Dertig dagen test in Marbach afgerond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Dertig dagen test in Marbach afgerond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 13:03

Nieuwsredactie

Okidoki van 't Gelutt Z beste hengst

Elf hengsten, waaronder één Arabische hengst hebben op zeven en acht oktober in het Duitse Marbach examen gedaan. Testruiters waren Uwe Aldinger en Ulrich Ruopp. De examencommisie bestond uit Helmut Hartmann, Gerd Wolfgang Sickinger. Karl Single bemoeide zich voornamelijk met het vooronderzoek. De kwaliteit dit jaar was goed te noemen. Tijdens het vooronderzoek is er voornamelijk gelet op het exterieur, de basisgangen en het vrijspringen. Tijdens het examen werd voornamelijk hun gangen onder het zadel beoordeeld en er werd vrijgesprongen. Twee hengsten scoorden zeer goed op hun werkwilligheid en waren in het eindklassement aan elkaar gewaagd.

Winnaar werd de zwartbruine Okidoki van 't Gelutt Z. (Omar x Lux Z x Jus de Pomme). Als veulentje werd hij tijdens het veulenkampioenschap van Zangersheide derde. Hij is in eigendom van Stud Dobel en de Belgische Geert Somers, de laatste is eveneens de fokker. Okidoki kreeg gemiddeld een 8,8, met in het vooronderzoek negens voor het karakter, temperament en exterieur.
De nummer twee werd Cachacco-Blue (Chacco-Blue x Cento), hij kreeg gemiddeld een 8,78 met eveneens negens voor het karakter, temperament en exterieur. Het verschil tussen de twee hengsten zit hem in de cijfers van de draf, waarvoor Okidoki iets meer punten toebedeeld kreeg dan Cachacco. Als derde werd de Nekton zoon Nektos (mv. Liatus x Fasolt) geplaatst. Hij kreeg gemiddeld een 8,13.

Verder slaagden ook de Trakhener Iskander (La Rouge x Hohenstein x Leonardo), hij kreeg 7,29 gemiddeld, de Hongaarse Arabische hengst Ali Baba kreeg een tien voor zijn karakter en kreeg veel lof over zijn goede achterhandgebruik. Gemiddeld kreeg hij een 7,3. De IJzeren man zag ook een hengst goedgekeurd worden. De schimmel Corneille (Cornet Obolensky x Lancer III x Paradox I) kreeg 7,98 punten gemiddeld.

Kijk hier voor de uitslagen

anneliesdj

Re: Dertig dagen test in Marbach afgerond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 01:10

Weet je mss ook wat de afstamming van de Arabische hengst is en waar die gestald/ter dekking staat?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 01:17

Is het deze misschien? Die is in elk geval wel in Hongarije gefokt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 01:26

Geen idee, het lijkt me geen bijster originele naam voor een arabier iig dus er zijn vast meer kandidaten.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 01:56

In Hongarije gefokt en van een toepasselijke leeftijd? Misschien weet jij er meer te vinden dan ik, maar ik durf wel op dit paard te wedden. :Y)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 02:00

Er wordt in Hongarije wel meer met Arabieren gefokt, daarom vind ik het ook jammer dat de afstamming er niet bij wordt vermeld. En de afstamming van alle andere paarden wordt wel genoemd, alsof hier alleen liefhebbers van sportpaarden zijn.

Evengoed, ik heb gezocht op de naam van de eigenares met en zonder de naam van het paard maar krijg er weinig zinnige hits op, enkel telefoongidsen(die het vervolgens niet doen) en een paar showuitslagen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 02:09

Dat weet ik wel. ;) Dit lijkt me vooralsnog in elk geval de beste kandidaat. Ik ben inmiddels wel net zo nieuwsgierig als jij en ben benieuwd of we het antwoord hier nog zullen krijgen.

Ik heb trouwens het Duitse artikel gevonden en daar stond ook geen afstamming in, dus ik denk dat dit niets te maken heeft met 'censuur' van de nieuwsredactie. :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 10:03

De censuur van de Nieuwsredactie :')
Waar mogelijk worden afstammingen gewoon erbij vermeld. Desnoods doen we hier wat (vergaande) zoekacties op, maar in dit geval kon zélfs de NR er niet achter komen, hence staat het er dus niet bij. Het is geen arabiertjes pesten, hoor :P Wil best nog ff het archief in duiken om te zien of er tóch nog iets over het hoofd is gezien