Het paard is toonbeeld kunst Paula Collewijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Het paard is toonbeeld kunst Paula Collewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 10:12

http://www.destentor.nl

Paula Collewijn, geboren in 1978, het jaar van het Vuurpaard, maakt schilderijen van paarden. Ze houdt zich bezig met vrij werk, maar maakt ook regelmatig in opdracht werk voor zowel particulieren en bedrijven.

Paarden zijn haar grote inspiratie door hun schoonheid, kracht, dynamiek en gevoel. Haar vrije werk maakt ze in een realistisch expressieve stijl. De edele dieren vormen voor haar het symbool van vrijheid en gratie. Deze fascinatie vindt zijn oorsprong in de bijzonder manier van 'het zijn' en wordt door haar vastgelegd op een krachtige herkenbare manier met sierlijke bewegingen en vol van 'spirit'. Het paard is kunst voor haar.

Haar collectie vrije werken is grotendeels gebaseerd op het Iberische paard. Met lange wapperende manen, een sierlijk lijf en prachtig sprekende ogen. Hierbij gebruikt ze een barokke stijl waarmee het paard op een muurschilderachtige wijze naar voren komt.

Er zijn mensen die haar werk vergelijken met de stijl van oude meesters. Zelf lijkt haar dat een tikje overdreven. "Mijn gedachten verwoorden enkel wat het paard me laat zien. Het paard is kunst voor mij en ik geef ieder werk dat ik creëer een eigen titel, die ontstaat door het type paard en mijn emoties tijdens het ontwerpen van het schilderij."

Schilderijen in opdracht maakt ze met een zeventiende eeuwse schildertechniek "Dat geeft een authentieke uitstraling aan het werk, een schilderij met geschiedenis. Ontstaan uit het opbouwen van diverse lagen, ten einde een levensecht portret op het doek te zetten. Een realistisch beeld, met spieren zo geschilderd dat je ze aan zou kunnen raken. Ogen zijn voor mij de spiegels van de ziel en daarom leg ik daarin een intense expressie."

Voor werk in opdracht maakt de kunstenares gebruik van diverse technieken, zoals houtskool, pastel en olieverf.

In samenwerking met een dierencrematorium beschildert ze ook urnen voor mensen die hun dierbare viervoeter hebben laten cremeren en daar een aandenken aan willen hebben.

Ze werkt altijd in haar atelier. De opdrachten die ze schildert maakt ze vanaf foto's. Die mogen mensen zelf maken maar eventueel maakt ze ook zelf de foto's bij de opdrachtgevers thuis. Soms werkt ze maanden aan een kunstwerk. Dat komt ook door haar manier van werken. "Ik werk aan meerdere portretten tegelijk. Omdat ik ieder stukje kunst evenveel aandacht wil geven, kan dit eventueel iets langer duren. Het precies vastleggen van de eigenschappen en vachtstructuur eist een speciale bewerking, heeft tijd nodig en mag niet worden geforceerd."

Haar website begint met een ode aan het paard. 'Even staan we stil, voor ons de ochtendnevel, achter ons de bossen en in de verte de stal. Aan de horizon het eerste morgenrood. Er gaat een rilling door ons heen en ik voel zijn explosieve kracht... Op zo'n moment weet ik mij verbonden met de natuur en mijn paard, mijn edele vriend. Voor mij het symbool van vrijheid en gratie.' Het zegt alles over haar passie voor het paard als kunstobject.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:12

Misschien leuk om haar site er ook even bij te zetten: http://www.paula-collewijn.nl/

Wat is verder de nieuwswaarde trouwens? Heeft ze ergens een expositie? :)