De menwedstrijd had één van de hoogtepunten moeten van Bathmen te Paard, maar dit hippische evenement kon begin dit jaar niet doorgaan vanwege de brand die in januari de manege aan de Koekendijk grotendeels verwoestte. Het bleek te gaan om brandstichting. De dader is nooit gepakt.
Deze zaterdagmiddag werkten vele vrijwilligers nog keihard om alles in gereedheid te brengen voor de menwedstrijd die 's avonds verreden wordt. Er wordt gesleept met stoelen en tafels, er wordt schoongemaakt en bordjes worden opgehangen. "Op 14 november begint de nieuwe competitie. Gelukkig wordt de afgelaste wedstrijd op tijd ingehaald", verzucht Johan Jansen, voorzitter van de stichting die de manege beheert.
Met vereende krachten lukte het in de afgelopen weken om het verwoeste middeldeel zover te herstellen dat de manage weer gebruikt kan worden. " Dagelijks hebben we hier met vijf, zes vrijwilligers gewerkt. En we zijn nog lang niet klaar. Het grove bouwwerk is gedaan, maar voor het aftimmeren en inrichten hebben we de hele winter nog wel nodig", schat Jansen. De trotse voorzitter wandelt door de nieuwe kantine. De ruimte wordt door sponsor Rabobank gereedgemaakt, omdat de eigenlijke VIP-ruimte, die pal boven de kantine komt, nog niet klaar is. Een kleine rondleiding leert dat meerdere ruimtes nog aangepakt moeten worden. Zo is ook het wedstrijdsecretariaat en de jurykamer nog niet gereed en in de keuken ontbreekt nog de apparatuur. Jansen: "We waren alles kwijt. Ieder schroefje hebben we nieuw moeten kopen. Het was een helse klus om al zover te komen."
Ondanks alle onvolkomenheden kost het geen enkele moeite om te zien dat Bathmen straks weer beschikt over een prachtige manege. Op de beide hallen zitten fonkelnieuwe, volledig geïsoleerde, daken. De grote hal is iets uitgebouwd waardoor er ruimte is gekomen voor een extra tribune en ook voor een royale hindernissen-opslag. En de volledige nieuwbouw in het middenstuk is ook fraai geworden.
"Gelukkig kan de manege weer gebruikt worden. De inkomsten hebben we hard nodig om de manege in stand te kunnen houden. De komende maanden maken we alles helemaal in orde en met Bathmen te Paard bouwen we dan een extra feestje om het herstel te vieren", glundert Jansen. Het staat al vast dat Bathmen te Paard volgend jaar van 26 februari tot 6 maart wordt gehouden.
Koos de Ronde wint vernieuwd Bathmen Koos de Ronde heeft vanavond 'Bathmen te Paard' gewonnen, een internationale indoorwedstrijd tussen Nederlandse en Duitse vierspanrijders, gehouden in het vernieuwde onderkomen van manege 't Ruiterkamp in Bathmen. Na een alles verwoestende brand in januari jl. kon deze wedstrijd in maart geen doorgang krijgen. De accommodatie is nagenoeg klaar op wat steigers na en het was aan de pony- en paardenvierspannen om de manege in te wijden, waarbij Koos eerste werd. 'Ik was tevreden met mijn paarden. Ik had drie paarden van mijn vader voor de wagen, waarbij ik vooral benieuwd was hoe voorpaard Tommy dit soort wedstrijden zou oppakken, maar hij deed het prima naast routinier Charley.' De Zwartewaler werd eerste gevolgd door Mark Weusthof, Herman ter Harmsel en Hans Heus. Beste Duitser werd Rainer Duen op de vijfde plaats. Bathmen gold tevens als finalewedstrijd van de IIC (Internationale Indoor Cup), een indoorcompetitie over vier wedstrijden. 'Ik heb geen van deze wedstrijden verreden en was door de organisatie uitgenodigd om de finalewedstrijd mee te rijden voor de dagprijzen. Een prima kans om mijn paarden voor te bereiden op de eerste wereldbekerwedstrijd volgend weekend in Hannover, dus heb de kans dan ook meteen aangenomen.' Weusthof won de IIC-cup nipt voor Hans Heus. In de ponyvierspanrubriek was Aart van de Kamp jr. de snelste.