Nu de beste tijd om een paard aan te schaffen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Nu de beste tijd om een paard aan te schaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 11:34

www.horses.nl / www.depaardenkrant.nl

Het beste moment om een leuk paard te kopen voor relatief weinig geld is nu. De prijzen zijn op het moment vrij gunstig.

,,De paardenhandel is toch een heel stuk minder geworden”, stelt André Jurrius, eigenaar van stal Nieuwmoed te Vorden. ,,Je kunt nu voor ‘normaal’ geld een heel leuk paard aanschaffen, iets wat een aantal jaren geleden nog wel anders lag. Dat is een ideale kans voor mensen, die ze zeker moeten grijpen. Het is wel belangrijk dat mensen met zo’n ‘goed’ paard kunnen rijden. Paarden met wat meer karakter hebben een ruiter of amazone nodig die dit om kan zetten in werk. Als je dat om kan zetten heb je ook wat extra’s voor een lagere prijs.” Jurrius is van mening dat het verder met de prijzen wel meevalt: ,,Ik denk dat het allemaal ook wat overdreven wordt. Mensen moeten zich niet zo aanstellen. Het lijkt wel een rage dat iedereen zijn of haar paard ineens kwijt wil. Iedereen slaat aan het adverteren, er is meer aanbod dan vraag. Dat gaat natuurlijk niet. Als iedereen nou gewoon eens rustig aan doet en alles afwacht, zou er geen probleem zijn. Er komt heus wel weer een betere tijd.”

Het is ook een goede tijd om een Fries aan te schaffen. Antsje Okkema van stal Okkema te Britswerd bevestigt dit. ,,Goede paarden die hoog in de dressuur lopen raak je gewoon voor de hoge prijzen kwijt. Maar stamboekmerries zijn nu flink in prijs gedaald. Hetzelfde geldt voor paarden die het voor het hogere werk net niet hebben, zij zijn aantrekkelijk geprijsd. Een leuk voorbeeld hiervan is een goed gebruikspaard. Neem een leuke Friese ruin, goedgekeurd door de dierenarts, beetje wedstrijdervaring. Een aantal jaren geleden bracht zo’n paard 8.000 tot 10.000 euro op. Die prijs is nu gehalveerd. Voor ons is dat jammer, voor de ruiter een geweldige kans. Want dat Friese ruintje kan een erg leuk wedstrijdpaard zijn!” Okkema zegt wel te merken dat mensen selectiever zijn geworden. ,,Eerder stapten mensen de auto uit, zagen een paard waar ze een klik mee hadden en het was geregeld. Nu slapen ze er een aantal nachten over, maar uiteindelijk kopen ze het paard meestal wel. En met goed nadenken is niets mis.” Dat de ‘gewone’ paarden wat minder opbrengen dan normaal, is voor veel betrokkenen gunstig. ,,Een week of twee geleden verkochten wij zo’n dertig paarden naar Engeland en Ierland. Het waren driejarige merries met veulens. De prijs was wat lager dan een aantal jaren terug, maar het is toch mooi als iemand er plezier van kan hebben? ‘Opruimen’ hoort er voor ons af en toe ook bij.”

Dat zo hier en daar te merken is dat de prijzen gunstig zijn voor de koper, gaat niet overal op. Wedstrijdpony’s zijn nog net zo gewild als anders. ,,De ponyhandel loopt gewoon door”, zo bevestigt Jurrius. Dit geldt ook voor de PRE paarden, in de volksmond beter bekent als de Andalusiër. Dit bleek in september tijdens een vragenrondje op Campeonato PRE, de nationale premiekeuring van dit ras.

