Liethorp ruiters scoren opvallend hoog op NK Zitcompetitie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Liethorp ruiters scoren opvallend hoog op NK Zitcompetitie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 08:19

http://www.echo.nl

Ruiters van Liethorp scoren hoog in de finales van het Nederlands kampioenschap 2009.
Tijdens de wedstrijden van de landelijke FNRS-zitcompetitie, afgelopen zaterdag 12 september gehouden op het Horse Event te Deurne, zijn in 2 van de 4 categorieen ruiters van de ruitervereniging Liethorp Nederlands kampioen geworden.

Joel van den Berg en Laura Janssen hebben met een ruime voorsprongin punten het kampioenschap van 2009 opgeeist.
Een aantal van 1000 ruiters, afkomstig uit geheel nederland, hadden zich vooraf aan deze wedstrijd ingeschreven.

Na vele selectiewedstrijden op lokaal en regionaal gebied in dit jaar mochten op zaterdag j.l. 40 ruiters deelnemen aan de halve finales. RV Liethorp werd in deze halve finales vertegenwoordigd door 3 ruiters, de bovengenoemde 2 en Isabelle Bitterling.
In de daarop volgende finale streden Joel en Laura, samen met nog 18 ruiters mee om het kampioenschap.Isabelle kwam spijtig genoeg niet verder dan de halve finale.
In deze FNRS-zitcompetitie worden de ruiters beoordeeld op de houding en de zit, op de wijze waarop met de handen en benen de aanwijzingen aan het opaard worden gegeven en op de balans tussen ruiter en paard.

Laura Janssen is voor de 3de achtereenvolgende maal kampioen van Nederland geworden, een prestatie die die bij deze landelijke wedstrijd nog niet eerder door een ruiter geleverd is. Ook volgens de jury een volstrekt unieke prestatie!

De kampioensprijzen werden zaterdag door Anky van Grunsven uitgereikt.
De prijswinnaars werd ook een geheel verzogde dag bij Academy Bartels in Hooge Mierde aangeboden en zullen daar onder meer een priveles krijgen van Imke Bartels.
De ruitervereniging Liethorp is uitermate trots op de geleverde prestaties. Ook in voorgaande jaren werd meerdere malen door ruiters van Liethorp hoog gescoord, zoalsdoor Laura Janssen.
Op basis van deze resultaten mag de conclusie getrokken worden dat het niveau van de instructie, gegeven op Liethorp, hoog is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:19

Citaat:
Laura Janssen is voor de 3de achtereenvolgende maal kampioen van Nederland geworden, een prestatie die die bij deze landelijke wedstrijd nog niet eerder door een ruiter geleverd is. Ook volgens de jury een volstrekt unieke prestatie!

Ik dacht toch echt dat deze competitie ook nog niet eens zo heel erg lang bestond.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:40

Volgens mij bestaat het 4 jaar, maar het blijft wel heel knap. Ze zit echt heel netjes, heb haar (Laura) ook een keer gejureerd in een regiofinale en toen was ze ook 1e. Kennelijk is ze toch gewoon echt de best zittende ruiter van Nederland in haar categorie *D .
Het niveau in categorie 4 valt me overigens wel eens tegen. Er zijn niet zoveel volwassenen die er aan mee doen misschien?

Vudress

Re: Liethorp ruiters scoren opvallend hoog op NK Zitcompetitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:36

Nu ben ik wel benieuwd hoe deze ruiters dan op hun paard zitten.

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:44

Op die manege heb ik mijn eerste lessen gehad. Laura Janssen heb ik weleens zien rijden en ik vond haar inderdaad netjes zitten.
Ik heb verder niet het idee dat er op deze manege nou specifiek zoveel aandacht op houding en zit werd gelegd, maar misschien is dat inmiddels anders.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:47

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:21

@Liberty: zie ik het nou goed, en loopt Stator daar ook tussen?

