Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cayenne schreef:http://www.blid.be
Politie lacht medewerker van Dierenbescherming uit.
Op een weiland aan de Blekte te Lede heeft BLID vorige week pony’s en paarden ontdekt die je nauwelijks ziet lopen op de weide.
Het perceel is volgegroeid met netels en distels, ook is rondslingerende prikkeldraad opgemerkt waar de dieren zich aan kunnen kwetsen. Eén ponyveulen was van de weide geraakt door de slechte afsluiting en had een wond. Buiten het onkruid dat er op manshoogte groeit, is er niks van voedsel aanwezig voor de dieren.Percelen waar dieren op verblijven moeten volgens de wetgeving aan bepaalde normen voldoen. De weide moet voedzaam zijn en er mogen geen materialen aangetroffen worden waar dieren zich aan kunnen kwetsen.
De politie van Aalst werd er bij geroepen, maar deze lachte de bezorgde medewerker van BLID uit, toen deze aandacht vroeg voor het wellicht verwonde veulentje.
Ook een eerste checklist van het terrein waar de dieren verblijven was blijkbaar te veel voor de politieagenten, ze wilden onze medewerker niet vergezellen op de weide en zouden alles wel doorgeven aan de wijkagent.
BLID meldde deze locatie aan het FOD Dierenwelzijn en staat erop dat deze weide proper wordt gemaakt. Indien dit niet kan voor de eigenaar willen we dat de dieren naar een andere propere weide worden overgebracht.

MysticTinker schreef:Ik vind het echt te erg voor woorden dat een politieagent de blid medewerker gewoon staat uit te lachen en ook nog eens niet wil meewerken aan een onderzoek. Daar worden ze toch zeker voor betaald?
Die wond, daar is niets over te zeggen van achter de pc, maar als een veulentje in de prikkeldraad blijft hangen dan is er altijd grote kans dat de pezen ook beschadigd zijn.
Ik zie het regelmatig, ook hier in de buurt, van die opgerolde prikkeldraad, die hangt dan aan een paal of ligt aan de rand van de wei. Levensgevaarlijk.
MysticTinker schreef:Misschien wel..
Óf de BLID weet te weinig van dieren en geeft vals alarm,
óf het is wel degelijk serieus en de agenten weten gewoon te weinig van dieren..
Dan klinkt de tweede stelling geloofwaardiger.
MysticTinker schreef:Misschien wel..
Óf de BLID weet te weinig van dieren en geeft vals alarm,
óf het is wel degelijk serieus en de agenten weten gewoon te weinig van dieren..
Dan klinkt de tweede stelling geloofwaardiger.
. Nu ik woon in Aalst, en passeer veel in Leda voor te gaan werke. Kzal er morgen eens passeren om te kijken wat er eig aan de hand is.. Hou jullie op de hoogte!
Nieuwsbericht schreef:Percelen waar dieren op verblijven moeten volgens de wetgeving aan bepaalde normen voldoen. De weide moet voedzaam zijn
Ik ben benieuwd hoe ze dat precies voor zich zien, in de winter. (En waarom zou een weide voedzaam moeten zijn? Het gaat er - lijkt mij - om dat de dieren goed gevoed worden. Maar of dat nou via vers gras op de wei is of met hooi of andere vormen van ruwvoer, dat doet er toch niet toe? )