Anky: 'Professioneel systeem is veel beter voor juryleden'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anky: 'Professioneel systeem is veel beter voor juryleden'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 08:37

http://www.telegraaf.nl

Afbeelding
Anky en Salinero tijdens het afgelopen EK.
foto: Kit Houghton / FEI

Ik ben benieuwd wat eruit gaat komen. De afgelopen twee dagen is er op het concoursterrein van Aken getest met verschillende jurysystemen. De Dressage Task Force gaat nu alle bevindingen van dit testevent verzamelen en uitwerken in een lijst met aanbevelingen. Vanaf volgend jaar moeten we in principe als ruiters al de eerste veranderingen zien tijdens onze wedstrijden.

Ergens blijf ik kritisch. Jureren blijft mensenwerk. Hoeveel regels of veranderingen je ook toepast, voorkeuren van juryleden, meningsverschillen of zelfs fouten kan je nooit helemaal uitsluiten. Daarom moeten we ons er ook bij neerleggen dat er altijd een zweem van subjectiviteit over de dressuursport zal hangen.

Maar het kan én moet in ieder geval veel beter dan het huidige systeem. Het is jammer dat een dergelijk standpunt nog steeds niet wereldwijd wordt gedragen. Het is opvallend hoe stil het deze dagen blijft vanuit verschillende andere toplanden. De sport wordt daar al vijftig jaar op dezelfde manier beleefd en als het aan hen ligt, blijft dat zo. In Nederland is er een totaal andere atmosfeer. Misschien ligt dat ook wel in onze aard. Wij zijn vooruitstrevend, willen graag vernieuwen en zoeken altijd naar nieuwe ontwikkelingen, op welk vlak dan ook. Daar passen de hervormingen binnen het dressuursysteem vanzelfsprekend in. Waar de tegenstrevers het niks vinden, daar springen wij op.
Zonder in te gaan op alle verschillende systemen, die de afgelopen dagen zijn uitgeprobeerd in Aken, ben ik er persoonlijk van overtuigd dat het systeem ook veel beter zal werken als je de juryleden beter bijschoolt en begeleidt. De verschillen zijn nu té vaak onverklaarbaar groot.
We moeten eigenlijk gewoon naar een professioneel systeem. Maar werk je met professionals, dan moet je ze ook zodanig behandelen. Je kan de juryleden niet langer voor een appel en een ei vragen een groot internationaal titeltoernooi te jureren.

Hun dagvergoeding is momenteel veel te laag. Dat moet beter kunnen. Op die manier geef je ook uiting aan het feit dat je hun werk belangrijk acht. Het zal vast niet lukken om ze in vaste dienst te nemen bij de FEI, maar de rechten van het jurykorps kunnen wel beter behartigd worden door de internationale paardensportfederatie. Dat is in ieder geval een begin.

Vervolgens moet er een systeem komen dat naar de lagere niveaus doorsijpelt. Internationale juryleden moeten hun nationale collega's helpen beter te worden. Dat gebeurt nu al, maar dat moet op veel grotere schaal gebeuren. Met beter opgeleide juryleden en een beter systeem moet de sport duidelijker worden voor het grote publiek. Want daar is het uiteindelijk om te doen. Dat we de sport zo goed mogelijk verkopen. Natuurlijk blijft mijn kritiek overeind dat de meningen altijd verdeeld blijven. Maar dat weet je bij een jurysport. Dat is ook niet erg. Als je het maar tot een minimum reduceert.

Anky van Grunsven.

xx_Irisje

Re: Anky: 'Professioneel systeem is veel beter voor juryleden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 09:18

Klinkt erg vooruitstrevend en lijkt me zeker een goede ontwikkeling voor de sport, alleen naar wat voor systeem ze daadwerkelijk toe willen is mij niet geheel duidelijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 09:20

Dat is te lezen in het artikel boven deze :D

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 09:23

ik vind het goed dat er in iedergeval iets gedaan wordt en er tenminste over nagedacht wordt.
Ben benieuwd hoeveel jury leden van de basisport daar gezeten hebben om er iets van te leren!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 09:29

Ik heb het stuk nog een keer gelezen en je hebt gelijk :D

piey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 01:15

Heel goed dat Anky zich hierover uitlaat, nu de rest nog... :)*