Merenskeuring 2009 klein, maar geslaagd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

inkepink

Merenskeuring 2009 klein, maar geslaagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 13:43

http://www.merensstamboek.nl / Nieuwsredactie
Inkepink

Afbeelding
Paco van de Spauwberg
foto: mitxa
Zondag 20 september was weer de jaarlijkse keuring van het merensstamboek. De keuring werd gehouden op de schitterende locatie van HC de Schalm in Renswoude.

In de rubriek merrieveulens streden drie veulens om de titel beste merrieveulen. Het veulen Valcoline fan Stapert nam uiteindelijk met deze titel en een eerste premie mee naar huis, op de voet gevolgd door Vigora de Twenterand van bokker Inkepink. Het derde merrieveulen Vronie de la Vendeuse behaalde een tweede premie.
Bij de hengstveulens kwamen vijf hengsten met hun moeders in de baan. Beste hengstveulen werd Victor de l’Ours met een eerste premie, ook de nummer 2 Veros van stal de hoef behaalde een eerste premie. Het derde veulen Vallon van het Kanteel behaalde een tweede premie. De andere twee hengstveulens, Valentine des Bouman en Vriend van Honinghof behaalden een derde premie

Als best gefokte veulen 2009 werd het hengstveulen Victor de l’Ours uitgeroepen.

Helaas waren de overige jeugdrubrieken matig gevuld, er was slechts een jaarling en een driejarige merrie aangemeld. Beide merries werden beloond met een eerste premie.

Het jeugdkampioenschap ging tussen het beste merrieveulen, het beste hengstveulen, de jaarling en de driejarige. Uiteindelijk werd de jaarling Ubiquist van de Hoef uitgeroepen tot jeugdkampioen. Deze Ubiquist was vorig jaar al uitgeroepen tot best gefokte veulen en zet hiermee haar keuringscarrière voort.

Ook alle moeders werden gekeurd en als beste merrie met veulen kwam Purdy van de Spauwberg uit de bus met een eerste premie, gevolgd door Passion des Baudis, Kaprice van de Spauwberg, en Periz du Mont d’Etagne, deze drie merries ontvingen ook alleen een eerste premie.
Tweede premies waren er voor Eugenie du Moulin,. Igora du Sinter, en Justice de Flaive.
Als laatste en met een derde premie werd Ostara van Honinghof opgesteld

De volgende rubriek was de rubriek voor de oudere merries zonder veulen. In deze rubriek waren 7 merries aangemeld en deze kwamen ook alle 7 in de baan. Op papier leek dit al een sterke rubriek te worden en dit klopte inderdaad, alle merries ontvingen een eerste premie.
Voor bokker inkepink betekende dit dat haar merrie Quira voortaan als stermerrie door het leven mag gaan. Ook Quady van de Spauwberg en Kaprice van de Spauwberg behaalden dit jaar de derde eerste premie en hadden een ruime voldoende voor de gangenproef waardoor ook zij het sterpredikaat ontvingen.
Op kop van de rubriek werd Quincie Rom van bokker Merens geplaatst, gevolgd door Quira van de Vegetas van bokker Inkepink.
De rest van de groep bestond uit: Pegasus van Oomen, Paulette du Bong, Quinoa Ranch le Mérens, Quady van de Spauwberg en Quincy van de Weimer.

Dit jaar was er voor het eerst een rubriek seniormerrie zonder veulen, voor deze rubriek was de zeer goed bewaard gebleven twintig jaar oude merrie Biskra aangemeld. Zij ontving een tweede premie.

Ook was er weer een ruinenrubriek. Hiervoor waren vier ruinen aangemeld. De beste ruin en beloond met een eerste premie was de zeer mooie en goed bewegende Paco van de Spauwberg, hij werd gevolgd door Quaker de Sail die eveneens een eerste premie ontving.
De andere twee ruinen, Quick boy du Bong en Mitxa van bokker Mitxa ontvingen een tweede premie.

De laatste rubriek van de dag was het algemeen dagkampioenschap. Voor dit kampioenschap streden; Purdy van de Spauwberg, Ubiquist van de Hoef, Quincy Rom en Paco van de Spauwberg.
Zeer verrassend werd de dagkampioen: Paco van de Spauwberg.

De dag werd afgesloten met een voorkeuring van een hengst: Sourire d’Ines II. Deze imponerende vierjarige hengst werd goed door de jury ontvangen en word uitgenodigd om volgend jaar deel te nemen aan de hengstenkeuring.

WandaJacco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:21

Hé, wat jammer dat ik daar niet bij was! ;(

Gefeliciteerd voor de winnaars van deze dag!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:14

Ik mag elke dag naar Vic kijken, hij staat bij ons in de wei *D

Eifelopfok

Re: Merenskeuring 2009 klein, maar geslaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:24

Wat leuk! Gefeliciteerd! Nou Antheman, als jij uitgekeken bent, komt hij naar ons toe, kunnen wij ook van hem genieten!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:25

claudnr9 schreef:
Wat leuk! Gefeliciteerd! Nou Antheman, als jij uitgekeken bent, komt hij naar ons toe, kunnen wij ook van hem genieten!

haha, ik zie je onderschrift :D

Hij heeft flink met Lisa lopen scheuren, iets wat hij nu iedere avond doet. 8-)

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:50

Leuk stukje, jammer dat ik er niet was!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:29

feli voor de winaars van de dag, wat een mooie beesten zijn
het ook !

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:08

Waren er dit jaar geen Franse jury's? Een ruin zou bij hun namelijk nooit dagkampioen worden. Dat heb ik wel eens gehoord tijdens de keuringen in Frankrijk.
Jammer dat Paco geruind is, zou misschien een mooie hengst zijn geworden?

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:07

robin_hood schreef:
Waren er dit jaar geen Franse jury's? Een ruin zou bij hun namelijk nooit dagkampioen worden. Dat heb ik wel eens gehoord tijdens de keuringen in Frankrijk.
Jammer dat Paco geruind is, zou misschien een mooie hengst zijn geworden?

Er was dit jaar inderdaad geen franse jury. Er staat ook niet voor niets dat paco de verrassende dagkampioen is geworden, maar goed dit was een beslissing van Els de Wijs en Jos van der Wal.

Hermoso_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:51

Antheman schreef:
Ik mag elke dag naar Vic kijken, hij staat bij ons in de wei *D

Wat een geluk heb je dan, met z'n mooierd

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:13

jammer dat ik er niet bij was dit jaar zeg!!

was orion er ook nog?

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:28

Naam van Quinsie is verkeerd geschreven is het stuk, maar dat mag de pret niet drukken ;) Ik ben natuurlijk erg trots op Quinsie's keuringsreslutaat! Mijn beautyqueen :D haha!

Alle anderen ook van harte gefeliciteerd!

Wij vonden het jammer dat er vooraf niet bekend was dat er een seniorenrubriek was. Dan hadden we ook graag mee willen doen met onze 19 jarige Cyclame!

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:37

Ja ik hou van pocie(L)(paco)

Hij staat bij mij op stal ik was er deze dag ook bij als zijn aanspoorder:D

hij liep echt geweldig.
voor de rest nog gefeliciteerd:UP: