Kudde van vijf Koniks uitgezet in duingebied bij Overveen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Kudde van vijf Koniks uitgezet in duingebied bij Overveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 12:36

http://www.stichtingark.nl

Afbeelding
Een groep Konikveulens.
foto door Qimm.

Donderdag 22 oktober is een kleine kudde Konikpaarden losgelaten in duingebied Het Kraansvlak te Overveen. In dit gebied leeft sinds 2007 een groep wisenten, die daarmee de eerste wisenten zijn die in Nederland in het wild leven. Het gaat om een experiment, want in de vrije natuur hebben wilde paarden en wisenten elkaar meer dan 10.000 jaar niet meer ontmoet! De uitzetting van de Koniks werd bekend gemaaklt in het VARA radioprogramma Vroege Vogels.

Koniks en wisenten zijn geen concurrenten van elkaar. In tegendeel: zij faciliteren elkaar omdat ze een ander graasgedrag hebben. Koniks zijn met name in staat om duinriet te eten en completeren daarmee het graasgedrag van de wisenten. De Koniks gaan meedoen aan het wetenschappelijk onderzoek dat het wisentenproject begeleid.

Van nature is er altijd een heel palet aan grazers in de natuur en dit geldt ook voor het duin. Van oudsher lieten bewoners van de zeedorpen hun runderen, paarden, schapen en geiten grazen in de duinen. Natuurbeheerders worden geconfronteerd met het feit dat de duinen in een schrikbarend hard tempo dicht groeien met grassen, struiken en bossen. Van nature hoort het grasland echter vol bloemen te staan met her en der een stuikje of bosje. Grazers als paard, rund en wisent eten veel gras, bomen en struiken en houden deze zo een beetje in toom. Daarom laten beheerders weer grote grazers in het duin leven. Zo hopen zij de zeldzame duinflora en – fauna te beschermen.

Voor Het Kraansvlak geldt dat er behalve konijnen, reeen, damherten en wisenten nu ook Konikpaarden grazen. De kudde Koniks bestaat uit vier merries en een hengst. De beheerders hopen op veulentjes volgend voorjaar. De paarden draaien mee in het wetenschappelijk onderzoek dat het wisentenproject in Het Kraansvlak begeleid. Hun dagelijkse doen en laten wordt geobserveerd door studenten van diverse universiteiten. Eén van de paarden krijgt ook een zender om zodat de kudde dag en nacht in het 220 ha. grote duingebied is te volgen.

abeltje_xx

Re: Kudde van vijf Koniks uitgezet in duingebied bij Overveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:03

domme vraag misschien, maar wat is een wisent? ook een soort hert misschien? :P

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:05

Ze hebben er toch geen 5 veulens (foto) in gegooid hoop ik?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:06

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:07

Bandida schreef:
Ze hebben er toch geen 5 veulens (foto) in gegooid hoop ik?

Citaat:
De kudde Koniks bestaat uit vier merries en een hengst.

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:07

abeltje_xx schreef:
domme vraag misschien, maar wat is een wisent? ook een soort hert misschien? :P

Een wisent is een soort buffel.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:09

ElCid schreef:

Ja dat had ik gelezen, maar ik stel vast dat in de media (en op bokt) bijvoorbeeld alles wat mannelijk en ouder is als 6 maand een hengst wordt genoemd.
Als je iets of wat normaal gedag wil zien zou die hengst toch zeker een jaar of 6-7 moeten zijn.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:11

Bandida schreef:
ElCid schreef:

Ja dat had ik gelezen, maar ik stel vast dat in de media (en op bokt) bijvoorbeeld alles wat mannelijk en ouder is als 6 maand een hengst wordt genoemd.
Als je iets of wat normaal gedag wil zien zou die hengst toch zeker een jaar of 6-7 moeten zijn.

De foto zal gewoon een archieffoto zijn en als ze hopen op veulens, volgend voorjaar, zal het hier toch echt wel om volwassen dieren gaan.

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:38

Jeetje je zal maar zo'n wisent tegenkomen op buitenrit, doodeng :P! De schotse hooglanders die hier lopen kom ik al liever niet tegen op het ruiterpad, op een afstandje ok!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:55

JadeYsla schreef:
Jeetje je zal maar zo'n wisent tegenkomen op buitenrit, doodeng :P! De schotse hooglanders die hier lopen kom ik al liever niet tegen op het ruiterpad, op een afstandje ok!

