Exmoorpony tweede nog levende voorouder huidig paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Exmoorpony tweede nog levende voorouder huidig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 22:08

Nieuwsredactie

Afbeelding
Is de Exmoor ook een voorouder van het huidige paard?
foto: David Masters
Het blad "Zoogdier" heeft onlangs een artikel gepubliceerd waarin de Exmoorpony als tweede nog levende voorouder van het huidige paard wordt gezien. Lange tijd werd gedacht dat alleen het Przewalskipaard als voorouder nog bestond. De Exmoorpony is het tweede type 'wilde' pony dat in Noord-Europa rond zwierf. Hans Hovens van Fauna Consult gaat in het nieuwste nummer van het wetenschappelijke tijdschrift 'Zoogdier' van de Zoogdiervereniging op zoek naar bewijzen.

"Al jarenlang beweren sommigen dat de in Engeland voorkomende Exmoorpony geen door de mens gefokt ras is, maar rechtstreeks afstamt van de wilde oerpony. De meeste zoölogen trokken dit verhaal tot voor kort in twijfel. Zij gingen er vanuit dat alle hedendaagse paardenrassen afstammen van slechts vier wilde voorouders: het Przewalskipaard, de bostarpan, de steppetarpan en het woudpaard. De Exmoorpony kwam in dit rijtje niet voor; deze zou afstammen van ontsnapte huispaarden die door de Kelten naar Engeland waren gebracht. Inmiddels heeft recent DNA-onderzoek aan paardachtigen aangetoond dat de nu nog levende gedomesticeerde paardenrassen meer dan vier wilde voorouders hebben en dat het Przewalskipaard daar niet toe behoort. Dit sluit aan bij het feit dat het Przewalskipaard twee chromosomen meer heeft dan alle andere paarden.

Het eerste dat aan de Exmoorpony opvalt is de uiterlijke gelijkenis met het Przewalskipaard en met 17.000 tot 39.000 jaar oude afbeeldingen van wilde paarden in Zuid-Franse en Spaanse grotten. Ze hebben zwarte onderbenen, een zware onderkaak, een lichte buik, een aalstreep (donkere streep over de rug), een meelsnuit (een grijswitte ‘meel-kleur’ rondom de neusgaten) en een erg zware wintervacht.
Exmoorpony’s en Przewalskipaarden hebben bovendien een witte ring om het oog. Bij de huidige gedomesticeerde paardenrassen zijn veel van deze kenmerken niet of slechts onregelmatig aanwezig: sommige individuen hebben ze, andere niet.
Exmoorpony’s onderscheiden zich van hun nog levende wilde verwanten (Przewalskipaarden, zebra’s en wilde ezels) door het ontbreken van staande manen. Uit de vondst van een karkas van het Yukonpaard Equus lambei dat 20.000 jaar in de permafrost bewaard is gebleven, blijkt dat er in het laat Pleistoceen wilde paarden bestonden met hangende manen. Nederlandse en Engelse natuurbeheerders hebben de ervaring dat Exmoorpony’s van nature schuwer zijn dan andere paardenrassen. In het wild opgegroeide Exmoorpony’s kunnen wel worden ‘gebroken’ en vervolgens worden bereden. Exmoorpony’s die vanaf hun geboorte dagelijks in mensenhanden komen, worden (net als tal van wilde dieren) tam."

De zoogdiervereniging heeft speciaal voor Bokt.nl het artikel uit 'Zoogdier' online gezet. Je kunt de rest hier lezen.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:49

Interessant! Het is mijn favoriete ras, dus ik wil altijd alles lezen. :Y)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Exmoorpony tweede nog levende voorouder huidig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 00:09

Mooi artikel. Erg interessant om te lezen.

Thorstensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 00:54

Dus de voorouders van paarden zijn niet Przewalski's? Volgens mij zullen heel veel encyclopedieen moeten worden herschreven. :S

Interessant article!
(Sorry voor spel fouten, ik ben niet Nederlands)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 00:57

Idd erg interessant!
Ik heb vanaf kleins af aan ook altijd al een voorkeur gehad naar dit ras.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 07:29

Boeiend! Daar ga ik vanavond de bronnen eens voor opzoeken en bijlezen :-) DNA onderzoek gaat nog veel kennis bijsturen of omgooien, echt veel potentieel daar.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 07:44

interressant :)

ik ga ook maar wat bijlezen en opzoeken ;)

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 08:02

Echt een geweldig artikel!!!!
Zeer interesant
Hoop dat ze nog meer gaan onderzoeken
Miss moet de wikki dan ook iets herschreven worden?

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 08:04

Wat grappig zeg! Dan mogen er inderdaad een hoop boeken worden aangepast :P

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 08:27

erg interessant ! Ik ga dat volledige artikel vanavond eens rustig doornemen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 08:34

Leuk dat Zoogdier wat aandacht krijgt op Bokt en natuurlijk leuk van Zoogdier dat ze eindelijk iets over paarden schrijven. :D

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 08:57

Veel zijn er niet meer over las ik.
Bij ons in het park staat nog een kudde met een super gave hengst.

