Pijnbestrijding cruciaal na operatie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Pijnbestrijding cruciaal na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 09:37

Nieuwsredactie

Vrijwel elk paard dat na een operatie herstellende is, herstelt beter en sneller als het paard zoveel mogelijk pijnvrij is en onder de beste omstandigheden herstelt.
Kennis op het gebied van veterinaire anesthesie is de afgelopen jaren met sprongen vooruitgegaan, maar er is nog steeds veel te winnen op dit gebied.
Het lastigste is om te bepalen hoeveel pijn een paard heeft. Omdat ze niet kunnen praten, moeten de dierenartsen en hun assistenten het halen uit andere, soms minieme, aanwijzingen zoals paarden die niet willen eten of lusteloos op stal staan. Omdat paarden vluchtdieren zijn en het uiten van pijn een paard kwetsbaar maakt, zijn er veel paarden die hun pijn en ongemak zoveel mogelijk verbergen. Bij zulke paarden is de hoeveelheid pijn die het dier heeft moeilijk te bepalen. Na een operatie wordt aangenomen dat een paard pijn heeft. Medicatie om de pijn tegen te gaan wordt daarom standaard wel gegeven, maar lastig is om de hoeveelheid medicatie te bepalen. Paarden moeten namelijk overeind blijven staan, hun bloed stroomt namelijk beter tijdens beweging. Om die reden kan het dus gebeuren dat een paard, ondanks medicatie, nog behoorlijke pijn blijft voelen.

Om een paard toch zoveel mogelijk pijnvrij te houden, is één van de methodes het paard aan een infuus te houden, waarbij de pijnbestrijding druppelsgewijs in het lichaam terecht blijft komen. Dat blijkt beter te werken dan één keer een grote dosis medicatie toe te dienen.
Het gebruik van fentanylpleisters wint ook aan terrein. Dit zijn pleisters met een pijnbestrijdingsmiddel fentanyl, deze stof is krachtiger dan morfine en gedurende 48 uur wordt deze stof opgenomen in het bloed van het paard. Op deze manier wordt pijn ook over een constante periode bestreden.

zobras

Re: Pijnbestrijding cruciaal na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:45

Fentanyl pleisters zijn een chemische variant van morfine. Dit komt in de spierweefsel terecht, morfine in bloed. Nadeel van Fentanyl is dat het verslavend is. Op zich niet dat als ermee gestopt wordt het paard/mens verlangt naar de fentanyl omdat de drang er niet is omdat de pijn weg is, maar je systeem kan volledig op tilt raken als bij een verslaving van bv heroine. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat zo'n cold-turkey niet leuk is en je behoorlijk van slag kan raken.

Fentanyl pleisters, ja, is een goede pijnbestrijding wanneer nodig. Zorg er wel voor dat je altijd afbouwt en nooit zomaar stopt. Ook bij paarden!!!

Bij babies hebben ze dit ook gezien in ziekenhuizen dat je niet zomaar kan stoppen, dus ik hoop dat de dierenartsen dit ook te horen krijgen zodat paarden niet ziek worden van stoppen van fentanyl.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:26

Goh zeg wat een openbaring..... Pijnbestrijding bij paarden, mijn god we leven niet meer in de middeleeuwen. In de jaren 80 kwamen ze tot ontdekking dat baby's ook pijn konden voelen en nu bijna 30 jaar later ontdekken ze dat dieren, paarden, ook pijn kunnen voelen geweldig hoor!!!!!

Nillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:31

macke schreef:
Goh zeg wat een openbaring..... Pijnbestrijding bij paarden, mijn god we leven niet meer in de middeleeuwen. In de jaren 80 kwamen ze tot ontdekking dat baby's ook pijn konden voelen en nu bijna 30 jaar later ontdekken ze dat dieren, paarden, ook pijn kunnen voelen geweldig hoor!!!!!

begrijpend lezen blijkt bij heel veel mensen nog steeds een probleem.... helaas... :(:)

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:40

Dit is geen nieuws, dit is allang bekend en wordt allang toegepast. belangrijker zelfs nog dan postoperatieve pijnbestrijding is pre- en peri-operatieve pijnbestrijding.

En er wordt ook niet meteen naar opiaten gegrepen hoor. is in de meeste gevallen helemaal niet nodig en onnodig belastend voor het paard.

Daarnaast is men er ook allang achter dat lang niet alle operaties even pijnlijk zijn en dus wordt er niet bij elke operatie postoperatieve pijnbestrijding toegepast.

Pijn is een subjectief iets, maar er zijn een heleboel zaken die je kan meten en beoordelen om te bepalen hoeveel pijn een dier heeft. Dat een dier het niet laat zien, heeft er niks eme te maken

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:34

Nillie schreef:
macke schreef:

begrijpend lezen blijkt bij heel veel mensen nog steeds een probleem.... helaas... :(:)

wat bedoel jij

Vegas_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 00:44

Wat zij bedoeld is dat het hier niet gaat over de ontdekking dat paarden ook pijn kunnen hebben maar...

.... dat na een operatie de genezing sneller gaat als de pijn, van het paard, na/van de operatie bestreden wordt.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 08:17

Mackie schreef:
Pijn is een subjectief iets, maar er zijn een heleboel zaken die je kan meten en beoordelen om te bepalen hoeveel pijn een dier heeft. Dat een dier het niet laat zien, heeft er niks eme te maken

- kun je dat eens toelichten hoe dat gaat om te meten hoeveel pijn een dier heeft en wat de schaal is waarop dat wordt gemeten?

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:43

Vegas_B schreef:
Wat zij bedoeld is dat het hier niet gaat over de ontdekking dat paarden ook pijn kunnen hebben maar...

.... dat na een operatie de genezing sneller gaat als de pijn, van het paard, na/van de operatie bestreden wordt.

Dat is nu net wat ik bedoel dus over goed lezen gesproken.
Daarbij komt dat men bang voor alle dopinggevallen en verloren slachtwaarde een paard weinig of niets geeft.

Nillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:04

Vegas_B schreef:

Dat bedoelde ik inderdaad!

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:17

Ja maar elke gek weet dat als jij pijn hebt dat de genezing langzamer gaat dan wanneer je (bijna) pijnvrij bent, dit geldt dus ook voor paarden, kinderen enz. Dat men er nu pas mee op de proppen komt is achterhaald. Vandaar mijn reactie!

Nillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:48

macke schreef:
Ja maar elke gek weet dat als jij pijn hebt dat de genezing langzamer gaat dan wanneer je (bijna) pijnvrij bent, dit geldt dus ook voor paarden, kinderen enz. Dat men er nu pas mee op de proppen komt is achterhaald. Vandaar mijn reactie!

Ik snap je nu. Ik vond je reactie nogal heftig, daarom reageerde ik.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:36

oke zand erover!!!

Nillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:56

macke schreef:
oke zand erover!!!

:j ok!