Klacht tegen eigenaar van paarden en pony's te Lede

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Klacht tegen eigenaar van paarden en pony's te Lede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 12:33

http://www.blid.be

Politie lacht medewerker van Dierenbescherming uit.

Op een weiland aan de Blekte te Lede heeft BLID vorige week pony’s en paarden ontdekt die je nauwelijks ziet lopen op de weide.

Het perceel is volgegroeid met netels en distels, ook is rondslingerende prikkeldraad opgemerkt waar de dieren zich aan kunnen kwetsen. Eén ponyveulen was van de weide geraakt door de slechte afsluiting en had een wond. Buiten het onkruid dat er op manshoogte groeit, is er niks van voedsel aanwezig voor de dieren.Percelen waar dieren op verblijven moeten volgens de wetgeving aan bepaalde normen voldoen. De weide moet voedzaam zijn en er mogen geen materialen aangetroffen worden waar dieren zich aan kunnen kwetsen.

De politie van Aalst werd er bij geroepen, maar deze lachte de bezorgde medewerker van BLID uit, toen deze aandacht vroeg voor het wellicht verwonde veulentje.
Ook een eerste checklist van het terrein waar de dieren verblijven was blijkbaar te veel voor de politieagenten, ze wilden de BLID medewerker niet vergezellen op de weide en zouden alles wel doorgeven aan de wijkagent.

BLID meldde deze locatie aan het FOD Dierenwelzijn en staat erop dat deze weide proper wordt gemaakt. Indien dit niet kan voor de eigenaar wil BLID dat de dieren naar een andere propere weide worden overgebracht.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:40

Cayenne schreef:
http://www.blid.be

Politie lacht medewerker van Dierenbescherming uit.

Op een weiland aan de Blekte te Lede heeft BLID vorige week pony’s en paarden ontdekt die je nauwelijks ziet lopen op de weide.

Het perceel is volgegroeid met netels en distels, ook is rondslingerende prikkeldraad opgemerkt waar de dieren zich aan kunnen kwetsen. Eén ponyveulen was van de weide geraakt door de slechte afsluiting en had een wond. Buiten het onkruid dat er op manshoogte groeit, is er niks van voedsel aanwezig voor de dieren.Percelen waar dieren op verblijven moeten volgens de wetgeving aan bepaalde normen voldoen. De weide moet voedzaam zijn en er mogen geen materialen aangetroffen worden waar dieren zich aan kunnen kwetsen.

De politie van Aalst werd er bij geroepen, maar deze lachte de bezorgde medewerker van BLID uit, toen deze aandacht vroeg voor het wellicht verwonde veulentje.
Ook een eerste checklist van het terrein waar de dieren verblijven was blijkbaar te veel voor de politieagenten, ze wilden onze medewerker niet vergezellen op de weide en zouden alles wel doorgeven aan de wijkagent.

BLID meldde deze locatie aan het FOD Dierenwelzijn en staat erop dat deze weide proper wordt gemaakt. Indien dit niet kan voor de eigenaar willen we dat de dieren naar een andere propere weide worden overgebracht.

Sorrie.... dit is toch wel heel erg geschreven.... kan gewond zijn, zie het bijna niet..... eventueel geen voedsel; Komt op hetzelfde neer als dat ik naar de politie stap want mijn overbuurman is een neger en hij zou dus wel eens kunnen gaan inbreken misschien ooit....

Eponastable

Re: Klacht tegen eigenaar van paarden en pony's te Lede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:05

Nou ik hoop dat het niet om dezelfde persoon gaat als enkele jaren geleden... dan vind ik het best begrijpelijk dat Blid hier voor ingrijpt.
Daar ging het ook over weides die vervuild waren met gevaarlijke stukken metaal en dergelijke...
Liever zo dan dat ze niets doen...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:43

"De weide moet voedzaam zijn en er mogen geen materialen aangetroffen worden waar dieren zich aan kunnen kwetsen"

Dat is een belachelijke regel. Deze kan je op zo veel verschillenden manier interpreteren.

