Palmir, Bente en Lucinda Kampioen tijdens trekpaardenkeuring

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Palmir, Bente en Lucinda Kampioen tijdens trekpaardenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 14:35

http://www.kvth.nl/

Kampioen van de driejarige stermerries werd Palmir van 't Keerkenhof (v. Koss uit de Vinkenpeel) van H. van Rossum & znn te Lith. Bij de 4 jaar en oudere merries werd de 4 jarige Bente van 't Broek (v. Iwan van Wooldink) van A. van Hest te Haghorst uitgeroepen tot kampioene.

Bij de haflingers kregen er deze dag vijf merries het felbegeerde elitepredikaat toebedeeld. Lucinda van de Tibbe (v. Allacher) werd uitgeroepen tot kampioen van de elitekeuring 2009.

De totale uitslag:

Driejarige stermerries:

1. Palmir v't Keerkenhof, v.Koss uit de Vinkenpeel. Eig. H. v. Rossum & znn te Lith
2. Eva van 't Broek, v. Oscar van Wiene. Eig. H. Butz te Rekken
3. Heidy van de Coulhoeve, v. Ultimo (keur). Eig. G. Zwiers te Dedemsvaart
4. Irene van 't Vredehof, v. Hardi van Pamel. Eig. F. Koster te Waarde
5. Joke v't Goed ter Meersch, v. Pim vd Pijp. Eig. M. Asbreuk te Diepenheim
6. Floortje vd Hulsehoeve, v.Florian v't Rietenhof. Eig. M.Schepens, St. Oedenrode
7. Cecile vd Kleine Heide, v. Buffalo v 't Camillenhof. Eig. A. in t Veld te Dordrecht
8. Freya van Waardzicht, v. Iwan van Aardenhof. Eig. G. Achterkamp te Zevenaar

4 jaar en oudere stermerries

1. Bente van 't Broek, v. Iwan van Wooldink. Eig A. van Hest te Haghorst
2. Leida van Hoeve de Eik, v. Niels van de Smidse. Eig. H. van Asten te Zeeland
3. Mia vd Kleine Heide, v. Buffalo v't Camillenhof. Eig. A. Spreeuwenberg te Melderslo

Elitemerries

1. Lucinda van de Tibbe, v. Allacher. Eig. D. Schoenmaker te Nieuwolda
2. Sportdame van de Wortel, v. Allacher. Eig. R. Chistianen te Etten-Leur
3. Mitra van de Wortel, v. Allacher. G.H.J. ten Dam te Bentelo
4. Feria van de Geebelshoeve, v. Nassau. Eig. Kindn. Geebel te Kapel-Avezaath
5. Rowena van de Tolberg, v. Notting Hill. Eig. J.C.G.M. Aarts te Bergen op Zoom

Kijk hier voor foto's

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:40

Mooie merries is weer eens wat anders! :D

(ik vraag me wel af waarom er geen enkele merrie met staart (m.u.v. haflingers) tussen staat??)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:44

Wordt tijd dat het stamboek eens gaat ingrijpen, en jonge merries zonder staart gewoon diskwalificeert!

Ariege

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:57

Op de site van het KVTH staat een link naar het ingrepenbesluit en de wijze waarop het KVTH er tegenaan kijkt. Het ligt in ieder geval een stuk genuanceerder dan enkel het maar toelaten van gecoupeerde paarden op de keuring.

Hieronder een passage uit dit besluit:

