Tuigpaardrijders dreigen met afsplitsing van de KNHS

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Tuigpaardrijders dreigen met afsplitsing van de KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 10:01

http://www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl

De KNHS stuurde begin deze maand een brief aan het bestuur van de Vereniging van Tuigpaardrijders Nederland (VTN). Dit schrijven bevatte een voorstel om oordoppen en de opzet vanaf volgend seizoen bij nieuw instromende tuigpaarden te verbieden. De tuigpaardrijders willen er niets van weten en dreigen met afsplitsing.

In het voorstel van de KNHS staat opgenomen dat de nieuw in te stromen tuigpaarden niet meer met opzet en oordoppen gereden mogen worden. In eerste instantie zijn dat dus de nieuwelingen, maar als deze paarden doorstromen naar andere rubrieken blijft het verbod gehandhaafd. Als het voorstel wordt aangenomen gaan de wijzigingen vanaf het outdoorseizoen 2010 in, maar in de Masterclass zijn ze al geldig. Arjen Coppoolse, verantwoordelijk voor sportontwikkeling bij de KNHS: ,,We willen een tuigpaard op een zo natuurlijk mogelijke manier zien bewegen. Daar is met een opzet geen sprake van. In de dressuur mag je een paard ook niet met een slofteugel de baan binnenrijden. Dan ben je iets aan het verbloemen”, onderbouwt Coppoolse het voorstel. Over oordoppen wil hij kwijt: ,,Voor het gebruik daarvan valt misschien nog iets te zeggen als de dieren ze in hebben tegen het lawaai. Maar daar zijn ze niet voor. Ze zijn ervoor om te zorgen dat de paarden de oortjes mooi naar voren houden. Wederom verbloemen dus.”

De tuigpaardrijders wil de opzet en oordoppen behouden. ,,Bij de tuigpaarden doen we niets dieronvriendelijks. Deze dingen horen bij het harnachement van het tuigpaard”, reageert Henk Fikse, voorzitter van de VTN en lid van de disciplinecommissie aangespannen sport KNHS. Hij benadrukt dat het om een voorstel vanuit de KNHS gaat. Hij ziet het nog niet zo snel worden aangenomen. Een paar jaar geleden veegden de rijders een soortgelijk voorstel van tafel. ,,De rijders moeten het plan eerst nog goedkeuren, anders komt het er niet door. Als voorzitter van de VTN sta ik voor mijn leden. Ik denk dat er veel problemen komen als de KNHS de maatregel tegen ons advies in toch gaat doorvoeren. Ik zal het zo lang mogelijk tegenhouden, maar als het niet anders kan, is de kans groot dat we los van de KNHS een eigen vereniging gaan starten.” Tuigpaardrijder Henk Hammers sluit zich bij hem aan. ,,We hebben niet veel nodig om ons af te splitsen”, is hij overtuigd.

Arjen Coppoolse beseft dat het nog heel wat moeite zal kosten om het voorstel er bij de tuigpaardrijders door te krijgen. ,,We hebben het lang toegestaan, maar het is tijd voor verandering.”

Lees hier een column uit de Paardenkrant over dit onderwerp.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 10:23

Opzet, oordoppen, staartlepels, dubbele ijzers, een goed paard heeft al die "hulpmiddelen" niet nodig in mijn ogen.

Angela

Re: Tuigpaardrijders dreigen met afsplitsing van de KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:54

Een paard zou dat idd niet nodig moeten hebben. De oordoppen kan ik nog inkomen gezien het lawaai dat soms gemaakt wordt op de tribunes, ook omdat de paarden daardoor sterk kunnen worden afgeleid van de menner. Maar als het bij de tuigpaarden mag, dan zou het bij de rest van de disciplines ook moeten mogen. Want waarom zouden tuigpaarden anders moeten zijn?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:48

Idd, de oordoppen voor de beginnende tuigers kan ik me nog voorstellen maar de rest hoort er niet aan. Een paard loopt zoals'ie loopt.

