Duitse FN gaat strijd om zuivere paardensport voort zetten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Duitse FN gaat strijd om zuivere paardensport voort zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 10:39

www.dehoefslag.nl

De Duitse FN zet zijn strijd om tot een ‘zuivere paardensport’ te komen onverdroten voort. Het bestuur van de grootste nationale hippische federatie ter wereld heeft een uitbreid pakket maatregelen op papier gezet. Een van de meest in het oog springende besluiten is de invoering van zogenaamde out-of-competition controles, waarvoor de FN jaarlijks 170.000 euro wil uittrekken.

Een belangrijke juridische stap om alles in kannen en kruiken te krijgen is de invoering van een anti-doping code voor het paard, gebaseerd op het rechtssysteem van de NADA (nationale anti-doping agentschap). Andere maatregelen zijn onder andere verhoging van de strafmaat bij een overtreding, verscherping van de toegang tot de nationale kaders, het invoeren van een logboek voor kaderpaarden, een automatische schorsing bij een positieve test en het onderwerpen van dierenartsen aan wet- en regelgeving.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:10

Cayenne schreef:
Een belangrijke juridische stap om alles in kannen en kruiken te krijgen is de invoering van een anti-doping code voor het paard, gebaseerd op het rechtssysteem van de NADA (nationale anti-doping agentschap).

Gewéldig!
´Nada´ = níets :D

Hulde.

hc

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:43

Huertecilla schreef:
Cayenne schreef:
Een belangrijke juridische stap om alles in kannen en kruiken te krijgen is de invoering van een anti-doping code voor het paard, gebaseerd op het rechtssysteem van de NADA (nationale anti-doping agentschap).

Gewéldig!
´Nada´ = níets :D

Hulde.

hc

Weer zo'n reactie waaruit blijkt dat je er helemaal niets van begrijpt, kijk dat de sport niet jou ding is kan ik begrijpen maar bemoei je er verder dan niet mee, de sport wordt kapot gemaakt door mensen zoals jij die de FN onder druk zetten en nu deze achterlijke kapriolen uit gaat halen. Hier is niemand bij gebaat, niet de paarden, niet de ruiters, niet de FN, niet de sport.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:57

Interessante zienswijze. Bedankt voor de complimenten, maar je schrijft echter mij en gelijkdenkenden teveel eer toe.
In de mijne zijn het degenen die in conflict komen met het huidige systeem en de manier waarop die de aanzet geven voor een betere onderbouwing van het anti-dopingbeleid.

Het getuigt van grote moed van de FN om een bredere juridische basis onder een anti-doping beleid te zetten opdat het zonder geneuzel uitgevoerd kan worden.

hc

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:22

Samwise, wat een kort door de bocht reactie! De sport wordt niet kapot gemaakt door mensen die kritisch zijn en blijven, maar door degenen die sternge regulering zélf veroorzaken. Ben je op een nette manier met je sport aan de slag dan hoef je ook nergens voor te vrezen.

Ik ben het met HC helemaal eens!

Niks, noppes, NADA!!!!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:29

Het zijn anders altijd de goeden die onder de kwaden moeten lijden, vaak veroorzaakt door onwetende die maar roepen en schreeuwen.. en dat in een maatschappij die meent dat wanneer er rook is ook altijd een groot vuur moet zijn...vuur wat alles vernietigd.

het is gemakkelijk te schoppen en kritiek te leveren, maar komen met onderbouwde argumenten is er niet bij...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:40

Alane schreef:
het is gemakkelijk te schoppen en kritiek te leveren, maar komen met onderbouwde argumenten is er niet bij...

Gelukkig dan maar dat ík zelfs met een setje concrete vorstellen kom die nog een serie stappen verder gaan zoals telemetrie 8-)
Compleet met onderbouwende argumenten.
Daar ben jij het óók niet mee eens , maar dat is wat anders. Ik onderbouw mijn kritiek én kom met onderbouwde voorstellen tot verbetering.

Terug naar het topic ís er een helder beleid van nul in het bloed op wedstrijden van stoffen op twee verschillende lijsten. Wat er welke lijst inhoudt staat is helder uitgelegd.
Er is geen onduidelijkheid over waarom welke stof op welke lijst staat en wat de consequenties daarvan zijn.
Je kan het zelf zó onder je vingertoppen vinden.

