Fokkers ontbreken op WK Lanaken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Fokkers ontbreken op WK Lanaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 11:52

http://www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl

Leon Melchior, organisator van het WK jonge springpaarden in Lanaken, kan op een zeer geslaagde editie terugkijken. Maar ook dit jaar waren er fokkers die niet aanwezig waren om een dikke cheque te ontvangen voor hun succesvolle fokproducten. Melchior stak zijn ergernis zondag niet onder stoelen en banken en pakte de microfoon. ,,Dat er verdorie fokkers van de winnende paarden niet waren, is heel erg. Maar bedankt dat jullie, publiek, hier wel in groten getale naar toe kwamen.”

Dochter Judy-Ann, succesvol met het winnen van de Sires of the World op paradepaardje Levisto Z en het brons op de zevenjarige As Cold As Ice Z, hoopt een oplossing te vinden. ,,Het probleem is dat we van de federaties pas laat te horen krijgen, soms pas anderhalve week van tevoren, welke paarden naar het WK komen, zodat het heel moeilijk is om alle fokkers op tijd op te sporen en uit te nodigen. We denken er over om dit uit handen te geven aan de federaties zelf, zodat de fokkers eerder op de hoogte zijn dat hun producten in Lanaken mogen starten.”

Verwant artikel
[VN] WK Lanaken: Uitslagen
[VN] WK Lanaken: Westfaalse hengst Charles kampioen zesjarigen
[VN] Lamarque de beste bij de WK zevenjarigen in Lanaken

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:09

Ja echt een belachelijk voorkomen van meneer Melchior. Op voorhand werd er al geroepen dat de fokkers van de eerste 2 er niet waren, terwijl er eentje gewoon aanwezig was. En je weet nooit waar de andere er niet is. Ik kan me voorstellen dat als je van ver moet komen en je 1 dag van te voren weet dat je gefokte paard meeloopt je dit niet kunt redden. Of wie weet is er ziekte of ouderdom in het spel.

Echt een voorkomen van niks, zeker de manier waarop hij het zei.

En daarbij komt, meneer Melchior heeft alleen zijn dochter persoonlijk op het podium gefeliciteerd en niet de andere 2 winnaars. Dat is 'verdorie' toch ook geen stijl!

Neverhere

Re: Fokkers ontbreken op WK Lanaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:28

Tja, dhr. Melchior is nu eenmaal een eh... 'vreemd' heerschap.

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:25

Haha ja he, het schijnt

RiderLiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:39

*grinnik :=

Ach, het was wel een leuk concours verder! :)

Maar het blijft me verbazen hoeveel verschillende dingen je in het blauw met geel kan hebben.. :Y)

NanceMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:34

Mensen gaan natuurlijk niet zomaar afreizen, zeker gezien de leeftijd van sommige fokkers. Misschien eerder en duidelijker communiceren?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 08:58

Bewijst nog maar eens he belangrijk het is om toch je fokproducten in het oog te houden ..tegenwoordig is dat toch een stuk makkelijker dankzij internet en dergelijke
men roept vaak "oude" fokkers ed maar ook die moeten toch interesse hebben in hun fokproducten en vaak zijn hun kinderen en kleinkinderen net zo betrokken ..en voor 5000€ reis je toch makkelijk een keertje naar Belgie lijkt me

en bovendien viel het mij de laatste jaren toch op dat er veel jongere fokkers in de top 3 bijzitten ( aan de foto's in de Z-magazine te zien *D )

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:03

Yvonniej schreef:
Ja echt een belachelijk voorkomen van meneer Melchior. Op voorhand werd er al geroepen dat de fokkers van de eerste 2 er niet waren, terwijl er eentje gewoon aanwezig was. En je weet nooit waar de andere er niet is. Ik kan me voorstellen dat als je van ver moet komen en je 1 dag van te voren weet dat je gefokte paard meeloopt je dit niet kunt redden. Of wie weet is er ziekte of ouderdom in het spel.