Sita18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:19

Oordoppen, dubbele ijzers, staartlepel, opzet enz.. zijn niet dieronvriendelijk, het zijn idd hulpmiddelen.. Als een paard deze dingen niet accepteert gebruiken ze deze ook niet.. waarom nu specifiek op de tuigpaardensport richten, dressuur gebruiken ze sporen en een zweep dan zijn die ook dieronvriendelijk. En heb je weleens gezien wat springpaarden wel niet voor gemene bitten in hun mond hebben?? Dat vind ik niet diervriendelijk...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:56

Oordoppen kan ik me nog iets bij voorstellen inderdaad, opzet weet ik niet precies wat ermee bedoeld wordt want mij zijn echt nooit namen van onderdelen in harnachement geleerd (in welke tak dan ook hihi) maar staartlepels kan ik wel raden en die vind ik ook nergens op slaan. Staat zelfs een beetje dwaas, het ziet er ook heel onnatuurlijk uit. :+

Maar of al die dingen nou dieronvriendelijk zijn valt wat mij betreft nog wel mee, want zoals Sita hierboven zei gebeuren er in elke tak wel vriendelijke of onvriendelijke dingen.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:43

Het gaat er mij ook niet zozeer om of het dier(on)vriendelijk is, maar dan vind ik dat een paard met zoveel hulpmiddelen nooit voor een paard geplaatst mag worden wat wel " natuurlijk" loopt, dus de eerlijkheid van de sport is dan wel weg vind ik.
En oordoppen gebruiken alleen om het paard vrolijk te laten kijken vind ik helemaal belachelijk, als een paard plezier in zijn werk heeft dan loopt hij vanzelf met de oortjes erop, dus het zegt al genoeg over de gemoedstoestand van zo'n paard als ie die oordoppen nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:08

Dit gaat weer een lange discussie worden met veel woorden van mensen zonder ervaring ben ik bang. Ik lees mee en denk er goed aan te doen mijn mening niet te geven.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:11

Ben benieuwd of dit dan een groep wordt die zich afsplitst van de KNHS. In praktijk zijn er wel meer groepen die dat geroepen hebben, maar als puntje bij paaltje komt zijn ze nog gewoon KNHS lid.

Debora_Paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:43

Ik heb zelf een tuiger,

we starten nog nie maar. ik vind ook dat je geen hulpmiddelen nodig heb, en ckr niet als je op wedstrijd ben!waarom zal een tuigpaard anders zijn dan een hannover, gewone kwpn enz...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:37

0ojannekeo0 schreef:
Dit gaat weer een lange discussie worden met veel woorden van mensen zonder ervaring ben ik bang. Ik lees mee en denk er goed aan te doen mijn mening niet te geven.

Mijn opa had een tuigpaard, telt dat. ;)
Maar daarom stel ik ook vragen...

Volgens mij gaat het wel om de houding van het paard tijdens het lopen in de tuigpaardsector...? In ieder geval als dat zo is, moet het dan niet inderdaad om de natuurlijke houding gaan? Wel jammer dat er dan weer over gekibbeld moet worden inderdaad.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:53

darwin schreef:
Het gaat er mij ook niet zozeer om of het dier(on)vriendelijk is, maar dan vind ik dat een paard met zoveel hulpmiddelen nooit voor een paard geplaatst mag worden wat wel " natuurlijk" loopt, dus de eerlijkheid van de sport is dan wel weg vind ik.
En oordoppen gebruiken alleen om het paard vrolijk te laten kijken vind ik helemaal belachelijk, als een paard plezier in zijn werk heeft dan loopt hij vanzelf met de oortjes erop, dus het zegt al genoeg over de gemoedstoestand van zo'n paard als ie die oordoppen nodig heeft.

Een jury telt wel degelijk het gebruik van hulpmiddelen mee in de beoordeling en plaatsing. :)

Wat betreft afsplitsing van de KNHS, het zou me niets verbazen als dit inderdaad zal gaan gebeuren, en niet alleen bij de tuigpaardrijders. Het rommelt al veel langer met de aangespannen sport en de KNHS. Aangespannen sport is al veel langer een ondergeschoven kindje, ze maken regels en weten zelf niet hoe ze zich eraan moeten houden. Mooi voorbeeld is de Hippiade, waar ze zelf te weinig rubrieken uitschrijven, terwijl dit gewoon reglementair vastgesteld is. Of een Hippiade in het donker verrijden. En wat te denken van een Nederlands Kampioenschap toekennen aan een wedstrijd die niet eens categorie 1/2 is? De KNHS laat behoorlijk wat steken vallen, en het is uiteindelijk en opeenstapeling van. Nu dreigen de tuigpaardrijders, maar bij de leden van de VHN wordt er ook al met regelmaat over gesproken.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:05

Tuigpaardsport is prachtig, mijn man heeft veel jaren met heel veel plezier gereden maar is er uiteindelijk uit frustratie mee gestopt.
Het is zowiezo al van ons kent ons en je komt er moeilijk tussen, dit dreigement verbaasd me niets, nou ja het Knhs zal ze niet missen denk ik maar of dit de tuigsportten goede komt, dat weet ik nog zo net niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:10

Op dit moment komt de KNHS de aangespannen sport in ieder geval ook niet ten goede.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:40

Neonlight schreef:
Op dit moment komt de KNHS de aangespannen sport in ieder geval ook niet ten goede.