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:16

wat een interessant artikel!
zeker nu ik zelf een exmoor ga kopen :D
ben altijd al weg geweest van dit ras, en eindelijk mag mijn droom uitkomen..

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:37

flickr schreef:
Dus de voorouders van paarden zijn niet Przewalski's? Volgens mij zullen heel veel encyclopedieen moeten worden herschreven. :S

Interessant article!
(Sorry voor spel fouten, ik ben niet Nederlands)

Nee, dat staat er niet.

Zij gingen er vanuit dat alle hedendaagse paardenrassen afstammen van slechts vier wilde voorouders: het Przewalskipaard, de bostarpan, de steppetarpan en het woudpaard. De Exmoorpony kwam in dit rijtje niet voor

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:03

Wat gaaf vond Exmoorpony's altijd al bijzonder :+: maar nu zijn ze dat ook voor de geschiedenis van het paard 8-)

@ firescorpion staat er toch echt:
Citaat:
Inmiddels heeft recent DNA-onderzoek aan paardachtigen aangetoond dat de nu nog levende gedomesticeerde paardenrassen meer dan vier wilde voorouders hebben en dat het Przewalskipaard daar niet toe behoort. Dit sluit aan bij het feit dat het Przewalskipaard twee chromosomen meer heeft dan alle andere paarden

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:19

Inderdaad erg interessant!
Ik wist nog niet dat Przewalski's twee chromosomen meer hadden!
Boeiend en intrigerend, leuk!

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:32

grid schreef:
Wat gaaf vond Exmoorpony's altijd al bijzonder :+: maar nu zijn ze dat ook voor de geschiedenis van het paard 8-)

@ firescorpion staat er toch echt:
Citaat:
Inmiddels heeft recent DNA-onderzoek aan paardachtigen aangetoond dat de nu nog levende gedomesticeerde paardenrassen meer dan vier wilde voorouders hebben en dat het Przewalskipaard daar niet toe behoort. Dit sluit aan bij het feit dat het Przewalskipaard twee chromosomen meer heeft dan alle andere paarden

haha Oeps :o
Was ook nog veelste vroeg, mijn fout!!

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:34

Het is zeker een interessant artikel. Ben nu dan wel weer benieuwd of de Exmoorpony dan nu een apart soort is, of een ras. De przewalski is in ieder geval een apart soort, dit komt onder andere tot uiting in het verschillende aantal chromosomen.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:48

Ik vind het prachtige paardjes.
Ze hebben ook echt een oer-uiterlijk vind ik: de kleur en de bouw.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:41

botjes schreef:
Het is zeker een interessant artikel. Ben nu dan wel weer benieuwd of de Exmoorpony dan nu een apart soort is, of een ras. De przewalski is in ieder geval een apart soort, dit komt onder andere tot uiting in het verschillende aantal chromosomen.

dus is de naam Przewalskipaard ook een verkeerde benaming ;)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:43

Ja net als de term 'Walvis' zeker :+

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:52

snowdon schreef:
Ja net als de term 'Walvis' zeker :+

hahaha ja :+

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:14

In principe wel :D . Alle paarden, ezels en zebra's vallen onder een groep, de familie van de paardachtigen, Equidae. Nu is het zo dat alle gedomesticeerde (ons huidig paard en pony) behoren tot het soort Equus caballus. De oerpaarden die tot vrij recent hebben geleeft vallen onder de noemer Equus ferus, het wilde paard. Volgens sommige onderzoekers behoort de przewalski weer tot een apart soort, Equus przewalski. Volgens andere onderzoekers behoort de przewalski tot de oerpaarden, Equus ferus.
Maar de naamgeving van alle soorten ligt deels op zijn gat door de opkomst van de DNA onderzoeken.

Het is wel gaaf dat we dus nog twee voorouders van ons gedomesticeerde paard hebben rondlopen!

Sorry voor de droge kost...beroepstik

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:27

Helemaal niet droog, lekker ( sappig :+ )
vindt het zelf ook interesant

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:33

botjes schreef:
In principe wel :D . Alle paarden, ezels en zebra's vallen onder een groep, de familie van de paardachtigen, Equidae. Nu is het zo dat alle gedomesticeerde (ons huidig paard en pony) behoren tot het soort Equus caballus. De oerpaarden die tot vrij recent hebben geleeft vallen onder de noemer Equus ferus, het wilde paard. Volgens sommige onderzoekers behoort de przewalski weer tot een apart soort, Equus przewalski. Volgens andere onderzoekers behoort de przewalski tot de oerpaarden, Equus ferus.
Maar de naamgeving van alle soorten ligt deels op zijn gat door de opkomst van de DNA onderzoeken.

Het is wel gaaf dat we dus nog twee voorouders van ons gedomesticeerde paard hebben rondlopen!

Sorry voor de droge kost...beroepstik

Dit zijn dingen die ik echt interessant vind :D
ik heb niet echt slimme opmerkingen vandaag zie ik :Z