Manege Oostmoer ontvangt vijfde FNRS ster

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Manege Oostmoer ontvangt vijfde FNRS ster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 14:05

Nieuwsredactie


Manege Oostmoer in Stad aan het Haringvliet (Zuid-Holland) heeft op 24 september de vijfde ster van de Federatie Nederlandse Ruitersportcentra (FNRS) gekregen. Van de ruim vierhonderd ruitersportcentra die aangesloten zijn bij de FNRS is er voor hooguit tien daarvan de vijf sterrenstatus weggelegd. Meer sterren zijn er niet.

Het sterrensysteem kent punten toe aan de kwaliteit van de bedrijfsvoering en de beschikbare faciliteiten op en om de manege en/of pensionstal, waarbij één ster het minimum is om lid te mogen zijn van het FNRS. De beoordelingspunten tezamen bepalen de waardering van het bedrijf en daarmee het aantal sterren. Het aantal sterren dat een FNRS bedrijf heeft is terug te vinden op het gevelbord. Minimaal eens in de 2,5 jaar komen de onafhankelijke keurmeesters langs en beoordelen het bedrijf op een diverse punten. De, te beoordelen punten, kun je hier vinden. (Dit is een zip. bestand)

"Nadat in 2003 de vierde ster was toegekend zijn we ons in gaan zetten om de zo begeerde vijfde ster te bemachtigen. En deze ster krijg je niet zomaar", vertellen, de eigenaren, Adrie en Henk Kieviet aan het "Ons Eiland". "Iedere twee jaar wordt de manege bezocht door een inspecteur van de FNRS. Er wordt dan op diverse punten gelet, zoals bedrijfsvoering, EHBO, de BHV, de staat van de manege, qua onderhoud en aankleding, kwaliteit en de veiligheid. Ook geven de keurmeesters adviezen en punten van verbetering. De keurmeester was ook vol lof over het aantal instructeurs en hun opleidingsniveau." De adviespunten die in 2003 zijn gegeven zijn ten harte genomen en dit jaar voldoet de manege dus aan de eisen om een vijfsterrenmanege te mogen zijn.

Op de manege staan ongeveer honderd paarden waarvan ongeveer vijftig in particulier bezit en de andere vijftig zijn van de manege zelf. Ieder manegepaard of -pony heeft zijn eigen tuig dat past. Per week komen er ongeveer 600 manegeruiters. Lesgeven gebeurt in tenue. De manege heeft twee binnen- en twee buitenmaneges, een stapmolen, een longeercirkel die overdekt is en een poets- en spuitplaats. Er zijn ongeveer 130 boxen aanwezig en de manege beschikt over zeker 12 hectare weiland. Voor de ouders en belangstellenden is er een buitenterras en een grote kantine die uitkijkt op de beide binnenbanen die naast elkaar gelegen zijn. Ook is er vanuit de kantine zicht op de twee buitenbanen, die eveneens naast elkaar gelegen zijn.

De manege beschikt ook over een ruitershop. Vrijwel elk weekend zijn er wedstrijden. Naast gewone rijlessen, worden er ook menlessen gegeven.

MeAndRein

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-03-09

Re: Manege Oostmoer ontvangt vijfde FNRS ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:12

joehoee!!! ik rijd voor de oostmoerse ruiters!!:D
echt leuk dat ze een 5e ster hebben :p

Caira
Berichten: 26072
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Manege Oostmoer ontvangt vijfde FNRS ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:17

Die sterren vind ik zo'n belachelijk gedoe. Manege bij ons op het dorp heeft er ook 5. Maar paardvriendelijk? nee niet bepaald. Sterren staan vooral voor het gemak van de ruiter, niet voor de paardvriendelijkheid.

MeAndRein

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:42

onze manege is wel een hele goede manege en ze zijn er zeker paardvriendelijk ze verdienen die 5 sterren ook en als je me niet geloofd kijk dan maar op http://www.manegeoostmoer.nl

HarmanyL

Berichten: 2663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Manege Oostmoer ontvangt vijfde FNRS ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:43

Ik vind het ook een raar systeem. Wij hebben er 4, en krijgen de 5e niet omdat we geen overdekte stapmolen hebben???

manutjuh

Berichten: 1299
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Manege Oostmoer ontvangt vijfde FNRS ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:01

Ik vind het goed dat er een systeem is waaraan je kan zien of er goed les gegeven word, zeker voor onervaren mensen, die weten niet waar ze op moeten letten. Maar er zou ook een sterren systeem moeten zijn die enkel naar de omstandigheden voor de paarden kijken. Net als met een hotel, dat je daar aan kan zien hoe goed je paard het daar heeft.

