

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:44

Goh maar wát nou precies het belang is van een constante verbinding met de mond beargumenteerd hij niet. Wat gebeurt er als je géén constante verbinding hebt (lees constante druk in de paardenmond). Er zijn gelukkig al genoeg ruiters die kunnen laten zien dat alle dressuurmatige oefeningen ook te rijden zijn zónder constante druk in de paardenmond en zelfs zonder bit.

Even los van dat ik pro-bitloos ben, vind ik het buitengewoon slecht beargumenteerd en niet onderbouwd.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:53

Misschien kan het bij je opkomen dat dit maar een fragment is van wat hij heeft gezegd Arabesk? Dat oeverloze gezeur iedere keer over pro-bitloos wordt soms ook vermoeiend hoor. Ga eens kijken bij zo'n gelegenheid en aanschouw met je eigen ogen wat er gebeurt, daarná kun je gefundeerd oordelen, op basis van een geschreven tekst klinkt dat altijd erg aanmatigend.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:54

Citaat:
,,Zoiets moet je voorwaarts oplossen. Je moet niet zeggen ze is nog te jong, of ze moet nog meer kracht krijgen. We vragen duidelijk acceptatie en respect van het bit.”

Ik vind het niet echt diervriendelijk klinken.. :n
Jonge paarden horen in mijn ogen eerst hun balans te vinden en ontspannen op hun eigen benen te leren lopen voordat je ze zo kort gaat rijden.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:54

Precies, ik zie een clinic voor me, mensen die rijden, Steffen Peters die commentaar geeft en een slimmerik die een citaat hiervan op bokt mikt. Komkommernieuws.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:55

Goh Arabesk, zal ik je uitleggen hoe ik dat als 10 jarige uitgelegd kreeg...

De teugel is als een telefoonlijntje met je paard. Als je de teugel los laat is er geen contact meer en moet je eerst opnieuw bellen om de vraag te kunnen stellen. Als je er te hard aan trekt, trek je het snoer uit de telefoon en heb je ook geen verbinding meer.

:') De mobiele telefoon was nog lang niet uitgevonden en alles zat nog met een draaischijf en een snoertje aan elkaar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:55

MT; Verander constante druk in constante verbinding, dan klinkt het al een stuk vriendelijker.

Verder vind ik het slechts een verslag van de clinic, en vrij standaard lesmateriaal waar de gemiddelde ruiter toch te weinig op wordt geattendeerd.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:56

MysticTinker schreef:
Citaat:
,,Zoiets moet je voorwaarts oplossen. Je moet niet zeggen ze is nog te jong, of ze moet nog meer kracht krijgen. We vragen duidelijk acceptatie en respect van het bit.”

Jonge paarden horen in mijn ogen eerst hun balans te vinden en ontspannen op hun eigen benen te leren lopen voordat je ze zo kort gaat rijden.

en ook dat, die Peters had iemand met een 3 jarig paard naar huis moeten sturen met de opmerking, "kom maar eens terug met een M, of Z paard, dan kunnen we aan details gaan werken"

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:58

Anne_GTI schreef:

De teugel is als een telefoonlijntje met je paard. Als je de teugel los laat is er geen contact meer en moet je eerst opnieuw bellen om de vraag te kunnen stellen. Als je er te hard aan trekt, trek je het snoer uit de telefoon en heb je ook geen verbinding meer.

Er zijn meer manieren om te 'bellen'.. met je zit bijvoorbeeld.. met je benen.. met je stem..
Ik rijd regelmatig zonder hoofdstel, met mijn handen op mijn rug, en dat gaat prima hoor :D

levineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:58

Anne_GTI schreef:

:') De mobiele telefoon was nog lang niet uitgevonden en alles zat nog met een draaischijf en een snoertje aan elkaar.

