Limburgse paardenhandelaar in de cel door gestolen paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Limburgse paardenhandelaar in de cel door gestolen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 10:53

http://www.nieuwsblad.be

De Limburgse paardenhandelaar Guy Jacobs (51) zit in de cel omdat hij paarden gestolen zou hebben uit liefde voor de Britse amazone Laura Newman.

Alles draait om vijf springpaarden die werden geroofd uit de privéstallen van Joëlle Triplot (50) uit Sprimont, bij Luik. De dieren, met een totale geschatte waarde van 175.000 euro, verdwenen eind december vorig jaar op een mysterieuze manier. Uit onderzoek van de politie bleek dat er die nacht vanuit de buurt van de stallen van Triplot vijf keer op korte tijd met een gsm naar een nummer in Engeland was gebeld. Dat nummer was van Laura Newman (30), een Britse amazone die hoopt op een selectie voor de Olympische spelen in 2012. In haar land wordt ze tot de top tien gerekend.

De eigenares van de paarden, Joëlle Triplot, ként Laura Newman. 'Omdat Laura samen met haar vriendin Joan en de Belgische paardenhandelaar Guy Jacobs enkele keren in mijn stallen is geweest. Haar bezoek draaide telkens om hetzelfde: Laura wilde drie van mijn paarden kopen. Ik heb Laura telkens wandelen gestuurd. Omdat die paarden niet te koop waren', zegt Triplot. En ook Laura's favoriete paarden waren weg.

Omdat het onderzoek daarop slabakte, ging de Luikse zelf haar paarden zoeken in Engeland. Ze trok naar het Britse Derbyshire, waar Laura Newman haar stallen heeft. 'Ik mocht van de buren het domein in de gaten houden. Niet veel later was het prijs. Ik herkende twee paarden die bij mij gestolen waren', zegt Joëlle Triplot. En ook bij vriendin Joan vond ze er twee terug. Joëlle Triplot waarschuwde daarop de Britse politie. Sindsdien is de paardenroof ook in Groot-Brittannië hot news .

De moeder van Laura Newman reageert furieus op de verdachtmakingen aan het adres van haar dochter. 'Laura heeft nog nooit voor problemen gezorgd. Het gaat wel iets minder met haar sinds ze vorig jaar van haar paard viel. Laura viel op haar hoofd en liep een schedelbreuk op. Ze werd daarvoor geopereerd', zei haar moeder daarover in Daily Mail .

Volgens Priscilla Newman hielp een Belgische paardenhandelaar haar dochter terugkeren naar de top. Die handelaar was Guy Jacobs, een bakkerszoon uit Hasselt en een ronkende naam in het paardenwereldje. 'Ik denk dat Guy ondanks het leeftijdsverschil een oogje had op Laura. Hij zei dat hij enkele paarden zou regelen zodat ze in 2012 naar de Olympische spelen kon', verklapte moeder Newman in datzelfde gesprek.

Intussen verklapte ook Joan Whetter, de bewuste vriendin van Laura Newman, waar ze de paarden vandaan haalde. 'In eer en geweten gekocht bij Guy Jacobs', verklaarde ze. Laura Newman zelfs speelt intussen de vermoorde onschuld. 'Ik herinner me niet meer hoe die paarden tot bij mij zijn geraakt. Ik lijd aan geheugenverlies na een zware val van mijn paard.'

De Belgische politie heeft nu met Guy Jacobs een eerste arrestatie verricht. Ze verdenken de Limburgse paardenhandelaar ervan de gestolen paarden te hebben doorverkocht. Jacobs ontkent. Dinsdag verschijnt hij voor de raadkamer.

Joëlle Triplot zegt blij te zijn met de doorbraak. 'Maar daarmee heb ik mijn paarden nog altijd niet terug. De Britten houden ze in afwachting van het verdere onderzoek in Engeland.

Mijn paarden zijn door de hele affaire alvast veel minder geld waard geworden. Zo is mijn springpaard Mouche drachtig geraakt in Engeland. Daardoor mag ze haar verdere springcarrière al vergeten.'

Verwant artikel:

[VN] Belgische vindt gestolen paarden terug bij Britse topamazone

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:57

8-) weer een stapje verder ....

ben erg benieuwd hoe lang deze affaire nog duren gaat
en hoe het gaat eindigen

:? verbaas me wel over de uitspraak van geheugen verlies

ze was toch ruim voor de deze hele affaire gevallen etc ???

dan weet je toch wel wat er daarna allemaal gebeurd

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:58

Lekker zo'n handelaar!
En dat geheugenverlies komt ook wel goed uit zeg maar....

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:01

Ja inderdaad! Ik herinner me niet meer hoe de paarden tot mij zijn gekomen :? Euh ja vast wel ;) zou ze dat zelf echt geloven?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:05

Waarom zou ze haar verdere springcariere kwijt raken door drachtig te zijn?

Blijft raar verhaal

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:09

Dus die Laura is gewoon vergeetachtig en niet verminderd toerekeningsvatbaar? Dat laatste komt nl. veel voor bij 'verdachten'. Goh, dus als ik morgen in mijn tuin loop en er staat spontaan een duur paard, zeg ik gewoon dat ik vergeetachtig ben en ga ik gewoon verder alsof er niets aan de hand is. Tja...

