Interview met 13-jarige internationale amazone Annemijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Interview met 13-jarige internationale amazone Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 11:50

www.destentor.nl

Op je dertiende internationaal doorbreken. Het klinkt als een meisjesdroom, maar voor Annemijn Gaalman uit Haarlo werd het afgelopen weekeinde werkelijkheid.

Haar eerste springwedstrijd voor paarden buiten Nederland leverde de amazone meteen een eerste prijs op.

Met haar dertien lentes is Annemijn een opvallende verschijning in de paardenwereld. Waar leeftijdsgenootjes vaak nog pony rijden, heeft Annemijn de overstap naar de paarden gemaakt. "Ik werd te groot voor de pony's."

Na vijf maanden mag ze al internationaal rijden. "In het buitenland heb je voor kinderen tot en met veertien jaar een childrenrubriek. In Nederland kan ik niet veel internationale wedstrijden rijden", vertelt ze over haar trip naar het Franse Barbizon, ten zuiden van Parijs.

De amazone ging met haar drie paarden Weinkönig, Sheetan en Power op reis. Ook Beau Vos (21) uit Eibergen deed mee aan de springwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen.

Annemijn Gaalman nam haar familie mee. "We hebben een vrachtwagen voor zes paarden, waar verder alles in zit, zoals een slaapcabine, tv en keuken. Mijn ouders steunen me helemaal. We hebben de vrachtwagen gekocht omdat ik grotere wedstrijden wil rijden."

Annemijn haalde met alle drie paarden goede springresultaten, maar Weinkönig spande de kroon. Met hem eindigde ze als eerste in de lichte toer (1.10 meter). Goed voor een beker en cadeautjes voor paard en amazone.

"Hoe ik aan m'n talent kom? Geleerd van mijn neven Nuri en Demi Dijks, denk ik. Mijn ouders hebben nooit gereden. Mijn zusje rijdt ook. Ze is Gelders kampioen en werd op het NK zevende." Annemijn heeft de volgende wedstrijd al op het oog. "Misschien ga ik over vijf weken naar Oostenrijk."

Frantic

Re: Interview met 13-jarige internationale amazone Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:12

toe maar, geld zat zeker....

1.10m is dat niet L niveau voor paarden trouwens?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:14

Hmm arrogantie straalt er vanaf... mbt wat ze zegt over de vrachtwagen.. lekker relevant :+

En 1.10 is net L niveau inderdaad..
Vaag stukje..

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:16

Als je tijd en geld hebt, en oke een beetje talent, kom je een heul eind.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:18

Morris schreef:

Je zegt het verkeerd }>

Je bedoeld als je een pappie en mammie met veel geld hebt, die alles voor je doen ;)
Talent heb je dan eik niet eens nodig, gewoon elk half jaar een nieuw paard :+

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:19

arrogantie op den top.

mooi voor der dat ze talent heeft en dat ze aan alle kanten gesteund word, maar om dan direct zo uit den hoogte te gaan doen :n

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:20

Haha ik vind het heel leuk voor haar, maar er is inderdaad geld nodig en dat weet ze zelf ook maar al te goed.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:20

Ik ruik jaloezie...
Gewoon geweldig toch dat zo'n meidje de kans krijgt van haar ouders zich helemaal op d'r sport te storten. Alleen maar fijn dat ze het blijkbaar kunnen betalen, maar wie weet hoe krom die ouders er voor moeten liggen. Niet oordelen over dingen die je niet weet. Wees gewoon blij voor haar, ze zal er toch echt zelf voor moeten rijden hoor, een dure vrachtwagen alleen brengt je echt niet over die hindernissen en ookal koop je dure 'kant en klare' paarden, dan nog zul je ze moeten rijden. Daar zijn al heel wat meer mensen de boot mee ingegaan, paard met knopjes moet nl. wel gewoon onderhouden worden anders roesten de knopjes vast en lukt het niet meer.
Niet zo afgunstig, gun een ander z'n plezier en succes, dat staat een stuk charmanter en dan gunt een ander jou ook wat.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:21

ik proef toch een beetje verbittering hier en daar.....:D
laat dat kind lekker succes hebben op papa's geld, ze komt er vanzelf een keer achter dat de wereld anders werkt!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:22

CM_ schreef:
Morris schreef:

Je zegt het verkeerd }>

Je bedoeld als je een pappie en mammie met veel geld hebt, die alles voor je doen ;)
Talent heb je dan eik niet eens nodig, gewoon elk half jaar een nieuw paard :+

O, ja t gaat hier om een kind, ..... :D

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:23

Francis schreef:
Ik ruik jaloezie...
Gewoon geweldig toch dat zo'n meidje de kans krijgt van haar ouders zich helemaal op d'r sport te storten. Alleen maar fijn dat ze het blijkbaar kunnen betalen, maar wie weet hoe krom die ouders er voor moeten liggen. Niet oordelen over dingen die je niet weet. Wees gewoon blij voor haar, ze zal er toch echt zelf voor moeten rijden hoor, een dure vrachtwagen alleen brengt je echt niet over die hindernissen en ookal koop je dure 'kant en klare' paarden, dan nog zul je ze moeten rijden. Daar zijn al heel wat meer mensen de boot mee ingegaan, paard met knopjes moet nl. wel gewoon onderhouden worden anders roesten de knopjes vast en lukt het niet meer.
Niet zo afgunstig, gun een ander z'n plezier en succes, dat staat een stuk charmanter en dan gunt een ander jou ook wat.

