Emiel Voest: ‘Niks mis met freestyle in competitievorm’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Emiel Voest: ‘Niks mis met freestyle in competitievorm’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 16:14

http://www.horses.nl /

Afbeelding
Emiel Voest.
foto: http://www.pansy.nl

Dit weekend vond tijdens Horse Event in Deurne de eerste Nederlandse freestyle competitie plaats, beter bekend als het ‘NK paardenfluisteren’. Robin de Vries is uitgeroepen tot winnaar van 2009. Van tevoren was er veel kritiek op het idee. Freestyle komt volgens tegenstanders in wedstrijdverband niet tot z’n recht. ‘Onzin’ vindt initiatiefnemer en freestyletrainer Emiel Voest: ,,De opzet is geslaagd, alle deelnemers gingen supergemotiveerd aan de slag om zichzelf te verbeteren en dat is gelukt.”

Negen geselecteerde leerlingen van de zes freestyle opleidingscentra in Nederland streden zondagochtend om een plek in de finale met een geloot paard van NHB-Deurne voor de jury bestaande uit freestyletrainer Karin Huizer, FNRS-directeur Wilfred Franken en Emiel Voest. Deze grondwerkronde werd gewonnen door Robin de Vries en Gilbert du Pon. Ook Patricia van Heusden kreeg een uitnodiging voor de finale. De jury koos ’s middags in de finaleronde aan de lange lijnen unaniem voor Robin de Vries. ,,Ze miste een hindernis, maar loste dat met een heel nette techniek op. Ze jaste haar paard niet over de hindernis, maar loste het rustig op zodat haar paard de hindernis daarna foutloos en zonder stress nam. Daarmee wist ze ons te overtuigen”, verklaart Voest.

,,Het is volgens sommigen tegenstrijdig om het freestyle werken in wedstrijdvorm uit te voeren, maar dat is een fabel. Met competities is volgens mij helemaal niks mis. Het motiveert mensen juist fanatiek te trainen en zichzelf te verbeteren”, legt Voest uit. ,,Ik denk dat we in onze opzet geslaagd zijn. Het was een leuke en gezellige wedstrijd en we kregen uitsluitend positieve reacties.” Volgend jaar staat de tweede editie van het ‘NK paardenfluisteren’ in de planning, Het is de bedoeling dat die groter van opzet wordt. ,,We willen voorrondes organiseren waar deelnemers met eigen paard aan mee kunnen doen. Op die manier willen we het niveau ook verhogen”, legt Voest uit.

Verwant artikel:

[VN] Nederlands Kampioenschap 'paardenfluisteren' op Horse Event

marsyl

Re: Emiel Voest: ‘Niks mis met freestyle in competitievorm’

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:22

Het artikel klopt niet helemaal! :P
Mijn moeder, Mara Munten, zat ook in de
jury! En ze staat er niet bij..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:35

Tja toch jammer dat er weer competitiedrang om de hoek komt kijken. Competitiedrang is typisch iets van mensen en iets waar het paard niet om vraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:49

Arabesk schreef:
Tja toch jammer dat er weer competitiedrang om de hoek komt kijken. Competitiedrang is typisch iets van mensen en iets waar het paard niet om vraagt.

ach het paard vraagt uberhaupt niet om enige training, daarbij is het zich echt niet bewust van het feit dat het een competitie is.
Een paard vraagt om om soortgenoten en ruimte. De rest is door ons bedacht.

En dus vind ik elke competitie prima. Deze dus ook. Grappig. nieuiwe jurysport erbij. Kunnen we lekker discussieren over het systeem van beoordelen :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 16:55

Arabesk schreef:

Ja, zo is het ook typisch dat men op een paard gaat zitten :D
Daar vraagt een paard ook niet om, en zo kun je dit wel op alles antwoorden.

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:55

Ik heb zelf meegedaan en heb van de competitiedrang weinig gemerkt. Bij mijzelf was die helemaal niet aanwezig en deed puur mee voor de ervaring. Ik denk idd niet dat een van de paarden verschil heeft gemerkt of dit nu een competitie of een clinic was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:56

Leuk, ik hoop dat je ervan genoten hebt ( en van geleerd hebt uiteraard)

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:03

Heb er zeker van genoten en geleerd ;-) Weer veel tips gekregen waar ik thuis mee aan de slag kan. En heb fijn met het paardje gewerkt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:06

Arabesk schreef:
Competitiedrang is typisch iets van mensen en iets waar het paard niet om vraagt.

Is een kudde met een rangorde niet het ultieme voorbeeld van competitie?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:20

Ibbel schreef:
Arabesk schreef:
Competitiedrang is typisch iets van mensen en iets waar het paard niet om vraagt.

Is een kudde met een rangorde niet het ultieme voorbeeld van competitie?

Nee competitie in een andere betekenis misschien.

Maar paarden gaan uit zichzelf geen westrijdjes organiseren wie het hoogste, mooiste, verste, hardste etc

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:24

Arabesk schreef:

Maar paarden gaan uit zichzelf geen westrijdjes organiseren wie het hoogste, mooiste, verste, hardste etc

Nou ik weet niet hoe jij kijkt maar kijk maar eens naar een stel jonge hengsten. En of dat die kijken wie het snelste, mooiste, sterkste is en wie het hardst kan rennen.

Is wel anders dan wat wij onder een wedstrijd verstaan want daar begrijpt een paard geen snars van maar competitie kennen ze zeker weten.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:27

Zijn ze eindelijk allemaal een keer aan het paardenfluisteren geslagen is het nòg niet goed :+

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:59

Arabesk schreef:

Je kan het ook in positiefe zin bekijken.
Zo komt de freestyle methode een keer beter onder de aandacht.
Waardoor er meer mensen nieuwsgierig worden en kijken van hmm is dat niet iets laat ik me er eens in verdiepen.

