Sectorraad Paarden presenteert rapport 'Passie voor paarden'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Sectorraad Paarden presenteert rapport 'Passie voor paarden'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 09:48

www.knhs.nl / www.sectorraadpaarden.nl

Belevingswereld en informatiezoekgedrag van paardenliefhebbers in kaart gebracht in studie ‘Passie voor paarden’

Zo’n 85% van de paardenliefhebbers is van het vrouwelijk geslacht. Informatie over het welzijn van paarden wordt vooral gezocht in persoonlijke contacten in de eigen kring (83% ), bij de dierenarts, hoefsmid of rij-instructeur (resp. 75%, 70% en 60% ) en via tijdschriften en het Internet (beide 59% ). Deze en andere uitkomsten uit het rapport ‘Passie voor Paarden’ werden op 28 september door onderzoekster Elvi van Wijk van LEI Wageningen UR gepresenteerd tijdens een drukbezochte studiemiddag van de Sectorraad Paarden (SRP) in Ermelo.

Het onderzoek omvatte zowel diepte-interviews als een kwantitatief onderzoek met 4.267 respondenten. Op basis van de onderzoeksresultaten kunnen vooralsnog vier typen paardenliefhebbers worden onderscheiden, variërend van de grootste groep - ‘sportvrouw/paardenmeisje’, zo’n 48% van de respondenten – tot de ‘paardenman/ondernemer’, ruim 3% van de respondenten. De twee andere typen – ‘landleven’ en ‘natuurlijk’ / vertegenwoordigen resp. 9,5% en 24,5% van de respondenten. Voor elk van deze typen zijn de belangstellingen en informatiebehoeften in het rapport in kaart gebracht en is aangegeven op hoe de paardenliefhebbers aan hun informatie komen.

Representativiteit
Tijdens de presentatiebijeenkomst ontstond discussie over de representativiteit van de onderzoeksresultaten. SRP-voorzitter Johan Lokhorst beklemtoonde dat het onderzoek geen eindstation is. “Voor de communicatie binnen de paardensector is representativiteit op dit moment nog geen absoluut vereiste. Het rapport ‘Passie voor Paarden’ is nu al op hoofdlijnen richtinggevend voor de informatie- en communicatieprocessen over het paardenwelzijn die het Nederlands Hippisch Kenniscentrum de komende tijd verder zal uitwerken. De uitkomsten zullen in de komende tijd verder worden verdiept en aangescherpt en zullen ook worden aangevuld met andere inzichten. Dat neemt niet weg dat we uit Passie voor Paarden al veel lessen voor de communicatie kunnen trekken.”

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:07

Sammie schreef:
Dat neemt niet weg dat we uit Passie voor Paarden al veel lessen voor de communicatie kunnen trekken.”

85% is vrouw en ook nog een behoorlijk homogene groep.
Doelgroep-communicatie wordt daarmee damesblad-benadering.
Vast heel goed voor de sector maar ik ben bang dat de kuil van de NL ruiterij daardoor rap dieper wordt als een verticale tunnel van sectorbelang....

Janine1990

Re: Sectorraad Paarden presenteert rapport 'Passie voor paarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:22

Hoe weet jij (VANUIT SPANJE NOTA BENE) nu alweer dat het om tijdschriften gaat?
Ik zie niets staan over een tijdschriften. Er zijn meer manieren van communicatie :Y)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:14

Citaat:
Het onderzoek omvatte zowel diepte-interviews als een kwantitatief onderzoek met 4.267 respondenten.

Hoe zijn die respondenten benaderd? 85% vrouwen lijkt me vanuit mijn zicht op de paardenwereld (Wallonië, België, wandelruiters, jumping en SGW) niet met de realiteit overeen te komen. Geen idee hoe het in Nederland zit, maar hebben ze misschien enkel via dagbladen en over het internet enquêtes afgenomen of zo?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:32

Janine1990 schreef:
Hoe weet jij (VANUIT SPANJE NOTA BENE) nu alweer dat het om tijdschriften gaat?
Ik zie niets staan over een tijdschriften. Er zijn meer manieren van communicatie :Y)

Ik schrijf ´damesblad-benadering´.
De communicatie door de sector volgens de aanpak en benadering zoals die door damesbladen plaatsvindt :)*
De sector heeft door de analyse van de doelgroep nu meer informatie om die te vertellen wat deze wil horen/lezen.
Het betreft namelijk een productschap en de ruiters zijn de markt.

De paardenwereld is behoorlijk bijzonder in de listige verstrengeling van belangen van de economische belanghebbers in de overkoepelende organisatiemonopolist en het totaal ontbreken van een consumentenvertegenwoordiging.

Het bericht geeft een fraai voorbeeld van de knappe marketing.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:13

Hmm, ja, dan heb ik het verkeerd gelezen :P

Maar als dat de manier van benadering is, wat heeft die NHK er dan mee te maken? Want die heeft er op deze manier niets aan :P

En Bandida, ik geloof ook niet dat dat hier overeenkomt... :Y)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:44

Janine1990 schreef:
wat heeft die NHK er dan mee te maken?

De ´organisatiemonopolist´ heeft dat NHK erg knap gepositioneerd.
Het is een schoolvoorbeeld van de belangenverstrengeling.
´Kennis´verstrekking vanonder de paraplu van de monopolist die het belang van het productschap dient.

Het is identiek aan ´erkend´. Erkende rijscholen/maneges/stallen met erkende instructeurs. Eisen en opleiding vanonder diezelfde allesoverkappende paraplu.
De consument heeft het referentiekader en krijgt les zoals het productschap dat indirect stuurt.
Het nieuws is dat de marketeers meer en accuratere informatie hebben voor hun verkoopstrategie.

Het kan de modale consument niet kwalijk genomen worden dat deze niet weet wat deze niet weet.
De grote ´vraag´ is waarom juist in déze sector de eindconsument geen georganiseerde vertegenwoordiging heeft.

De paardensector regelt van alles in hun economische belang en ik kan NIETS bedenken wat zij faciliteren voor een ruiter die paard wil rijden als weggebruiker. Wat er voor deze ruiter is, is wederom een incorrect stuk voorlichting met een verkapte poging tot verkoop van het ruiterbewijs.
Als ik in NL zou paardrijden zou ik al 10 jaar geleden het initiatief genomen hebben voor overleg met de ANWB. Paarden zijn namelijk vervoermiddel en de ruiters volwaardige weggebruikers. De ANWB ís daarmee een belangenvertegenwoordigende organisatie en er is geen andere met enige van de bedrijfssector onafhankelijke zeggenschap.
Dit heb ik hier op Bokt >5 jaar terug ook al eens aan een paar ruiters voorgesteld die aangaven zich als consument steeds meer ingesloten te voelen door de commercieel gevoede regelgeving vanuit de bedrijfsector.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:02

Als je het zo stelt kan een enquêteerder elke uitkomst breien die hij maar kan maken, maar zo goed mogelijk voor zichzelf is, of het belang dat een andere organisatie bij de uitslag heeft...

Hmm, ja paard als vervoersmiddel. Ik geloof dat dat meer van toepassing is op Roemenië etc. Geloof dat er maar weinig mensen in Nederland daar op zitten te wachten. Zo stedelijk als Nederland is, en de cultuur hier. Nee, een paard als vervoersmiddel is niet meer van deze tijd en ik denk ook niet dat het relevant is. (Werken van 8 tot 5 en eten om 6 uur, daarna gaan we sporten)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:13

Janine1990 schreef:
Nee, een paard als vervoersmiddel is niet meer van deze tijd en ik denk ook niet dat het relevant is. (Werken van 8 tot 5 en eten om 6 uur, daarna gaan we sporten)

Je mist de kern. Het paard ÍS een vervoersmiddel en de ruiter ÍS een bestuurder. Staat zo in de NL wegenverkeerswet. Dat is een groot goed.
Je kan dit goed nog groter maken door de grootse club van NL je consumentenbelang als ruiter te laten vertegenwoordigen in een wereld die volledig en totaal bestuurd wordt door de bedrijfssector.

Iedereen die als ruiter gebruik maakt van de openbare ruimte ÍS bestuurder en consument :)* dus niet automatisch veroordeeld tot de valkuil van een organisatiemonopolie.
Als de NL ruiters daar geen probleem is zien is dat prima; hun kuil.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:17

Ja, dat snap ik wel.
Maar ik denk niet dat het relevant is om massaal paarden te gaan gebruiken ;)
Althans, voor het doel dat jij lijkt te stellen? Een paard om op je werk te komen, of begrijp ik dat verkeerd?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:44

Janine1990 schreef:
Maar ik denk niet dat het relevant is om massaal paarden te gaan gebruiken ;)
Althans, voor het doel dat jij lijkt te stellen? Een paard om op je werk te komen, of begrijp ik dat verkeerd?

Inderdaad je begrijpt het verkeerd.