Dit lijkt misschien kinderachtig, maar ik vind het een hele goede en beeldende vergelijking!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:01

MysticTinker schreef:
Anne_GTI schreef:

Er zijn meer manieren om te 'bellen'.. met je zit bijvoorbeeld.. met je benen.. met je stem..
Ik rijd regelmatig zonder hoofdstel, met mijn handen op mijn rug, en dat gaat prima hoor :D

Je mist nog steeds een manier om de vraag te verfijnen. Ik kan ook prima rondtoeren op een halstertje en allerlei oefeningetjes rijden maar om niet alles aan de voorkant eruit te laten vloeien en een beetje verzameling te krijgen is een touw om de nek, neusriem of een bit toch wel handig.

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:05

Arabesk:Ik denk dat je hier weinig over kan zeggen, zeker op deze manier,zonder het zelf gezien te hebben. Peters vertelde tijdens zijn clinic dit inderdaad, maar liet daarbij ook duidelijk verbetering zien bij het paard, en ik weet niet waar jij constante druk uit het verhaal leest, maar aangezien jij het niet gezien hebt, weet je dus ook helemaal niet hoe zijn constante verbinding was.

Ook vind ik het erg vreemd dat jij conclusies trekt uit dit hele kleine stukje, terwijl Peter over 2 dagen lange clinics gaf, en alles netjes en zeer uitgebreid onderbouwde en beargumenteerde.

En over het balans stukje: dat vond hij ook het belangrijkste bij jonge paarden, ze moeten leren balans te krijgen, en hij paste dat bij elke paard aan in de verbinding, de ene wat korter, de ander wat langer of lager. Hij paste zijn rijden dus aan op elk paard, en legde ook uit waarom hij het bij het ene paard zo deed, en bij de andere zo.

Ik was zeer te spreken over zijn manier van rijden, ook met jonge paarden, alles ging zeer vriendelijk maar consequent en er ging geen trek en schop werk aan te pas, het was allemaal heel fijn. Zeker het jonge paard ging heel fijn lopen en oogde ontspannen en tevreden.

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:06

MysticTinker schreef:
Citaat:

Waar staat het stukje dat hij ze kort reed? Ik heb dit ook niet in de clinics gezien, en kan het ook niet teruglezen...

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:13

Anne_GTI schreef:

Wat leuk om dit nou eindelijk ook hier eens te lezen.. gebruik de metafoor best wel eens, maar soms kijken mensen je dan zo raar aan..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:15

maikymouse3 schreef:
Waar staat het stukje dat hij ze kort reed? Ik heb dit ook niet in de clinics gezien, en kan het ook niet teruglezen...

Hier zo:
Citaat:
Als je in het werk voelt dat er te veel spanning is in de rug, dan stel je hem wat dieper en ronder in.
Dus dat betekent dat hij normaal gesproken kort rijdt.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:16

Arabesk schreef:
Goh maar wát nou precies het belang is van een constante verbinding met de mond beargumenteerd hij niet. Wat gebeurt er als je géén constante verbinding hebt (lees constante druk in de paardenmond). Er zijn gelukkig al genoeg ruiters die kunnen laten zien dat alle dressuurmatige oefeningen ook te rijden zijn zónder constante druk in de paardenmond en zelfs zonder bit.

Even los van dat ik pro-bitloos ben, vind ik het buitengewoon slecht beargumenteerd en niet onderbouwd.

Jammer dat je niet aanwezig was gisteren. Dan had je de vraag kunnen stellen! :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:27

Anne_GTI schreef:
MysticTinker schreef:

Je mist nog steeds een manier om de vraag te verfijnen. Ik kan ook prima rondtoeren op een halstertje en allerlei oefeningetjes rijden maar om niet alles aan de voorkant eruit te laten vloeien en een beetje verzameling te krijgen is een touw om de nek, neusriem of een bit toch wel handig.

Pas geleden stond er op bokt nog een filmpje van een meid met paard paard, dat deed galopwissels en nog meer helemaal zonder hoofdstel!
Als iemand nog weet waar dat topic staat...

