Vlaamse ruiter gaat met zijn paard naar cafe

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vlaamse ruiter gaat met zijn paard naar cafe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 07:50

www.nieuwsblad.be

Ieperling Stephaan Callens (59) is al heel zijn leven verzot op paarden. Titus2 is zijn tweede paard, waarmee hij vaak te zien is in het centrum van Ieper. Daar stopt hij graag eens bij een café.

Zijn eerste paard heeft hij dertien jaar gehad. Het kreeg de naam Titus, omdat Stephaans vrouw bij zijn eerste uitstapje zei: 'Je zal toch op tyd tuus zijn?' Nu heeft Stephaan Callens al vijf jaar zijn tweede paard: Titus2. 'Mijn paard is mijn grote hobby', vertelt Stephaan, die ook acteur is bij de Ieperse Nocturnes.

Geregeld maakt Stephaan een tochtje door de stad. 'Het grootste probleem is dat de meeste automobilisten heel weinig respect tonen. Ze schieten rakelings voorbij in plaats van even achter mij te blijven. Behalve de Engelsen, die vertragen en passeren op een rustige manier. Kinderen en scholieren reageren meestal positief. Spijtig dat er hier in de regio zo weinig aangepaste infrastructuur is voor ruiters. In Ieper heb je enkel het stukje van het Eilandje via de Rijselpoort tot aan fuifzaal Fenix. Het Palingbeekdomein bijvoorbeeld is volledig verboden terrein. Ik werd daar al drie keer tegengehouden door de boswachter.'

'Als ik in de stad ben, durf ik wel eens te stoppen bij een café. Titus2 drinkt liever cola dan een pint. Mijn oude Titus daarentegen lustte wel een biertje, net als ik', lacht Stephaan.

'In de geschiedenis van Ieper hebben paarden een grote rol gespeeld', klinkt het trots. 'In 1845 werd er in de streek een cavalerieschool opgericht. Het opleidingscentrum voor de cavalerie van het Belgische leger was ook in Ieper gevestigd. Dat was in de omgeving van het Zaalhof.'

'Mocht men het aan mij vragen, dan zou ik trouwens zeker bereid zijn om tijdens allerlei ceremonies met mijn paard aanwezig te zijn', vervolgt Stephaan. 'Ik vind het ronduit heerlijk om te paard in de Ieperse binnenstad rond te stappen...'

De man lijkt wat op burgemeester Luc Dehaene, die daardoor af en toe de opmerking krijgt dat iemand hem te paard gezien heeft. De burgemeester houdt het echter bij zijn stalen ros: een fiets of een koersfiets.

SonjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:58

geweldig!! Jammer dat dat niet hier kan te paard naar winkel of cafe!! Ben misschien te laat geboren!!
Maar klopt wel dat er niet zoveel respect meer is voor ruiters. Rakelings voorbij rijden of expres toeteren!

Jolliegirl

Re: Vlaamse ruiter gaat met zijn paard naar cafe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:59

whahaha die vlamingen ook :P

geweldig!!