Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Laura Janssen is voor de 3de achtereenvolgende maal kampioen van Nederland geworden, een prestatie die die bij deze landelijke wedstrijd nog niet eerder door een ruiter geleverd is. Ook volgens de jury een volstrekt unieke prestatie!
. Milord schreef:Ik vraag me af waarom zo goed als alle paarden bijzetteugels hebben? Ik kan maar moeilijk geloven dat al die paarden en ruiters dat nodig hebben.

(al zag ik toch een meisje nogal hard trekken als ze net de bocht om van de jury weg reed
) Hester schreef:Op Liethorp wordt naar mijn idee wel goed op zitten gelet. Veel doorzitten, zonder beugels, enzovoorts.
De lessen waren - toen ik daar reed - sowieso meer gericht op wat de ruiter deed, en niet op wat het paard deed. Geen wedstrijdje ruk-in-de-krul maar netjes rijden en vanuit de basis verder werken.
)
duChambre schreef:Milord schreef:Ik vraag me af waarom zo goed als alle paarden bijzetteugels hebben? Ik kan maar moeilijk geloven dat al die paarden en ruiters dat nodig hebben.
de ruiters worden beoordeeld op hun zit (houding, handen, beenligging, alles wat daarbij hoort) en niet op het rijden zelf. de paarden zouden dus in principe met hun hoofd in de lucht en helemaal uit elkaar mogen lopen, daar wordt niet naar gekeken. om de paarden toch iets meer over de rug te laten lopen, waardoor de ruiters zich beter kunnen concentreren op alleen het zitten, en nauwelijks met het paard bezig te hoeven houden, worden er bijzetteugels aangedaan.
een paard wat met zn hoofd naar beneden loopt zit nou eenmaal lekkerder dan een die met zn neus in de lucht loopt. en wanneer een ruiter zich daar zelf mee bezig moet houden kan dat een vertekent beeld geven in handen/ontspannen zit...
uhhmmm heb ik het zo duidelijk uitgelegd? heb het idee dat ik maar een raar verhaal aan elkaar zit te ratelen
zelf had ik de zitcompetitie nog nooit echt gezien, maar stond zaterdag wel even bij de ring daar te kijken. had niet verwacht dat het niveau echt zo hoog zou liggen, dus was aangenaam verrast(al zag ik toch een meisje nogal hard trekken als ze net de bocht om van de jury weg reed
)