Eerste keurmerk voor zadelmakers uitgereikt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:28

Royen schreef:
en meelopen met een goede zadelmaker


Dáár zit je dan al gelijk met een ham-vraag. Goed, erkend, wat? ;)

Met name in het zuiden van Frankrijk zitten verschillende kleine ambachtelijke ateliers waar je alles kan leren.
Van boom maken, leer bewerken tot zelf van begin tot eind een zadel op maat maken.
Bij Malibaud kan je een cusus volgen en je eigen zadel maken als je wil. Aimée is ´erkend´ meesterzadelmaker :D

Vlakbij Sevilla zit Sayra Armenta. Daarvan weet ik zeker dat ze ook wel eens (buitenlandse) leerlingen hebben in langduriger stages.

Onder de streep is het ts een voorbeeld van, zoals hier al meermalen geschreven is, een invulling van het eigenbelang van een groepje zadelmakers.
Kopers pas op uw eígen zaak.

Ibonn

Berichten: 2438
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: Overloon - Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:34

Nickyu: ik neem aan dat je ook al zelf met een MSFC-er gesproken hebt, van horen zeggen is zo vaag ....

De MSFC-opleiding is idd flink theoretisch onderbouwd maar is het vooral aan de studenten om ervaring op te doen. We hebben nu met enkele studenten oefengroepen en nodigen we een fysiotherapeut of afgestudeerde MSFC-er uit om mee te kijken als we zadels passen, conformatie en bewegingen bekijken,.. Als je idd alleen kijkt naar de lesdagen, lijkt het alleen theorie maar dan kom je er niet. Je zal toch echt zelf iets moeten ondernemen, zo staat er voor mij nog een reis naar Engeland op het programma zodat ik bij een Engelse zadelmaker/passer mee kan lopen. Alleen door het doen onder begeleiding leer je, en ja, dat vraagt heel wat meer inzet dan een paar uurtjes in een klaslokaal zitten. Vandaar ook het lage slagingspercentage...
Ik ben dus wel erg tevreden over de MSFC-opleiding :j wel ben ik van mening dat iedereen een fout kan maken of minder goed in zijn vak is, maar dat hou je overal.

Wb het nieuwe keurmerk, zoals iedereen ben ik er blij mee dat er eindelijk beweging in de branche is maar of dit de goede manier is, weet ik niet. Er wordt hard geroepen dat er opleidingen komen maar volgens de website is dat geen prioriteit :? Verder kan ik nergens dat beroepsprofiel vinden, het is op mij van toepassing omdat ik hoofdstellen maak, repareer, zadels opvul en repareer. Waarom dat profiel niet open en bloot op die website zetten zodat mensen die denken eraan te voldoen, kunnen reageren?
En wie is de onafhankelijke persoon die mijn werk gaat beoordelen op kwaliteit? Moet dat dan beter zijn dan de gemiddelde Nederlandse zadelmaker of juist beter omdat ik het van de beste Engelse leraren geleerd heb?

Voor mij roept het momenteel meer vragen op dan dat het antwoorden geeft, maar ik wacht gewoon eens rustig af.

Wachtff
Berichten: 1049
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:38

Het lijkt mij dat als ik in meerdere zadelmakerijen heb meegelopen en stage loop in Engeland (die er ruim 6jaar voor hebben gestudeerd) ik wel weet wat ik een goede zadelmaker vindt ;)

Maar toch bedankt, ik wordt aan alle kanten benadrukt dat het inderdaad een 'prutserige' bedoening is en dat wil/ga ik zeker voorkomen!

Mijn doel is om klanten te helpen, zowel paard als mens. Om nog vele jaren paardrijplezier te hebben en altijd bij mij terecht kunnen, zowel op locatie als bij mijn werkplek.

