www.ed.nl
Ja, hij zit in een luxepositie, erkent Edward Gal. Niet alleen rijdt hij op Moorlands Totilas, met Sisther de Jeu heeft hij nog een toppaard tot zijn beschikking.
Dat bewees hij ook gisteren tijdens het afsluitende dressuuronderdeel van Geldrop Hippique. "Het klinkt raar als je kunt zeggen dat je tweede paard in de zeventig procent kan scoren."
Met een score van 70,21 procent op de zware tour werd hij nipt tweede achter winnares Marlies van Baalen met Bmc Kigali (70,71 procent). Voor Gal was het een goede voorbereiding op de aanstaande wereldbekercyclus die volgende week in Denemarken begint. Bovendien was het dressuuronderdeel in Manege Meulendijks een kaderwedstrijd en daardoor des te interessanter. "Sisther moet ook aan de internationale norm voldoen. Je kunt nu eenmaal niet afhankelijk zijn van één paard", zei Gal. Voor de merrie was het de eerste wedstrijd sinds het NK dressuur in juni. "Daarom was het goed dat ik haar heb meegenomen om te oefenen. Het was een fijne proef om te ontdekken waar de verbeterpunten liggen."
En die waren er nog voldoende, constateerde de 39-jarige ruiter gisteren. "De wissel ging verkeerd, het binnenkomen verliep niet vlekkeloos. We hebben voor de komende week nog wat huiswerk."
Desondanks is hoeft Gal zich geen zorgen hoeft te maken. Met Sisther heeft hij al een goed paard in huis en dan heeft hij ook nog Totilas.
De pas negenjarige hengst doorbrak in augustus op het EK in Windsor als eerste de negentigprocentbarrière. Het dier kan zelfs nog beter, weet Gal. "Iedere wedstrijd hebben we een andere voorbereiding gehad. We moeten nog ontdekken welke het meest ideaal is. Daar hebben we nog één of twee jaar voor nodig. Totilas heeft nog tijd nodig om te rijpen."
Met het oog op de Olympische Spelen van Londen (2012) zijn er inmiddels genoeg handelaren die het toppaard willen kopen. Gal hoeft zich geen zorgen te maken dat het dier tussentijds wordt verkocht. "De eigenaar van Totilas leeft niet ván de sport maar vóór de sport. Daarom heb ik geen angst dat Totilas wordt verkocht. Bovendien zijn er maar een paar mensen in de wereld die dergelijke bedragen kunnen ophoesten."
Hoeveel er op Totilas is geboden, wil hij niet kwijt. "Dat houd ik liever voor me. Het doet er ook niet toe. Totilas wordt toch niet verkocht. Het is fijn dat ik die angst niet hoef te hebben. Zo kan ik me op mijn sport concentreren. Na Londen zien we wel verder."