Ook met je zit kun je ontzettend subtiele commando's geven. Maar het paard moet natuurlijk wel de commando's kennen, en extra goed opletten, want een verplaatsing van het gewicht is minder goed te voelen dan een ruk aan het bit.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:44

MysticTinker: natuurlijk kan dat, maar je kunt een olifant ook kunstjes aanleren (beetje flauw weet ik, maar het gaat mij om de praktijk van alle dag bij het merendeel van de ruiters) :D Waarom meteen uitgaan van een ruk aan het bit. Goed communiceren met je paard is niet alleen een ruk aan het bit, daar komt toch echt wat meer bij kijken (gelukkig).
Laatst bijgewerkt door Netje op 28-10-09 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:45

MysticTinker schreef:
...een ruk aan het bit.

Wie zegt hier dat er meteen "aan het bit gerukt wordt???"
:n
Ook weer zo'n aanname...Wordt er gelijk weer verondersteld dat als je met een bit rijdt, je maar meteen aan het rukken bent...
Net alsof je, als je nog nooit bitloos hebt gereden, niet subtiel kan zijn met je handen :roll:

kirby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:52

Ik heb het helaas niet gezien, maar vind het wel goed dat hij op een jong paard gaat zitten. Toch een risico, want van zo'n paard weet je niet of je het lekker aan het rijden krijgt. Vaak gaan mensen die een clinic geven op een Z paard zitten. Ook wel leuk, maar daar zitten de meeste "knopjes" al op.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:13

maikymouse3 schreef:
Arabesk:Ik denk dat je hier weinig over kan zeggen, zeker op deze manier,zonder het zelf gezien te hebben. Peters vertelde tijdens zijn clinic dit inderdaad, maar liet daarbij ook duidelijk verbetering zien bij het paard, en ik weet niet waar jij constante druk uit het verhaal leest, maar aangezien jij het niet gezien hebt, weet je dus ook helemaal niet hoe zijn constante verbinding was.

Ook vind ik het erg vreemd dat jij conclusies trekt uit dit hele kleine stukje, terwijl Peter over 2 dagen lange clinics gaf, en alles netjes en zeer uitgebreid onderbouwde en beargumenteerde.

En over het balans stukje: dat vond hij ook het belangrijkste bij jonge paarden, ze moeten leren balans te krijgen, en hij paste dat bij elke paard aan in de verbinding, de ene wat korter, de ander wat langer of lager. Hij paste zijn rijden dus aan op elk paard, en legde ook uit waarom hij het bij het ene paard zo deed, en bij de andere zo.

Ik was zeer te spreken over zijn manier van rijden, ook met jonge paarden, alles ging zeer vriendelijk maar consequent en er ging geen trek en schop werk aan te pas, het was allemaal heel fijn. Zeker het jonge paard ging heel fijn lopen en oogde ontspannen en tevreden.

Het waren idd fijne demonstraties die lieten zien dat Steffen Peters met elk paard overweg kan en ook didactisch erg sterk is. Geweldig hoe hij de tijd nam om telkens de ruiters uit te leggen wat hij wilde en het resultaat ervan telkens goed zichtbaar was.
Wat weer vreselijk kortzichtig van sommige mensen hier om al over de paar woorden die een journalist eruit haalt te vallen en er een compleet eigen verhaal van te maken terwijl ze geen seconde van de clinics gezien hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:17

Noisy schreef:
MysticTinker schreef:
...een ruk aan het bit.

Wie zegt hier dat er meteen "aan het bit gerukt wordt???"
:n

Dat was gewoon om het verschil tussen bit en zit extra duidelijk te maken :+
Een ruk aan het bit is toch zeker duidelijker dan een commando met je zit??
Een kneepje aan het bit wordt ook beter gevoeld dat een commando met je zit.
Daarom is het juist zo knap als je Z-oefeningen zonder bit kan uitvoeren, en minder knap als je diezelfde oefeningen mét bit doet uitvoeren (en al helemaal minder knap als je die met stang doet uitvoeren, want die hulpen zijn nóg duidelijker)