Anoniem

Re: Nu de beste tijd om een paard aan te schaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:41

Om te verkopen is de tijd ook niet heel slecht, thans, als je een goede hebt. De mindere zullen blijven waar ze zijn of voor minder dan dekgeld weg gaan.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:53

Je merkt wel dat de prijzen dalen. Ik heb een maand geleden nog een heel leuk veulen kunnen kopen, voor mij was dat een paar jaar geleden echt ondenkbaar en waren de veulens echt wel het dubbele waard. Mij hoor je niet klagen :D

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:13

Sammie schreef:
Jurrius is van mening dat het verder met de prijzen wel meevalt: ,,Ik denk dat het allemaal ook wat overdreven wordt. Mensen moeten zich niet zo aanstellen. Het lijkt wel een rage dat iedereen zijn of haar paard ineens kwijt wil. Iedereen slaat aan het adverteren, er is meer aanbod dan vraag. Dat gaat natuurlijk niet. Als iedereen nou gewoon eens rustig aan doet en alles afwacht, zou er geen probleem zijn. Er komt heus wel weer een betere tijd.”

Hier ben ik het niet mee eens. Een paard kwijt moeten is geen nieuwe rage, wel 1 die zich iedere herfst herhaald. De dieren moeten weer op stal en iedereen heeft plotseling ruimtegebrek. De crisis zal er wel wat invloed op hebben, maar van een massalere paardenverkoop in vergelijking met andere jaren is mijn inziens geen sprake.

Rustig afwachten ben ik het wel weer mee eens. Verkoop een paard maar in april-juni en het gaat plotseling veel gemakkelijker en voor een betere prijs. Dan wil iedereen weer iets nieuws hebben om de zomer mee in te kunnen, maar is het aanbod kleiner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:18

En is er dan wel nagedacht over het onderhoud? Ook al koop je een paard voor een tientje, dan nog moet je zorgen dat je je paard ergens kunt onderbrengen, zorgt dat het te eten krijgt, kosten voor de dierenarts kunt betalen, hoefsmid, etc.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:29

Ik merk dat juist vaak het voer (brok, hooi/stro) wel weer duurder word.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:31

Dat heet anticyclisch denken. Investeren op momenten dat het niet zo goed gaat. Klinkt krom, maar wel goed. Want als niemand investeert, zijn de prijzen ook niet zo hoog.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:36

klopt is ook al wat mij opviel.
Ik heb mijn wei nu vol zat staan dus begin er niet aan nog meer.
Maar ja nu kopen is zo slecht nog niet :D

Marieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:44

Denk dat het alleen maar wordt aangedikt door de media.
Voor een goed paard betaal je gewoon wat ze waard zijn hoor.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:51

Dat zegt hij ook in zijn stukje, voor goede paarden die hoog dressuur lopen wordt nog veel geld neergeteld.
Maar voor het normale, correct gebouwd en bewegend paard betaal je nu dus echt wel minder.
Voor mij gunstig want ik ga op zoek! :D

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:02

nou er is idd slecht verkoop vind ik..

onze ruin heeft ook 4 maanden te koop gestaan, en er zijn maar 2 mensen wezen kijken..

ook de laatste maanden amper reacties gehad.

terwijl onze ruin echt geen slechte ruin is..!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:06

Voor ons een van de redenen om dit jaar maar 1 merrie te laten dekken.
En we hebben echt geen slechte fokmerries en onze veulens zijn over te algemeen ook geen slechte veulens.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:24

Ik hoop maar dat dit niet in de dagbladen komt, heel pennyland aan de pony.

Verder is het voor ons wel gunstig nieuws natuurlijk :)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:12

Tja dat hadden we zelf ook wel na kunnen gaan dat je het nu moet kopen. Maarja, aan het paard zelf ligt het niet, daarvoor zou ik het niet laten maar de onderhoud/stalling e.d..
'T is wel fijn voor de mensen die van plan zijn om op korte termijn een paard kopen :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:40

Ja ik heb het gemerkt,de prijzen zijn lang niet meer wat ze een paar jaar geleden waren.Aan de ene kant fijn,aan de andere kant mag het wel weer een beetje bijtrekken.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:47

Ibalia schreef:
Voor ons een van de redenen om dit jaar maar 1 merrie te laten dekken.
En we hebben echt geen slechte fokmerries en onze veulens zijn over te algemeen ook geen slechte veulens.

