Europees kampioenschap vrijspringen voor tweejarige paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Europees kampioenschap vrijspringen voor tweejarige paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 14:56

http://www.nrps.nl / Nieuwsredactie

Het Europees Kampioenschap voor tweejarige rijpaarden vindt plaats op 27 december tijdens CSI-W Mechelen. Het kampioenschap is open voor paarden geboren in 2007 en ingeschreven zijn in stamboek.

Voor de individuele paarden zal er een selectie plaats vinden te Oud-Heverlee op zaterdag 21 november, waar de top 20 van de merries en van de hengsten naar de finales worden gezonden welke gehouden worden in Mechelen op 27 december.

Voor het teamspringen zullen er teams opgemaakt worden van drie afstammelingen en één reserve van dezelfde vader, deze teams worden opgesteld door een eigen chef d'equipe en zullen zich voor het eerste jaar meteen kunnen inschrijven voor de eerste manche te Mechelen, vanaf de tweede editie zullen er ook voor de teams kwalificatie wedstrijden worden houden.

De paarden worden ook op hun exterieur beoordeeld. Het paard dat het hoogste aantal punten heeft gekregen, zal aan het einde van de proef uitgeroepen worden tot Europees Kampioen bij de tweejarige paarden. Het team dat het meest aantal punten verzamelt, zal uitgeroepen worden tot Europees Team Kampioen bij de tweejarige paarden.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:03

2 jaar? :roll:
Het kan niet gek genoeg....

vanRijnwoude

Re: Europees kampioenschap vrijspringen voor tweejarige paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:14

njah... 2 jaar voor vrijspringen vind ik niet zo heel gek hoor.
Af en toe vrijspringen voor jonge paarden is juist heel goed, is een heel onderzoek naar geweest ook. Ze leren er van coördineren en ze krijgen er moed van.
Ik doe het hier eens in het half jaar, heel laag hindernisje, vanaf dat ze 1,5 zijn of iets... merk echt dat ze dat leuk vinden en zie dat ze er veel van leren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:25

Die ene dag vrijspringen maakt niet zoveel uit maar hoe zwaar worden ze thuis getraind???? Daar is dus totaal geen zicht op en daarom vind ik een kampioenschap voor twee-jarigen niet slim.

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:18

Hoe hoog wordt er dan gesprongen op zo'n kampioenschap?

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:19

Ik vind het ook wel erg jong..
maar ik heb er helemaal geen verstand van of het wel- of niet kan hoor :o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:22

hengsten die vrij moeten springen op de HK zijn vaak ook nog geen 3, en dat zijn toch echt behoorlijke sprongen...
Maarja, je moet natuurlijk wel weten wat voor vlees je in de kuip hebt.
Een keer een sprongetje krijgen ze niks van idd, maar hier ben ik niet voor

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:22

Het Europees kampioenschap voor tweejarige rijpaarden???????????

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:24

rijpaard is volgens mij gewoon een ander woord voor warmbloed hier ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:34

Goh ik dacht al.. :+ Ik ging meer denken in de vorm van dat ze bereden werden, maar vind jouw opmerking verstandiger :+

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:43

Jammer dat het niet voor 3-jarigen is, daar had mijn merrie veel van kunnen leren in zo`n entourage.

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:29

Persoonlijk vind ik het echt helemaal geen goed idee!!! Een 2 jarig paard hoort met zijn maatjes in de wei te lopen en zich gewoon als paard fysiek en mentaal!! te ontwikkelen. Als je meedoet aan zoiets is de kans toch redelijk groot dat hij of zij uit de koppel gehaald wordt, mooi in de spieren, strak in de vacht ...

Nee, een 2 jarige hoort volgens mij niet op stal en getraind te worden voor zo'n evenement.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:33

Een 2 jarige hoort op de wei, en niet op een wetstrijd, vind ik! Maar ja, om het dan maar niet over de drafsport te hebben waar ze met 1,5 voor de sulky lopen.

