'Lucas is het slimste paard ter wereld'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Lucas is het slimste paard ter wereld'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 19:13

www.9news.com / Nieuwsredactie

Het heeft een hele hoop wortelen, geduld en liefde gekost om haar zestien jaar oude hengst af te richten.

Paard Lucas kan namelijk zijn naam spellen door met zijn neus geletterde blokken aan te raken. Het voormalige renpaard kan tevens tot vijf tellen.

Zijn eigenaresse kocht hem zes jaar geleden. In het begin had Lucas nog geen zin in tikkertje spelen, verstoppertje of rondjes draaien op drie benen.

"Hij was erg nerveus, schrikachtig en schrok zelfs in zijn stal. Hij was extreem moeilijk om mee om te gaan," legt zijn eigenaresse uit.

"We lieten in het begin zijn manen groeien zodat ik me er goed aan vast kan houden wanneer hij zo gevaarlijk aan het bokken was."

Ze noemt Lucas het slimste paard ter wereld, en dat zou weleens waar kunnen zijn. Het paard is inmiddels door een stichting ten behoeve van oude renpaarden tot ambassadeur uitgeroepen.

De eigenaresse van Lucas zegt dat haar te leren truukjes bijna op zijn, en hoopt dat er nog mensen zijn met ideeen.

Klik hier voor een filmpje.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:20

Ja zij doet echt heel erg leuk met haar paard!! Onderhand al 6 jaar bezig met trainen.
Grappig dat dat bericht hier staat!
Zij heeft een paar weken terug contact met mij gezocht ivm met mijn paard Indy en mijn filmpjes omdat ik ook vrijheidsdressuur doe en zo af en toe heb ik contact met haar :D

Anoniem

Re: 'Lucas is het slimste paard ter wereld'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:35

doet me denken aan.. dat paard dat kon rekenen... maar wel erg leuk :)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:02

Cool! Concurrentie voor Amable? :D Slim dier hoor!

_Jenny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:38

Wat grappig! Zoiets zie je ook niet vaak :D

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:38

Erg grappig, maar volgens mij blijft het ook een kwestie van trainen!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:41

Zou ze de cijfers niet gewoon standaard zo hebben liggen?
Wel heel leuk trouwens :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:45

Ligt het nu aan mij of kreupelt hij links voor als hij die pet gaat halen? (weet ook niet of dat het uitgelegd word oid, kan even geen geluid op zetten)

Verder ga ik met lilliputter mee... Maar wel fantastisch dat zo'n nerveus dier zo kan veranderen... Zo zie je maar... Met wat tijd en liefde kan je een heleboel... :)

corientjuh: ze lijken me wel vast te liggen ja. :) Alsnog moet ie het toch maar onthouden :j

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:45

corientjuhh schreef:
Zou ze de cijfers niet gewoon standaard zo hebben liggen?
Wel heel leuk trouwens :)

was ook eerste wat bij mij opkwam:)

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:48

"clever hans" de tweede, die bleek uiteindelijk op hele subtiele lichaamstaal van zijn eigenaar te reageren ipv daadwerkelijk de antwoorden te weten. Ik vermoed dat dat hier ook het geval is, leuk trucje dus en fijne bezigheidstherapie.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:50

Leuk dat ze zo met 't paard bezig is! :j
Maar 't slimste paard ter wereld? Nee, dat denk ik niet! Met 6 jaar trainen zou Menno dat ook wel kunnen! :D

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:55

ylva schreef:
"clever hans" de tweede, die bleek uiteindelijk op hele subtiele lichaamstaal van zijn eigenaar te reageren ipv daadwerkelijk de antwoorden te weten. Ik vermoed dat dat hier ook het geval is, leuk trucje dus en fijne bezigheidstherapie.

Yep de eigenaar geeft gewoon de aanwijzing hoor ;)

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:57

Erg leuk, maar dit lijkt mij gewoon een nieuwe Clever Hans. Jij weet wat je van hem vraagt en laat hem op die manier 'zien' welk blok hij aan moet raken. Doe het paard oogkleppen op, zodat hij jouw reactie niet kan zien, en hij weet niet weer welke blokken hij aan moet tikken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:02

Mmm, zo slim is hij dus eigenlijk helemaal niet. Ik had ook al het idee dat er een trucje achter zat. Ik vind mijn eigen paard veel slimmer, die vermoeit zichzelf niet met dergelijke activiteiten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:12

Haha Susan, zo 1 heb ik er ook :')

Er was ooit een verhaaltje van in de Penny, paard kon rekenen. Paard liep aan de longe en moest het aantal rondjes lopen van de uitkomst. Bij het laatste rondje veranderde de houding van de longeur, paard stopte dus.
Paard kon op die maner tellen.

Dit is gewoon aangeleerd gedrag, paard weet helemaal geen verschil met kleurtjes, figuren, cijfers en letters. Laat hem maar eens zijn naam spellen uit het gehele alfabet.

Ieder paard kan dit aangeleerd worden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:33

Paard kan wel degelijk het verschil tussen kleuren aangeleerd worden! :j Ze zien niet alle kleuren maar de kleuren DIE ze zien kun je ze wel leren te onderschijden! :)