Zo denken veel fokkers. Zal je zien dat er over 3-4 jaar geen goede jonge paarden te vinden zijn of tegen een recordprijs.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:58

Ik hoop dat de economie weer snel aanzwengeld. Mijn merrie staat ook al te koop en het is een echt plaatje. Nog niemand voor komen kijken... ;(
[EA-TK-PP] 5-jarige dressuurmerrie
Wel opletten voor oplichters (er zijn nu bendes aan de gang), heb er al twee aan de lijn gehad.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:09

Marieke__ schreef:

Wat ik merk is dat op marktplaats nog wel aardige prijzen wordt gevraagd. Maar op veilingen en verkoop dagen merk je wel dat de prijzen een stuk lager zijn komen te liggen dan de jaren ervoor. Ook vind ik opvallend dat veel advertenties heel lang blijven staan op marktplaats, wat toch wel aangeeft dat de prijs niet overeenkomt met de werkelijke marktwaarde.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:36

Tja, je zal nu een paard kopen en straks je baan kwijt raken...
(of ben ik te sceptisch?)
Als je een paard koopt, moet je juist naar de hele lange termijn kijken of je hem dán nog kan betalen.
Nu maak je mensen met een klein inkomen lekker om een paard de kopen, maar wat als ze hem toch niet kunnen betalen -stalling etc of hun baan kwijt raken?

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:39

joopie7 schreef:
Marieke__ schreef:

Wat ik merk is dat op marktplaats nog wel aardige prijzen wordt gevraagd. Maar op veilingen en verkoop dagen merk je wel dat de prijzen een stuk lager zijn komen te liggen dan de jaren ervoor. Ook vind ik opvallend dat veel advertenties heel lang blijven staan op marktplaats, wat toch wel aangeeft dat de prijs niet overeenkomt met de werkelijke marktwaarde.

Dat hoeft niet altijd zo te zijn...
Ik heb een jaarling hensgt te koop staan met super papier er is alleen weinig vraag naar momenteel. Ik vraag er echt een spotprijs voor maar nog geen reakties gehad. En tja ik ga hem ook niet weggeven....

En wbt baan kwijtraken kan iedereen...zijn dingen die ik niet zou meenemen in een beslissing want dat zou dan betekenen dat je helemaal geen dieren moet houden....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:09

amanda2 schreef:
Als je een paard koopt, moet je juist naar de hele lange termijn kijken of je hem dán nog kan betalen.
Nu maak je mensen met een klein inkomen lekker om een paard de kopen, maar wat als ze hem toch niet kunnen betalen -stalling etc of hun baan kwijt raken?

Dat is niet sceptisch maar realistisch.
Calculeer op middellange termijn ook de hoognodige welzijnseisen over stalling met weidegang er maar bij in.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:12

Ik vind ook dat er door sommige fokkers te groot wordt uitgebreid.
Ze fokken veels te veel, en daar heb ik het nu meestal over een groot deel shetlanders over.
Daardoor komt er ook meer aanbod dan vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:16

webster543 schreef:
Ik hoop dat de economie weer snel aanzwengeld. Mijn merrie staat ook al te koop en het is een echt plaatje. Nog niemand voor komen kijken... ;(
[EA-TK-PP] 5-jarige dressuurmerrie

De reden dat er niemand is wezen kijken ligt eerder bij de hoge vraagprijs dan dat je er de economische crisis de schuld van kan geven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:22

Huertecilla schreef:
amanda2 schreef:

Dat is niet sceptisch maar realistisch.
Calculeer op middellange termijn ook de hoognodige welzijnseisen over stalling met weidegang er maar bij in.

Ben ik het met je eens HC!
Het houden van paarden wordt financieel ernstig onderschat.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:41

Marieke__ schreef:

Toch niet helemaal.
Je kunt genoeg goede paarden vinden die een paar jaar terug toch wat duurder zouden zijn geweest. :j
Zat net ook wat te kijken en je kunt nu echt een goed, wat jonger paard kopen voor helemaal niet zoveel als een tijdje terug.