www.horses.nl / www.paardenkrant.nl
,,Het doel was de ontspanning op te zoeken en dat is zeker gelukt”, vertelt dressuuramazone Christa Laarakkers. Met haar Ovation (v. Cabochon) won ze afgelopen zondag de Grand Prix in Ermelo. Dit deed ze met een score van bijna 68 procent. Daarmee bleef ze Manon van Hylckama Vlieg, die met Poko Loko tweede werd, voor.
Laarakkers legt uit waarom het bereiken van de ontspanning in de ring dit keer zo belangrijk was. ,,Tijdens de vorige wedstrijd, een paar weken geleden in Kootwijk, sloop er spanning in onze proef. Ik hield dan ook niet zo’n fijn gevoel over aan die wedstrijd.” Ze gaat verder: ,,Ik wilde dat dit keer zowel ikzelf als Ovation een fijn gevoel aan de wedstrijd over konden houden. Dat doel is zeker bereikt. Ovation ging heerlijk ontspannen van de hand en foutloos door de baan. Naderhand sprak ik een van de juryleden. Die vond juist dat er een tikje expressie ontbrak. De volgende keer dat we de ring inrijden, gaan we dus proberen in de ontspanning wat meer expressie te hebben.”
Laarakkers kwam niet alleen in de zware tour in actie. Ook in de lichte tour stond ze haar mannetje. Dat ging echter niet helemaal vanzelf. ,,Zondagochtend ben ik door m’n rug gegaan. De pijn was helaas nog niet verdwenen en met pijn én een beetje van de wereld door alle pijnstillers, reed ik met VDL L’Akteur (v. Lorentin) dan ook niet de beste lichtetourproef ooit.” Ze werden derde in de Prix St. Georges-groep, die gewonnen werd door Raz Nitzani. Laatstgenoemde zadelde Hexagon’s Truman (v. Rubiquil) en reed hem naar een score van precies 65 procent.