'De paardensector is niet in beweging te krijgen'

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110971
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

'De paardensector is niet in beweging te krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 16:48

http://www.horses.nl



De Dierenbescherming heeft minister Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) verzocht te komen met wetgeving rond huisvesting, voeding, transport en trainingsmethoden van paarden. De Sectorraad Paarden (SRP) blijkt namelijk na twee jaar huiswerk niet in staat zelf een fatsoenlijk en concreet plan op te stellen om het welzijn van paarden te verbeteren. De Dierenbescherming wil graag meedenken over goede regelgeving.

De Dierenbescherming vertrouwt erop dat minister Verburg, nu de Sectorraad Paarden het laat afweten, haar verantwoordelijkheid neemt zoals ze eerder toezegde. In de Nota Dierenwelzijn van 12 oktober 2007 stelde de minister: "De sector komt binnen een jaar met een plan van aanpak om te komen tot de noodzakelijke welzijnsverbeteringen (huisvesting, voeding, transport en trainingsmethoden), waarbij ik inzet op een realisatie binnen 3 jaar. Wanneer dit niet gebeurt zal de overheid regels stellen."

Na twee jaar schrijven heeft de definitieve Uitvoeringsagenda Plan van aanpak 'Welzijn in de paardenhouderij' van de paardensector onlangs het licht gezien. De minister wil dat de sector hierin, in samenspraak met de Dierenbescherming, voor komende jaren aangeeft wanneer welke dierenwelzijnsverbeteringen zijn gerealiseerd en hoe deze bereikt worden.
De Dierenbescherming is onthutst over het gebrek aan visie en daadkracht in het plan. Ook ontbreekt het in het plan, dat met minimale betrokkenheid van de Dierenbescherming is opgesteld, aan het 'hoe, wat en wanneer'. Frank Dales, directeur Dierenbescherming in een brief aan minister Verburg: 'Nu, bijna twee jaar later, moet ik constateren dat een goed plan van aanpak ontbreekt. Ik verzoek u daarom om consequenties te verbinden aan uw Nota Dierenwelzijn, en over te gaan tot het stellen van regels.'
Inhoud wetgeving

De Dierenbescherming wil graag meedenken over deze regels. Op het gebied van huisvesting en verzorging van paarden wil de Dierenbescherming dat paarden ruik-, hoor- en zichtcontact hebben met andere paarden en dat er dagelijkse weidegang is, minimaal vier uur lang. Omdat groepshuisvesting van alle paarden in Nederland op korte termijn geen realistische optie is, pleit de vereniging ook voor een minimale boxgrootte van tweemaal de stokmaat van het paard in het kwadraat. Voor een paard met schofthoogte van 1.50 meter is een box van 3 bij 3 meter vereist.

Campagne voor paardenwelzijn
De Dierenbescherming voert sinds maart 2009 campagne voor een beter welzijn van paarden omdat in ons land het welzijn van paarden fors verbeterd kan worden. Bij veel (potentiële) paardenbezitters is er onvoldoende kennis over de juiste verzorging en huisvesting van paarden en pony's. In de campagne krijgt het publiek tips hierover. Vanuit de paardenwereld heeft de Dierenbescherming veel steun voor deze campagne gekregen.
Cijfers

In Nederland worden ongeveer 400.000 paarden gehouden, zowel bedrijfsmatig als voor hobby. Het algemene beeld is dat van de dieren die als hobby worden gehouden, minstens de helft onvoldoende beweging krijgt. Het gaat daarbij naar schatting om 100.000 dieren. Ook hebben zo'n 80.000 hobbypaarden geen of onvoldoende contact met soortgenoten, wat voor paarden, die groepsdieren zijn, een grote kwelling is. Daarnaast trokken vorig jaar de inspecteurs van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) zo'n 2.200 meldingen over verstoord paardenwelzijn na. Dit is maar liefst 30% van alle meldingen die bij de LID binnen komen.

blacklight

Berichten: 1010
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Wintelre

Re: 'De paardensector is niet in beweging te krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 16:50

Ik ben voor, maar hoe wil je iedereen zo ver krijgen?