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:10

Hoe diep kun je zinken... :( ..

Geheugenverlies.. jaja..

Issy

Re: Limburgse paardenhandelaar in de cel door gestolen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:23

Liefde maakt echt blind! wat een toestand

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:47

IJp schreef:
Lekker zo'n handelaar!

Het zal haar wel geadviseerd zijn het op zoiets te gooien, lekker safe. :x

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:56

hoop dat de eigenaresse haar gestolen paarden weer gewoon terug krijgt...
En dat die merrie na het veulenen gewoon weer in de sport kan uitkomen. Normaal gesproken moet dat toch geen probleem zijn?

Dit verhaal is te zot voor woorden en van "eerlijk verkregen" kan in mijn ogen geen sprake zijn omdat ze tot 3x toe de deur is gewezen toen ze om die paarden vroeg, dus als je ze ineens in je schoot geworpen krijgt, moet er toch een lampje gaan branden. En als de paarden als gestolen opgegeven staan lijkt het me moeilijk ermee te gaan starten in de toekomst. Waren de papieren meegestolen?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:24

Het zal je maar gebeuren zeg bah.

Ik hoop dat de paarden goed en wel terugkeren waar ze horen

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:01

goed werk van de politie

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 17:01

Goed werk van de eigenaresse! Zij heeft dus uiteindelijk zélf haar paarden opgespoort ;)
Erg jammer, want de politie had heel simpel de politie in engeland kunnen seinen, en kunnen vragen de stallen van deze twee dames te controleren. Geheugenverlies kán inderdaad, dat ze het niet meer precies weet van hoe en wanneer. Maar aangezien ze een heel groot oogje op die paarden had, vermoed ik dat ze best nog wel íets herinnerd

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 17:05

Juut schreef:
Goed werk van de eigenaresse! Zij heeft dus uiteindelijk zélf haar paarden opgespoort ;)
Erg jammer, want de politie had heel simpel de politie in engeland kunnen seinen, en kunnen vragen de stallen van deze twee dames te controleren. Geheugenverlies kán inderdaad, dat ze het niet meer precies weet van hoe en wanneer. Maar aangezien ze een heel groot oogje op die paarden had, vermoed ik dat ze best nog wel íets herinnerd

Inderdaad, en sowieso,
zulke uitgaves houd je toch wel ergens bij, of niet? :)*

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 17:20

Ze zou de paarden kado gekregen hebben, las ik ergens ;)

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:22

Zou kunnen maar om dan over geheugenverlies te beginnen, echt hoe verzin je het.
Als je dan wilt stelen wees een vent en geef het toe, wel profiteren van de diefstal maar daarna zogenaamd niet thuis.
Hoop dat ze streng aangepakt wordt, bah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:31

IJp schreef:
Lekker zo'n handelaar!

idd.... >;) :\

gracita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 08:56

haha... ik vind 'm ook wel komisch... "geen idee hoe ik aan die paarden kom, heb geheugenverlies"
Voor zover ik kan opmaken uit het artikel heeft ze eerst dat ongeluk gehad en daarna dat gedoe omtrent die gestolen paarden???
of begrijp ik dit verkeerd?

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:20

eppie38 schreef:
Zou kunnen maar om dan over geheugenverlies te beginnen, echt hoe verzin je het.
Als je dan wilt stelen wees een vent en geef het toe, wel profiteren van de diefstal maar daarna zogenaamd niet thuis.Hoop dat ze streng aangepakt wordt, bah

Ik kan allen maar hopen dat die kerel voorlopig nog niet thuis is, en zijn verdiende straf ook krijgt!!!
Geheugenverlies... En ook haar mammie heeft haar niet ff geholpen met ophelderen over de herkomst van de paardjes??

Ik hoop echt dat de paardjes snel weer bij Joëlle thuis zijn!!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 23:21

Hopelijk met het arrest van de paardenhandelaar komt de illegale papieren circuit ook in het licht!
Men moet bij deze zaak ook niet vergeten dat de paarden DIT jaar zijn gestolen dus vielen ze onder de identiteits wet en moesten ze gechipt zijn en geregistreert staan in de Belgische databank EN in bezit zijn van een passport EN een gezondheids verklaring van een controlerende dierenarts bezitten voordat ze internationaal (lees over de kanaal) vervoerd konden worden.

Dus:
- de controlerende DA heeft verzuimt te controleren op chip
- de controlerende DA heeft de gezondheids verklaring geschreven zonder papieren/passport enz te controleren
- er zijn nieuwe (onwettig) passporten gemaakt
- de vacinaties, verbonden aan oa de gezondheids verklaring, waren ook niet in orde

Al lang is geweten (ook door het gerecht) dat er een illegale pasport circuit is tussen Belgie en Nederland. In Belgie duurt het een hele tijd voordat je een paardenpaspoort in handen krijgt, in Nederland duurt dat maar 1 week! Als een Belgische handelaar een mede-handelaar heeft in Nederland die bereidt is om de risico te nemen dan wordt op de nederlands adres de paarden 'aangemeldt' voor een paspoort bij de KNHS, en voila een weekje later hebt je een paspoort voor een paard die eigenlijk in Belgie staat.