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:14

Mijn een jarige staat in de wei en springt elke dag tussen de twintig en deritg keer over de omheining. Dit doet die ook als het hek openstaat. Ik ga volgend jaar mijn geluk beproeven LOL

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 23:32

silfie35 schreef:
Een 2 jarige hoort op de wei, en niet op een wetstrijd, vind ik! Maar ja, om het dan maar niet over de drafsport te hebben waar ze met 1,5 voor de sulky lopen.

wat heeft dat er nou mee te maken? Noem dan ook even de generaliserende vooroordelen over de westernsport, noem er dressuurpaarden bij die met 6 jaar aan de (sub) top mee moeten draaien, etc.
Dus waarom deze sneer naar de drafsport?

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 00:42

mijn veulens maken met 3 weken kennis met de balken danwel op de grond zodat ze weten he er ligt iets. Met drie maanden eenheel klein kruisje en met een half jaar weer iets hoger. Ik plaats de enters soms in een groep die ik laat vrijspringen zo`n 50 cm en als ze willen mogen ze meedoen, en geloof me het werkt aanstekelijk en ze willen het hout niet raken omdat het op deze manier voor hen een natuurlijke manier is geworden om objecten te vermijden. Al met al betekend dit ook dat je je omheiningen moet verhogen want ook hier gaan ze dan gemakkelijk overheen. Een enter van Cantos presteerd het om geheel uit eigen wil over de omheining van 1.50 te springen als het gras groener is aan de overkant

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 00:55

Ik vind het niet erg dat tweejarigen af en toe een sprongetje maken, maar vrees inderdaad voor wat moravita zegt: 27 december naar Mechelen betekent inderdaad nu uit de wei, paard toch maar een beetje optrainen, onder de deken op stal....Paarden worden ook op exterieur beoordeeld, dus ze moeten er toch wel een beetje goed uitzien.
Een onzalig idee dus - bovendien staat de waarde van het vrijspringen nog steeds ter discussie, goed vrij kunnen springen zegt niet altijd iets over de latere prestaties onder het zadel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 08:41

welnee............ 27 december naar Mechelen betekend 20 december ophalen, beetje sleutelen links en rechts en dan 1 januari weer terug de wei op :)

neemt niet weg dat ik dit soort dingen onzinnig vind hoor :) puur show, talent laat zich toch wel zien en valt op de wei ook op

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:36

Ben het niet met je eens....wedden dat ze allemaal met glimvachtjes in Mechelen komen? Dat sleutelen klopt misschien wel, maar vrees dat ze binnenkort met een pyama aan op stal komen...we zullen zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:33

stef schreef:
silfie35 schreef:

wat heeft dat er nou mee te maken? Noem dan ook even de generaliserende vooroordelen over de westernsport, noem er dressuurpaarden bij die met 6 jaar aan de (sub) top mee moeten draaien, etc.
Dus waarom deze sneer naar de drafsport?

idd zo is er over iedere tak van de sport wel iets te zeggen..

Verder vind ik met 2 jarige een wedstrijd vrijspringen niet echt een fijn idee..

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:26

Uit onderzoek is juist gebleken dat springen op jonge leeftijd geen enkele zin heeft omdat, de voorsprong die ze in het begin hebben, gewoon weggaat na verloop van tijd.
Het is overigens ook al aangetoond dat vrijspringen slecht is voor de botten/kraakbeen enz....
Eens een sprongetje, thuis over een kruisje enz... kan misschien geen kwaad maar trainen voor een Europees kampioenschap 2 jarige... daar heb ik echt mijn twijfels over.
Overigens zegt dat vrijspringen niet zo veel over de echte kwaltiteiten als toekomstig springpaard hoor. Er zijn er zat die slecht in vrijheid springen en onder de man wel èn omgekeerd.

Thorstensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 04:37

Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar volgens mij zullen die fokkers en eigenaren van die paarden, die er zoveel geld en tijd hebben gestoken echt niet iets stoms doen dat de botten/kraakbeen van hun paard zou kunnen verwonden.

Het is alleen maar vrijheid springen, veel twee jarigen vinden het zelfs leuk en geeft ze ook nog meer vertrouwen.