Xavier Marie mag misleiding omtrent Poetin door ING bewijzen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Xavier Marie mag misleiding omtrent Poetin door ING bewijzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 20:22

http://www.horsetelex.nl

Met een tussenarrest van 13 oktober 2009 stelt het Gerechtshof Marie in de gelegenheid om misleiding door de ING bij de veiling van Poetin (v. Sandro Hit) te bewijzen. Het Hof acht onaanvaardbaar dat de ING zich aan de gevolgen van haar onrechtmatig handelen zou kunnen onttrekken door zich op een klachttermijn of het voetstootse karakter van een executieveiling te beroepen.

Voormalig Wereldkampioene Poetin werd op 1 september 2005 executoriaal geveild in opdracht van de ING. Daarbij werd zij als dressuurpaard voorgereden en vroeg de bank om een minimumbod van € 300.000. Bij aankomst in Frankrijk bleek de merrie kreupel te zijn. Later bleek dat de bank de veterinaire gegevens van het paard had verzwegen.

Het Gerechtshof laat Marie nu toe tot het bewijs dat de ING, door kopers in de veronderstelling te brengen dat Poetin niet meer mankeerde dan een lichte irritatie van de sesamschede, een aanmerkelijk hogere prijs voor Poetin heeft gekregen dan wanneer zij het veilingpubliek eerlijk zou hebben geinformeerd. Xavier Marie betaalde meer dan een miljoen euro op de executieveiling.

De advocaat van Marie, Mr Muriel Blackstone, is tevreden over het arrest. "Mijn client moet het bewijs nog leveren. Maar de bank kan zich niet verschuilen achter het voetstootse karakter van de veiling, en bovendien rekent het Hof de wetenschap van de paardentaxateur en paardendierenarts aan haar toe. Juridisch is dit een belangrijk arrest, maar ook voor de paardenhandel".

Verwant artikel
[VN] Poëtin paard van 2,5 miljoen euro
[VN] Hoefbevangenheid velde wereldkampioensmerrie Poetin
[ON] Behandeling eiste tol van miljoenenmerrie Poëtin
[VN] ING bank moet openheid geven
[VN] Koper wondermerrie Poetin verliest rechtzaak

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:12

Sammie schreef:
"Juridisch is dit een belangrijk arrest, maar ook voor de paardenhandel".

Inderdaad. Hier kunnen we nog veel aan hebben bij toekomstige discussies op Bokt over verborgen gebreken etc.
Hier staat duidelijk dat het aan de koper is om te bewijzen dat hij is misleid.

Verder weet ik niks van dit specifieke geval, maar deze dingen zijn altijd interessant.

Grasshopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:51

Vijf jaar later....... zou de waarheid ooit bekend worden?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 08:01

Dit is de waarheid ;)

Citaat:
dat Poetin niet meer mankeerde dan een lichte irritatie van de sesamschede

Via insiders weet ik dat Poetin hiervoor succesvol behandeld is in een kliniek in Duitsland.
De doodsoorzaak van Poetin is hoefbevangenheid, dat is wat anders als waarvoor ze is behandeld.

Daarbij wilde de koper haar als fokmerrie gebruiken, dat kan mi ook als ze "gewoon" kreupel is.
Beetje vaag verhaal van de kant van de koper.....de hoefbevangenheid zal wel door de vette weide's in Frankrijk komen :Y)

just2see

Re: Xavier Marie mag misleiding omtrent Poetin door ING bewijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 08:07

Ik kan verkeerd zijn maar naar verluidt was ze hoefbevangen of in ieder geval geweest en werd ze hiertegen behandeld voor ze naar Frankrijk vertrok.
Ik heb het verhaal eens in St. Georg gelezen maar weet er niet meer het fijne van. In ieder geval kreeg ik de indruk dat ING de boosdoener was en hoe komt het nou dat mij dit niet verbaast ?
Als banken hun centen willen dan zijn tot alles in staat.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 09:15

De merrie is behandeld met corticosteroïden om de kreupelheid op de veiling te verhullen. Ze had toen nooit gereden mogen worden.
Bijwerking van corticosteroïden: hoefbevangenheid.
Koper is doelbewust door ING besodemieterd................. met een ontschoening kun je echt geen veulen meer fokken.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 09:37

Pure klets en speculaties!

Mijn bron heeft Poetin bezocht tijdens het verblijf in de kliniek en heeft daarna het paard nog enkele malen gezien onder de man, Poetin was volledig genezen verklaard, nog voor de veiling!

Btw Poetin stond in de kliniek in Duitsland nog voor de inbeslagname ;)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:28

Flauwekul, haar klachten werden aleen maar onderdrukt door de medicatie.................... jammer van zo'n geweldige merrie; verloren gegaan om het geld.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:42

listiglistje schreef:
Pure klets en speculaties!

Mijn bron heeft Poetin bezocht tijdens het verblijf in de kliniek en heeft daarna het paard nog enkele malen gezien onder de man, Poetin was volledig genezen verklaard, nog voor de veiling!

