Partij voor de Dieren wil een verbod op paardenmarkten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Partij voor de Dieren wil een verbod op paardenmarkten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 16:28

http://www.partijvoordedieren.nl

Afbeelding
Een paardenmarkt.
foto: http://www.zutphen.nl

Paardenmarkten zouden uit oogpunt van dierenwelzijn moeten worden verboden. Dat vindt de Partij voor de Dieren in Zuid-Holland. Paardenmarkten zijn doorgaans niet meer dan folklore, de handel in de dieren is bijzaak. Bovendien staan de paarden vaak urenlang vastgebonden zonder eten of drinken.

In Alphen aan den Rijn wordt komende woensdag (16 september) een jaarmarkt gehouden met deze keer ook een paardenmarkt. De gemeente Alphen aan den Rijn heeft strenge voorwaarden aan de organisatoren van de markt gesteld. Zo mogen de paarden niet lang in de zon staan en zeker niet langer dan zes uur achter elkaar stilstaan. Ook moeten de gezondheid en hygiëne van de dieren gewaarborgd zijn.

De Alphense wethouder Blom van Dierenwelzijn heeft laten weten het jammer te vinden dat de paardenmarkt niet wordt verboden. Volgens Blom is een paardenmarkt iets van vroeger tijden, maar moet de manier waarop er met de paarden wordt omgegaan van deze tijd zijn. Zo zal een dierenarts de paarden onderzoeken en zal de gemeente erop toezien dat de paarden goed worden verzorgd en voldoende water en voedsel krijgen. De Partij voor de Dieren (PvdD) in Zuid-Holland steunt de opstelling van wethouder Blom. Ook de PvdD zou paardenmarkten het liefst verbieden.

PvdD-Statenlid Carla van Viegen: ‘Paardenmarkten bestaan ter opleuking van dorpsfeesten, wat ten koste gaat van de dieren. De handel in de paarden stelt nauwelijks iets voor; er wordt zelfs door de organisatie geld gegeven aan eigenaren van dieren die worden aangeleverd. Vaak staan de paarden urenlang vastgebonden naast een kermis met veel herrie. Daar raken de dieren gestrest van. Ze worden soms op een dieronvriendelijke manier opgejut.

Bovendien mankeert er vaak wat aan de gezondheid van de dieren die te koop worden aangeboden. De niet-verkochte dieren worden in veel gevallen voor de slacht op transport gezet naar het buitenland. Ze staan dan urenlang opeengepakt in een krappe vrachtauto, waarna ze in Zuid-Europa alsnog worden afgemaakt.
De PvdD is fel tegenstander van deze handelwijze.’

Verwant artikel:

[VN] Handelaren krijgen strenge regels tijdens paardenmarkt

miccamaaike

Re: Partij voor de Dieren wil een verbod op paardenmarkten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:34

Ben ik het even met de pvdd eens...

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:36

wel weer allemaal extreem allemaal;
tis voor best veel mensen wel een kans
om heel veel paarden en pony's bij elkaar
te zien en te vergelijken en vervolgens te kopen.

Weet zeker dat het dit jaar stikt van de veulens op de markten
en die mankeren heus niets aan hun gezondheid.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:37

Ben het er ook mee eens, er is al heel wat verbeterd, maar het zal nooit ideaal zijn. Net als je geen honden/katten meer in winkels mag tentoonstellen en verkopen, zouden ze dat ook moeten verbieden met paardenmarkten. Zal ook heel wat impulsaankopen vermijden.

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:38

Leonora schreef:
wel weer allemaal extreem allemaal;
tis voor best veel mensen wel een kans
om heel veel paarden en pony's bij elkaar
te zien en te vergelijken en vervolgens te kopen.

Weet zeker dat het dit jaar stikt van de veulens op de markten
en die mankeren heus niets aan hun gezondheid.

Ik ben het met je eens, maar dat al die veulens niks mankeren aan hun gezondheid dat geloof ik niet !

mel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:41

zitake schreef:
Ben het er ook mee eens, er is al heel wat verbeterd, maar het zal nooit ideaal zijn. Net als je geen honden/katten meer in winkels mag tentoonstellen en verkopen, zouden ze dat ook moeten verbieden met paardenmarkten. Zal ook heel wat impulsaankopen vermijden.

