Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:,,Zoiets moet je voorwaarts oplossen. Je moet niet zeggen ze is nog te jong, of ze moet nog meer kracht krijgen. We vragen duidelijk acceptatie en respect van het bit.”

De mobiele telefoon was nog lang niet uitgevonden en alles zat nog met een draaischijf en een snoertje aan elkaar. MysticTinker schreef:Citaat:,,Zoiets moet je voorwaarts oplossen. Je moet niet zeggen ze is nog te jong, of ze moet nog meer kracht krijgen. We vragen duidelijk acceptatie en respect van het bit.”
Ik vind het niet echt diervriendelijk klinken..![]()
Jonge paarden horen in mijn ogen eerst hun balans te vinden en ontspannen op hun eigen benen te leren lopen voordat je ze zo kort gaat rijden.
Anne_GTI schreef:Goh Arabesk, zal ik je uitleggen hoe ik dat als 10 jarige uitgelegd kreeg...
De teugel is als een telefoonlijntje met je paard. Als je de teugel los laat is er geen contact meer en moet je eerst opnieuw bellen om de vraag te kunnen stellen. Als je er te hard aan trekt, trek je het snoer uit de telefoon en heb je ook geen verbinding meer.
Anne_GTI schreef:Goh Arabesk, zal ik je uitleggen hoe ik dat als 10 jarige uitgelegd kreeg...
De teugel is als een telefoonlijntje met je paard. Als je de teugel los laat is er geen contact meer en moet je eerst opnieuw bellen om de vraag te kunnen stellen. Als je er te hard aan trekt, trek je het snoer uit de telefoon en heb je ook geen verbinding meer.
De mobiele telefoon was nog lang niet uitgevonden en alles zat nog met een draaischijf en een snoertje aan elkaar.

MysticTinker schreef:Anne_GTI schreef:Goh Arabesk, zal ik je uitleggen hoe ik dat als 10 jarige uitgelegd kreeg...
Er zijn meer manieren om te 'bellen'.. met je zit bijvoorbeeld.. met je benen.. met je stem..
Ik rijd regelmatig zonder hoofdstel, met mijn handen op mijn rug, en dat gaat prima hoor
MysticTinker schreef:Citaat:,,Zoiets moet je voorwaarts oplossen. Je moet niet zeggen ze is nog te jong, of ze moet nog meer kracht krijgen. We vragen duidelijk acceptatie en respect van het bit.”
Ik vind het niet echt diervriendelijk klinken..![]()
Jonge paarden horen in mijn ogen eerst hun balans te vinden en ontspannen op hun eigen benen te leren lopen voordat je ze zo kort gaat rijden.
De mobiele telefoon was nog lang niet uitgevonden en alles zat nog met een draaischijf en een snoertje aan elkaar.
maikymouse3 schreef:Waar staat het stukje dat hij ze kort reed? Ik heb dit ook niet in de clinics gezien, en kan het ook niet teruglezen...
Dus dat betekent dat hij normaal gesproken kort rijdt.Citaat:Als je in het werk voelt dat er te veel spanning is in de rug, dan stel je hem wat dieper en ronder in.
Arabesk schreef:Goh maar wát nou precies het belang is van een constante verbinding met de mond beargumenteerd hij niet. Wat gebeurt er als je géén constante verbinding hebt (lees constante druk in de paardenmond). Er zijn gelukkig al genoeg ruiters die kunnen laten zien dat alle dressuurmatige oefeningen ook te rijden zijn zónder constante druk in de paardenmond en zelfs zonder bit.
Even los van dat ik pro-bitloos ben, vind ik het buitengewoon slecht beargumenteerd en niet onderbouwd.
Anne_GTI schreef:MysticTinker schreef:Er zijn meer manieren om te 'bellen'.. met je zit bijvoorbeeld.. met je benen.. met je stem..
Ik rijd regelmatig zonder hoofdstel, met mijn handen op mijn rug, en dat gaat prima hoor
Je mist nog steeds een manier om de vraag te verfijnen. Ik kan ook prima rondtoeren op een halstertje en allerlei oefeningetjes rijden maar om niet alles aan de voorkant eruit te laten vloeien en een beetje verzameling te krijgen is een touw om de nek, neusriem of een bit toch wel handig.
Waarom meteen uitgaan van een ruk aan het bit. Goed communiceren met je paard is niet alleen een ruk aan het bit, daar komt toch echt wat meer bij kijken (gelukkig). MysticTinker schreef:...een ruk aan het bit.

maikymouse3 schreef:Arabesk:Ik denk dat je hier weinig over kan zeggen, zeker op deze manier,zonder het zelf gezien te hebben. Peters vertelde tijdens zijn clinic dit inderdaad, maar liet daarbij ook duidelijk verbetering zien bij het paard, en ik weet niet waar jij constante druk uit het verhaal leest, maar aangezien jij het niet gezien hebt, weet je dus ook helemaal niet hoe zijn constante verbinding was.
Ook vind ik het erg vreemd dat jij conclusies trekt uit dit hele kleine stukje, terwijl Peter over 2 dagen lange clinics gaf, en alles netjes en zeer uitgebreid onderbouwde en beargumenteerde.
En over het balans stukje: dat vond hij ook het belangrijkste bij jonge paarden, ze moeten leren balans te krijgen, en hij paste dat bij elke paard aan in de verbinding, de ene wat korter, de ander wat langer of lager. Hij paste zijn rijden dus aan op elk paard, en legde ook uit waarom hij het bij het ene paard zo deed, en bij de andere zo.
Ik was zeer te spreken over zijn manier van rijden, ook met jonge paarden, alles ging zeer vriendelijk maar consequent en er ging geen trek en schop werk aan te pas, het was allemaal heel fijn. Zeker het jonge paard ging heel fijn lopen en oogde ontspannen en tevreden.
Noisy schreef:MysticTinker schreef:...een ruk aan het bit.
Wie zegt hier dat er meteen "aan het bit gerukt wordt???"
MysticTinker schreef:maikymouse3 schreef:Waar staat het stukje dat hij ze kort reed? Ik heb dit ook niet in de clinics gezien, en kan het ook niet teruglezen...
Hier zo:Dus dat betekent dat hij normaal gesproken kort rijdt.Citaat:Als je in het werk voelt dat er te veel spanning is in de rug, dan stel je hem wat dieper en ronder in.

en dan kan je het paard ook aan de lange teugel wat ronder/dieper vragen
.
), het is slechts het onderhouden van je eerdere hulp. Een paard in verbinding loopt helemaal op eigen benen, loopt helemaal los van druk het is enkel verbinding niet meer en niet meer minder.