Boze ruiters willen meer ruiterpaden in bossen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Boze ruiters willen meer ruiterpaden in bossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 07:29

www.nieuwsblad.be

Er zijn plannen in de maak om de toegankelijkheid van de Lembeekse Bossen beter te reglementeren. De ruiters zien deze plannen echter niet zitten en vragen meer wandelpaden.

De Lembeekse bossen. Deze groene longen van het Meetjesland zijn al jaren hét recreatiegebied bij uitstek van de regio. Wandelaars, fietsers en ruiters vinden er de nodige ruimte om hun hobby in alle rust te beoefenen.

'Daar dreigt echter verandering in te komen', kettert een boze Ronny Claeijs uit Kaprijke. 'Ik ben al heel wat jaren ruiter en doorkruis bijna dagelijks de boszone in Lembeke. Als de nieuwe plannen erdoor komen, mogen we enkel nog het pad achteraan in de Lembeekse Bossen gebruiken. De grote, brede paden worden voorbehouden voor fietsers en wandelaars. Niemand heeft hier om veranderingen gevraagd. Nooit doen zich hier incidenten voor. Elke recreant heeft hier respect voor de andere. Wie in de toekomst te paard vanuit Kaprijke door de Lembeekse Bossen wil trekken, zal eerst een groot stuk langs de openbare wegen moeten stappen met zijn paard voor hij de boszone kan binnentrekken. Het pad dat ze voor ons voorbehouden, is echter zo smal en ligt in zo'n erbarmelijke staat dat twee spannen elkaar er niet kunnen passeren. Eén van de twee ruiters zal moeten uitspannen. Het is schandalig hoe ze met ons willen omgaan. Ze moeten met hun poten van de Bossen en zijn paden afblijven.'

Yves De Baets en Geert De Vlaeminck, ook beiden ruiters in hart en nieren, kunnen Claeijs begrijpen. 'Het aantal ruiters in de bossen is vrij beperkt', geeft De Vlaeminck aan. 'Vooral op zondagvoormiddag komen er wat meer mensen met het paard in de bossen. Maar ook op andere dagen kan je af en toe een ruiter tegenkomen. We denken niet dat het nodig om alle paden voor hen te ontzeggen. Als de plannen doorgaan zoals ze op tafel liggen, kan een ruiter niet meer van voor naar achter door het bos trekken. Dat zou bijzonder jammer zijn.'

Blijkbaar wordt de soep nooit zo heet gegeten als ze geserveerd wordt. Dat blijkt uit een reactie van Sylvie Mussche van de Bosgroep Oost-Vlaanderen. 'We werken al sinds 2007 aan deze plannen. Nu hebben we geen toegankelijkheidsreglement voor de Lembeekse Bossen. Dat betekent dat eigenlijk alleen wandelaars van het bos gebruik mogen maken. Om alles transparanter te maken en beter geregeld te krijgen, zijn wetwee jaar geleden al met de eigenaars van de Bossen aan tafel gaan zitten. Dat resulteerde in een eerste plan, dat in juni besproken werd met de bosgebruikers. Zij konden toen hun bezwaren formuleren. Intussen hebben we de zaak min of meer aangepast en hebben we meer ruimte voorbestemd voor de ruiters. Alles aanpassen zoals zij dat vragen, kan echter niet. Ook fietsers, wandelaars, joggers of mountainbikers hebben specifieke vragen, wensen en verlangens. De Bossen zijn helaas maar 150 hectare groot en dan zijn de mogelijkheden niet onuitputtelijk.'

Zodra de nieuwe plannen ingevoerd zijn, wordt de toegankelijkheid van de Lembeekse Bossen meteen een stuk overzichtelijker en krijgt iedereen (wellicht) de nodige recreatieruimte.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 07:37

en dat is weer typisch belgisch.....

in 4 van de 5 natuurgebieden/bossen/parken mogen de ruiters niet eens in!

en als ze dan wel ergens ruime toegang hebben,dan gaan ze dit wel eens even aanpassen.....

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 07:40

Ik ken die bossen niet.
wat ik me afvraag waarom moet het eigenlijk veranderd worden.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 08:17

Loretta schreef:
Ik ken die bossen niet.
wat ik me afvraag waarom moet het eigenlijk veranderd worden.

Dat staat er toch:
"Nu hebben we geen toegankelijkheidsreglement voor de Lembeekse Bossen. Dat betekent dat eigenlijk alleen wandelaars van het bos gebruik mogen maken. Om alles transparanter te maken en beter geregeld te krijgen, zijn wetwee jaar geleden al met de eigenaars van de Bossen aan tafel gaan zitten."

just2see

Re: Boze ruiters willen meer ruiterpaden in bossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 08:57

Ik woon heel dicht in de buurt en vind het ook heel erg jammer als dit zou doorgaan maar als ik bvb. de zondagmiddag in de bossen ga wandelen -wat ik niet meer wil- is het precies of je loopt in een drukke handelsstraat : zoveel voetgangers enz...
Het is jammer als er zich incidenten voordoen dat de paarden nu moeten gemeden worden. De paden doorheen de bossen zijn heel erg breed en moeten per definitie problemen kunnen vermijden. Bovendien gaan ruiters vaak heel vroeg met de paarden wandelen... Ook zijn er tijdens de zomer zoveel dazen dat de paarden dan "van zelf" wel wegblijven.
Weer zo'n typisch bureaucratisch gedoe.
Eigenlijk zou de natuur er veel meer aan hebben mochten de "wandelaars" er weg blijven want die zorgen pas echt voor overlast...

