Sander Marijnissen verwikkeld in rechtszaak over Starfighter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Sander Marijnissen verwikkeld in rechtszaak over Starfighter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 15:41

http://www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl

Afbeelding
Sander Marijnissen
foto: http://www.sjoert.com

Bekende maar ook onbekende ruiters verkopen regelmatig een van hun (top)paarden. Meestal gaat dat goed. Toch lijkt er een verschuiving gaande. Nieuwe wetgeving die als doel heeft de koper te beschermen, maakt het makkelijker de verkoper aan te vallen. Met de zaak-Spielberg-Reesink nog vers in het geheugen, mag nu dressuurruiter Sander Marijnissen zijn onschuld bewijzen.

Stephan Wensing was in de zaak-Spielberg-Reesink de advocaat van de verdedigende partij, ditmaal staat hij aan de andere kant. Zijn cliënt Morris kocht via een bemiddelaar een dressuurpaard bij Sander Marijnissen dat niet aan de eisen voldoet. Het paard zou volgens hem onder meer verkocht zijn als Prix St.Georges-paard maar bleek een ZZ-licht-paard.
Het dier was – in strijd met de koopovereenkomst – voorafgaand aan de overeenkomst gekeurd. Het paard was kreupel en vertoonde peesletsel. Daarnaast was de hengst aangekocht met als nevendoel fokkerij, maar blijkt hij niet door het KWPN erkend te zijn en blijkt te zijn ingeschreven in het register A.

Dit is slechts een greep uit de grondslagen van de vordering, maar vormt wel de kern van de zaak. Sander Marijnissen is ontdaan. Hij reageert: ,,Mijn paarden zijn mijn vrienden. Bovendien zou ik nooit het risico nemen mijn goede naam te grabbel te gooien.” Marijnissen was gek met Starfighter. Hij had de zoon van Florestan I van veulen af aan in zijn bezit. Een paard waarmee hij niet Prix St.Georges geklasseerd was, maar ZZ-licht. ,,Ik heb nooit gezegd dat hij Prix St.Georges liep, wel dat dit paard de oefeningen op dit niveau beheerste. Ik ben volledig open geweest.” Volgens Marijnissen wordt er een gemeen spelletje gespeeld, met zijn goede naam als inzet. ,,In eerste instantie ging het inderdaad om een kreupelheid. Bij mij was het paard gezond. Hij is gekeurd.”

Er is nog geen uitspraak in de zaak die inmiddels meer dan een jaar duurt.

Jacky91

Re: Sander Marijnissen verwikkeld in rechtszaak over Starfighter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:47

Als je zo'n duur paard ga kopen, kun jetoch ook wel nagaan wat die gelopen heeft voor je hem aanschaft zo ook een erkening in het kwpn
Kreupel en peesletsel komt bij een keuring ook naar boven, ook al was deze voor de overeenkomst, dan hadden ze hem maar opnieuw moeten laten keuren

Het kan aan mij liggen, maar het duurt niet voor niets al meer dan een jaar

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:59

Dat hij ZZ-licht is ipv PSG is heel makkelijk te controleren, evenals dat hij blijkt ingeschreven te zijn in het register A en niet erkend is bij het KWPN.
Slecht research werk!

Kopers staan (gelukkig) een stuk sterker dan voorheen, klanten van mij zijn een jaar geleden ook in hun gelijk gesteld.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:09

Inderdaad wel slecht vooronderzoek gedaan. Vind dit dan ook een beetje met modder gooien, dit had de koper kunnen weten. Verder is het moeilijk om hier over te oordelen en dat ga ik dan ook maar niet doen...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:15

Kopers kunnen wel een stuk sterker staan, dit waren dingen die een koper makkelijk had kunnen weten, als je een paard van dit kaliber koopt dan zorg je er toch voor alles ervan te weten?
Elke koper weet dat ze aanwezig kunnen en eigenlijk moeten zijn bij een keuring zodat er geen misverstanden ontstaan maar soms zijn kopers erg laks en als er zich dan wat voordoet dan is de verkoper vaak de zwarte piet.

dunemole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:28

peesletsel kan hij natuurlijk na verkoop hebben gekregen,kan je moeilijk in de schoenen van Marijnissen schuiven vind het een vreemd verhaal,paard bevalt zeker niet,ik geloof zeker niet dat zo,n ruiter als Marijnissen zijn naam te grabbel gooit.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:29

Dat geloof ik dus ook niet. Kan ik me gewoon niet voorstellen :n

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:37

Je hebt toch onderzoeksplicht als koper? :?
Lijkt er bijna (weer) op dat mensen een slaatje proberen te slaan uit dit soort zaken door zich voor te doen als onwetende, onervaren mensen die in mooie praatjes zijn getrapt van de verkoper. Of er is (veel) meer aan de hand, of de kopers spelen idd een gemeen spelletje.

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:04

Jacky91 schreef:
Als je zo'n duur paard ga kopen, kun jetoch ook wel nagaan wat die gelopen heeft voor je hem aanschaft zo ook een erkening in het kwpn
Kreupel en peesletsel komt bij een keuring ook naar boven, ook al was deze voor de overeenkomst, dan hadden ze hem maar opnieuw moeten laten keuren

Het kan aan mij liggen, maar het duurt niet voor niets al meer dan een jaar

Nou inderdaad...!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:18

Hm klinkt inderdaad als moddergooien..dat soort dingen kun je zo makkelijk nagaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:19

Het is wel een beetje jammer, Sander is zo goed op weg in de sport en weer helemaal terug van weggeweest en dan komt hij op deze manier in het nieuws :(.

Beeeeeeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:56

Ik vind het ook maar een vreemde zaak, waar van alles bijgehaald lijkt te worden om maar gelijk te krijgen dan wel Sander Marijnissen onder druk te zetten om vanwege zijn naam te schikken. Ik heb die Stephan Wensing ook nooit zo hoog gehad als advocaat (maar dat komt voornamelijk omdat hij dikke vriendjes was met WvV en dat zegt genoeg)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:59

Een advocaat is een advocaat en heeft een beroepscode dus zolang advocaten zich daaraan houden kun je daar niets over zeggen, ze proberen gewoon de mazen in de wet te vinden, daar worden ze voor betaald. Of je hem nu mag of niet doet daar niets aan af.

martin62

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:14

Gelukkig heeft dit niets te maken met advocaten, zeker niet met de heer Wensink. Deze man doet ook maar zijn werk, of wij dat leuk vinden of niet.
Waar het hier veel meer om gaat is de "Consumentenwet" die een koper zeer verregaande bescherming bied.
Als je de tijd neemt om eens goed rond te kijken zie je met regelmatig "zaken" opduiken waarvan de koop vernietigd is, puur omdat de koper zijn kans schoon ziet om via de mazen in de wet weer van een paard af te komen. Reken er maar op dat ik uit persoonlijke ervaring spreek, en voel zeker met Sander Marijnissen mee.
Wat betreft de medische keuring, deze zal zonder meer zeer uitgebreid geweest zijn. Hier zou de kreupelheid en de peesblessure naar voren zijn gekomen. Daarvoor lopen er gelukkig zeer kundige keuringsartsen rond in Nederland.

piey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:34

Ze willen gewoon onder de koop uit. Sander lijkt me een eerlijke ruiter en bovendien is hij door zijn staat van dienst transparant genoeg. +:)+