En daarbij komt, meneer Melchior heeft alleen zijn dochter persoonlijk op het podium gefeliciteerd en niet de andere 2 winnaars. Dat is 'verdorie' toch ook geen stijl!

hij doet natuurlijk heel veel moeite om zoiets op poten te zetten ..geeft dan ook nog eens fokkerspremies -wat op zich een grote zeldzaamheid is ..want het is altijd voor de ruiters en eigenaren -dus aan de ene kant heeft ie wel gelijk ..
de deelnemers( Ruiters en paarden ) stonden al weken op de site vermeld als je iets of wat met je fokproducten in de weer bent dan kijk je toch af en toe een keer

Melchior mag dan wel een "speciale " zijn ..hij doet het toch maar ..toen 2 jaar terug het Belgisch kampioenschap afgelast diende te worden was hij toch ook de enige die het direct op de agenda van het WK zette zodat het kon doorgaan ..chapeau !!

Nordan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:11

Fokkers hebben het ook moelijk in deze tijd, er werden dit jaar al minder veulens geboren als de jaren er voor..

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:14

besita schreef:
Yvonniej schreef:

hij doet natuurlijk heel veel moeite om zoiets op poten te zetten ..geeft dan ook nog eens fokkerspremies -wat op zich een grote zeldzaamheid is ..want het is altijd voor de ruiters en eigenaren -dus aan de ene kant heeft ie wel gelijk ..
de deelnemers( Ruiters en paarden ) stonden al weken op de site vermeld als je iets of wat met je fokproducten in de weer bent dan kijk je toch af en toe een keer

Melchior mag dan wel een "speciale " zijn ..hij doet het toch maar ..toen 2 jaar terug het Belgisch kampioenschap afgelast diende te worden was hij toch ook de enige die het direct op de agenda van het WK zette zodat het kon doorgaan ..chapeau !!

en toch ben ik van mening dat je respectvol met je fokkers om kunt gaan. En hen op deze manier kunt benoemen zonder dat je de reden van afwezigheid weet. En dat wisten ze duidelijk niet, aangezien er ook 1tje wel was terwijl ze al verkondigden dat die er niet zou zijn.

Zonder fokkers geen stamboek

Mikala13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:37

Mijn opa had ook een paard daar lopen en is 80! Hij is eigenaar en fokker van dat paard, mijn moeder en ik zijn met hem meegeweest, maar wat als mijn moeder nou niet kon of we geen vervoer hadden, opa rijd nog wel auto maar zo'n lang stuk voor hem vertrouwen we niet meer.
Er moet dus wel begrip zijn aan de kant van Melchior, zeg.
er zijn er natuurlijk ook die gewoon niet op komen dagen zonder goede reden, maar er zijn zoveel andere gevallen als deze.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:41

je moet je even voordien aanmelden ..dus de heeft dat dan wss niet gedaan ...bij ons moet je je ook bevestigen op wedstrijd als je wil starten ..niet bevestigen = niet starten ..ze gaan niet zomaar dingen schreeuwen die er niet zijn

om even op je zinnetje " geen fokkers geen stamboek " in te gaan ..Hij geeft premise aan de top 3 ongeacht welk stamboek ..erg mooie geste toch ..hij zou ook enkel kunnen uitdelen aan Z-fokkers ..sorry maar ikzelf als fokker en eigenaar van springpaarden vind het een topinitiatief van Leon ..en ik hoop dat ik zelf ooit een keer bij ben om zo'n cheque in ontvangst te nemen ..vind ik maar een kleine moeite van dankbaarheid om er dan te zijn ..

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:44

Mikala13 schreef:
Mijn opa had ook een paard daar lopen en is 80! Hij is eigenaar en fokker van dat paard, mijn moeder en ik zijn met hem meegeweest, maar wat als mijn moeder nou niet kon of we geen vervoer hadden, opa rijd nog wel auto maar zo'n lang stuk voor hem vertrouwen we niet meer.
Er moet dus wel begrip zijn aan de kant van Melchior, zeg.
er zijn er natuurlijk ook die gewoon niet op komen dagen zonder goede reden, maar er zijn zoveel andere gevallen als deze.

wat wil je dan ..dat hij de premies gewoon naar huis stuurt of komt brengen ??..als je wedstrijden rijdt en je haalt je prijs niet op ben je die toch ook kwijt ..bovendien is in de vorige edities gebleken dat medische redenen en ouderdom gewoon je iemand van eerste lijn familie mag sturen om de cheque op te halen ..het is toch wel een mooie extra of niet soms ??

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:15

ehm Besita, wat meer begrip van Melchior zijn kant mag ook vind ik. Misschien waren de fokkers niet in de gelegenheid om naar zangersheide te komen. Sommigen zullen wel gedacht hebben dat hun fokproduct toch geen kans maakte en om dan vaak een urenlange autorit te moeten uitzitten zien velen niet zitten. Als je het ook maar pas op het laatst weet dat er eentje loopt ga je ook niet meer je hele vrije weekend omgooien en daarbij hebben de meesten waarschijnlijk gewoon er tegenop gezien om s'avonds laat thuis te komen, de dieren nog verzorgen en nog op een behoorlijk in hun bed te belanden om s'anderendaags weer vroeg uit de veren te moeten omdat er weer een lange werkdag zich aankondigt.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:06

besita schreef:
je moet je even voordien aanmelden ..dus de heeft dat dan wss niet gedaan ...bij ons moet je je ook bevestigen op wedstrijd als je wil starten ..niet bevestigen = niet starten ..ze gaan niet zomaar dingen schreeuwen die er niet zijn

om even op je zinnetje " geen fokkers geen stamboek " in te gaan ..Hij geeft premise aan de top 3 ongeacht welk stamboek ..erg mooie geste toch ..hij zou ook enkel kunnen uitdelen aan Z-fokkers ..sorry maar ikzelf als fokker en eigenaar van springpaarden vind het een topinitiatief van Leon ..en ik hoop dat ik zelf ooit een keer bij ben om zo'n cheque in ontvangst te nemen ..vind ik maar een kleine moeite van dankbaarheid om er dan te zijn ..

Totdat je 90 bent en zelf geen vervoer meer hebt. Er familieomstandigheden zijn. Of zoveel andere redenen dat je er niet bij kunt zijn en je ter grabbel word gezet.

Daarbij is het inderdaad een mooie gift. Maar als dat valt in het niet bij het slotwoord wat hij tegenover diezelfde fokkers heeft gesproken.

Mijn idee, niet alles draait om geld.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:11

Ik snap de ophef ook niet. Hij geeft het geld uit eigen zak en hij mag de regels bepalen. Het kost je geen geld als fokker, het is alleen maar een bonus.

ik zou me drukker maken om zijn grootschalige kloon operatie daar.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:19

Excuseme schreef:
Ik snap de ophef ook niet. Hij geeft het geld uit eigen zak en hij mag de regels bepalen. Het kost je geen geld als fokker, het is alleen maar een bonus.

Ja inderdaad.

Toch hoor je als hoofd van je stamboek, je fokkers die zulke toppaarden fokken normaal te behandelen.
Ik ben overigens geen fokker, en heb zelfs geen paarden van Z
maar was er wel bij hoe hij het publiek toe sprak.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:26

petraaken schreef:
ehm Besita, wat meer begrip van Melchior zijn kant mag ook vind ik. Misschien waren de fokkers niet in de gelegenheid om naar zangersheide te komen. Sommigen zullen wel gedacht hebben dat hun fokproduct toch geen kans maakte en om dan vaak een urenlange autorit te moeten uitzitten zien velen niet zitten. Als je het ook maar pas op het laatst weet dat er eentje loopt ga je ook niet meer je hele vrije weekend omgooien en daarbij hebben de meesten waarschijnlijk gewoon er tegenop gezien om s'avonds laat thuis te komen, de dieren nog verzorgen en nog op een behoorlijk in hun bed te belanden om s'anderendaags weer vroeg uit de veren te moeten omdat er weer een lange werkdag zich aankondigt.

tja Peet ..voor 5000 € bonus wil ik mijn weekend nog eens omgooien ..bovendien maak je er gewoon een leuk uitstapje van en desnoods hoe je alleen s'avonds iemand te regelen om je paarden te voeren want alles was op zeer schappelijker uren afgelopen ..en je hoort nergens de fokkers zelf klagen hoor ..die gaan toch ook naar keuringen ed ??? Is alleen maar Bokt die het weer negatief ziet

Yonniej ..hoeveel keer is er al een 90 jarige fokker tussen geweest ..overdrijven is ook wat ..kijk maar eens al de historieken van Zangersheide na ..zoveel bejaarde zit er niet tussen :n

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:44

Yvonniej schreef:
Excuseme schreef:

Ja inderdaad.