Wachtff
Berichten: 1049
Geregistreerd: 30-10-08

Re: Eerste keurmerk voor zadelmakers uitgereikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:41

@Ibonn: Kijk dat bedoel ik :D Ik moet eerlijk zeggen dat de MSFC mij niet verkeerd klinkt hoor, maar dat ik alle mogelijkheden wil hebben bekeken vóórdat ik voor mijzelf kan bepalen welke opleiding de beste keus is. Voor mij (iedereen leert/is anders).

;)

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:14

Royen schreef:
Het lijkt mij dat als ik in meerdere zadelmakerijen heb meegelopen en stage loop in Engeland (die er ruim 6jaar voor hebben gestudeerd) ik wel weet wat ik een goede zadelmaker vindt ;)


Dat is een niet zo stevig onderbouwde conclusie als jij denkt. De traditionele engelse zadelmakerij is vrij specifiek nogal anders dan wat in ZuidFrankrijk of Andalucía gemaakt wordt.
Er worden in engeland ook heel veel slechte zadels goed en vakkundig gemaakt. De veerboom op kussen is voor slechts weinig gebruiksdoelen optimaal en meer wrongen, diepere zit, meer vulling maakt het functioneel als interface alleen maar slechter. Bijvoorbeeld.
Een zadelmakerij waar zeer veel kennis over de geometrie en techniek op maat van het gebruiksdoel aanwezig is, is Gaston Mercier. Als je dáár eens wat mag leren, wow!

Sodeletuut

Berichten: 21308
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Eerste keurmerk voor zadelmakers uitgereikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:07

Geweldig zeg, dat ze dat doen!

Bubsj

Berichten: 2073
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Arctis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:41

Dat men zich bezig houd met weer een nieuwe opleiding, ongeacht de uitkomst, vind ik al geweldig! We zitten nog steeds met een enorm gebrek aan goede zadelpassers/makers. Hoe meer aandacht hoe beter. Eerst men bewust maken van de prutsers die er op dit moment rondlopen.. Dan zullen de betere zadelmakers uiteindelijk de slechtere wegconcureren. Of de opleiding betere resultaten boekt dan de MSFC zal vanuit de praktijk moeten blijken. Hopelijk wel, ik wil nog steeds dolgraag, uit pure intresse, een goede opleiding volgen, op dit moment nog niet beschikbaar helaas :)

Huertecilla schreef:
Het enige wat écht uitsluitsel geeft is het telemetrie-systeem van Novel.
Dat omvat onder meer een dekje wat onder het zadel gaat en waar een paar duizend druksensoren in zitten.
Van de registratie gaan draadloos een signaal naar een pc waar in werkelijke tijd het drukverloop in 3D en kleur wordt weergegeven.

Is een stuk techniek wat alweer 10 jaar geleden opkwam en het product is al meer dan 5 jaar op de markt.
Het geeft ook ondubbelzinnige en makkelijk te begrijpen informatie over hoe de ruiter zit en rijdt. het geeft ook glashelder de heel hoge belastingspieken van ´licht rijden´ weer.

Het is verbazend dat deze techniek de weg naar de werkvloer niet gevonden heeft. Het is een tophulpmiddel.

Meer info te vinden via http://www.novel.de


Als ik me niet vergis hebben ze hiermee ook een test uitgevoerd op Horse Event, was zelf ontzettend blij met de resultaten! Maar ook wel zeer schokkende (deels bekende) uitslagen..

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:56

nickyu schreef:
heb wel erg veel ervaringen gehoord van fysio therapeuten
over zadelpassers....gemiddeld zijn ze er niet zo over te spreken ...
om het voorzichtig uit te drukken
te veel theorie te weinig praktijk


Zo heb je ook fysio's waar zadelmakers niet over te spreken zijn. En dan heb je nog de fysio's die zelf zadelpasser zijn. Een papiertje zal nooit een garantie kunnen zijn helaas. Het is aan de klant om zich via mond op mond reclame te informeren. Dat was zo en dat zal altijd zo blijven. Een keurmerk kan echter wel dienen als een richtlijn en biedt je de mogenlijkheid tot het indienen van een klacht. Goede zaak dus.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:30

Bubsj schreef:
Als ik me niet vergis hebben ze hiermee ook een test uitgevoerd op Horse Event, was zelf ontzettend blij met de resultaten! Maar ook wel zeer schokkende (deels bekende) uitslagen..