Ik voldoe aan de eisen. Dat vind ik ook meer dan normaal. Maar ik zie al die maneges de stallen nog niet vergroten of alle paarden minimaal 4 uur per dag buiten hebben. En mensen met een paard een paard bijkopen.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:00

Citaat:
Het algemene beeld is dat van de dieren die als hobby worden gehouden, minstens de helft onvoldoende beweging krijgt. Het gaat daarbij naar schatting om 100.000 dieren


Hoe hebben ze dat kunnen vaststellen? Met welke criteria ( voldoende beweging?)

MizzMontana

Berichten: 5704
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:01

Citaat:
Daarnaast trokken vorig jaar de inspecteurs van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) zo'n 2.200 meldingen over verstoord paardenwelzijn na. Dit is maar liefst 30% van alle meldingen die bij de LID binnen komen.


Ben wel benieuwd hoeveel van deze meldingen dan ook daadwerkelijk gegrond waren?

MilleniumK

Berichten: 3026
Geregistreerd: 10-05-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:02

Ik stem zeker voor.
maar idd, hoe krijg je iedereen zo ver? Er zijn best veel stallen..

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:03

en aangezien mijn paddock op gemeentegrond staat, mag ik van de gemeente mijn paard maar 2 uur buitenzetten.(ik moet zeggen dat ik hier heel creatief en vooral rekbaar mee omgaat ;) )
ze wilden in de eerste instantie maar 1 uur...
4 uur zou ik heel fijn vinden(en dan blijf ik nog creatief met de tijd omgaan :P )

_lautje_

Berichten: 9317
Geregistreerd: 23-03-05

Re: 'De paardensector is niet in beweging te krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:19

Als ze willen dat iedereen de boxen vergroot en de paarden 4 uur in de wei zet kan half paardenondernemend Nederland binnen een jaar de tent sluiten.

Overigens vind ik de zin 'groepshuisvesting binnen enkele jaren niet realiseerbaar' getuigen van naïviteit. Dat is namelijk nimmer nooit realiseerbaar.

MizzMontana

Berichten: 5704
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:23

peanutbutter schreef:
Overigens vind ik de zin 'groepshuisvesting binnen enkele jaren niet realiseerbaar' getuigen van naïviteit. Dat is namelijk nimmer nooit realiseerbaar.


tuurlijk wel, gewoon al die dekhengsten bij elkaar in de wei zetten :D

mylittlejoy

Berichten: 3297
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:25

Hoewel ik het toejuich dat er wordt nagedacht over het paardenwelzijn, vind ik vier uur verplichte weidegang per dag niet reëel. Als ik kijk naar onze weidegrond, en hoe keihard deze is als het 's winters gevroren heeft, dan lijkt het me niet in het belang van de paarden om ze daar verplicht vier uur per dag neer te zetten. Daarnaast, moet je dan een ontheffing gaan aanvragen omdat je paard bijvoorbeeld cushing of een zonneallergie heeft?

Bovendien, krijg je dan de "weidegangpolitie", die gaat controleren of je paard wel vier uur buiten staat? Met net zo'n blauwe parkeerkaart als voor de auto? Nee, in mijn ogen is dit niet realiseerbaar.

Adrija

Berichten: 1898
Geregistreerd: 28-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:26

niet zoeken naar uitzonderingen maar naar mogelijkheden

dunemole
Berichten: 149
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: burgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:29

de mensen die deze regeltjes verzinnen hebben npg nooit een paard van dichtbij gezien,oke box groter ben helemaal voor meer beweging idem,maar het gaat tot in het extreme niks is meer goed,4uur per dag in de wei nou daar zal de sporter echt op zitten te wachten en dan nog met een ander paard samen.en dan de voeding,wie beweert wat goed is of niet goed?

MizzMontana

Berichten: 5704
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:39

ingeborg schreef:
niet zoeken naar uitzonderingen maar naar mogelijkheden


Mijn "huispaarden" staan lekker de hele dag samen in de wei maar dit kan bv op een dekstation, een sportstal, en andere plaatsen niet.
Lijkt me gewoon niet realistisch voor elk paard dezelfde regels te stellen, en ook niet controleerbaar waarschijnlijk?