Toch hoor je als hoofd van je stamboek, je fokkers die zulke toppaarden fokken normaal te behandelen.
Ik ben overigens geen fokker, en heb zelfs geen paarden van Z
maar was er wel bij hoe hij het publiek toe sprak.

Dat is juist het leuke en filantropische; hij geeft het aan welke fokker dan ook. Ze hoeven geen Z fokker te zijn.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:01

besita schreef:
petraaken schreef:

tja Peet ..voor 5000 € bonus wil ik mijn weekend nog eens omgooien ..bovendien maak je er gewoon een leuk uitstapje van en desnoods hoe je alleen s'avonds iemand te regelen om je paarden te voeren want alles was op zeer schappelijker uren afgelopen ..en je hoort nergens de fokkers zelf klagen hoor ..die gaan toch ook naar keuringen ed ??? Is alleen maar Bokt die het weer negatief ziet

Yonniej ..hoeveel keer is er al een 90 jarige fokker tussen geweest ..overdrijven is ook wat ..kijk maar eens al de historieken van Zangersheide na ..zoveel bejaarde zit er niet tussen :n

Voor dat bedrag wil ik ook wel eens mijn agenda omgooien dan. Wist niet dat hij zo'n hoge premies gaf. :o

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:36

Nee die 90 jarigen waren waarschijnlijk de afwezigen ;-)

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:11

Yvonniej schreef:
Nee die 90 jarigen waren waarschijnlijk de afwezigen ;-)

hahahha, ja dat denk ik dus ook, Ik ben het eigenlijk met een beetje van beide eens. Tuurlijk snap ik van zijn kant wel dat als je daar een geweldig evenement organiseerd met fokkers premies e.d. da je graag wilt dat iedereen daar bij is en geniet van die geweldige dagen.
Maar ik begrijp ook heel goed dat ook hij moet snappen dat niet iedere fokker de mogelijkheid heeft om daar te kunnen komen. dmv verschillende omstandigheden.

Wij hebben zelf ook bijna 2 jaar op een rij een eigen fok product mogen bewonderen, het eerste jaar zelfs tijdens de laatste dag, de finale om onder andere de fokker premie (anders waren wij niet gekomen, helemaal uit friesland). En ja, het was een prachtige dag met mooie paarden en schitterende sport momenten maar helaas net iets te laat maar wel foutloos over de eindstreep en weg was de prijs. Tuurlijk risico van de sport.
Het jaar daarop ging het allemaal een beetje rommelig, eerst kregen wij te horen hij zou wel starten daarna weer niet en ipv Lanaken zou hij de finale van frankrijk springen. 1 dag voor het evenement begon kregen wij vanuit de eigenaar (hengstenhouder) te horen dat hij wel in Lanaken zou springen. Nou geweldig!! We kregen pas ergens heel laat aan het einde van de dag te horen dat hij toch een balkje te veel had en hij niet met de finale mee sprong. Jammer anders waren we misschien wel gegaan. Alleen net als bij de eerste keer kan dus de fokker (waar ik de paarden voor train/verzorg) niet zelf de hele eind rijden (heb ik samen met mijn vriend afgewisseld) en omdat hij dat jaar daarvoor toch ook niet had gewonnen wilde hij eigenlijk niet weer dat hele eind rijden voor "niets". En omdat hij wat slecht ter been wordt lukt dat staan en rond lopen ook niet de hele dag. Ieder die daar wel eens is geweest weet hoe druk het dan is.

Dus wat ik wil melden is dat er vanuit beide kanten een verhaal aan zit en ik denk dat dhr. Melchior een beetje emotioneel gereageerd heeft, maar misschien de verkeerde woord keuzen heeft gebruikt of het iets tacktischer had kunnen brengen. En Ja, misschien haakt de fokker wel iets te snel af (zoals bijna bij ons gebeurde) maar daar heeft denk ik ook ieder zijn eigen reden wel weer voor.