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:15

Woeehaah, Robin gefeliciteerd! Je hebt 't verdient na dat lange oefenen ;) :D

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:52

Leuk om te lezen.
En proficiat voor Robin ;)

Arabesk schreef:

Mozes meid wat heb jij soms toch een negatieve kijk op het leven.
Misschien eens vanaf de andere kant bekijken... waarom is de mens een relatie een gegaan met het wezen paard?
Omdat er samenwerking kan zijn. Zonder dwang maar gevraagde samenwerking.
Nu is daar een wedstrijd van en dan mag het niet meer. Kom op zeg word eens wakker.
Laatst bijgewerkt door Chantal1973 op 14-09-09 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:54

Myrddin schreef:
Arabesk schreef:

Mozes meid wat heb jij toch een zwart gallige kijk op het leven.
Misschien eens vanaf de andere kant bekijken... waarom is de mens een relatie een gegaan met het wezen paard?
Omdat er samenwerking kan zijn. Zonder dwang maar gevraagde samenwerking.
Nu is daar een wedstrijd van en dan mag het niet meer. Kom op zeg word eens wakker.

*proest*

Mee eens.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:19

Ik ben het deels met Arabesk eens...Waarom moet overal een wedstrijd van gemaakt worden? Ik vindt het jammer.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:45

Ik heb het gezien, vond hem mooi om te zien ! complimenten voor de deelnemers *D

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:03

Begon hem net leuk te vinden maar dat is nu weer een heel stuk minder :=

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:08

Ik zie niet het nadeel van freestyle in competitievorm.
Paard wordt mijn inziens niet benadeeld en buiten dat heeft dingen in competitie doen het grote voordeel dat er dus een standaard wordt gesteld van hoe iets hoort, wat wel en niet wenselijk is etc.. Daarmee houd je de kijk er op actueel en kun je praten over de normen en waarden. (het voordeel van een jurysport).
Kritisch kijken naar handelen vind ik altijd goed, tenzij je natuurlijk doorslaat in zeuren om te zeuren.

Ik ben zelf niet geweest, maar ik heb mijn paard beschikbaar gesteld als oefenmateriaal, bleek zomaar dat een dressuurpaard op de zelfde hulpen reageerd als een NH paard.
Zou de waarheid dan toch echt in het midden liggen?!?! ;) ;) ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:27

Ik heb tot nu toe altijd gedacht dat je niet hard hoefde te trainen voor de freestyle, dat het een kwestie was van ontwikkelen van een feeling en timing, en leren waarom een paard zo reageert zoals hij reageert. Met andere woorden, inzicht en gevoel. Blijk het mis te hebben. Je moet wel degelijk fysiek trainen wil je je hersens kunnen laten werken :x. Toch maar naar de sportschool dan...

Crespo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 22:20

Cassidy schreef:
Ik heb tot nu toe altijd gedacht dat je niet hard hoefde te trainen voor de freestyle, dat het een kwestie was van ontwikkelen van een feeling en timing, en leren waarom een paard zo reageert zoals hij reageert. Met andere woorden, inzicht en gevoel. Blijk het mis te hebben. Je moet wel degelijk fysiek trainen wil je je hersens kunnen laten werken :x. Toch maar naar de sportschool dan...

"hard trainen" is mischien met veel verschillende paarden werken aan het ontwikkelen van je feeling, timing en inspelen op de verschillende karakters van paarden? Dit zorgt dat je inzicht en gevoel ontwikkeld word ;)

Tjonge, wat een gezeur weer zeg! :(:) Toch harstikke leuk dat deze manier van omgaan met paarden meer bekendheid bij groter publiek krijgt en dat er een spel! element wordt toegevoegd in de vorm van een freestyle competitie? De deelnemers hebben veel plezier gehad in het oefenen en tijdens de dag zelf.

Goed gedaan Robin!

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:13

Mindfields schreef:
Arabesk schreef:

Nou ik weet niet hoe jij kijkt maar kijk maar eens naar een stel jonge hengsten. En of dat die kijken wie het snelste, mooiste, sterkste is en wie het hardst kan rennen.

Is wel anders dan wat wij onder een wedstrijd verstaan want daar begrijpt een paard geen snars van maar competitie kennen ze zeker weten.

Hier moest ik gelijk aan denken! Ik wilde het net zeggen, maar je was me voor. Ben het hier helemaal mee eens.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:21

Crespo schreef:
Toch harstikke leuk dat deze manier van omgaan met paarden meer bekendheid bij groter publiek krijgt en dat er een spel! element wordt toegevoegd in de vorm van een freestyle competitie? De deelnemers hebben veel plezier gehad in het oefenen en tijdens de dag zelf.

Noem het dan ook zo, een spel. Maar nee, dat klinkt weer teveel naar Parelli. Vooral niet de indruk geven dat je aan het afkijken bent. Als het een spelletje is, laat het daar ook bij, en ga geen winnaar aanwijzen.
Ik - en ik heb de indruk dat ik daar niet de enige ben door de PB's die ik krijg - heb me gestoord aan het woord "trainen". Had het een naam gegeven die wat minder fanatiek overkomt, en ik had nergens wat van gezegd...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:22

Het blijft toch een beetje als een competitie 6 jarigen leren lezen, of een wedstrijdje kindjes leren zwemmen. Ik kan er alleen maar bij bedenken dat men in de Nederlandse paardenwereld blijkbaar een enorme drang heeft zich met mekaar te meten, en hoe sneller daarbij het oorspronkelijke doel uit het oog verloren kan worden, hoe beter ;-)