@ my little joy _O- weidepolitie

Lagency
Berichten: 372
Geregistreerd: 02-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:40

Een paard is een kudde dier en heeft dat sociaale contact nodig in een paddock of wei.
Ongeacht of het paard bedoeld is voor de sport ja of nee.
Ook het aanpak van de trainingsmethodes en transport vindt ik een goede zaak.
Ik ken manege's die zelfs in de drukke randstad hun paarden dagelijks en min 4 uur in kudde verband lekker buiten hebben staan.

johno
Berichten: 198
Geregistreerd: 27-12-04
Woonplaats: roden

Re: 'De paardensector is niet in beweging te krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:48

volgens mij niet realiseerbaar,hoe willen ze dat controleren?minimaal 4 uur bij de wei of paddock gaan staan ?ben absoluut voor dierenwelzijn maar dit gezever raakt kant nog wal.
Trouwens als we zo door redeneren ga dan bv. ook honden in een stad verbieden,die krijgen meestal ook niet genoeg beweging,of ga nu eens echt kippen en varkenshouderijen verplichten om hun dieren buiten te laten lopen.
Nee ,een onzin verhaal !!!

Tat_jana

Berichten: 6090
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Koog aan de zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:56

ik wacht nog steeds af wanneer het in zn werk gaat,, top dat er over gedacht wordt,, maar dit duurt al veelte lag, ik vindt dat paardnederland tever achterlicht,, paarden staan hier nog steeds alleen,,, belachelijk.

4 uur buiten ? op zn minst ja..

ik voldoe aan alle eisen, en vindt dit ook niet meer dan normaal :)

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:00

Oplossing:

1. Stel groepshouden in open ´stal´ met weide verplicht voor alle paarden.
Hoe groot groep en weide moeten zijn voor gedragsvrijheid van de paarden ís al wetenschappelijk onderzocht.
Hoe groot deze in de regels worden vastgesteld moet onderhandeld worden. Dat ís dan al een compromis met het welzijn van de paarden en diens vrijheden in het belang van de sector!

2. Maak paardhouden vergunningsplichtig. De eigenaar dient aan te tonen dat aan de bovenstaande (en evt. andere) voorwaardes voldaan wordt.
Kan deze dat niet = geen paard.

3. Ingang voor nieuw aan te schaffen paarden per direct.
Overgangsregeling van zeg 8 of 10 jaar voor paarden die al in bezit zijn.

Is dan verder niet meer relevant of veel eigenaren al wel of niet aan deze criteria voldoen.
Elk drijfzand van discussies over non-argumenten en vanuit belangenverstrengeling omzeilt men zo.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 17-09-09 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:00

johno schreef:
volgens mij niet realiseerbaar,hoe willen ze dat controleren?minimaal 4 uur bij de wei of paddock gaan staan ?ben absoluut voor dierenwelzijn maar dit gezever raakt kant nog wal.
Trouwens als we zo door redeneren ga dan bv. ook honden in een stad verbieden,die krijgen meestal ook niet genoeg beweging,of ga nu eens echt kippen en varkenshouderijen verplichten om hun dieren buiten te laten lopen.
Nee ,een onzin verhaal !!!


Wat doen de ander genoemde dieren ertoe? Het gaat hier om paarden. Ik snap niet goed waarom er vaak als tegenargument komt van 'ja, maar kippen, koeien, varkens, cavia's hebben ook geen ruimte'. Is dat nu een argument om er voor de paarden geen regelgeving op los te laten?

Of het realiseerbaar is, is een tweede. Maar dat er regels komen voor het houden van paarden m.b.t. vrije beweging, vind ik meer dan goed. Ik begrijp al een tijd niet waarom bepaalde stallingen kunnen blijven bestaan, als je kijkt naar het wanbeleid ten opzichte van de paarden.

Chefke
Berichten: 873
Geregistreerd: 21-09-07
Woonplaats: Wartena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:03

Ik vind het ook onrealistisch.

Bij ons kunnen de paarden 's winters niet op het land lopen omdat ze het land vertrappen. Dan zakken ze er tot de knieen in. Wel heb ik een bak die 's winters een paddock is, maar ik kan niet alle paarden bij elkaar in gooien omdat ze dan gaan lopen klieren en dan jagen ze elkaar door het draad.
Wel zou ik het mooi vinden dat ook de sportpaarden meer buiten komen. En dat die meer sociale contacten zouden kunnen hebben.

dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:05

Huertecilla schreef:
3. Ingang voor nieuw aan te schaffen paarden per direct.
Overgangsregeling van zeg 8 of 10 jaar voor paarden die al in bezit zijn.


Zou je dit willen toelichten? Ik begrijp het niet.