Iedere ruiter die wel eens buiten het terrein van de manege komt is dan bestuurder. Dat houdt in dat de ruiterij al massaal bij de ANWB aan kán kloppen.
Je kan daar heel valide stellen dat je goed les wil krijgen in voertuigbeheer en dat je niet automatisch onder de paraplu van de KNHS et al wil moeten kruipen daarvoor.
Idem de stallen op zich. Daar is weinig anders aan dan jouw belang als automobilist door hen vertegenwoordigd bij de Bovag.
In de paardenwereld is de vrijwel hele hippische toko van opleiding tot stalling in beheer van de bedrijfssector. Naar autos vertaald van garages, dealers, importeur en fabrikanten zonder dat er een ANWeggebruiksBond, KNMotorrijdersVereniging, MotorrijdersAG of KNAutomobielClub is.

Het kernpunt is overigens niet de ANWB, maar dat de paardenwereld uniek is in het niet door enig consumentenbelang gehinderde monopolie van het bedrijfsbelang. Juist de níet buiten rijdende ruiters zijn het meest aan regels gebonden.
Dat gaat er niet beter op worden met accurater op de paardrijdende vrouw gerichte ´voorlichting´....
Ik zei de consumentenbond er nog niet zo snel instappen omdat die belangenbehartigende gebruikersclubs gewoon is.
Denk maar eens na over de (on)mogelijkheid voor een club zoals de MAG binnen de paardenwereld.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:50

Aaah op die manier. Ja, nu snap ik het.

Ach ja, ANWB en leren autorijden, net als BOVAG... Ze zijn erkend, door een ZBO. Dat wil niet zeggen dat elke instructeur er een vaste visie op na houdt. Dat bestaat niet.
En dat bestaat evenmin bij de KNHS, niemand is gelijk en je hebt een gros aan manieren van rijden binnen een tak van onze sport.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:07

Ik heb de indruk dat je het nog steeds mist.
De kern is dat de énige bron van regels, opleiding, informatie en voorlichting de bedrijfssector met het economisch belang is....
De sector die jou de cap en bp verkoopt na deze verplicht gesteld te hebben in door henzelf erkende rijscholen.
De ruiterij heeft zelfs een mening die door volkomen eenzijdige informatie-structuur op een eenzijdig door de sector gevoed referentie kader gevormd is.
Er is geen enkele evenwicht omdat geen enkele vertegenwoordiging van de ruiter als consument bestaat.

Lees:

About MAG Overview

The Motorcycle Action Group, (MAG), is a voluntary organisation, drawing membership from across the whole spectrum of motorcycling.

Whatever you ride MAG has something for you!

MAG was born out of protest against legislation, introduced in 1973, making it compulsory to wear a crash helmet.

Since then MAG has evolved from a single issue group to a highly respected political lobbying and campaigns group which is central to all aspects of policy and legislation affecting motorcycling.

MAG operates at the European, National, Regional and Local levels. MAG can, and does make a difference.

We are respected for our responsible contributions which are informed, objective and which enrich the political debate.

Throughout this evolution MAG has remained faithful to its core principles of freedom of choice and self - determination.

Motorcycling is about freedom of expression.

Above all it is about camaraderie and friendship.

In a world of increasing regulation and conformity motorcycling represents one of the last bastions of individuality and diversity.

This freedom of expression and individuality is not a 'given'; it has to be protected and fought for.

This is why every part of MAG must be focussed on promoting motorcycling and to represent, protect and defend the interests of riders.

To put it simply;

The Motorcycle Action Group's mission is to; Defend and Fight for Riders' Rights

Vervang motorrijden door paardrijden en je leest wat er niet is.

In de NL paardenwereld wordt het gebracht als een doorbraak dat er een verplicht koppelverkoopsysteem bij maneges in het leven is geroepen.
In de NL paardenwereld wordt het gebracht dat de doelgroep beter in kaart is gebracht voor de marketeers.

Wie vertegenwoordigt in NL de belangen van de ruiter als individu en consument bij alles wat er in de sector door het bedrijfsschap voor hen gereglementeerd wordt? Wie bewaakt voor hen de integriteit en kwaliteit van de informatie welke vanuit de sector door het bedrijfsschap voor hen wordt samengesteld?

Niemand en de organisatiemonopolist trekt daardoor ongeremd steeds meer van de ruiterij onder haar paraplu.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:13

Even het rapport opgezocht (bron: http://www.sectorraadpaarden.nl/Interne ... 27940.ashx)
en wat valt op:

Citaat:
Paardenliefhebbers binnen het derde cluster (n=758):
 zijn vaker mannen;
 zijn ‘van huis uit’ het meest bekend met paarden;
 zijn voornamelijk fokkers, handelaren, bestuurders, beoordelaars, leveran-
ciers van goederen en diensten, trainers of paardenliefhebbers die paarden
gezond houden of maken;
 zijn voor hun inkomen relatief het meest volledig afhankelijk van paarden;
 zijn er minder van overtuigd dat er welzijnsproblemen zijn in Nederland en
als ze voorkomen, dan zouden ze volgens hen vooral voorkomen bij de
hobbymatig gehouden paarden;
 lezen meer dan gemiddeld In den Strengen, Paardenkrant, Sportpaard,
Phryso en Hippische ondernemer.

