Europese Commissie: Geen laag btw-tarief voor paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Europese Commissie: Geen laag btw-tarief voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 13:21

http://www.pleinplus.nl

De Europese Commissie heeft besloten om Oostenrijk, Frankrijk, Duitsland en Luxemburg te verwijzen naar het Hof van Justitie EG (HvJ EG). Deze landen hanteren een verlaagd btw-tarief voor paarden en in het bijzonder race-paarden.

De btw-richtlijn bevat een lijst van goederen en diensten die belast kunnen worden met een verlaagd btw-tarief. Volgens de Europese Commissie vallen race-paarden hier niet onder. Verlaagde btw-tarieven mogen niet worden toegepast bij dieren die zijn aan te merken als huisdieren, en ook niet bij pony’s en racepaarden.

Deze dieren zijn immers niet bedoeld voor de consumptie. De toepassing van verlaagde btw-tarieven voor race-paarden is volgens de Commissie dan ook in strijd met de btw-richtlijn.

Omdat Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en Luxemburg hun wetgeving op dit gebied niet hebben gewijzigd op een eerder verzoek van de Commissie, is de zaak aanhangig gemaakt bij het Hof van Justitie EG.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Europese Commissie: Geen laag btw-tarief voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:57

Wanneer maken ze de BPM op nieuwe auto's een keer aanhangig?

Vegas_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 00:37

Ik las op

http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j9vvh ... axlcr1jzlc

dat NL ook een verlaagt tarief heeft voor renpaarden nl, 6%.
Klopt dit want dan zou NL ook in het lijstje horen.
Wat ik begrepen heb heeft de commissie al in 2008 NL voor het Hof van Justitie gedaagd, of hanteren zij al het 'hoge' tarief?
Wat is dit hoge tarief dan? 21%?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 07:45

Vegas_B schreef:
Ik las op

http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j9vvh ... axlcr1jzlc

dat NL ook een verlaagt tarief heeft voor renpaarden nl, 6%.
Klopt dit want dan zou NL ook in het lijstje horen.
Wat ik begrepen heb heeft de commissie al in 2008 NL voor het Hof van Justitie gedaagd, of hanteren zij al het 'hoge' tarief?
Wat is dit hoge tarief dan? 21%?

Nederland heeft voor alsnog een laag btw-tarief voor paarden, dus 6% Ook Nederland is op de vingers getikt door de EC en heeft bezwaar ingediend bij het Hof. Dit speelde inderdaad vorig jaar al. Grote kans dat als het Hof uitspraak doet over Nederland dit ook voor de landen geldt die in dit artikel zijn genoemd.

Het hoge tarief is, tot nu toe, 19%

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 08:34

Nederland hanteert een laag tarief voor paarden indien ze kunnen worden aangemerkt als fokdier en
daarvoor moet er een verklaring zijn van een stamboek.Wat voor paarden er verder binnen het lage tarief vallen
weet ik niet,ik weet alleen dat als ik paardjes invoer zonder stamboekverklaring dat ik dan 19% moet betalen..

just2see

Re: Europese Commissie: Geen laag btw-tarief voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:10

Waarom moeten ze in godsnaam weer de mensen proberen te pluimen om de staatskassen te spijzen ? Het gaat nu al enorm slecht in de sector.
In België gaat men de btw in de horeca verlagen. Waarom ook niet voor paarden ? Ïk ben die ***belastingen meer dan beu.
Met dat chippen hebben ze al zoveel geld verdiend !