Tat_jana

Berichten: 6090
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Koog aan de zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:08

dejavu schreef:
Huertecilla schreef:
3. Ingang voor nieuw aan te schaffen paarden per direct.
Overgangsregeling van zeg 8 of 10 jaar voor paarden die al in bezit zijn.


Zou je dit willen toelichten? Ik begrijp het niet.


ik begrijp hem ook niet helemaal met de rest van de punten ben ik het zeker eens :j

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6704
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:12

En daar gaat de discussie weer.... Binnen een paar uur staat het hier alleen nog maar vol met uitzonderingen, klachten en volslagen belachelijke (en vooral egoistische) argumenten.

Ik krijg af en toe de kriebels van de DB maar ze hebben nu toch echt wel gelijk. Al jaren gepraat en gedoe maar nog geen enkele concrete oplossing! Er liggen al zoveel feiten en cijfers op tafel, andere landen hebben al veel meer regels voor paarden dan wij. Laten wij nu alsjeblieft dat voorbeeld eens volgen en niet achterblijven wat dierenwelzijn betreft! Er is nog veeeeeel in te halen op dat gebied... Weidegang is weer zo'n DB ding, dat is idd niet haalbaar. Echter, 4 uur vrije uitloop (geen stapmolen of een boxje dus!) per dag is overal haalbaar. Zoals arabesk laatst zich al mooi afvroeg: waarom wel meerdere prachtige buitenbakken die altijd te berijden zijn maar niet een paar extra paddocks die altijd beloopbaar zijn??? Als het niet haalbaar is op sommige plekken, zullen die inderdaad simpelweg moeten opdoeken.

Ik snap 1 ding echt totaal niet: waarom vind vrijwel iedereen het volledig terecht dat de bio-industrie wel strenge regels heeft en wie daar niet aan kan voldoen moet maar zn bedrijf opdoeken want het is oh zo zielig voor die dieren, en bij paarden is dit ineens niet meer zo? Dan moet alles maar kunnen want stel je voor dat je manege failliet gaat! Een gemiddelde melkkoe heeft meer bewegingsvrijheid dan paarden op een stalling zonder land.... Waarom daar geen regels voor??? De paardenwereld is de enige die nog geen vastomlijnde regels heeft en dit is hard nodig. Waarom klagen al de 'paardenliefhebbers' hier toch zo over een paar regeltjes? Terwijl dit wordt ingesteld om het welzijn van onze lieve vrienden te kunnen waarborgen?

En dan het altijd terugkerende gel*l over 'wie moet dat dan gaan controleren???' Eh, zullen we dat gewoon aan de overheid en betreffende instanties overlaten? Dat vragen we ons toch ook niet af als er bijv nieuwe regels over mishandeling zouden komen? Sinds wanneer moeten wij ons druk gaan maken over welke instantie en wie nou precies de nieuwe wetten moeten gaan handhaven?

MizzMontana schreef:
ingeborg schreef:
niet zoeken naar uitzonderingen maar naar mogelijkheden


Mijn "huispaarden" staan lekker de hele dag samen in de wei maar dit kan bv op een dekstation, een sportstal, en andere plaatsen niet.
Lijkt me gewoon niet realistisch voor elk paard dezelfde regels te stellen, en ook niet controleerbaar waarschijnlijk?

@ my little joy _O- weidepolitie


Hier weer een mooi voorbeeld van de eeuwige uitzonderingen. Nee een dekstation kan niet zomaar alles naar buiten gooien. Er zijn echt wel meer mogelijkheden dan waar de meesten nu gebruik van maken. Het kost alleen vooral veel moeite en mogelijk nog wat extra geld, maar komt alleen maar de paarden ten goede. En waarom kan een sportstal geen 4 uur vrije uitloop per dag geven? Ik zie echt niet in waarom dat niet kan.
Niet realistisch om voor elk paard dezelfde regels te stellen... vertel me eens, waarom is dat dan WEL realistisch voor koeien/schapen/kippen/geiten/honden/katten/nertsen etc? Waarom werkt het daar wel? Dat zijn net zo goed individuele dieren als onze paarden. Ook daar is de regelgeving niet zonder slag of stoot ingevoerd en zijn er heel wat bedrijven gesneuveld. Jammer dan, maar noodzakelijk om het welzijn te waarborgen. Elk paard is van oorsprong toch echt een PAARD. Dat behoefte heeft aan soortgenoten, beweging, voedsel, drinkwater, medische zorg etc. Dat er uitzonderingen zijn maakt nog niet dat er maar totaal geen regels moeten komen!