Ik ben heel blij voor haar. Echt helemaal super!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:30

Ik snap alle reacties van jullie wel, maar laten we nu toch gewoon blij zijn voor het meisjes!
Ik had het fantastisch gevonden als mijn ouders zo waren, en dat vindt zij waarschijnlijk ook :)

En als het echt alleen aan pappies geld ligt, dat ze zo goed presteert, dan komt ze daar vanzelf een keer achter.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:31

Leuk, fijn als je zoveel kansen krijgt van thuis uit.

Met kansen kan pas talent ontwikkelen dus heeft ze enorm geluk

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:50

CM_ schreef:
Hmm arrogantie straalt er vanaf... mbt wat ze zegt over de vrachtwagen.. lekker relevant :+

En 1.10 is net L niveau inderdaad..
Vaag stukje..

Dat is maar net hoe je het op pakt :+

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:55

als ik mijn kind straks ook steunen kan zou ik er alles aan doen,
welke ouder niet,
vind het leuk voor haar,

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:58

Persoonlijk dacht ik dat door die wagen de hele familie meekon.
Als ze zo arrgogant zou zijn, zou ze dat niet vertellen. Ken er nl genoeg die dat heel vreselijk zouden vinden, dat is toch voor grooms enzo...

Ken het meisje verder niet, vind het leuk voor haar en hoop dat ze ver komt.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:00

Leuk voor haar. Op mijn dertiende zou ik ook apetrots geweest zijn op drie paarden en een vrachtwagen met living etc. Ze zal zelf ook wel weten dat lichte tour interessant klinkt maar dat 1.10 m niet erg bijzonder is. Hoe dan ook heeft ze die proef gewonnen en beter dan winnen kan niet toch?
Laatst bijgewerkt door Karolien_ op 26-09-09 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:00

Leuk voor haar zeg!
Je kan inderdaad wel merken dat geld geen rol speelt..
En ook als je niet kan rijden, en je paard doet alles, moet je het natuurlijk ook nog dúrven.. Ben benieuwd hoe ze 't in Oostenrijk gaat doen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:08

Sluit me aan bij Francis. Ze moet er toch zelf voor werken en ze heeft geluk dat het op een of andere manier gefinancieerd kan worden.
Leuk toch voor haar en wie zegt dat ze geen talent heeft en het "kado" krijgt. Ik ken haar niet.

En het niveau zal afgestemd zijn op de childrenrubriek.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:23

Of papa en mama hebben zo veel geld dat ze de beste paarden kunnen kopen.... thja dan kan ik het ook..

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:27

@arabicqueen: dat wordt altijd zo gemakkelijk gezegd door mensen die niet zo'n paard hebben, maar geloof me, ook goede paarden kun je middenin een hindernis leggen (tenzij ze zo slim zijn om op tijd te stoppen).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:29

Het is maar net wat je onder internationaal verstaat geloof ik.
Een parcours van 1.10 rijden is voor mij gewoon een basisruiter die ook eens leuk de grens over gaat. Is iedereen die regelmatig de grens over gaat om een proefje in Duitsland te rijden ook direct een internationale ruiter?
Vaag stukje.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:37

Sizzle schreef:
Het is maar net wat je onder internationaal verstaat geloof ik.
Een parcours van 1.10 rijden is voor mij gewoon een basisruiter die ook eens leuk de grens over gaat. Is iedereen die regelmatig de grens over gaat om een proefje in Duitsland te rijden ook direct een internationale ruiter?
Vaag stukje.

Als ik om me heen kijk durven de meeste 30 jarige ruiters al geen 1,10 parcour te springen. Dus voor een 13 jarige vind ik dat nog best knap. Verder is duitsland toch echt het buitenland internationaal dus.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:39

Karolien_ schreef:
@arabicqueen: dat wordt altijd zo gemakkelijk gezegd door mensen die niet zo'n paard hebben, maar geloof me, ook goede paarden kun je middenin een hindernis leggen (tenzij ze zo slim zijn om op tijd te stoppen).

Ik heb paarden zat met meer kapaciteiten voor het z springen dus dat zal wel mee vallen ;)

Kimberly1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:45

Even zomaar een fantasie hoor..: maar als dit meisje echt talent heeft en zei misschien over 10, 15 jaar op de Olympische spelen een medaille binnen haalt voor NL, dan horen we waarschijnlijk niemand meer piepen dat ze als jong meisje alle kansen heeft gehad en dat pappie en mammie toen goed geld hebben uitgegeven om haar die kansen te geven..