Dát zijn de meest waardevolle leerpunten.
De dingen die níet goed gaan, de ´slechte momentopnames´, schokende resultaten, confronterende uitslagen.
Het is heerlijk als de grote lijn goed zit dus het paard niet onnodig belast, maar het is juist het doel van een toetsing dat de zwakke punten er uit komen. Je weet dat je niet weer wat je niet weet en met meten weet je meer ;)
Als het Novel-ding er is en gebruikt wordt is dat een héél goede zaak waar ruiters voor in de rij zouden moeten staan. Net als voor de onverbiddelijke opnames door Arabesk.

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:53

Voor mij heeft dit keurmerk erg weinig waarde
Zie er nl zo al een paar zadelmakers op staan die geen verstand van de pasvorm hebben
Een drukmeting is mooi maar wat ik belangrijk vind is.....Blijft het paard los en de rug pijnloos onder het zadel!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:57

Citaat:
Nickyu: ik neem aan dat je ook al zelf met een MSFC-er gesproken hebt, van horen zeggen is zo vaag ....


yep maar daar had ik het niet over
heb ook gesproken met fysio's en osteopathen..

mijn man denkt er alsnog over om zich op te geven

al was het puur voor het papiertje
puur voor de mensen die denken dat het zaligmakend is
of eigenlijk juist voor die mensen die denken dat zonder papiertje nooit goed kan zijn

(is reeds bezig met opleiding zadelmaker en we hebben reeds heel veel geleerd van en leren nog steeds
dagelijks bij door ervaring , andere zadelmakers , passers , etc etc etc)

Wachtff
Berichten: 1049
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:50

Huertecilla schreef:
Royen schreef:
Het lijkt mij dat als ik in meerdere zadelmakerijen heb meegelopen en stage loop in Engeland (die er ruim 6jaar voor hebben gestudeerd) ik wel weet wat ik een goede zadelmaker vindt ;)


Dat is een niet zo stevig onderbouwde conclusie als jij denkt. De traditionele engelse zadelmakerij is vrij specifiek nogal anders dan wat in ZuidFrankrijk of Andalucía gemaakt wordt.
Er worden in engeland ook heel veel slechte zadels goed en vakkundig gemaakt. De veerboom op kussen is voor slechts weinig gebruiksdoelen optimaal en meer wrongen, diepere zit, meer vulling maakt het functioneel als interface alleen maar slechter. Bijvoorbeeld.
Een zadelmakerij waar zeer veel kennis over de geometrie en techniek op maat van het gebruiksdoel aanwezig is, is Gaston Mercier. Als je dáár eens wat mag leren, wow!


Gedeeltelijk ben ik het met u eens, maar ik denk dat gevoelsmatig ook iets zegt. Op het moment dat ik denk dat ik verder moet zoeken, zal ik dat doen en ik ga zeker eens kijken op Google naar Gaston Mercier ;) Ben benieuwd waar je het precies over hebt.

ps. spaanse zadels etc. is een specifiek iets, eerst mijn kennis verbreden en dan misschien voor een specifiek doel kiezen kan altijd nog.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:26

unamie schreef:
Een drukmeting is mooi maar wat ik belangrijk vind is.....Blijft het paard los en de rug pijnloos onder het zadel!


....je kan méten of je buiten de gevarenzone blijft.

Hoe wil je weten wat de pasvorm is als je geen drukverschillen kan constateren?
Zonder meten blijft het kijken, voelen, gokken en nog eens proberen. Meten = weten.

Voor de pasvorm én mbt wat de ruiter uitspookt.

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Eerste keurmerk voor zadelmakers uitgereikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:11

"Bestaande bedrijven die zich aansluiten bij de NVZR worden al tegen de meetlat gehouden op basis van deskundigheid.