Precies! Ik vind ook dat ze het moeten verbieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:53

paardenmarkten lopen vol met dierenmishandelaars ik vind het wel goed, het liefst moet het verboden worden die paardenmarkten

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:55

Nou nou... het zou misschien gerust wat diervriendelijker mogen, met water, voer, minder herrie e.d. Maar om het te verbieden vind ik nou ook weer extreem. Het is nog steeds heel gezellig, en als je je paard niet op internet kwijt kunt, heeft hij altijd nog een kans op de paarden markt, voordat hij naar de slager gaat ;)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:05

fuerzaR schreef:
paardenmarkten lopen vol met dierenmishandelaars ik vind het wel goed, het liefst moet het verboden worden die paardenmarkten

Helemaal mee eens allemaal dierenmishandelaars,
hoe weet jij dat ben jij er ook geweest hoor jij er ook bij?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:10

Wat een onzin zeg, allemaal dierenmishandelaars!
Natuurlijk zal er op een markt best eens wat gebeuren, maar denk je dat het bij 100% van de paardeneigenaren allemaal o.k. is?
Dat er in privébakken niet wat wordt afgeslagen en geschopt omdat kind zo nodig een pony moet en pa heeft hem betaald dus hij moet doen wat ik zeg? :r
En de topsport, ook allemaal dierenvrienden zeker? ~~}>
En eenzame paarden/pony's, volgestopt met krachtvoer, 23-24 uur per etmaal in een "lekkere warme box" waar hij alleen uit gehaald wordt als het het baasje uitkomt?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:01

Ik vind het ook maar rare uitspraken dat het dierenmishandeling is... Er gebeuren af en toe dingen die niet door de beugel kunnen maar inderdaad wat linky zegt: denk je dat die topsport zo lekker aardig is...
En als het allemaal dierenmishandelaars zijn.. ben ik er dus ook eentje.. nou mijn paarden staan 24/7 lekker buiten en kunnen naar binnen als ze dat willen..krijgen goed te eten. worden 3 a 4 keer in de week gereden.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:02

zitake schreef:

Ben het hier idd ook mee eens :j

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:05

Ben het geheel eens met het beleid om dat strakker te zetten in verband met eten en hygiene voor de dieren.
En ook beweging te geven tussen door.
Zeker omdat de meeste niet te koop zijn maar voor de show mee doen om zo de paardenmarkten te
herrineren zoals ze vroeger waren.
Verder vind ik dat de pvdd soms wel een beetje te ver gaan.
Nog even dan mogen we er ook niet meer op rijden omdat zij dat zielig vinden.
Vind het een zielige partij.

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:06

zitake schreef:

Deze aankopen worden ook gedaan bij fokkers en die hebben niets met de paardenmarkt te maken.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:08

Hehe.. Ik hoop dat het doorgaat.. Ik vind het vreselijk (althans degene waar ik ben geweest over de anderen kan ik niet oordelen.)

xoxsannexox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:16

Ik was op een paardenmarkt in Duitsland en dat was echt super! Alle paarden hadden een eigen box met voer en water. Ze konden lekker rustig staan.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:19

Vind het erg drastisch om maar te roepen dat de markten afgeschaft moeten worden. Het is gewoon 'traditie' van vroeger uit.
Wel mag er idd goed gecontroleerd worden naar de gezondheid van de paarden.
Maar nee afschaffen zou ik jammer vinden, net als de veemarkten die je ook niet zo vaak meer tegen komt. Erg jammer was altijd zo gezellig.
Maarja de pvddd heeft altijd wel wat te mekkeren, erg overdreven in de meeste gevallen.

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:29

miccamaaike schreef:
Ben ik het even met de pvdd eens...

ik dit keer ook
als je zo nodig een paard wilt kopen, steek er dan meer tijd in.
Iemand die een béétje paardenkennis heeft, koopt geen paard
op een paardenmarkt. Hiermee wil ik niet zeggen dat er op een
paardenmarkt geen goede paarden te vinden zijn.
Maar ik vind het proces van een paard kopen, niet iets wat je 'zomaar
even doet', dat idee heb ik op een paardenmarkt wel!