Enfin, een constante verbinding vind ik toch niet nodig. Als een paard goed loopt, dan is die verbinding helemaal niet nodig.. Neem dat telefoonkabel-voorbeeld.. Je belt je paard op -> "ik wil dat je gaat draven" -> paard draaft. Waarom zou je dan aan de lijn blijven? "blijf draven, blijf draven, blijf draven..." als je ook de hoorn kan neerleggen totdat je weer een ander commando wil geven?
Als mijn paard in draf zit dan laat ik de druk van de teugels af, dan ga ik midden in het zadel zitten, en laat mijn benen los hangen.. totdat ik een bocht tegen om, of een oefening wil vragen, of snelheid wil veranderen, dan pas 'bel ik hem weer op' en leg mijn been aan of geef hem een opdracht met mijn zit.
Veel logischer toch?
Maar het ligt er ook maar net aan wat je een paard aanleert.
Van nature houden paarden van rust, en is het loslaten van alle druk dus een beloning, als je de teugels en benen los laat dan zeg je eigenlijk gewoon 'je doet het goed zo, ga zo door'.

Kelly_ann

Re: Steffen Peters: 'constante verbinding altijd noodzakelijk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:24

Met een constante verbinding vind ik dat je veel meer voelt van je paard, je kan zoveel terugvoelen in het contact van je hand, en het paard denk ik idem dito. Ik snap dus heel goed wat hij aan wil kaarten. Had er wel bij willen zijn want het klinkt erg leerzaam, zeker als hij het didactisch sterk brengt.

horseyfries

Re: Steffen Peters: 'constante verbinding altijd noodzakelijk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:29

Mystic Tinker, je hebt duidelijk geen idee wat hij ermee bedoelde dus ga de volgende keer gewoon kijken ipv alles uit zijn verband te rukken en er een eigen verhaal van te maken wat totaal niets te maken heeft met het getoonde.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:34

MysticTinker schreef:
maikymouse3 schreef:

Hier zo:
Citaat:
Als je in het werk voelt dat er te veel spanning is in de rug, dan stel je hem wat dieper en ronder in.
Dus dat betekent dat hij normaal gesproken kort rijdt.

Dat ben ik niet met je eens :)

Je neemt aan dat hij normaal gesproken kort rijd, maar dat staat nergens. Hij stelt alleen dat als je spanning voelt het paard ronder en dieper in moet stellen, maar dat heeft helemaal niks met teugellengte te maken, alleen met de houding van het paard. Je kan zowel aan langere teugel als aan korte teugel ronder en dieper rijden.

Teveel spanning in de rug kan ook voortkomen als het paard voorwaarts neerwaarts loopt met het neusje eruit ;) en dan kan je het paard ook aan de lange teugel wat ronder/dieper vragen ;).

[edit] mystictinker. Ik vind het altijd zo ontzetten dubbel hoe jij het nu stelt. Aan de ene kant wil je dat je paard netjes nageeflijk loopt..... nu ben ik van mening dat nageeflijkheid en aanleuning met elkaar te maken hebben. Aan de andere kant wil je dat je paard met losse teugels loopt. Hoe wil je die dingen nu combineren....
Als een ruiter bij HAW of ITP met een nageeflijk paard met losse teugel rijdt is het eerste commentaar dat veelal gegeven wordt dat het paard achter de teugel loopt en geen verbinding heeft.

Als het paard met losse teugel nageeflijk loopt... hoe leer je een paard dan de hand te volgen?

Ik rijd ook in het principe 1x been = draf en dan geef ik geen been meer, echter steek ik mijn been niet af maar houdt mijn been wél aan mijn paard. Ik onderhoud mijn hulp dus, heeft niks met een extra hulp te maken. Hetzelfde is dat met de verbinding tussen hand en paardenmond, het heeft helemaal niks met druk te maken (het ligt wel heel dicht bij elkaar ;) ), het is slechts het onderhouden van je eerdere hulp. Een paard in verbinding loopt helemaal op eigen benen, loopt helemaal los van druk het is enkel verbinding niet meer en niet meer minder.
Laatst bijgewerkt door zap op 28-10-09 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt