Nieuwe beoordeling klasse B legt basis voor verandering

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Nieuwe beoordeling klasse B legt basis voor verandering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 19:47

www.horses.nl

In Son werd op 27 september tijdens de indoorwedstrijd van rijvereniging De Sonse Heide een nieuwe beoordeling van de klasse B springen uitgeprobeerd. De nieuwe proef heeft een goede basis gelegd voor de toekomst. ,,Hier kunnen we zeker mee verder”, zegt Louis Koninckx, voorzitter disciplinecommissie.

Piet Raijmakers beoordeelde samen met jurylid Ard van den Eertwegh de combinaties op zes onderdelen, waaronder het juist landen na de hindernissen en het rijden van het juiste aantal galopsprongen in lijntjes. Belangrijk waren ook het juiste tempo en het goed rijden van de wendingen, de wijze van rijden en de beoordeling van het paard. Vastgesteld werd dat er wellicht nog gesleuteld moet worden aan de beoordeling. Wel was duidelijk dat de ruiters en amazones zich voorbereid hadden. Ze letten niet alleen op hun eigen houding, maar ook op de techniek van het rijden.

Het nieuwe systeem dwong de juryleden continu bij de les te zijn. ,,Het is duidelijk dat je routine moet opbouwen, nu had je absoluut geen tijd om je gedachten af te laten dwalen. Op deze manier krijgen de ruiters en amazones wel aandacht waar ze iets mee kunnen en een meer gefundeerd resultaat na de proef”, zei Ard van den Eertwegh na afloop tijdens de gezamenlijke evaluatie.

De wedstrijd bestond uit een eerste manche met de nieuwe beoordeling op de rijkunstige capaciteiten. Daarna streden de beste 25% van de deelnemers in een tweede manche op tijd om de prijzen. De plaatsingspunten van beide omlopen bepaalden het eindresultaat.

TolineS

Re: Nieuwe beoordeling klasse B legt basis voor verandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:58

nou ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat!

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:03

Ja theoretisch hoort het hartstikke mooi, ben ook benieuwd hoe dat in de praktijk gaat lopen :)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:53

Ik zie niet zo goed wat het verschil is met de huidige stijlbeoordeling in de B. Daar letten ze toch ook op die punten?

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:56

en blijft de hoogte hetzelfde?
Vind 80/90 meer een B hoogte en 100/110 een L hoogte enz.
Voor wat betreft het rijtypische gedeelte ben ik ook blij dat het op de rijkunst van de ruiter aankomt. Dit voorkomt dat mensen met weinig ervaring maar zeer goede paarden de klasses door schieten zonder dat ze er eigenlijk klaar voor zijn.

Zepjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:19

Simmie schreef:
Ik zie niet zo goed wat het verschil is met de huidige stijlbeoordeling in de B. Daar letten ze toch ook op die punten?

inderdaad, en ik weet uit ervaring dat de meeste juryleden maar gewoon wat verzinnen. Ze zouden beter verplicht kunnen stellen, alle onderdelen die op de coupon staan invulllen. ipv gewoon maar wat verzinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:20

Ik zou die wedstrijd eigenlijk starten, maar ik moest afzeggen... Had me leuk en intressant geleken om hem te rijden, zal eens iemand vragen hier hoe die het bevallen is... :j

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:32

Susy_Q schreef:
Vind 80/90 meer een B hoogte en 100/110 een L hoogte enz.
Voor wat betreft het rijtypische gedeelte ben ik ook blij dat het op de rijkunst van de ruiter aankomt. Dit voorkomt dat mensen met weinig ervaring maar zeer goede paarden de klasses door schieten zonder dat ze er eigenlijk klaar voor zijn.

dubbel en dwars mee eens!!!!!!!!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:34

Hippisch Festijn Varrseveld, afgelopen wedstrijd daar, werd ook zoiets gelijks gehouden, volgens mij...

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:37

Susy_Q schreef:

Wat heeft dat er mee te maken?
Het gaat om de stijlbeoordeling, niet om aanpassing van de hoogte per klasse.
Als je de meter van de B te hoog vindt ga je toch BB starten?

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:37

mijn man heeft zondag in het B meegereden in Son, het was jammer dat het vooraf niet duidelijk was dat er op deze manier gestert zou worden, en ook was niet duidelijk of deze start nu wel of niet meetelde in de winstpunten.
Op zich is het idee wel goed, maar misschien omdat het nieuw was, dat het daarom wat onwennig was.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:53

Ik vind het ook jammer dat je op je springcoupon nooit opmerkingen krijgt, er is wel ruimte voor. En het lijkt mij heel interessant. Bij het rijden van een parcours komen toch andere dingen kijken dan tijdens de springles.

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:02

Ik ben ook erg benieuwd wat ze hier verder mee gaan doen!
De paardensport blijft een jurysport en het is altijd een menselijk oordeel die beinvloedbaar is (helaas). Toch leuk dat ze proberen om dit zo eerlijk mogelijk te maken..
De tijd zal het leren..

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:19

Simmie schreef:
Susy_Q schreef:

Wat heeft dat er mee te maken?
Het gaat om de stijlbeoordeling, niet om aanpassing van de hoogte per klasse.
Als je de meter van de B te hoog vindt ga je toch BB starten?

Dacht ik ook al. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:27

sans6 schreef:
mijn man heeft zondag in het B meegereden in Son, het was jammer dat het vooraf niet duidelijk was dat er op deze manier gestert zou worden, en ook was niet duidelijk of deze start nu wel of niet meetelde in de winstpunten.
Op zich is het idee wel goed, maar misschien omdat het nieuw was, dat het daarom wat onwennig was.

Was vér van te voren duidelijk hoor..... Op inschrijfsysteem / vraagprogramma werd duidelijk aangegeven dat het om een proef ging, en er is een mail rond gegaan met daarin een complete uitleg, beoordelingsformulier én een parcoursschets met daarin het verwachtte aantal galopssprongen.....

Ik vind het een intressant idee, vooral omdat je nu wat 'commentaar' mee krijgt waar je ook wat mee kan lijkt me.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:33

Verwachte aantal galopssprongen lijkt me wat minder, mijn paard heeft vrij grote galoppassen, en bijv vrijdag op wedstrijd, maakte 9vd 10 3,5 galopsprong, terwijl ik er simpel 3 maakte zonder hard te gaan..

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:34

Hmm ben inderdaad ook benieuwd hoe het in de praktijk gaat!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:38

MelanieB schreef:
Verwachte aantal galopssprongen lijkt me wat minder, mijn paard heeft vrij grote galoppassen, en bijv vrijdag op wedstrijd, maakte 9vd 10 3,5 galopsprong, terwijl ik er simpel 3 maakte zonder hard te gaan..

Dat is iets wat idd nog nader bekeken zou moeten worden. Niet elk paard heeft dezelfde galop en sommige lijnen kun je zowel op 4 als bv 5 galopsprongen nemen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:47

:j
Maar daar zullen ze wel rekening mee houden neem ik aan. :j

Ben benieuwd hoe of wat.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:49

Klinkt goed.

Dat is een hele verbetering met nu, nu heb je soms alleen een eind cijfer. Terwijl niemand weet hoe je er aan komt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 23:41

Voor de liefhebbers heb ik eventueel wel het beoordelingsformulier, parcoursschets en bijbehorende brief in mn mailbox staan? :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 23:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 23:45

Mail het je even door! :)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 23:55

Ik ben ook wel benieuwd, ik pb je even.

Anoniem