Want?

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:48

Daar het KNHS het paard gewoonlijk achter de wagen spant lijkt het mij beter dat de aangespannen sport zijn eigen weg gaat, misschien krijgt het KNHS de rest dan wel een keer op een rij

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:56

Is het ook echt een "dreigement", trouwens, of wordt hier gewoon een overdreven woord gebruikt voor een waarschuwing? ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 23:09

Eppie38, enkele voorbeelden heb ik al eerder genoemd. Verder beloven ze dingen, die wil een bepaald persoon perse zelf op zich nemen maar die heeft er de tijd waarschijnlijk niet voor. In ieder geval blijven zaken jarenlang liggen, en ondertussen dringen ze wel andere dingen op (zoals dit onder andere). Het zijn erg veel zaken, maar ik wil er niet teveel over uit de doeken doen op internet. Er zullen ongetwijfeld namelijk dingen bij zitten die ik teveel als inside-informatie weet. ;)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:42

de KNHS probeert weer een tak van de geweldige paardesport stuk te maken. De genoemde hulpmiddelen horen bij de tuigpaardensport. Net zoals een stang en trens bij de top dressuursport hoort. Als ze deze hulpmiddelen gaan verbieden, want is dan het volgende? Alle hulpmiddelen bij bijvoorbeeld de draf en rensport? Hulpmiddelen in de tuigpaardensport dieronvriendelijk? Zeker een een 2 jarige totaal over de rooie laten lopen in de drafsport is zeker wel diervriendelijk? Hoeveel paarden zijn in deze sport met de 5 jaar al versleten?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:43

Drafsport zonder sulky's, dat de jockeys er gewoon achteraan moeten rennen, Patrick.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:46

Van wat ik begrepen heb gaat het overigens niet alleen om oordoppen en opzetten, maar over alle hulpmiddelen. Dus ook het dubbele beslag en de staartlepels.
Vraag me af of daar ook de teugels onder vallen, is tenslotte ook een hulpmiddel. :=

m36rk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:49

Wat een commotie allemaal ineens over hulpmiddelen die al zolang gebruikt worden... 8-)

Het gaat erom dat mensen niet direct moeten gaan schreeuwen.. Vanuit de tuigpaardensport ook niet.. al is dat allemaal emotie.. het is overigens `hun` sport.. en ook de buitenstaanders niet.. die lezen hulpmiddelen "dieronvriendelijk" mee doen!!.. :(
Kijk het verhaaltje klopt al niet: de KNHS heeft jury's en die doen hun werk al jaren zo: hoe strakker het opzet zat, hoe dieronvriendelijk er ook gereden werd/word ze keken er niet na! Laten ze nou de hulpmiddelen niet afstraffen maar eerst eens die onozele juryleden, die alleen maar bang zijn voor een aantal broodrijders met grote bekken.. ;) Dan zal een rijder op een gegeven moment zelf inzien ik moet anders te werk gaan.. Dat is het grote probleem!!
Mijn voorstel laat ze eens een jaar rijden zonder opzet, laten ze nou eens echt een official van de KNHS alle paarden na kijken op het voor terrein, het liefst 3 afgevaardigde KNHSers!! Waarom zijn de tuigpaardrijders zo bang? Dit zou de sport naar een hoger plan brengen en dat is nodig... We hoeven ons brood er niet mee te verdienen en diegene die dat wel moeten die moeten dan maar eerlijker te werk gaan.. Ook een mooie bijkomstigheid om dan eens echt te kijken hoever de fokkerij is.. alle hengsten hangen namelijk in de opzet!! En nee dat is geen "dom gelul" dat is de waarheid! Een jong gezond paard kan gewoon, mist je de kin niet op de borst trekt, (juiste aanleuing ook zoiets) een normale houding tonen ;)

KNHS gooi niet in 1 keer alles wild in de ring, bekijk ook eerst wat erbij jullie verbeterd kan worden, ik ga maar niet schrijven wat jullie juryleden nog meer gedogen hebben afgelopen jaren!! :P :D

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:11

Als je een paard met een goede hals fokt, dan heb je geen opzet nodig, niet elk paard wat goed over de benen is , is een goed concourspaard, dus het begin ligt bij de fokkerij.
Ben al blij dat ze de tongriempjes verboden hebben, die voorkwamen dat het paard de tong uit de mond liet hangen.