Column John Swaab over Sjef Janssen in de Paardenkrant

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Column John Swaab over Sjef Janssen in de Paardenkrant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 17:53

Door het enorme succes van onze dressuurcombinaties tijdens het Europees kampioenschap eind augustus in Engeland heeft de Nederlandse equipe overduidelijk bewezen dat het systeem van Sjef Janssen boven alle andere methodes is verheven. Dit gegeven dwingt ons, teneinde de koppositie in de internationale dressuurwereld te kunnen behouden, een opleiding voor toekomstige instructeurs naar het voorbeeld van het Sjef Janssen-systeem te bewerkstelligen.

En dan heb ik het niet alleen over de rijkunstige en gymnastiserende aspecten van het systeem, maar vooral over de discipline, vlijt en ambitie die noodzakelijk zijn om dit succes te bereiken. Ik bedoel niet de amazones en ruiters van vandaag die het systeem van Janssen al onder de knie hebben en hun paarden reeds zodanig africhten en uitbrengen; die zullen er zeker alles aan doen om hun rijkunst binnen het systeem te vervolmaken. Nee, ik doel op de volgende generaties. Ook daarvoor zijn instructeurs van het kaliber Sjef Janssen noodzakelijk.

Naar mijn mening is alleen Sjef Janssen zelf in staat zijn systeem uit te dragen. En het is aan de hippische sportbond om hem daartoe te bewegen. Eerst een uitgelezen instructiekader, daarna de amazones en ruiters, alles volgens een systeem dat zich internationaal overduidelijk heeft bewezen en daarnaast heeft aangetoond dat de enorme hoeveelheid kritiek op dat systeem uit het binnen- en buitenland van zogenaamde experts, wetenschappers, deskundigen en andersoortige wijsneuzen nergens op slaat.

Er waren op het EK geen beter afgerichte, gegymnastiseerde, vrolijke en bewegende paarden dan die van het Nederlandse team aanwezig. Eerder schreef ik dat wij in Nederland toppaarden fokken, maar dat is in het gunstigste geval de helft. De africhting/opleiding en de wijze van rijden zijn minstens zo belangrijk en daarom is het systeem van Janssen onontbeerlijk om het succes te kunnen continueren.

Toen ik nog actief aan de dressuurwedstrijden deelnam, vertelde ik trots dat ik les had van Piet Oothout en Bubbi Gunther. Ik hoop dat ooit een aantal jonge instructeurs trots zal melden dat zij hun opleiding van Sjef Janssen kregen, zodat het succes van het EK 2009 ook voor de toekomst is gewaarborgd.

John Swaab, columnist
Deze column verscheen vrijdag 18 september in De Paardenkrant.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 17:55

Ik vond dit een opmerkelijk bericht.
Ik dacht zelfs eerst dat het ironisch bedoeld was maar dat is het dus niet. Ik had dit niet verwacht van zo'n 'oudgediende' als John Swaab. Die man is op en top klassiek en dat hij dan zo eerlijk is en open staat voor de 'modernere' techniek der rijkunst tegenwoordig, vind ik klasse eigenlijk. Hij heeft zoals hij zelf zegt nog les gehad van Piet Oothout en die vervloekte alles wat met neuzen achter de loodlijn te maken had.
Deze man gaat echt met zijn tijd mee en dat vind ik opmerkelijk.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:12

Suzanne F. schreef:
Ik dacht zelfs eerst dat het ironisch bedoeld was maar dat is het dus niet. Ik had dit niet verwacht van zo'n 'oudgediende' als John Swaab. Die man is op en top klassiek en dat hij dan zo eerlijk is en open staat voor de 'modernere' techniek der rijkunst tegenwoordig, vind ik klasse eigenlijk. Hij heeft zoals hij zelf zegt nog les gehad van Piet Oothout en die vervloekte alles wat met neuzen achter de loodlijn te maken had.

Ik denk dat deze man houdt van de sport. En klassiek of Modern scheelt niet zoveel aan gymnastiseren, elasticeren, en we willen allemaal een paard dat door het lijf en fris een proef neerzet...
Geweldig.

KiWiKo

Re: Column John Swaab over Sjef Janssen in de Paardenkrant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:14

gewoon iemand die begrijpt dat de wereld echt niet plat is :D :D :D

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 08:31

Suzanne F. schreef:

Wat jij schrijft Suzanne F. daar dacht ik idd gelijk aan toen ik dit bericht lees. Ik dacht ook dat het bericht ironisch bedoelt zou zijn. Stond echt een beetje verbaasd toen ik las dat Swaab zo met de mening en trainingsmethode mee gaat van Sjef. Ik heb een paar keer een clinic bij Swaab mee gemaakt en ik vond het erg knap te zien hoe makkelijk hij de paarden nog reed. (op zijn leeftijd ;) )

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 08:36

KiWiKo schreef:
gewoon iemand die begrijpt dat de wereld echt niet plat is :D :D :D

Goed gezegd, dat vakjesdenken altijd. Omdat die mens een klassieke achtergrond heeft, hoeft niets te zeggen dat hij verder kan kijken dan dat. De resultaten zijn er, jullie staan aan de top in de wereld!

BigOne

Re: Column John Swaab over Sjef Janssen in de Paardenkrant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:26

Het doel heiligt de middelen, als je dus goud wint is de trainingsmethode per definitie goed?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:34

Een mooi stuk om te lezen :)

bigone schreef:
Het doel heiligt de middelen, als je dus goud wint is de trainingsmethode per definitie goed?

Nee niet per definitie. Maar er is ondertussen nog niemand geweest die kan bewijzen dat het schadelijk is.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:36

Waar blijven Fabersmid en Professor?????? :D

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:39

weetergeen schreef:

Dat kan nooit lang duren helaas.

Die komen toch vertellen dat Dhr Swaab nergens verstand van heeft.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:26

sporter schreef:
weetergeen schreef:

Dat kan nooit lang duren helaas.

Die komen toch vertellen dat Dhr Swaab nergens verstand van heeft.

Treden die twee altijd samen op? Ik kende ze niet maar kwam ze tegen bij een ander topic. Ze lijken op Waldorf en Stadler uit de Muppets maar dan helaas zonder de flauwe grappen en woordspelingen.