Dus 5 sterren voor een super goede stalling, met voldoende ruw en kracht voer. Dat er voldoende vrije beweging aangeboden word. Voldoende paddocks voor in de wintermaanden. Goede bodem. Goede stallen, en een goede vluchtmogelijkheid bij brand. Dat er voldoende opgestrooid word en dat de stal vaak genoeg gemest word.

Dat is bij veel manege's met veel sterren allemaal niet het geval.

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:11

lotteElb schreef:
Ik vind het ook een raar systeem. Wij hebben er 4, en krijgen de 5e niet omdat we geen overdekte stapmolen hebben???


_O- Te erg! Wát een schande!
Wat doen jullie je paarden aan?!? Stel je voor dat ze getroffen worden door een overvliegende vogel die zijn behoefte doet, precies óp het paard.
Is een zeeeeer gevaarlijke situatie, hoor! :')

* schraapt zichzelf weer bij elkaar *
On topic: het is idd een prachtige manege, mooie omgeving ook, alhoewel de ruiters vast vnl. de binnenrijbanen zullen zien. ;)
Toch blijft het een hele prestatie om eraan te kunnen voldoen!

Rennie89
Berichten: 37258
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Manege Oostmoer ontvangt vijfde FNRS ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:12

heb hier nog een aantal x op ponykamp gezeten :P

Moiryn

Berichten: 2076
Geregistreerd: 09-08-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Manege Oostmoer ontvangt vijfde FNRS ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:17

De manege waar ik reed had er ook 5.

Maar sinds de oude eigenaar is overleden en er een nieuwe is hebben ze nu geloof ik nog maar 3 sterren.

I_Moondance
Berichten: 1159
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Leende

Re: Manege Oostmoer ontvangt vijfde FNRS ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:21

Volgens mij hebben ik en de instructrices van mijn KNHS-instructieweek toch echt 5dagen lang slechte verhalen over deze manege moeten aanhoren.......

manonutjuh

Berichten: 3011
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:22

lotteElb schreef:
Ik vind het ook een raar systeem. Wij hebben er 4, en krijgen de 5e niet omdat we geen overdekte stapmolen hebben???

Das gek, want oostmoer heeft ook geen overdekte molen.
Jammer dat de sterren geen rekening met het niveau van de instructie houden. Vraag me af of ze ook de waterbakken in de wei hebben gezien, jakkes!

CoriienRN

Berichten: 9772
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Valkenburg zh

Re: Manege Oostmoer ontvangt vijfde FNRS ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:42

Gaaf hoor voor de eigenaren :D

silvana84
Berichten: 748
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:56

Leuk. Maar dat sterren systeem is inderdaad vooral gericht op het welzijn van de ruiter. Want ojee als die geen kopje warme koffie kan drinken.

Rosmoov

Berichten: 747
Geregistreerd: 20-02-07
Woonplaats: Veen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 16:16

Caira schreef:
Die sterren vind ik zo'n belachelijk gedoe. Manege bij ons op het dorp heeft er ook 5. Maar paardvriendelijk? nee niet bepaald. Sterren staan vooral voor het gemak van de ruiter, niet voor de paardvriendelijkheid.

idd ik rij op een manege waar ze nog stands hebben ....en dat heeft 3 sterren :=

MeAndRein

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 16:24

en zo heeft iedereen zijn/haar eigen mening :Y)

MeAndRein

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 16:25

Citaat:
O- Te erg! Wát een schande!
Wat doen jullie je paarden aan?!? Stel je voor dat ze getroffen worden door een overvliegende vogel die zijn behoefte doet, precies óp het paard.
Is een zeeeeer gevaarlijke situatie, hoor! :')

* schraapt zichzelf weer bij elkaar *
On topic: het is idd een prachtige manege, mooie omgeving ook, alhoewel de ruiters vast vnl. de binnenrijbanen zullen zien. ;)
Toch blijft het een hele prestatie om eraan te kunnen voldoen!


ik ben het helemaal met je eens !

zipje71
Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Manege Oostmoer ontvangt vijfde FNRS ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 16:34

Manege nieuw-aamstelland in AMsterdam heeft 5* en ook gewoon nog stands, baleachelijk

NatassJa

Berichten: 7492
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Flakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 16:42

Leuk dat ze 5 sterren hebben gehaald..

Maar toen ik er nog reed, was het tuig nu ook niet echt "Je van Het".
Misschien is dat inmiddels veranderd.
Ook heb ik nooit echt meegemaakt dat de paarden werden gepoetst voor er zadel e.d opgegooid werden..
Is inderdaad een erg mooi spulletje daar! Maar daar is ook vrij veel mee gezegd.
Qua lessen zou ik het niet weten! Nooit echt gelest daar.

Moet wel zeggen, dat de eigenaren (vooral Henk) wel vriendelijke mensen zijn!

Daiss87

Berichten: 1031
Geregistreerd: 11-02-09

Re: Manege Oostmoer ontvangt vijfde FNRS ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:42

joehoeeee :D :D
Ik sta op manege oostmoer!
en de pony's worden daar heel goed behandeld hoor, staan in mooie stallen hebben allemaal hun eigen tuig..de manege is altijd netjes schoon en opgeruimd..hebben dan geen overdekte stapmolen maar so what :s we hebben wel een overdekte longeersingel..de mensen zijn vriendelijk..en zo kan ik nog wel ff doorgaan.. ;)
Ze hebben die 5de ster echt verdient..geloof je me niet neem dan maar eens een kijke op de manege of op de site..ik heb nog bijna nooit een manege gezien die beter is :D

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:03

lotteElb schreef:
Ik vind het ook een raar systeem. Wij hebben er 4, en krijgen de 5e niet omdat we geen overdekte stapmolen hebben???

wij hebben helemaal geen stapmolen maar wel 5 sterren. Overigens is paardenwelzijn wel belangrijk tegenwoordig

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Manege Oostmoer ontvangt vijfde FNRS ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:24

Hmm checkte heel even de website, bij pensionstalling staat dat de stallen maar 2x pw worden uitgemest..

Lies_Beuker

Berichten: 430
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:41

Beste mensen van Oostmoer van harte gefeliciteerd!

Maar even over bepaalde uitspraken hierboven :
Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, ik vind het jammer dat iedereen het beter weet, en dat men altijd wel weer iets aan te merken heeft. Oké dat is uw recht om op- en aanmerkingen te maken. Maar denk eens aan deze eigenaren, die altijd; dag en nacht en in het weekeinde KLAAR staan voor hun dieren.
Als men problemen heeft met het sterrensysteem, mail dan naar de FNRS of neem contact op met de voorzitter. Dat heeft zin, want dan komt een bepaalde mening bij diegenen, die de regels stellen (cq sterren).

Daiss87

Berichten: 1031
Geregistreerd: 11-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:58

lakshmi schreef:
Hmm checkte heel even de website, bij pensionstalling staat dat de stallen maar 2x pw worden uitgemest..


Ze worden elke dag opgestrooid en 2x per week helemaal leeg gehaald..
Zoiezo word er ook gekeken naar de instructeurs en die zijn allemaal gediplomeerd, de bodem van de bak is perfect..en veiligheid is nummer 1..heel veel weiland heeft de manege en het belangrijkste is dat de paarden in lekkere stallen staan ipv. in stands..dus nogmaals die 5de ster is echt verdiend ;) :P

Iloonie
Berichten: 582
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Hoornaar

Re: Manege Oostmoer ontvangt vijfde FNRS ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:14

Zeker een nette manege! Zag er allemaal netjes uit die keer dat ik er geweest ben.

Olijkje

Berichten: 1334
Geregistreerd: 28-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:42

Ik heb er lang gereden en het is er allemaal echt goed geregeld en supernetjes.
En over degenen die het over slecht voor de paarden hebben enzo, er is hartstikke veel weidegang daar en allemaal ruime schone stallen.