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:35

Citaat:
Vaak staan de paarden urenlang vastgebonden naast een kermis met veel herrie. Daar raken de dieren gestrest van.

Als we die lijn doorvoeren, dan moet de PvdD ook de wedstrijden gaan verbieden. Wat zal er een herrie zijn op bv de drafbaan, springwedstrijden (omroepers, applaus, geroezemoes van publiek, muziek uit de speakers, etc etc) en allerlei andere paarden evenementen.

En misschien denk ik te simpel, maar als mijn paard gestresst wordt van veel herrie, is hij gewoon niks gewend ;)

Verder ben ik het er wel mee eens dat er strenge regels moeten zijn. Dus idd zorg dat je paard niet in de volle zon staat en water en hooi oid heeft en niet de godganse dag aan een touwtje staat de kl-oten met zijn buurpaard...
Laatst bijgewerkt door Buitenzorg op 14-09-09 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:37

paardenmarkten zijn niet per definitie slecht. Dat er over het algemeen minder goede paardjes staan kan je niet ontkennen. Maar afschaffen hoeft van mij niet alleen wel dat een onverkochtpaard naar de slager gaat.

En toch denk ik dat het geen kwaad kan als heel veel slechte shetten naar de slacht gaan. Ten eerste voor hunzelf en ten 2e voor de overbevolkte shetlander wereld. Ik heb ook niks tegen de slacht wel iets tegen de manier waarop de beestjes vervoerd worden.

Paardenmarkten worden steeds beter gecontroleerd voorzien van water en van hooi. Dus van mij mag hij blijven

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:12

Weet je ... ik ga woensdag wel eens een kijkje nemen. De DA die er loopt ken ik persoonlijk en die laat echt geen "mishandeling" toe.
Verslag volgt later.

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:40

Nou vind dat het moet kunnen alleen ze moeten er eerst eens goed toezicht op gaan houden net zoals iemand eerder in dt topic zei; Eten , drinken en de hele toestand hoe hij erbij staat.

Die_Balken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:42

IlsjePilsje schreef:
Weet je ... ik ga woensdag wel eens een kijkje nemen. De DA die er loopt ken ik persoonlijk en die laat echt geen "mishandeling" toe.
Verslag volgt later.

Kijk daar heb je nou wat aan.
Eerst maar eens kijken. Natuurlijk is het standpunt van de PvdD ver doorgeslagen, maar het nemen van maatregelen t.a.v. dierwelzijn kunnen nooit kwaad.
Deze partijen houden ons als eigenaren/handelaren van paarden scherp en we moeten dit niet geheel toejuichen of afkraken maar zelf met initiatieven komen om paardenmarkten economisch, folkloristisch en t.a.v. dierwelzijn voor de 21e eeuw te behouden.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:03

IlsjePilsje schreef:
Verslag volgt later.

Vroeger was het ook de "paardenmarkt" in Alphen aan den Rijn. Mijn moeder noemt nog jaarlijks de markt zo.

Ha Ilsjepilsje, ik ga ook hoor! Met andere meiden van de boerderij, I en J en P!!
Ik ken de DA ook! De markt is van 6.00 tot 12.00 ze staan dus niet in de felle zon, want dan is de markt al voorbij. Ze staan ook niet de hele dag! En de DA zal toezicht houden en keuringen doen.

Ik denk dat op zo'n markt staan voor de meeste paarden minder erg is dan de manier waarop ze vervoerd worden!!!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:11

in de UK zijn de paardenmarkten prima, als ze het nou beter zouden organiseren, met boxen voor alle paarden dan was alles al vele malen beter.
Verbieden vind ik onzin, er moeten gewoon strengere regels komen, en dieren behoren enige rechten te krijgen in dit land!
Over dat het mishandeling zou tegengaan: dieren worden helaas toch mishandeld, op de paardenmarkt wordt het geopenbaard ja, anders gebeurt het achter gesloten deuren, dat is geen haar beter. Zo'n paardenmarkt is daarom misschien wel een eye-opener voor mensen!