En als ik dan kijk naar de lijst met aangesloten bedrijven, tja, dan zie ik er zo al een paar staan waar ik vwb die deskundigheid zeer grote vraagtekens bij heb. Vraag me dus af wat die meetlat inhoudt?
Heb derhalve 2 maanden terug een MSFC'r laten komen, deze kwam vele malen deskundiger over dan een aantal van die aangesloten bedrijven. Voordat er überhaupt maar een zadel op kwam, is eerst ons hele paard bekeken, heeft ze maten genomen, is er een schets gemaakt, zijn er foto's gemaakt, is het paard in stap en draf op het harde beoordeeld etc. Aan de hand daarvan hebben we zadels geprobeerd en is er 1 uit de bus gekomen die zowel op het paard perfect lag en die voor de ruiter (mijn dochter in dit geval) perfect zat.

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:29

Huertecilla schreef:
....je kan méten of je buiten de gevarenzone blijft.

Hoe wil je weten wat de pasvorm is als je geen drukverschillen kan constateren?
Zonder meten blijft het kijken, voelen, gokken en nog eens proberen. Meten = weten.

Voor de pasvorm én mbt wat de ruiter uitspookt.



Die gevarenzone kun je ook goed voelen :j
Ga naast je paard staan en haak je vingers eens achter de wervelkolom
Als het goed is doet dit geen pijn, ook niet als je er met je volle gewicht aan hangt
Verder moet de bespiering van de schoft zacht aanvoelen (als een pakje boter)
en je er ook in kunnen knijpen zonder dat het paard een (pijn) reactie geeft
De hele rug hoort als een pakje boter aan te voelen

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:47

Huertecilla schreef:
Alane schreef:
precies.. en hoe het paard onder de ruiter loopt, of de ruiter het paard laat lopen...
het ding laat alleen de druk zien, niet het waarom en hoe...
je kunt er helemaal niets mee.... behalve aflezen dat het druk is en hoeveel..


Huh :?

precies... even iets verder kijken en niet zien wat je wilt zien of denkt te zien....
je ziet druk, maar je weet niet wat dat veroorzaakt, even irt dit topic... passend zadel, goede zadelmaker..




Huertecilla schreef:
Zie de voorbeelden op het web.
Echt om te :~ zo leerzaam.

Wat laten die voorbeelden dan zien? Alleen een site die wil verkopen... die gaat niet zeggen dat het artikel flut is en niet te gebruiken.
want je ziet niets. Helemaal niets... de druk die af te lezen is is een samenloop van factoren, paard, onderlegger, ruiter, zadel, houding, gangen etc etc
Alleen al een zadeldekje kan een verkeerde/andere uitslag geven..

Zonder ingewikkelde toestanden is te zien of een ruiter goed zit, of een zadel past... dat is niet te meten met waardes. Immers zal er dan eerst een zadelmaker/passer bij moeten komen om zeker te zijn dat het zadel past en de ruiter past, dan heb je een ruiter nodig die kan rijden, en iemand aan de kant die kan zien of de ruiter goed zit. En alles goed past en goed zit, het paard goed loopt... dan zie je dus niets meer en niets minder dan een goede zadelpasser/,aker icm juiste instructie ook zien...

Mijn zadelpasser komt gratis controleren of alles nog correct ligt... en voor de aanschafprijs van dat onnodige ding, heeft mijn dochter 1 jaar les 2 X per week.
En in de tijd dat men zit te prutsen om uit te vinden hoe men de druk kan verminderen, is het paard naar zijn grootje geholpen, en is men nog niet wijzer :D

Mariska80

Berichten: 1609
Geregistreerd: 01-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:53

Het is denk ik wel handig als er zoiets wordt uitgegeven.
Dan weet je in ieder geval wel waar goede kwaliteit is.
En diegene die helemaal niet goed zijn zullen dit niet krijgen