Positie en standpunt K.V.T.H.Sedert het in werking treden van het vernieuwde ingrepenbesluit in 2001 heeft de K.V.T.H. het
standpunt ingenomen zich hier aan te houden. Dit gaf veel verzet bij een groot deel van “de
aanhangers van het authentieke trekpaard”. Deze groep heeft destijds op eigen initiatief een comité
gevormd en zij hebben de mogelijkheid gevonden om op legale wijze in het buitenland te laten
couperen. Tevens heeft dit comité, op verzoek, bevestigd gekregen door het ministerie van LNV, dat
de K.V.T.H. de paarden toe moet laten op haar exterieurkeuringen, indien aantoonbaar is dat de
ingreep is uitgevoerd in een land, waar dergelijke ingrepen zijn toegestaan. Oftewel artikel 41 geldt
niet voor paarden, die onder deze voorwaarden een ingreep hebben ondergaan. De K.V.T.H. heeft zich
hier met behulp van juridische ondersteuning tegen verzet, echter zonder succes.
Anderzijds geldt dat deze groep “aanhangers van het authentieke trekpaard” een dermate grote groep
van het fokkersbestand vormt, dat het voortbestaan van het ras serieus wordt bedreigd als deze fokkers
stoppen. Deze fokkers hebben echter stellig uitgesproken niet meer actief te willen zijn bij de
K.V.T.H. en te zullen stoppen met de fokkerij, indien ze niet meer legaal kunnen couperen en hiermee
geen trekpaarden meer kunnen houden met korte staart, de authentieke vorm. Het aantal dekkingen,
geboortecijfers en trekpaardleden binnen de K.V.T.H. is op dit moment al dermate laag, dat met het
oog op de continuïteit en het behoud van het Nederlandse Trekpaard, het rampzalig zou zijn als dit zou
gebeuren. Voor het behoud van het ras is het essentieel om voldoende trekpaarden in de fokpopulatie
te behouden en hierbij speelt deze groep een belangrijke rol!
Veel “gebruikers” (een groeiende groep binnen de K.V.T.H.) en een groeiend aantal aanhangers van
“het authentieke trekpaard” verkiest het om niet meer te couperen. Juist deze veranderende
opvattingen geven een handvat om middels actieve communicatie steeds meer mensen te bewegen tot
het stoppen met couperen. Deze ontwikkelingen; een omslag in het denkpatroon van mensen, kosten
tijd, maar moeten worden gestimuleerd vindt de K.V.T.H. Geleidelijkheid geeft mogelijkheden tot het
creëren van een voldoende solide basis onder het ras.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:07

Allemaal onzin. Er zijn genoeg trekpaarden die MET staart naar de keuringen gaan, maar de jury geeft die paarden veel lagere punten! Als ze eerst eens eerlijk beoordelen, dan zijn er ook meer mensen die gewoon met trekpaarden met staart naar keuringen durven gaan.
En al die mensen die zeggen dat ze stoppen met fokken.. dat is gewoon bluffen. Die mensen denken dat ze de vereniging voor t blok kunnen zetten door te 'protesteren' op deze manier, en het lukt ze nog ook..
Ik vind dat ze gewoon consequent NEE moeten zeggen tegen gecoupeerde paarden. En ik hoop dat die oude boeren dan inderdaad stoppen met fokken, want mensen die de prijzen en gemak belangrijker vinden dan het welzijn van hun paarden die horen in mijn ogen helemaal geen paarden te hebben. En al die hengstveulens die naar de slacht worden gebracht vind ik ook niet kunnen.

tamara74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:48

Mooie trekpaardmerries!

Ik weet het, de meesten denken daar anders over!
Dat weet ik maar als te goed!

Maar als ik naar een plaatje kijk van een trekpaard zonder staart en één met staart, dan weet ik het wel wat mijn voorkeur heeft.

Ariege

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:51

Een keuring is per definitie niet objectief. De jury beoordeelt naar zijn / haar eigen smaak. Zolang een stamboek niet de regels aanpast zal de jury uitgaan van haar eigen voorkeur, als die past binnen het beleid en de regels van een stamboek, ook als dat betekent dat een paard zonder staart hogere punten krijgt.

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:52

Leuk zeg lucinda is een dochter van last fin een merrie die ik een tijdje in de sport heb gereden :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:38

Sorry hoor die dieren zien er zo echt niet uit. Een paard zonder staart. :r :roll: :r

Het stamboek moet gewoon standaard die met staart vooraan zetten. Dan maar geen authentieke trekpaarden meer.

Als ik aan van de zomer met al die dazen denk..... :(:)

Bellarose

Re: Palmir, Bente en Lucinda Kampioen tijdens trekpaardenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:20

Prachtige merries! :)

Wat betreft de staarten, ik denk niet dat dat zal verdwijnen.. Het is al vaak ingediend, maar het stamboek, en de meeste fokkers, vinden het gewoon zoveel mooier zonder staart.
Zonde, want inderdaad, ik spuit me heel de zomer rot met anti-vliegen spray, ze kunnen ze zelf niet wegjagen..