Prachtig juist! :D

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:43

ik denk dat ik ook wel even zou schrikken als ik zo'n wisent tegen zou komen hoor, ook al zijn ze prachtig! :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:19

Bij Vroege Vogels werd ook verteld dat er een prijsvraag is uitgeschreven om te voorkomen dat ruiters in het natuurgebied last krijgen van de konikhengst.
Degene die weet hoe ze kunnen voorkomen dat de konikhengst ook hengstige rijpaardmerries (al dan niet met de ruiter er nog op) bespringt, zou zich eigenaar van de hengst mogen noemen.

Wel slim van die beheerder, want volgens de wet is een eigenaar verantwoordelijk voor de gedragingen van zijn dier. Als de aangedragen oplossing niet blijkt te werken en er dus tóch een incident is, dan zou het zomaar kunnen dat de 'gelukkige winnaar' de pineut is.

P.S. Een wisent (Bison bonasus) is geen buffel (zoals de Afrikaanse buffel of Waterbuffel) en lijkt daar ook niet op. Het is één van de twee nog levende soorten Bizons, en wordt ook Europese Bizon genoemd.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 17:27

Mooi, kunnen we goed volgen hoe lang het duurt voordat deze kudde is uitgehongert....

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:39

Zaina schreef:
ik denk dat ik ook wel even zou schrikken als ik zo'n wisent tegen zou komen hoor, ook al zijn ze prachtig! :)

Het is altijd een afgeschermd gebied geweest: http://www.wisenten.nl/wisenten/home , maar lees hier dat ze gaan experimenteren met bezoekers. Ruiterpaden zijn er in elk geval niet.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:55

Wisenten zijn inderaad Europese bizons. In Artis kun je ze goed bekijken.
Dit gebied is altijd gesloten geweest voor recreanten, echt een rustgebied. Er zijn nu excursies in het gebied, onder leiding van boswachters. Met paard- en wagen. Maar je kunt er dus niet zomaar in.
Wat ze nu willen met het de vraag over de Konikhengst en ruiters.... Ik kan me niet voorstellen dat ze het wisenten-gebied nu opeens open gooien voor recreanten.
Ik ben er niet meteen blij met het idee van een wlide hengst als merrie-rijder.... en ik en mijn pony zijn toch heel wat gewend (Koniks zonder hengst, Schotse Hooglanders met én zonder stieren en/ of kalfjes; met geen van allen ooit een probleem gehad).

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:56

Malenka schreef:
JadeYsla schreef:

Prachtig juist! :D

Haha prachtig zijn ze zeker, op een afstand :) Op het ruiterpad liever niet

http://djienie.hyves.nl/album/13253251/ ... _state__=5

Hier konder we nog omheen, maar ook weleens gehad dat we om moesten keren. ze blijven heel lekker lomp liggen hoor :P

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:04

Weet iemand of er ergens in NL al gebieden zijn waar een begrazingshengst loopt en waar ook ruiterpaden zijn?
Ik ben wel benieuwd naar ervaringen.

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:35

misschien een rare link, maar bij mij komt gelijk boven dat er een tijdje terug op het nieuws was dat een aantal koniks naar de slacht gaan en als voer voor beesten in burger's zoo.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:18

In Meijendel (bij Wassenaar) kun je tussen de grazers rijden.

In dat gebied liepen in het verleden shetlanders met hengsten en merries in kuddes. Volgens de beheerder is er toen nooit een probleem geweest met ruiters in hetzelfde gebied. Nu lopen er Fjorden (geen hengsten), maar over een tijdje kunnen Koniks in het gehele gebied lopen, en kun je er ook nog steeds paardrijden.

Op de Veluwezoom kun je volgens mij ook tussen de IJslanders komen met je paard. Alleen lopen daar geen hengsten rond (wanneer merries gedekt worden, worden ze tijdelijk met een hengst in een weilandje gezet).

Verder zijn er voor zover ik weet weinig/geen gebieden waar je als ruiter tussen de grazers-paarden kunt rijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:19

Koniks zijn gewoon gedomesticeerde paarden en er is weinig tot geen verschil tussen vee met paarden op de dehesa en Wisenenten met koniks.
Daar is niets vreemds noch unieks aan.
In de VS lopen de verwilderde mustangs op de veegronden en hier op de dehesa paarden bij vechtvee.
Bij het Bialowieza woud op de oostgrens van Polen lopen (liepen?) Wisenten én koniks.