Btw Poetin stond in de kliniek in Duitsland nog voor de inbeslagname ;)

Nee, ze stond er tijdens de inbeslagname want ze hebben nog een tijdje naar haar moeten zoeken. Dat was nog een hele heisa toen.
Ze is ook van de kliniek naar de veilingplaats gebracht.
Ik heb haar daar onder het zadel gezien en ik moet zeggen dat ze geen pas kreupel liep.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:08

Tja Cortisone is wel een pijnstiller dus is het best mogelijk dat ze niet kreupel was maar dat wil niet zeggen dat ze niet ziek kon worden door de behandeling. het ene paard krijgt geen last van bijwerkingen en de andere wel.Helaas is Poëtin wel ziek geworden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:14

janderegelaa schreef:

Klopt, maar daar stond ze al toen ze "zoek" was....vanuit daar was het idd door naar de veiling ;-)

Mijn bron is daar met nog wat mensen bij de kliniek geweest en heeft ook het medisch rapport en de foto's bekeken.
Vandaar dat ik weet dat Poetin niets meer mankeerde dan een lichte irritatie van de sesamschede.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:09

LindyH schreef:

Neen, hier staat dat de koper de zaak inhoudelijk mag betwisten en dat de verkoper zich niet achter vormelijkheden mag verschuilen. In het westers rechtssysteem geldt nog altijd dat je onschuldig bent tot het tegendeel bewezen is, dus als de koper de verkoper aanklaagt, is het nogal wiedes dat die zijn claim moet bewijzen.

Wat de uitkomst ook is, ze komt er niet mee terug...

Hoe zit het trouwens met de kloon die van dit paard getrokken is?

Droen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:29

Nou, waar rook is is vuur. En voor dat geld zou ik er inderdaad nog wel eens een onderzoekje tegenaan gooien! Feit is dat ie niet goed is geweest en alleen de échte insiders weten hoe de vork aan de steel zit. Deze soap duurt echter bijna wel langer dan GTST.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:32

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:51

SuSEQ schreef:
LindyH schreef:

Neen, hier staat dat de koper de zaak inhoudelijk mag betwisten en dat de verkoper zich niet achter vormelijkheden mag verschuilen. In het westers rechtssysteem geldt nog altijd dat je onschuldig bent tot het tegendeel bewezen is, dus als de koper de verkoper aanklaagt, is het nogal wiedes dat die zijn claim moet bewijzen.

Dat zeg ik toch?
Tuurlijk is het logisch, maar je wilt niet weten hoeveel mensen er hier op bokt in dit soort gevallen denken dat het aan de verkoper is om te bewijzen dat hij van niets wist. Aan deze uitspraak kun je zien dat het zo niet werkt, al gaat de uitspraak daar inderdaad niet direct over.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:00

listiglistje schreef:
janderegelaa schreef:

Klopt, maar daar stond ze al toen ze "zoek" was....vanuit daar was het idd door naar de veiling ;-)

Mijn bron is daar met nog wat mensen bij de kliniek geweest en heeft ook het medisch rapport en de foto's bekeken.
Vandaar dat ik weet dat Poetin niets meer mankeerde dan een lichte irritatie van de sesamschede.

Citaat:
Maar wat een simpele operatie lijkt, verandert in een wilde achtervolging. De bank merkt dat de drie duurste paarden weg zijn. Poetin is er niet meer, en ook de kostbare dekhengst Troy en een ander paard zijn weg.
Mevrouw Van der Z. blijkt er met de paarden vandoor gescheurd. Ze heeft de dieren naar stoeterij De IJzeren Man in Weert gebracht. ING vertrekt daarop opnieuw, om de paarden in beslag te nemen. Uit het keukenraam van De IJzeren Man kan de deurwaarder vervolgens nog net een onbekende paardentrailer het terrein zien verlaten, meldt een van de aanwezigen. Poetin is weer weg. Wie achter het stuur van de paardentrailer zit, is onbekend. Maar ING Bank heeft zo een vermoeden, en doet aangifte van verduistering van Poetin .
Na een serieuze speurtocht met behulp van veel paardenliefhebbers, vindt ING het paard uiteindelijk onder een valse naam terug in de Pferdeklinik Kerken te Wachtendonk in Duitsland, de kliniek van de beroemde Duitse paardendokter Bekkers.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:06

janderegelaa schreef:
Citaat:

Na een serieuze speurtocht met behulp van veel paardenliefhebbers, vindt ING het paard uiteindelijk onder een valse naam terug in de Pferdeklinik Kerken te Wachtendonk in Duitsland, de kliniek van de beroemde Duitse paardendokter Bekkers.

Dan klopt mijn verhaal toch (althans van mijn bron), dat ze daar stond toen ze "zoek" was ;)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:22

Maar wel onder een valse naam en pas erheen gebracht toen ze het paard in beslag wilde nemen.

Aan de andere kant, waarschijnlijk hadden ze het benodigde geld ook wel bij elkaar gekregen op de veiling zonder dat Poetin geveild zou worden. Want er waren pas een paar paarden geveild, waaronder Poetin, en toen was het benodigde bedrag al bereikt.