'Castratie van de hengst in feite een hele simpele operatie'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Castratie van de hengst in feite een hele simpele operatie'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 08:52

www.gelderlander.nl

Hengsten zijn ware mannetjesputters. Ze worden geboren met twee ballen en als die op een gegeven moment volop testosteron aan het produceren zijn, kan het linke soep worden voor soortgenoten en mensen.

Ze willen dan de baas gaan spelen en als dat niet goedschiks gaat, dan maar kwaadschiks. Slaan, bijten, maakt niet uit hoe, wat hen betreft is er maar ééntje de baas. Castreren is dan een goede oplossing om ze handelbaar te maken. Overigens kunnen ook merries hormonaal in de war zijn. Mijn ouders hadden vroeger een merrie op de manege die niet voor niets helemaal achteraan stond. Als je daar nietsvermoedend langsop kuierde, had ze je vaak te pakken. Oren in de nek en haar tanden in jouw schouder. Mijn vader had het nummer van de paardenslager paraat, maar schonk haar toch iedere keer het genadebrood.

Castreren van een hengst kan op twee manieren, staand of liggend. Bij het staande dier is de hele ingreep minder tijdrovend en kan het dier na afloop zo weer weglopen. Hij hoeft niet eerst weer overeind te komen, wat overigens ook niet altijd even soepel verloopt. Te lang op dezelfde zijde blijven liggen kan tot zenuwverlamming in het voorbeen leiden.

De operatie bij het liggende dier daarentegen is wat overzichtelijker en veiliger voor degene die de ingreep uitvoert omdat het dier gekluisterd op de grond ligt. Dat kluisteren moet wel goed uitgevoerd worden.

Eén van mijn oudere collega's was destijds een heel rap en tenger mannetje en dat was maar goed ook.
Toen bij zo'n liggende castratie de borgpen van de kluister niet goed bleek te zitten en de verdoving blijkbaar wat al te vlug uitgewerkt raakte, suisde het achterbeen van het paard als een soort seis vlak over het hoofd van mijn ineengedoken collega heen. Hij zal er af en toe nog wel eens wakker van worden. De castratie zelf is in feite een simpele operatie. Ook hierbij kan degene die de operatie uitvoert, weer verschillende keuzes maken, zoals wel of niet de buikholte openen en wel of niet de wond hechten.

Na wat extra plaatselijke verdoving worden de testikels na het afbinden van de zaadstreng verwijderd. Het voordeel van het daarna openlaten van de wond is dat het wondvocht dat in de dagen na de operatie kan ontstaan, makkelijker kan worden afgevoerd en niet onderhuids wordt opgesloten. Wat voor paarden geldt, geldt ook voor andere diersoorten: na een castratie zijn ze nog wel enige tijd vruchtbaar.

De paardeneigenaar die ik onlangs sprak en die dit tot zijn eigen schrik negen maanden na dato bij één van zijn merries had kunnen vaststellen, vatte dit heel sportief op. Hij gaf het merrieveulen dat toen geboren werd de mooie naam Mispoes.

Dierenarts Hans van Zoolingen.

Caira

Re: 'Castratie van de hengst in feite een hele simpele operatie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 08:54

Uh is dit bedoeld om ons allemaal te doen zinderen van schrik bij het woord hengst? Wat een stennisschopperij.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 08:56

Cayenne schreef:
http://www.gelderlander.nl

De paardeneigenaar die ik onlangs sprak en die dit tot zijn eigen schrik negen maanden na dato bij één van zijn merries had kunnen vaststellen, vatte dit heel sportief op. Hij gaf het merrieveulen dat toen geboren werd de mooie naam Mispoes.

Dierenarts Hans van Zoolingen.

Goh, die DA weet wel waar hij het over heeft zeg :roll:

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 08:56

Handig voor mijn gip! :D
enne, je hoort vaak genoeg dat mensen hun pas gecastreerde hengst nu zo gezellig bij de merrie zet. *oeps!* een veulentje :wow:

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:47

oei mijn paard werd helemaal niet gekluisterd. Gewoon op zijn rug en benen uiteen :P
Hij was wel helemaal weg

Judith_W

Re: 'Castratie van de hengst in feite een hele simpele operatie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:12

wat een slécht artikel!