Dus een paard mag niet op een kale weide staan of als je alleen een zandbak hebt dan is dat niet genoeg?
En wat dan al die paarden die achter prikkeldraad staan? Of waar een trailer in de weide staat of iets groots waar een paard zich eventueel in het ergste geval zich aan zou kunnen verwonden?
Tuurlijk zou je het liefste al deze dingen niet willen, maar dan zouden ze toch echt eens serieuze regels op moeten stellen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:53

Nou sorry hoor..maar geen voedsel aanwezig en slingerend prikkeldraad vind ik toch best wel ernstig.Onze paarden staan nu ook in een paddock,maar wel met genoeg voedsel.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:57

Elisa2 schreef:
Nou sorry hoor..maar geen voedsel aanwezig en slingerend prikkeldraad vind ik toch best wel ernstig.Onze paarden staan nu ook in een paddock,maar wel met genoeg voedsel.

Ben ik het mee eens, maar ik doel even op richtlijnen die zo vaag zijn opgesteld dat ze vragen om problemen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:01

Ik vind het echt te erg voor woorden dat een politieagent de blid medewerker gewoon staat uit te lachen en ook nog eens niet wil meewerken aan een onderzoek. Daar worden ze toch zeker voor betaald?

Die wond, daar is niets over te zeggen van achter de pc, maar als een veulentje in de prikkeldraad blijft hangen dan is er altijd grote kans dat de pezen ook beschadigd zijn.
Ik zie het regelmatig, ook hier in de buurt, van die opgerolde prikkeldraad, die hangt dan aan een paal of ligt aan de rand van de wei. Levensgevaarlijk.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:55

MysticTinker schreef:
Ik vind het echt te erg voor woorden dat een politieagent de blid medewerker gewoon staat uit te lachen en ook nog eens niet wil meewerken aan een onderzoek. Daar worden ze toch zeker voor betaald?

Die wond, daar is niets over te zeggen van achter de pc, maar als een veulentje in de prikkeldraad blijft hangen dan is er altijd grote kans dat de pezen ook beschadigd zijn.
Ik zie het regelmatig, ook hier in de buurt, van die opgerolde prikkeldraad, die hangt dan aan een paal of ligt aan de rand van de wei. Levensgevaarlijk.

als dat tenminste waar is.....het hele stukje is zo vaag....Kan me meer voorstellen dat ze zeggen dat dit geen serieuze klacht is en dat ze de wijkagent zullen inlichten....

?Uitlachen? dat was het waarschijnlijk in de ogen van de schrijver van het stukje, die voelt zich niet serieus genomen en neemt zo wraak

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:05

Misschien wel..
Óf de BLID weet te weinig van dieren en geeft vals alarm,
óf het is wel degelijk serieus en de agenten weten gewoon te weinig van dieren..
Dan klinkt de tweede stelling geloofwaardiger.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:11

MysticTinker schreef:
Misschien wel..
óf het is wel degelijk serieus en de agenten weten gewoon te weinig van dieren..

Nja zolang we niet weten hoe het eruit ziet kunnen we eigenlijk niet oordelen nietwaar? :o
het is allemaal een beetje onduidelijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:14

Inderdaad
misschien is er wel een bokker die er woont :D

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:18

Mss was de politieagent kennis/familie van de eigenaar oid. Dan kan je weinig bereiken.
Ik hoop dat er een Bokker is die meer weet?

X_sofi3_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:08

MysticTinker schreef:
Misschien wel..

Ik ben ook meer geneigd op de 2e stelling te geloven.. De agenten van Aalst zijn niet bepaald de actiefste mensen ;). Nu ik woon in Aalst, en passeer veel in Leda voor te gaan werke. Kzal er morgen eens passeren om te kijken wat er eig aan de hand is.. Hou jullie op de hoogte! :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:12

Nieuwsbericht schreef:
Percelen waar dieren op verblijven moeten volgens de wetgeving aan bepaalde normen voldoen. De weide moet voedzaam zijn

Hihi :) Ik ben benieuwd hoe ze dat precies voor zich zien, in de winter. (En waarom zou een weide voedzaam moeten zijn? Het gaat er - lijkt mij - om dat de dieren goed gevoed worden. Maar of dat nou via vers gras op de wei is of met hooi of andere vormen van ruwvoer, dat doet er toch niet toe? )

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:00

Tja, onze shets hebben hier in de tuin ook niet meer veel te grazen.

Ze krijgen een paar keer per dag hooi, maar als ze dat op hebben kan ik me ook voor stellen dat mensen denken dat onze paardjes zielig zijn, maar goed, ik weet wel beter..

Veel penny/geen paardenkenners hebben al snel een menig die nergens op slaan. Dus inderdaad eerst maar zien voordat er een oordeel gegeven kan worden..