@dejavu: het argument van 'kippen/varkens blablabla' is ook geen argument... men noemt zoiets een drogreden ;)

@HC: kan jij het niet even overnemen daar in Den Haag? Dan komen er tenminste goede, concrete en realistische plannen op tafel!

eppie38

Berichten: 1220
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:12

Grappig hoe ik hier zo vaak lees hoe het mis gaat en dan iedere bokker werkelijk uit zijn dak gaat.
Maar willen paardenhouders wel dat het anders gaat.
Ruim 40 procent van alle medingen over dierenmishandeling gaat over paarden, weet ieereen hier wel vraag ik me af?

Het is een kwestie van tijd dat een paard houden in Nederland heel erg moeilijk gaat worden, logisch ook, Nederland het land van regeltjes en dan zo makkelijk met paarden omgaan dat kan niet.

Op bokt lees je iedere dag het leed wat paarden houden heet, makkelijk zat, als je daar je ogen voor wilt sluiten so be it maar als er dan eens vooruitgang in komt en iedereen is meteen tegen, tja wat is belangrijker, jou passie of dit soms afschuwelijke dierenleed aanpakken.

Er zijn geoneg kansen geweest maar niemand wil ook mar iets veranderen, bedoel daarmee, de stamboeken (couperen van staarten) Fnrs, en gos zijn er zoveel maar uit alles is gebleken dat uiteindelijk alleen eigenbelang telt.
Word hoog tijd dat iemand eens opkomt voor de paarden, hoog tijd.

Hc ben het totaal met je een
Edit, ik hoop ook dat ze het overige leed aanpakken, zoals de paardenmarkten, met varkens, koeien , honden katten hoef je echt geen markt meer op te lopen en terecht maar paarden, waarom, hoe kan iemand hier die van paarden houdt dat nog goed praten?

Als je een paard kent, zie je het leed, zie je de angst, nooit dat ik dat een van mijn dieren aan zal doen.
Hoe zit het met die smerige slachttransporten, gaan ze daar ook nog iets aan doen? Of ben ik nu te veeleisend, voor geintereseerde kijk eens op jou tube en dan slachttransport en vergis je neit, al die transporten gaan via Nederland omdat het daar zo lekker makkelijk is.

Ja hoog tijd om hier eens iets an te doen
Laatst bijgewerkt door eppie38 op 17-09-09 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6704
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: 'De paardensector is niet in beweging te krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:16

helemaal waar eppie83!
Ik denk ook dat de reacties in zulke topics alleen maar keihard onderstrepen waarom de regels zo nodig zijn. Het toont alleen maar meer aan hoe ontzettend star en onwillig de paardenwereld is. Traditie en oogkleppen!

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:18

Tat_jana schreef:
ik vindt dat paardnederland te ver achter licht,


Volgend jaar kan ze een eeuwfeest achterstand in welzijnsregelgeving ´vieren´.

Over de eisen die paarden stellen voor welk niveau van welzijn zijn in ruim voldoende detail onderzochte en getoetste gegevens beschikbaar.
Wat de inhoudelijke criteria zijn om voor de diersoort paard de vijf universele vrijheden van gedomesticeerd dierhouden in te vullen is bekend.
Het verband tussen staltijd en stereotype gedrag is bekend.
Het verband tussen natuurlijk gedrag en grootte van de wei is bekend.
Slechts in uitzonderingsgevallen worden (rij)paarden conform het bovenstaande gehouden in NL.

Het is *\o/* dat de 12ste eeuwse bio-ethiek van de samenleving én constateert dat veel paarden niet volgens acceptabele welzijnsnormen gehouden worden én de sector zelf daar niets aan zal veranderen.

De PvdD en de DB vertegenwoordigen deze visie en geven door hun acties de politiek een maatschappelijk draagvlak. Maatschappelijk draagvlak is defacto de politieke haalbaarheid van wetgeving.

Hoe harder de paardenwereld protesteert hoe geringer hun inbreng wordt.
Ze hééft door actieve sabotage van welzijnswetgeving al aangetoond niet zelf de boel op orde te willen brengen.

Texas1
Berichten: 966
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: `s-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:19

Wat grappig! Wij zitten nu in een project met een externe opdrachtgever en gaan aan de gang met het deel huisvesting!