De FN geeft de uitvoering en handhaving bredere juridische basis.
Daar lijden goeden niet onder; die goeden verschijnen met nul van de stoffen in het bloed op wedstrijd. Die kennen de lijsten en houden zich daaraan. Ze hebben báát bij het opschonen, bij het uitbannen van competitievervalsing.
De goeden lijden nú onder de kwaden, maar door initiatieven zoals van de FN gelukkig steeds minder.

hc

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:12

Alane schreef:
Het zijn anders altijd de goeden die onder de kwaden moeten lijden, vaak veroorzaakt door onwetende die maar roepen en schreeuwen.. en dat in een maatschappij die meent dat wanneer er rook is ook altijd een groot vuur moet zijn...vuur wat alles vernietigd.

Ik probeer je reactie te begrijpen maar slaag daar niet in. Welk onderbouwd argument wil je zien? Het is toch zo ongelooflijk simpel: als ik door middel van allerlei chemische middelen mijn paard zodanig kan laten presteren en mijn concurrenten weet weg te poetsen, sta jij dan langs de kant te juichen?
Ten eerste denk ik dat een paard dat bepaalde middelen nodig heeft (op dat moment) niet in de wedstrijd thuishoort, maar lekker op de wei moet herstellen en ten tweede is het gewoon fraude als je niet op basis van de eigen prestatie, talent en vaardigheid ( van paard en ruiter) kan winnen maar de spuit, pilletje of zalfje nodig hebt.

Leg 's uit welke onderbouwing je wilt zien?

Alane

Re: Duitse FN gaat strijd om zuivere paardensport voort zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:50

volgens mij zie ik een andere opening post dan jij Jannepauli...
het gaat toch om het antidopingbeleid, en hoe ze het in de toekomst willen aanpakken, oa de strafmaat aanpakken, logboek bijhouden...
Daarnaast is het niet zo zwartwit... een paard kan hersteld zijn en toch een restant middel hebben, zonder meerwaarde voor de sportprestatie, maar wel op de lijst staat...

@HC, telemetrie heeft geen meerwaarde voor het antidopingbeleid.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:26

Alane schreef:
Daarnaast is het niet zo zwartwit...

Toch wel, dat is juist de sterkte, dat het zwart of wit is, zo lang het eventueel mogelijk misschien grijs zou zijn hoor je gewoon met je paard niet in de ring.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:46

Alane schreef:
het gaat toch om het antidopingbeleid, en hoe ze het in de toekomst willen aanpakken, oa de strafmaat aanpakken, logboek bijhouden...
Daarnaast is het niet zo zwartwit... een paard kan hersteld zijn en toch een restant middel hebben, zonder meerwaarde voor de sportprestatie, maar wel op de lijst staat...

@HC, telemetrie heeft geen meerwaarde voor het antidopingbeleid.

Alane, ik denk dat we allebei dezelfde post lezen, en dat we het allebei over anti-doping beleid hebben. Toch? Ik denk dat het goed is als er een heldere regelgeving komt ( en dan niet alleen in Duitsland maar overal) die de al dan niet professionele wedstrijdruiter en de begeleidende paardenartsen bekend moet zijn. Ik ben met je eens ( ik denk dat je daarop doelt) dat er voor een aantal middelen die gebruikt worden om de gezondheid van een paard te herstellen of te waarborgen ook duidelijke afspraken gemaakt moeten kunnen worden of, in voorkomende gevallen, ontheffingen mogelijk moeten zijn. Het bekende voorbeeld is natuurlijk dat mokzalfje - als dat residuen in het bloed oplevert dan is het natuurlijk onzin om de ruiter daarvoor te bestraffen. Ik zou me kunnen voorstellen dat je bepaald medicijngebruik met relatief onschuldige en niet-prestatieverhogende middelen, meldt op bv het moment van inschrijving voor een bepaalde wedstrijd. Maar de zwaardere middelen die ingezet worden om gericht prestatieverhogend te werken ( en dan doel ik niet op een vitaminepilletje, je snapt wel wat ik bedoel) die moeten de paardenwereld uit.

Afgezien van het feit dat een Isabelle Werth een middel heeft laten toepassen wat zelfs verboden is, kun je je afvragen of een paard dat dergelijke middelen nodig heeft om te functioneren überhaupt op dat niveau in de wedstrijdsport moet lopen. Ik zou dan liever de keus maken om dit paard de rust te gunnen en z'n leventje op een andere, minder stressvolle manier te leven.
Ik bedoel hiermee niet de discussie over I.W. weer opnieuw te starten, maar ik neem het als voorbeeld voor de middelen die soms aangewend worden om dat paard toch maar die proef te laten lopen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 08:15

Bandida schreef:
Alane schreef:
Daarnaast is het niet zo zwartwit...

