De top drie Nederlanders na de kur op muziek tijdens het EK.
foto: Kit Houghton / FEI
Ruiters kwamen tijdens dit evenement te voet de arena in om hun medailles op te halen. Na de ceremonie gingen de ruiters alsnog te paard om rustig rond te stappen in het stadion. Volgens veel omstanders doet dit echter afbreuk aan de atmosfeer die de medailleceremonie eens zo geliefd maakte.
Alleen Edward Gal en Totilas galoppeerden geheel ontspannen een ereronde na de gouden medaille te hebben gewonnen. Zij waren wel de enige.
De Britse chef d'equipe Richard Davidson was degene die een tijd geleden voorstelde om de prijsuitreikingen voortaan zonder paarden te houden, nadat een aantal ruiters hun zorgen over de veiligheid van de paarden had geuit.
Maar volgens hem is deze situatie misschien toch een beetje raar: "Dressuurpaarden zouden juist veel meer onder controle moeten staan, en de andere disciplines van de paardensport hebben wel prijsuitreikingen te paard. Dat spreekt elkaar natuurlijk wel flink tegen."
Maar er moet natuurlijk ook om de veiligheid van de paarden worden gedacht. De ruiters en amazones moeten met de FEI om de tafel gaan om een gepaste mogelijkheid te vinden die de toeschouwers toch zal belonen voor het komen naar een belangrijk evenement.
Anky van Grunsven en haar paard Salinero waren in 2006 onderwerp van gesprek nadat Salinero op hol sloeg in het stadion van Aken.
Anky is het ermee eens dat de prijsuitreikingen veel beter zonder de paarden kunnen worden gehouden: "Ik snap wel dat de mensen onze paarden willen zien, maar de prijsuitreikingen worden steeds wilder en het zijn nou eenmaal geen politiepaarden.
Het zijn trouwens niet alleen de dressuurpaarden die moeilijk kunnen doen; ook springpaard Shutterfly van Meredith Michaels-Beerbaum wordt niet meer gebruikt tijdens de ereceremonies."
Bronze medaille-winares Laura Bechtolsheimer: "Ik was tijdens het EK helemaal niet tegen het rijden van mijn paard in de prijsuitreiking, maar ik wilde hem gewoon niet aan iemand anders geven terwijl ik op het podium zou staan en het publiek als een gek tekeer gaat. Dat vond ik teveel risico.
"Mensen zeggen vaak veel te snel dat wanneer een paard goed gereden wordt en aan de hulpen is, een ruiter hem gewoon onder controle zou moeten kunnen houden in de arena. Het heeft echter niets te maken met hoe goed een paard gereden is."
Carl Hester verklaarde dat zijn paard Liebling totaal geen last heeft van het kabaal tijdens de prijsuitreikingen, maar dat hij ook niet de illusie heeft dat de dieren het echt leuk vinden: "Wij ruiters vinden het leuk om de felicitaties te ontvangen, maar of de paarden er nou zo blij mee zijn..."

Bovendien: als Edward wel een rondje kan galloperen, waarom Anky en de rest dan niet? Blijkbaar kan het wel.