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:33

Ziet er idd netjes uit. Ik vraag me af waarom zo goed als alle paarden bijzetteugels hebben? Ik kan maar moeilijk geloven dat al die paarden en ruiters dat nodig hebben.

monikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:03

Ik rij op liethorp =)
Ik ken ze alle drie en ze zitten zeker Netjes.
Me zus heeft ook 1x meegedaan.
Alleen heeft niet gewonnen xD

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:23

Op Liethorp wordt naar mijn idee wel goed op zitten gelet. Veel doorzitten, zonder beugels, enzovoorts.

De lessen waren - toen ik daar reed - sowieso meer gericht op wat de ruiter deed, en niet op wat het paard deed. Geen wedstrijdje ruk-in-de-krul maar netjes rijden en vanuit de basis verder werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:25

Leuk hoor, is toch de kroon op je werk als manege!

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:25

Milord schreef:
Ik vraag me af waarom zo goed als alle paarden bijzetteugels hebben? Ik kan maar moeilijk geloven dat al die paarden en ruiters dat nodig hebben.

de ruiters worden beoordeeld op hun zit (houding, handen, beenligging, alles wat daarbij hoort) en niet op het rijden zelf. de paarden zouden dus in principe met hun hoofd in de lucht en helemaal uit elkaar mogen lopen, daar wordt niet naar gekeken. om de paarden toch iets meer over de rug te laten lopen, waardoor de ruiters zich beter kunnen concentreren op alleen het zitten, en nauwelijks met het paard bezig te hoeven houden, worden er bijzetteugels aangedaan.
een paard wat met zn hoofd naar beneden loopt zit nou eenmaal lekkerder dan een die met zn neus in de lucht loopt. en wanneer een ruiter zich daar zelf mee bezig moet houden kan dat een vertekent beeld geven in handen/ontspannen zit...

uhhmmm heb ik het zo duidelijk uitgelegd? heb het idee dat ik maar een raar verhaal aan elkaar zit te ratelen :P

zelf had ik de zitcompetitie nog nooit echt gezien, maar stond zaterdag wel even bij de ring daar te kijken. had niet verwacht dat het niveau echt zo hoog zou liggen, dus was aangenaam verrast :D (al zag ik toch een meisje nogal hard trekken als ze net de bocht om van de jury weg reed :=)

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:46

Ik rijd bij Liethorp.

Ze hebben het echt super gedaan! :)

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:55

Caesar schreef:
@Liberty: zie ik het nou goed, en loopt Stator daar ook tussen?

Stator loopt daar volgens mij ook tussen :j
Laatst bijgewerkt door Liesjeloef op 14-09-09 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

monikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:03

Hester schreef:
Op Liethorp wordt naar mijn idee wel goed op zitten gelet. Veel doorzitten, zonder beugels, enzovoorts.

De lessen waren - toen ik daar reed - sowieso meer gericht op wat de ruiter deed, en niet op wat het paard deed. Geen wedstrijdje ruk-in-de-krul maar netjes rijden en vanuit de basis verder werken.

Dat klopt helemaal.
Zo is het nu nogsteeds.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:13

@ duChambre: ok ik snap nu het doel van de bijzetteugels maar geeft het niet juist een vals beeld? Als ik mijn paard aan de bijzetjes doe, kan ik ook veel netter zitten dat is zeker waar, hij is veel braver dan en ik moet ook minder corrigeren.

"In deze FNRS-zitcompetitie worden de ruiters beoordeeld op de houding en de zit, op de wijze waarop met de handen en benen de aanwijzingen aan het opaard worden gegeven en op de balans tussen ruiter en paard."
Het vet gedrukte deel is dan in mijn ogen niet van toepassing want het paard wordt op een andere manier dan met handen en benen in deze houding gezet en dus hoeft de ruiter deze aanwijzingen niet te geven.

Dit is absoluut niet aanvallend bedoeld, ik snap het doel van de bijzetten nu wel, al was dit niet het idee wat ik had van een zitwedstrijd. Misschien moet ik niet te letterlijk lezen wat er staat.