Kortweg: mannen die hun brood met paarden moeten verdienen wijzen niet naar zichzelf maar naar de hobbyisten met paarden als het om mogelijke welzijnsproblemen gaat.
Laten nou heel veel hobbyisten voor het stallen/vervoeren/behandelen enz. van hun paarden afhankelijk zijn van deze cluster 3 mannen... Wie heeft er nu de oogkleppen op?

Deze groep mag dan maar zo'n 3% uitmaken van de respondenten maar deze hebben vaak wel veel paarden onder hun hoede, terwijl de gemiddelde hobbyist er 1 a 2 paarden op na houdt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:47

HC, ik mis vast iets of ik vind dit allemaal zwaar overdreven. Als je geen BP wilt dragen, ga je toch gewoon naar een andere manege? :Y)
Ik zie de toegevoegde waarde van een orgaan zoals jij het beschrijft niet.
Dus ik zal wel iets missen, of jij ziet het paardrijden in nederland wat somber in... :Y)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:57

Citaat:
Paardenliefhebbers binnen het derde cluster (n=758):
 zijn vaker mannen;
 zijn ‘van huis uit’ het meest bekend met paarden;
 zijn voornamelijk fokkers, handelaren, bestuurders, beoordelaars, leveran-
ciers van goederen en diensten, trainers of paardenliefhebbers die paarden
gezond houden of maken;
 zijn voor hun inkomen relatief het meest volledig afhankelijk van paarden;

Bedankt voor de link. Ik heb nog steeds het idee dat de doorsnede van de paardenliefhebbers niet representatief is voor de realiteit. Op basis van wat ik zie, heb daar uiteraard geen data over. Kan even goed dat de paardenwereld in het zuiden van België totaal niet vergelijkbaar is en in Nederland paarden echt een hobby zijn met 85 % vrouwen. Hier niet.

Slechts 5% is voor zijn inkomen afhankelijk van paarden (n=214). De meerderheid daarvan zijn mannen. Ik vind dat er op Bokt in het licht daarvan wel eens wat minder serieus gedaan mag worden over paardensport. Het is blijkbaar voor zo goed als iedereen hier maar een hobby, een niet noodzakelijke bezigheid.
In relatie tot het welzijnsdebat wil dat zeggen dat we met strenge eisen voor hobbydieren al een heel eind zouden komen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:16

Gisteren de enquete snel doorgescand, het gaat er om waar mensen hun informatie vandaan halen. Dat is ingedeeld in 4 groepen. Welke bladen lezen deze groepen en welke websites bezoeken deze groepen. Je kunt van de mensen die gereageerd hebben opmaken dat dierenartsen bijv andere websites bezoeken en andere bladen lezen dan hobby-paard-houders.
De enquete is niet echt representatief natuurlijk ( veel via internet of horse event) , maar gaat er om of mensen die wel aangesloten zijn bij een vereniging etc. of juist niet en hoe zij informatie krijgen en waar ze het zoeken.
De enquete gaat niet om dingen te willen veranderen maar waar mensen hun info vandaan halen.
Mijn 2 centen.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:02

De groepen (clusters) zijn niet ingedeeld op basis van de tijdschriften/websites die ze lezen. Er is een clusteranalyse toegepast, dit is een statistisch instrument dat respondenten (getalsmatig) vergelijkbaar antwoorden op de enquete groepeert. Daar is uit gebleken dat er statistisch gezien vier groepen respondenten waren, deze zijn later verder geanalyseerd op verschillen in antwoorden. De clusteranalyse wordt overigens uitgelegd aan het begin van het rapport als ik me niet vergis.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:30

BartVB schreef:
De groepen (clusters) zijn niet ingedeeld op basis van de tijdschriften/websites die ze lezen. Er is een clusteranalyse toegepast, dit is een statistisch instrument dat respondenten (getalsmatig) vergelijkbaar antwoorden op de enquete groepeert. Daar is uit gebleken dat er statistisch gezien vier groepen respondenten waren, deze zijn later verder geanalyseerd op verschillen in antwoorden. De clusteranalyse wordt overigens uitgelegd aan het begin van het rapport als ik me niet vergis.

