Eventingamazone Fuld gaat voor WK rolstoelrugby

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Eventingamazone Fuld gaat voor WK rolstoelrugby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 22:15

www.horses.nl / www.paardenkrant.nl

In juli 2002 stond de eventingwereld even stil. Tijdens de military van Breda viel de destijds twintigjarige Jet Fuld op zeer ongelukkige wijze tijdens de steeple. Ze liep een dwarslaesie op, maar knokte zich door de moeilijke tijd die volgde. Ze stortte zich op een nieuwe hobby: rolstoelrugby. ,,Ik hoop volgend jaar bij het WK in Canada te zijn en over drie jaar bij de Paralympics in Londen”, aldus de ambitieuze Fuld.

Terug naar juli 2002. Jet Fuld is een getalenteerde eventingamazone en boekt successen met haar paard Hot Item. In Breda sloeg het noodlot toe. Op de een na laatste sprong ging het mis. ,,Op het moment dat ik daar lag wist ik het gewoon: mijn nek is gebroken. Ik vond het naderhand heel jammer dat Item meteen zo’n naam kreeg. ‘Een gevaarlijk paard’, zeggen ze dan. Maar we konden er beide niets aan doen. De bodem van de steeple was gewoon niet goed.”

Optimistische instelling
,,Toen ik een beetje bijkwam na de operatie hoorde ik dat ik antidepressiva kreeg. Dat wilde ik niet. Het was super dat ik zoveel bezoek kreeg. Echt heel bijzonder. Mensen bleven terugkomen omdat ik niet zo down was.” Ze lag drie weken in het ziekenhuis, daarna volgde een revalidatiejaar. Nadat haar paardrijcarrière bruut werd verstoord wist ze zich al snel op te werken tot de Nederlandse equipe voor rolstoelrugby’ers. ,,Bij de eerste training zat ik net zeven of acht maanden in de rolstoel. Een maand later was mijn eerste wedstrijd al.” Volgend jaar wil ze naar het WK in Canada en daarna werkt ze toe naar de Paralympics over drie jaar in Londen. Haar agenda is overvol. Jet krijgt binnenkort een hulphond en woont samen met haar vriend in Alphen aan den Rijn. Hij zit ook in het Nederlandse rolstoelrugbyteam. ,,Over een half jaar hoop ik mijn bachelor rechten te hebben. Na mijn masteropleiding wil ik de advocatuur in.”

Paarden
Fuld nam nooit volledig afscheid van de paardensport. De military van Boekelo en Breda heeft ze sinds haar ongeluk meerdere malen bezocht. ,,Twee jaar na het ongeluk begon ik de paarden ook heel erg te missen. Je ziet dan toch anderen op jouw paarden rijden. Ik ben toen de jonge pony’s wat meer gaan volgen. Ik heb bij Moony namelijk drie veulens gefokt en bij mijn oude crosspaard Meris één.”

Jet’s voormalige instructeur, Kees de Feijter, trainde Item na het ongeluk. Daarna nam Sanne Platte plaats in het zadel. Ze reed Hot Item naar het B-kader voor junioren. Dit eindigde in 2005 door een zware peesblessure. ,,Maar nu gaat het hartstikke goed met Item. Hij is twintig jaar en met actief pensioen. Ik heb hem nog steeds, hij staat in de buurt van Enschede. Ik ga hem binnenkort weer opzoeken”, vertelt Jet. Ze heeft haar oude pony Moony ook nog. ,,Ze loopt dressuurproefjes met Julia Hurks. Als zij zou stoppen, wil ik met Moony gaan mennen. Als ik weer meer tijd heb wil ik ook gaan jureren.”

TheHorseInn

Re: Eventingamazone Fuld gaat voor WK rolstoelrugby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:25

Schrok er echt zo van toen dat gebeurde!.

Vind het heel erg knap dat zij is zo'n korte tijd alweer naar het WK rolstoelrugbyers.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:34

ik was samen met een vriendin de hinderniscontroleur op de steeple waar het mis ging, we hebben nog jaren kippevel gekregen zodra we het over jet hadden en het ongeval en hebben het nog vele malen zien gebeuren in gedachten.

ik ben heel blij voor haar dat het nu zo goed gaat en dat ze een nieuwe passie heeft.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 06:47

Wat een stoere vrouw, dat ze na zo iets ernstig, haar leven niet laat verwoesten en weer vol levenlust en plannen zit! Deze vrouw is een held voor iedereen die door een ongeluk in een rolstoel komt te zitten. Niks anders dan pure bewondering voor haar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 07:18

Wat een ontzettend knappe omschakeling, wel een echte topsport mentaliteit zo te lezen!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 07:31

wat een doorzetter...idd een echte sportersmentaliteit, fijn te lezen dat ze ook nog zo van de paarden kan genieten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 07:36

Wauw wat een doorzetters mentaliteit!!! petje af hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 07:48

Respect! Wat een topvrouw! +:)+

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 07:55

Jee, wàt een karakter! Echt een heel bijzonder verhaal. Knap dat ze het plezier in haar leven zo snel weer gevonden heeft. Heel veel succes gewenst op het WK!

LindavHilten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 08:06

WAUW! Wat ongelooflijk knap! Veel succes met je nieuwe passie en met je paardjes natuurlijk!

groeten,
Linda

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:32

Jeetje wat erg zeg, wel erg goed dat ze zich nu ontwikkeld in het rolstoelrugy! En leuk dat ze haar paard en pony nog heeft. Hopelijk kan ze in de toekomst met hem gaan mennen om toch weer van de paarden te genieten :)

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:50

zie haar nog voor de eerste keer op haar pony klimmen, wat een karakter. Veel geluk in de toekomst.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:22

Hee grappig ik denk dat ik haar deze zomer heb ontmoet toen ze een rondje deed en vlak langs mijn stal kwam en ik net de hond uitliet.
Ik ben een stuk met haar meegelopen en hebben gezellig gekletst, over paarden maar ook over haar leven nu en de rugby.
En over haar hulphond die ze grotendeels zelf wil gaan opleiden.
Zou wel toevallig zijn als dit een ander is...
Vond het een sterke meid die weet wat ze wil en daar ook voor gaat.

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:17

Wauw wat knap dat ze met zo veel doorzettingsvermogen doorgaat met haar leven. Echt super van dr!

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:24

Wat een supermens vindt ik haar. Zo'n sterke persoonlijkheid. Heb toen ook die aflevering op tv gezien over haar. Echt een top doorzettingsvermogen!

Jet super veel succes bij de rolstoelrugby en met al je andere plannen!

jet1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:45

hoi, je hebt me idd ontmoet van de zomer! hoe is t met je hond en paarden?

ik vind jullie reacties erg lief, ik weet alleen niet zo goed wat ik moet zeggen...best zeldzaam hahaha

wie is je "echte" naam cocktail, ik zou je moeten kennen :)

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:58

pfff wat een doorzettingsvermogen zeg en die positiviteit!
knap hoor!!!!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:34

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal berichten verwijderd, privé communicatie is offtopic en kan beter via pb. :)