Limburg wil meer gezinsvriendelijke ruitertoerisme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Limburg wil meer gezinsvriendelijke ruitertoerisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 07:54

www.nieuwsblad.be

Toerisme Limburg mikt voortaan op het ruitertoerisme. Vanaf volgende week kunnen pony's gehuurd worden. 'Binnen vijf jaar zal het ruitertoerisme boomen', zegt gedeputeerde voor toerisme Sylvain Sleypen.

Na de voorstelling van het grote ruiterroutenetwerk enkele weken geleden, kunnen voortaan ook op vier locaties in de Kempen pony's en paarden gehuurd worden. 'We willen van de Kempen de meest kind- en gezinsvriendelijke regio maken', zegt gedeputeerde Sleypen (SP.A). 'De Kempen telt heel wat speelbossen, maar sinds kort dus ook het grootste ruiterroutenetwerk. We willen dit doortrekken naar de kinderen en daarom zullen vanaf volgende week op verschillende plaatsen pony's gehuurd kunnen worden. Het ruitertoerisme scoort momenteel enorm goed. Ik verwacht dat binnen vijf jaar ook enorm veel privé-initiatieven gestart zijn.'

Samen met vier gemeenten wordt gestart met kindvriendelijk ruitertoerisme. In Peer wordt Breugelhoeve de plaats waar pony's gehuurd kunnen worden. 'Kinderen van vijf tot twaalf jaar kunnen er hun pony rijklaar maken. Daarna maken ze samen met de ouders stapvoets een wandeling op de rug van de pony', zegt schepen Sigrid Cornelissen (CD&V). Ook in het Franciscushof in Neerpelt wordt deze activiteit aangeboden. Nog in Breugelhoeve kan samen met een begeleider een ponytocht georganiseerd worden. 'Uniek in Breugelhoeve is dat kinderen hier met de gps een ponyzoektocht kunnen maken. Telkens worden vragen opgelost en zo komen de kinderen meer te weten over pony's.

Goolderheide in Bocholt mikt dan weer op gezinnen. 'De gezinsleden worden eerst getest op rijvaardigheid. Daarna volgt een paardentocht over het ruiterroutenetwerk en dit altijd onder begeleiding van ons', zegt Freddy Coninx. 'Het spreekt voor zich dat ook kleine groepen volwassenen deze activiteit kunnen boeken.' Ook Meeuwen-Gruitrode stapte mee in het project. Daar wordt vooral gemikt op het echte ruitertoerisme van ervaren ruiters. In het Orshof kunnen ervaren ruiters een paard huren voor een tocht over het ruiterroutenetwerk. In de Kempen geldt ook nog steeds de actie dat ruiters die in een van de paardvriendelijke logies overnachten hun paard gratis mogen laten slapen.

De pony's en paarden kunnen vanaf vrijdag online geboekt worden via www.toerismelimburg.be/pony.

CoonArt

Re: Limburg wil meer gezinsvriendelijke ruitertoerisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 08:45

Oooooh, dat zullen de buren van mijn kennisen in Limburg leuk vinden. Zij hebben ook 2 paarden en daar in de buurt kunnen ze best wel wat ruiterpaden aanleggen. Toch een heel goed plan om ook zeer jonge kinderen kennis te laten maken met de ruitersport, alleen vraag ik mij af hoe lang die ruiterroute wel niet is. Het zal in ieder geval geen saaie route zijn want Limburg is gewoon een prachtige provincie. Heel goed initiatief, zo zie je maar weer: nederland wordt steeds meer en meer een paardenland!!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 09:02

Het gaat hier om Belgisch Limburg - zie de .be achter de URL's die in de tekst worden genoemd. ;)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 09:57

Dan was het wel zo correct geweest om even achter Limburg (B) te zetten. Niet iedereen ziet direct dat het om het Belgische Limburg gaat door naar enkel URL te kijken. ;)

Ik dacht namelijk ook direct aan NL. :o

Ik zou ook graag een combivakantie doen met kids en paard. Wel met eigen paardje(s). Dus vind dit soort initatieven erg leuk! Hoe groter het aanbod, hoe leuker het kiezen is! De oudste van mij is nu pas 3 jaar, dus dit is wellicht leuk voor ons over enkele jaren.

Ik zie het echt voor me: een vakantie(familie)camping vooral gericht op paarden en kids. Met mogelijkheid om eigen paard(en) mee te nemen en/of huren van pony's en allerlei georganiseerde activiteiten voor de kids en volwassenen.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:04

Ik als Nederlands-Limburger kwam ook even kijken naar dit bericht, maar zie nu pas dat het over België gaat...

Vakantie met paard lijkt me leuk, maar vakantie met vriendje (die paarden helemaal niet leuk vindt) is nog leuker!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:06

Karin schreef:
Het gaat hier om Belgisch Limburg - zie de .be achter de URL's die in de tekst worden genoemd. ;)

Sorry, dan had ik het verkeerde 'limburg' voor ogen... :o

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:23

HorseyDude schreef:
Karin schreef:

Sorry, dan had ik het verkeerde 'limburg' voor ogen... :o

ik dacht ook limburg hier in nederland wist niet eens dat ze die in belgié ook haden

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:57

Tof, dat ik als Nederlander in Limburgs Belgie woon en vlakbij ruiterroutes. De routes zijn ook aangesloten aan de ruiterroutes in Nederland.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 01:11

PhiaBink schreef:
Tof, dat ik als Nederlander in Limburgs Belgie woon en vlakbij ruiterroutes. De routes zijn ook aangesloten aan de ruiterroutes in Nederland.

Dan zul je hier ergens in de buurt wonen denk ik :+

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:59

Waar woon jij dan?