www.horses.nl / www.paardenkrant.nl
Omdat hij als amateurruiter niet zo vaak op wedstrijd gaat kost het springruiter Uriël Taken soms moeite om te mogen starten op de grote concoursen. Hij hoopt dat hij zich met zijn tweede plaats afgelopen in de Grote Prijs van het viersterrenconcours in het Belgische Moorsele weer in de kijker reed. ,,Of het feit dat ik een amateur ben tegen me werkt weet ik niet, maar ik denk het niet. Dat ik geen sponsor heb die links of rechts een paar rubrieken sponsort scheelt wel. Ik zal gewoon moeten presteren”, verklaart Uriël Taken.
,,Ik was een keer vierde in Geesteren en nu tweede in Moorsele, telkens op viersterrenniveau. Dus ik groei wel naar dat niveau toe en Rendez-Vous heeft het ook in zich. Alleen duurt dat groeien bij mij wat langer, gewoon omdat we niet zo vaak op wedstrijd gaan. Laatst heb ik gevraagd of ik wat wedstrijden in Duitsland kon rijden. De bondscoach had me geselecteerd maar toen wilden ze me in Duitsland niet. Dat vond ik niet netjes. Als zo’n organisator de KNHS laat weten dat er drie Nederlanders heenkunnen, dan maakt de bond toch de selectie?”, hekelt Taken het beleid. ,,Ik ben ook niet iemand die op de bondscoach afstapt en vraagt hoe het verder zit. Ik vind dat het omgekeerd moet zijn, maar dan moet je eerst wel presteren. Of die dag er ooit komt zou ik niet durven zeggen.”
,,Ik heb om München en Stuttgart gevraagd en dan zijn er natuurlijk ook nog Maastricht, Amsterdam en Den Bosch. Ik hoop dat ik een paar keer ergens tussenkom. En als ik eerlijk ben rijd ik ook liever een viersterrenwedstrijd in Nederland, België of Duitsland dan een vijfsterren ergens diep in Italië.”