Ik heb bij het Bialowieza woud paard voor vervoer gereden en de wisenten zijn dieren waar je héél erg mee op moet passen.
Zo lang je hun ruimte respecteert hebben ze geen reden om zich te verdedigen, doch de moderne mens is nogal egocentrisch wat dat betreft.
Een stier is echt een NoNo.

Hier in de bergen lopen hier en daar kleine groepjes paarden met een gekluisterde leidmerrie. Dat is niet altijd prettig.
Als ik daar met mijn hengst rij en een merrie van dat groepje is hengstig dan is dat onleuk, maar nog prima te doen. Rij ik op een hengstige merrie dan is een jaarling hengst echt geen lol.
Een volwassener hengst is een NoNo.

In beide bovenstaande gevallen betreft het afgelegen gebieden die geen recreateigebied zijn en door de onmogelijkheid van aanwezigheid van volwassen mannelijke dieren totaal onnatuurlijk.

Ik begrijp niet goed waarom in het ultra dichtbevolkte NL in een biotoop waar beide diersoorten niet voorkomen in een recreatiegebied een groep paarden en wisenten moet lopen in een kunstmatige groepsstructuur.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:29

jowien schreef:
Weet iemand of er ergens in NL al gebieden zijn waar een begrazingshengst loopt en waar ook ruiterpaden zijn?
Ik ben wel benieuwd naar ervaringen.

Gedurende de 10 jaar dat ik hier woon en rij heb ik meermalen een losgebroken hengst op zijn grond getroffen. In de regel escaleert dat tot een fysiek conflict.
Rij je op een merrie dan valt de hengst joú aan, rij je op een hengst dan zit je in een gevecht.
Dat is heel serieus, gevaarlijk en dramatischer dan menigeen zich kan voorstellen.

Ik heb mijn eigen hengst met zijn harem op ons land lopen en daar zou echt geen ruiter over/door kunnen.

Dr.Marthe Liley-Worthington schrijft over haar schier onbegrijpelijke naïve ervaring op een ruin Camargue paarden (met haremhengst) te willen bekijken.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:19

@hc: dat zijn ook goede ervaringen om te horen!
Het gebied waar de wisenten lopen is echt afgesloten, er staat een stroomraster omheen met een paar duizend volt. Je kunt er alleen onder begeleiding in. Die wisenten en koniks zullen elkaar wel begrijpen, daar maak ik me geen zorgen om.
Maar dat is een ander gebied dan waar misschien hengsten uitgezet kunnen worden en waar ruiters rijden. Daar lopen geen wisenten. Wel Koniks en Shetlanders (nu alleen merries) en Schotse hooglanders (nu alleen koeien en ossen). Daarmee heb ik te paard, te voet of te fiets, geen problemen.

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 06:46

Citaat:
Mooi, kunnen we goed volgen hoe lang het duurt voordat deze kudde is uitgehongert....

WAt is dit voor opmerking?
Deze mensen laten hun beesten echt niet uithongeren!
Niet iedereen zo over een kam scheren graag!! :(

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 08:49

@ mel86: Ja, die opmerking slaat nergens op, daarom had ik 'm maar genegeerd.
(Ze zijn juist wat dik, zeker de Shetlanders nu in de herfst... genoeg te eten, weinig te doen (geen roofdieren of mensen die ze laten rennen).)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:06

jowien schreef:
Maar dat is een ander gebied dan waar misschien hengsten uitgezet kunnen worden en waar ruiters rijden.

Dat is onverantwoord.
Nog onverantwoorder dan bij Wisent stieren rijden. Díe verdedigen zich alleen als ze vinden dat hun persoonlijke ruimte aangetast wordt.
Hengsten zullen actief reageren op paarden met ruiters.
Een konik hengst is op zich in het geheel geen gevaarlijk dier, het is een vegetariër, doch wel zeg 350 kilo met tanden en kennis hoe die te gebruiken. Een Rottweiler is geen partij voor een ervaren haremhengst bijvoorbeeld.
Zo´n haremhengst heeft tot táák voor zijn kudde op te komen; hengsten/ruinen te verdrijven en merries in te lijven, en dat zal hij doen. Een ruiter zal terzijde ´geschoven´ worden.
Het is NIET verantwoord als daar ruiters bij door de wei rijden.

Ik kan me echt niet voorstellen dat dit zo opgezet gaat worden. Hoe kortzichtig met eigen nepnatuur-projectjes ook bezig, dít begrijpt elke bioloog.