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 11:00

dit soort dingen maakt mij ook altijd boos. en dit is niet belgisch hoor. Er is hier in de polder 1 klein stukje natuurgebied. Het is om buiten te rijden niet echt zonder risico's, aangezien de polderwegen redelijk hard worden gereden. Door het dorp wil je ook niet altijd, dus wekelijks een klein ommetje waar je ff geen rekening hoeft te houden met auto;s, trekkers etc. Dus fijn los teugeltje en relaxen maar...en wat doet de fijne gemeente....

afsluiten!!!!!!

ach waar ik me dan druk om..ik ben gelukkig verhuisd met mijn paardje, vlakbij bos, maar blijf het geen actie vinden voor de anderen!

(ondertussen was onze gemeente dit jaar wel de hoogste met de gemeentebelastingen..belachelijk, er is werkelijk helemaal niets geregeld hier, geen hondenuitlaatplaatsen, geen kindvriendelijke faciliteiten...er zitten gewoon een paar kneuters die wel een superduur gebouw voor zichzelf kunnen neerzetten...)

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:33

ik woon in een stuk ned.waar helemaal geen ruiterpaden zijn.
we moeten allemaal maar gewoon op de weg rijden.in de bermen rijden kan ook niet of het is modder af er licht zo veel afval dat het voor de paardenhoeven niet verantwoord is.
misschien moeten ze daar blij zijn dat er iig 1 stuk ruiter pad is.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:37

Bij ons in de buurt is een heel groot bos, echt fijn om in te rijden. met een paardencafe enal.
Afgelopen jaar hebben ze op alle inkomende paden paaltjes gezet zodat we er niet meer kunnen mennen.
Verder is er nergens plaats hier, alleen op de verharde wegen..
Echt jammer dat het zo moet.. En wie weet over een paar jaar ook niet meer toegankelijk voor ruiters..

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 18:31

tengeltje11 schreef:

en als ze dan wel ergens ruime toegang hebben,dan gaan ze dit wel eens even aanpassen.....

inderdaad, hier in de buurt is ook alles afgesloten
buiten een klein bos, maar de weg langs bos en veld om erheen te gaan is ook wel afgesloten voor
paarden ...

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 18:43

nou ik wil niet perse meer ruiterpaden die zijn er wel, maar evt wel een groter bos, in galop heb ik hier alle grote paden in 20 minuten gehad, dan moet ik weer verder in t veld haha

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:05

Ik merk hier ook wel dat er meer en meer paden worden afgesloten voor ruiters.

Overlaatst is er hier ook een veel gebruikt ruiterpad afgesloten voor ruiters met als gevolg dat de ruiters langs een drukke parking moeten en daarna langs een baan waar er heel veel fietsers komen in de zomer... Terwijl dat druk en gevaarlijker stuk vroeger gemeden kon worden door dat pad te gebruiken.

Ik moet zeggen dat ik het jammer vind dat er steeds minder en minder aan ruiters wordt gedacht en er enkel maar wordt geïnvesteerd in de fietsers en wandelaars...

@ Vordur: Erge situatie zeg... dat jullie niet meer rustig kunnen genieten van een rustige buitenrit door de bossen en velden... Maar ik vind nu niet dat ze blij moeten zijn met 1 moeilijk begaanbaar bospad. Als dit zo door gaat kan je over een 10tal jaar nergens meer buiten rijden... Ik vind het alleen maar goed dat hier wat tegen in gegaan wordt...

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:31

Het is helaas inderdaad een trend, In Belgie en in Nederland en ook hier in Duitsland, om meer en meer bospaden en veldwegen voor ruiters ontoegankelijk te maken. Helaas kom ik ook telkens weer ruiters tegen die zich niet weten te gedragen en overlast veroorzaken: rijden buiten de paden, voetgangers voorbijgalloperen, noem maar op.
Het gevolg is echter dat steeds meer ruiters naar verkeerswegen moeten uitwijken als ze willen buitenrijden. Zo ontstaat uiteraard nog meer overlast. Het is een viscieuse cirkel. ;(

Het zou al een stap in de goede richting zijn mochten de ruiters zich wat meer organiseren. Een organisatie en een woordvoerder zouden niet misstaan. Want als deze ontwikkelingen zo blijven doorgaan ziet de toekomst er voor de buitenrijder niet rooskleurig uit.
Zwarte schapen zullen er altijd zijn. Die zijn er echter niet alleen bij de ruiterij!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:54

tengeltje11 schreef:

Niet alleen in Belgie is het zo hoor!
In nederland is het ook een grote belabberde boel voor ruiters en menners |(

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:57

ben hier al ruiterpaden tegen gekomen waar midden in het pad ineens grote keien opdoemen of betonklotsen met putdeksel!!
Is dat nu leuk om te rijden???Ik betaal ook voor de duitse gebieden veel geld voor een pferdekenzeigen maar ik zie weinig terug in de ruiterroutes!Schandalig!
Bovendien laten fietsers en wandelaars ook vaak rommel achter in het bos(afval)en dan lopen ze te zeuren als een paard een hoopje neerlegt(wat de natuur ook nog binnen 2 dagen zelf opruimd!) -:(-