Toch wel, dat is juist de sterkte, dat het zwart of wit is, zo lang het eventueel mogelijk misschien grijs zou zijn hoor je gewoon met je paard niet in de ring.

Grijs is beschamend geneuzel wat alleen het gewicht van het ruiterbelang aantoont.

hc

Winged

Re: Duitse FN gaat strijd om zuivere paardensport voort zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:50

Moderatoropmerking:
Natuurlijk is dit een onderwerp voor discussie, alleen is het niet de bedoeling dat er op de man wordt gespeeld in plaats van op de bal. Willen jullie hier rekening mee houden? :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:11

Jannepauli schreef:
Alane schreef:

Alane, ik denk dat we allebei dezelfde post lezen, en dat we het allebei over anti-doping beleid hebben. Toch? Ik denk dat het goed is als er een heldere regelgeving komt ( en dan niet alleen in Duitsland maar overal) die de al dan niet professionele wedstrijdruiter en de begeleidende paardenartsen bekend moet zijn. Ik ben met je eens ( ik denk dat je daarop doelt) dat er voor een aantal middelen die gebruikt worden om de gezondheid van een paard te herstellen of te waarborgen ook duidelijke afspraken gemaakt moeten kunnen worden of, in voorkomende gevallen, ontheffingen mogelijk moeten zijn. Het bekende voorbeeld is natuurlijk dat mokzalfje - als dat residuen in het bloed oplevert dan is het natuurlijk onzin om de ruiter daarvoor te bestraffen. Ik zou me kunnen voorstellen dat je bepaald medicijngebruik met relatief onschuldige en niet-prestatieverhogende middelen, meldt op bv het moment van inschrijving voor een bepaalde wedstrijd. Maar de zwaardere middelen die ingezet worden om gericht prestatieverhogend te werken ( en dan doel ik niet op een vitaminepilletje, je snapt wel wat ik bedoel) die moeten de paardenwereld uit.

Precies dat laatste bedoelde ik met niet zwart/wit. Ook als bijv. testen nauwkeuriger worden en er, mischien in de toekomst, langer stoffen terug gevonden kunnen worden welke al helemaal geen positieve invloed meer hebben op de prestatie van het paard....
Of als een derde bewust het paard een middel toedient, staand op de lijst met verboden middelen, die juist de prestatie negatief beinvloeden, daar moet ook ruimte voor blijven (was toch onlangs zo'n geval warin iemand uit wraak het paard drogeerde)
Maar mischien heb ik je reactie verkeerd begrepen :) dacht dat je tegen de voorstellen bent die nu gelanceerd zijn...

Jannepauli schreef:
Afgezien van het feit dat een Isabelle Werth een middel heeft laten toepassen wat zelfs verboden is, kun je je afvragen of een paard dat dergelijke middelen nodig heeft om te functioneren überhaupt op dat niveau in de wedstrijdsport moet lopen. Ik zou dan liever de keus maken om dit paard de rust te gunnen en z'n leventje op een andere, minder stressvolle manier te leven.
Ik bedoel hiermee niet de discussie over I.W. weer opnieuw te starten, maar ik neem het als voorbeeld voor de middelen die soms aangewend worden om dat paard toch maar die proef te laten lopen.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik ben geen arts, als de DA tegen mij zegt dat een bepaald middel mijn paard zou kunnen helpen, even uitgaande van hetgeen IW's paard heeft, dan zou ik dat uitproberen... niet om de prestatie te verhogen, dan maak ik me zelf wat wijs als een paard dat al op dat nivo nodig heeft, en ik een nog hoger nivo nastreef... ervan uitgaande dat ik goed voorgelicht wordt door mijn DA, als hij mij info verstrekt over dat medicijn...
Het paard van IW kan zonder dat medicijn zijn proeven lopen, alleen voor de omgang is het voor paard en omstanders (smid, groom ed) veiliger...
Vwb veiligheid voor het paard, voorlichting van de DA is het belangrijkste...

piey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 01:48

Je paard onthouden van de dagelijkse medische zorg, (bijv. een zalfje) vind ik niks te maken hebben met het verhogen van de prestatie bij een wedstrijd. Ze moeten het beperken tot spierversterkende middelen en niet meer dan dat. 8)7