Yke Q Cumber voegt draversfoto prijs aan palmares toe

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Yke Q Cumber voegt draversfoto prijs aan palmares toe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 19:39

www.erway.nl

Afbeelding
Yke Q Cumber (rechts) slaat de aanval van Vanitas d'Echo af.

Met een fraaie bekeken en taktisch sterk gereden koers behield pikeur André Bakker met de draver Yke Q Cumber de ongeslagen status op de drafbaan in Groningen. Nog nooit werd dit paard op Groninger bodem geklopt. Vijf keer gelopen, vijf keer gewonnen inclusief de winst in de www.draversfoto.nl-prijs op woensdag 9 september. “Dit vinden zijn eigenaren mooi”, lacht André Bakker voluit na zijn winnende rit. Op de finish mocht zijn dolblije vader hem namens de sponsor van de koers een bos bloemen uitreiken.

“Het paard ging beter van start af dan ik gewend ben” liep Bakker de koers nog eens na. “Ik kon daardoor direct de kop pakken en zelf het tempo bepalen. Onderweg was er een flinke tussenaanval van Gerrit de Jong met diens paard Yankee of Rapida. Ik heb rustig de koppositie overgegeven en ben op diens rug verder gereden. Toen insluiting dreigde ben ik naar buiten gegaan en ben mooi naast De Jong gaan rijden zonder hem aan te vallen. Gewoon rustig meerijden en daardoor kon ik op het laatst proberen om een gat te slaan toen het paard van De Jong terug viel. Ik kreeg nog een flinke aanval van Vanitas d'Echo met Jesse ter Borgh maar Yke weerde zich uitstekend en kon die aanval afslaan.” Een mooie bekekeken koers dus en daarom staat André Bakker uit Wolvega ook bekend. Het is een pikeur die door en door de vermogens van de hem toevertrouwde paarden kan inschatten en ook eigenlijk altijd weet tegen wat voor paarden hij koers en wat diens sterke en zwakke punten zijn. Vandaar dat trainer Jeroen Engwerda graag en veel op hem vertrouwd voor het rijden van de in Biddinghuizen gevestigde stal.

Ook in de toekomst verwacht Bakker nog veel van dit paard. “Over een jaar is Yke Q Cumber nog sterker. Nu loopt hij al met gemak snelle tijden over de sprint en de middanafstand. Straks zal hij ook als stayer zijn kost kunnen verdienen. Het is gewoon een goed paard, dat alleen nog maar sterker kan worden. Het is niet voor niets een halfbroer van Terminator. Dat is ook een klasserijke draver die zich in de topklasse van Nederland meer dan bewezen heeft met winst in het Gouden Paard, de WH.Geersen-prijs en tal van andere koersen. Terminator en Yke Q Cumber zijn niet alleen halfbroers maar zijn beide ook in eigendom van de familie Van Eijk in Pijnacker. “Deze mensen vinden het aan de ene kant jammer dat ze altijd drie uur moeten rijden naar Groningen om hun draver te zien, aan de andere kant vinden ze het ook prachtig om op deze baan ongeslagen te blijven en mee te doen om de competitie om het paard van het jaar in Groningen.”

Yke Q Cumber en André Bakker zullen dus vast en zeker weer aan de start staan op de volgende koersdag van Groningen op woensdag 7 oktober. Het paard heeft inmiddels een winsom van zo'n 4.500 euro en zal hopelijk net als zijn broer snel de Nederlandse topklasse bij de dravers komen versterken.