Bedoelen hetzelfde, ik druk me wat minder goed uit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 23:27

Janine1990 schreef:

Dan zie jij ook het probleem niet van het cap verplichten terwijl dat wettelijk niet eens in het verkeer verplicht is en je kan ook alleen naar een niet-erkende installatie gaan voor zo lang die er nog is en alleen les krijgen buiten het circuit om voor zo lang dat nog kan.

Mbt de identificatie is het onderzoek eenvoudig een marketinghulpmiddel waarmee de grootste (doel)groep(en) nog accurater beïnvloed kan(kunnen) worden.
De rest moet wel.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 06:57

Citaat:
Slechts 5% (was toch 3%?) is voor zijn inkomen afhankelijk van paarden (n=214). De meerderheid daarvan zijn mannen. Ik vind dat er op Bokt in het licht daarvan wel eens wat minder serieus gedaan mag worden over paardensport. Het is blijkbaar voor zo goed als iedereen hier maar een hobby, een niet noodzakelijke bezigheid.
In relatie tot het welzijnsdebat wil dat zeggen dat we met strenge eisen voor hobbydieren al een heel eind zouden komen.

Hobbyisten kunnen ontzettend fanatiek zijn, vooral omdát ze zelf de grootste belanghebbende zijn.

Met strenge eisen voor hobbydieren alleen kom je er niet. Een vorm van controle doet wonderen. De kleine groep personen die zich beroepsmatig met dieren bezig houden en voor hun inkomen daarvan afhankelijk zijn, die kleine groep die veel paarden ziet in juist alle contexten, díe kleine groep vindt het wel meevallen met welzijnsproblemen - en als die er al zijn wijzen ze naar hun eigen klanten, de hobbymatig gehouden dieren.
Daar zou een omslag moeten komen, meer openheid, meer gesprek, uitwisseling van ervaringen en meningen. Geen concurrentie, emotie, negatief commentaar, maar simpelweg samenwerken met als enige doel: een paard dat lekker in z'n vel steekt.

Edit: quote goed gezet

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 12:52

Huertecilla schreef:
Janine1990 schreef:

Dan zie jij ook het probleem niet van het cap verplichten terwijl dat wettelijk niet eens in het verkeer verplicht is en je kan ook alleen naar een niet-erkende installatie gaan voor zo lang die er nog is en alleen les krijgen buiten het circuit om voor zo lang dat nog kan.

Mbt de identificatie is het onderzoek eenvoudig een marketinghulpmiddel waarmee de grootste (doel)groep(en) nog accurater beïnvloed kan(kunnen) worden.
De rest moet wel.

Nee, dat probleem zie ik inderdaad niet. Wat is het probleem daar achter volgens jou dan?

Ik draag met plezier een cap hoor.. :P

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:05

MarChak schreef:
Daar zou een omslag moeten komen, meer openheid, meer gesprek, uitwisseling van ervaringen en meningen. Geen concurrentie, emotie, negatief commentaar, maar simpelweg samenwerken met als enige doel: een paard dat lekker in z'n vel steekt.

Daar kan ik het eigenlijk alleen maar mee eens zijn.
En dat past hier (B) net zo goed als in Nederland.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:31

Janine1990 schreef:
Nee, dat probleem zie ik inderdaad niet. Wat is het probleem daar achter volgens jou dan?

Dat is zelfverklarend.
Door de marketing verpakt als voorlichting een referentiekader wat zelfs aantasting van fundamentele rechten ervaart als goed.

Echt heel knap gedaan en nog beter identificeren maakt dit nog accurater mogelijk. Ontbreken van énige vertegenwoordiging van de individuele beslissingvrijheid geeft deze geen overlevingskans.
Zo lang er geen consumentenorganisatie met lobbykracht is, is denkende ruiter in NL een in toenemende mate bedreigde diersoort.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:45

Een cap en een bodyprotector lijken me in principe minimale uitgaven... Als ze nu gingen verplichten elk jaar een nieuwe cap te kopen, oké, dat is wat veel van het goede. Maar ik denk dat juist maneges hiermee worden beschermd. Want volgens mij gaat het bordje "rijden is hier op eigen risico" ook niet meer op.
Je wilt in een sport toch blessures voorkomen? Een voorbeeld op dit moment vind ik dan ook het onderzoek naar blessures, naar aanleiding van O'Briens ongeluk in Frankrijk. Straks wil de FEI elke organisatie verplichten een zandbaan aan te leggen, ter voorkoming van blessures. Ik geloof niet dat ze dat doen om er geld uit te slaan..
Maar je kan natuurlijk een enquête houden hier op bokt, ik doe er met alle plezier aan mee. Ik ben wel benieuwd hoe hier over wordt gedacht.