Angelique Hoorn blijft hopen op herstel O’Brien

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Angelique Hoorn blijft hopen op herstel O’Brien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 20:22

http://www.stegen.net

Blauwendraad’s O’Brien staat in alle rust in zijn box te kijken. De hengst lijkt zich te hebben neergelegd bij zijn situatie, nadat hij in Calgary ernstig geblesseerd raakte. Amazone Angelique Hoorn weet hoe ernstig de situatie is, maar toch houdt ze hoop. ,,Het herstel zal lang duren, maar het sluit niet uit dat O’Brien nog kan terugkomen.”

In Calgary ging het mis tijdens de landing. ,,Hij liep op drie benen verder en dan weet je direct dat het goed mis is. Toen hij in een trailer werd afgevoerd moest ik wel even slikken. Ik vond het vooral zielig voor de hengst. Die heeft zo veel gepresteerd, dat hij zo’n afscheid absoluut niet heeft verdiend.”

Hoorn is dan ook vastbesloten om te knokken voor de rentree van O’Brien. Ze heeft contact gehad met Jos Lansink, die met Cumano een soortgelijke ervaring had. De schimmel maakte in mei vorig jaar in La Baule na een gedwongen pauze van een half jaar weer z’n opwachting, maar bleek uiteindelijk niet fit genoeg voor deelname aan het EK in Windsor. Ook Cumano liep in Calgary een peesblessure op. Dat werpt de vraag op of de grasbodem in Calgary daarin wellicht een rol heeft gespeeld. Hoorn denkt van niet. ,,Ik hou het gewoon op toeval en op domme pech.”

De amazone, die met O’Brien achtste werd op de Olympische Spelen, weet dat ze veel geduld zal moeten hebben. Intussen doet ze er alles aan om haar paradepaard te laten herstellen. ,,We koelen het been zo veel mogelijk en verder moet hij vooral de tijd hebben. Direct na de blessure was O’Brien wat rusteloos, maar hij wordt nu rustiger. De eigenaren hebben ook besloten om hem bij mij te laten. Hij moet in z’n vetrouwde stal en omgeving staan, dat is beter voor z’n herstel.”

Verwant artikel

[VN] O'Brien afgevoerd met trailer van Spruce Meadows
[VN] Update over conditie van gewonde Blauwendraad's O'Brien
[VN] Blauwendraads O'Brien keert niet meer terug in de topsport
[VN] Toch nog hoop op terugkeer van Blauwendraad's O'Brien

Likemaaike

Re: Angelique Hoorn blijft hopen op herstel O’Brien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:00

Ik hoop het ook.. Ze heeft op onze manege gereden.. Top amazone!!

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:21

Ik hoop het voor dr, ik gun het dr echt :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:18

Top van haar dat ze zelf de tijd in de revalidatie van haar topper steekt, zal ook wel eens anders zijn maar hier neem ik m'n pet voor af.

lotte_2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:21

Ik betwijfel of die weer op zijn oude niveau terugkomt.
Deze peesblessure is natuurlijk vrij enrstig, en zoals gezegd duurt dat lang voordat het herstelt is.
Dan natuurlijk nog revalideren.
En dan ook weer meters hoge hindernissen springen? Zou dat niet nog een peesblessure oproepen?
Ik heb er zo mijn twijfels over....
Maar hoop het natuurlijk wel. Tis jammer om zón combinatie te moeten missen.

Enig pluspuntje is dan wel dat O'Brien nog hengst is. Hij is natuurlijk voor de fok nog wel heel veel waard. En wie weet komen zijn nakomelingen met Hoorn ook nog wel zo ver :)

Heel veel succes Angelique! ;)

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 08:39

@ lotte

het wil niet zeggen dat als een paar een peesblessure heeft gehad er meer kans heeft om nog een te krijgen.
Als het herstel maar lang genoeg is dus die pees tijd genoeg heeft om sterk te worden heeft ie evenveel kans om een blessure te krijgen als een ander paard.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 08:52

Ik hoop dat het niet ten koste van het welzijn van de hengst gaat dit herstel. Dat ze hem niet onnodig veel pijn laten lijden om hem hoe dan ook weer op topniveau te laten meedraaien.
Maar ik neem aan dat ze hem pijnvrij houden.
Ik denk dat het met de bodem daar wel meeviel. O'Brien kan nog weleens hectisch doen in het parcours en dan heeft ze haar handen er vol aan. Een verstapping is dan snel gemaakt. Maarja het kan iedereen gebeuren, erg vervelend als hij zo aan zijn einde moet komen als wedstrijdpaard. De hengst lijkt mij een harde en misschien komt hij erboven op.

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:26

Ik hoop ook dat hij volledig hersteld.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:29

Ik hoop echt dat hij weer helemaal hersteld

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:35

Mytens schreef:
Ik hoop dat het niet ten koste van het welzijn van de hengst gaat dit herstel. Dat ze hem niet onnodig veel pijn laten lijden om hem hoe dan ook weer op topniveau te laten meedraaien.
Maar ik neem aan dat ze hem pijnvrij houden.

Ik denk niet dat ze hem volledig pijnvrij houden, dan zou hij zijn been zo weer gaan belasten. Dat lijkt me het herstel ook niet ten goede komen. Een paard zal vast niet zelf snappen dat hij er maar even niet op moet gaan staan. Pijn is dan een signaal dat hij zich rustig moet houden.
De eigenaren en Angelique zullen vast wel doen wat het beste is voor O'Brien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:27

Bij een peesblessure is de pijn na 2 tot 3 weken wel weg en tot die tijd kun je best pijnmedicatie geven en het is ook geen punt als een paard op het been staat of door zijn stal van voerbak naar drinkbak wandelt. Ik hoop ook echt dat dit paard straks weer volop mee kan doen, hij zal niet de eerste zijn die na een zware blessure toch weer herstelt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:35

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal oneliners verwijderd. Graag meer inhoudelijk reageren :)

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:15

Carmen85 schreef:
Ik denk niet dat ze hem volledig pijnvrij houden, dan zou hij zijn been zo weer gaan belasten. Dat lijkt me het herstel ook niet ten goede komen. Een paard zal vast niet zelf snappen dat hij er maar even niet op moet gaan staan. Pijn is dan een signaal dat hij zich rustig moet houden.
De eigenaren en Angelique zullen vast wel doen wat het beste is voor O'Brien!

Hij zal wel stalrust hebben met een peesblessure.
Ik hoop dat ze in eerste instantie aan het welzijn van het paard denken en niet aan de topsport in deze fase.
Dan kan het achteraf alleen maar meevallen als hij er wel weer helemaal bovenop komt.

lukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:29

Nou volgens mij zal er heus wel aan het paard worden gedacht. Angelique is een top amazone met goede mensen om haar heen.Zij is duidelijk stapelgek op haar paard. En de eigenaren ook. Dus het welzijn van O'Brien zal echt wel voorop staan.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:33

Ik hoop met Angelique mee!!

En zoals Lovely zegt is de pijn van een peesblessure vrij snel weg.
En boksrust (met en stapregime) zal in dit stadium niet te vermijden zijn om een goed herstel te verklrijgen.

Fijn dat O'Brien wat rustiger wordt op stal. Is ook alleen maar beter voor hem...

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:37

Ik ga er helemaal vanuit dat Angelique niks forceert en het allerbeste voorheeft met haar maatje. Ik hoop van harte dat hij volledig kan herstellen.

lotte_2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:59

previr schreef:
@ lotte

het wil niet zeggen dat als een paar een peesblessure heeft gehad er meer kans heeft om nog een te krijgen.
Als het herstel maar lang genoeg is dus die pees tijd genoeg heeft om sterk te worden heeft ie evenveel kans om een blessure te krijgen als een ander paard.

Hmmm... Ik ken ook paarden die peesblessures hebben gehad, en niet meer op hun oude sterkte komen. Ik denk zelf dat je er toch altijd rekening mee moet blijven houden.