Zoals Sonja eerder al zei is het inderdaad een leuke beloning voor je werk, tenslotte is kunnen (blijven) zitten mede een belangrijk onderdeel van het paardrijden.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:28

_/-\o_
Netjes gereden dames!

Het klopt inderdaad dat er op Liethorp veel aan je zit wordt gewerkt. Met resultaat dus, dit jaar 3 door naar Deurne.
En ze hebben alledrie de sterren van de hemel gereden. Ik was zelf niet mee, maar ik heb ze vaak genoeg zien rijden, en ze hebben het verdiend!

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:04

@Milord, natuurlijk vat ik het niet aanvallend op. ik heb verder niks met die wedstrijden te maken, dus ik heb hier ook wel een beetje hetzelfde idee bij als jij.

maar je moet júist letterlijk lezen in dit geval. het is een ZITcompetitie, verder maakt het dus niet uit hoe je paard loopt...

natuurlijk is een nette zit een deel van de basis, maar (en dit bedoel ík dan ook weer niet aanvallend) het blijven wel manege ruiters. daar kun je nog niet van verwachten dat het súper ruiters zijn (uitzonderingen daargelaten ;))

jouw dikgedrukte stuk slaat in dit geval denk ik meer op het sturen. sturen met je benen en zit, en lichte teugelhulpen met de handen..
maargoed, het fijne weet ik er dus ook niet van, dit is hoe het mij uitgelegd is ;)

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:25

Op Liethorp wordt inderdaad goed gereden maar ze hebben buiten goede instructie ook goede paarden kortom alles is aanwezig.
Gefeliciteerd met dit resultaat.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:57

duChambre schreef:
Milord schreef:
Ik vraag me af waarom zo goed als alle paarden bijzetteugels hebben? Ik kan maar moeilijk geloven dat al die paarden en ruiters dat nodig hebben.

de ruiters worden beoordeeld op hun zit (houding, handen, beenligging, alles wat daarbij hoort) en niet op het rijden zelf. de paarden zouden dus in principe met hun hoofd in de lucht en helemaal uit elkaar mogen lopen, daar wordt niet naar gekeken. om de paarden toch iets meer over de rug te laten lopen, waardoor de ruiters zich beter kunnen concentreren op alleen het zitten, en nauwelijks met het paard bezig te hoeven houden, worden er bijzetteugels aangedaan.
een paard wat met zn hoofd naar beneden loopt zit nou eenmaal lekkerder dan een die met zn neus in de lucht loopt. en wanneer een ruiter zich daar zelf mee bezig moet houden kan dat een vertekent beeld geven in handen/ontspannen zit...

uhhmmm heb ik het zo duidelijk uitgelegd? heb het idee dat ik maar een raar verhaal aan elkaar zit te ratelen :P

zelf had ik de zitcompetitie nog nooit echt gezien, maar stond zaterdag wel even bij de ring daar te kijken. had niet verwacht dat het niveau echt zo hoog zou liggen, dus was aangenaam verrast :D (al zag ik toch een meisje nogal hard trekken als ze net de bocht om van de jury weg reed :=)

Nee, je hebt het niet helemaal correct uitgelegd. Het gaat om 'functionele' houding en zit. Kortom: of je je paard niet in de weg zit. En dan liefst volgens het boekje. Maar wie een heel vlotte pony heeft en daardoor een heel stil onderbeen heeft, is niet direct in het voordeel op iemand die een minder vlotte pony heeft en daardoor harder moet drijven. Een van de winnende deelneemsters wist bijv. door haar ontspanning en enthousiasme in combinatie met een heel nette houding en zit haar gespannen pony steeds beter te laten lopen.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:38

ah okee, dat klinkt idd wat duidelijker.
met een goeie zit heb je natuurlijk automatisch een beter lopend paard. maar in eerste instantie wordt hier toch niet naar gekeken?

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:22

Heb ook jaren bij Liethorp gereden, werd veel op zit gelet ja.
Ben wel op Horse Event geweest, maar heb niet gekeken naar de zitcompetitie.
Wel erg knap tot 3 keer toe winnen, dat zegt toch wel wat...