Debat over aanwezigheid paarden tijdens prijsuitreikingen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Debat over aanwezigheid paarden tijdens prijsuitreikingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 10:55

http://www.horseandhound.co.uk / Nieuwsredactie

Afbeelding
De top drie Nederlanders na de kur op muziek tijdens het EK.
foto: Kit Houghton / FEI
Nadat de Europese kampioenschappen voor springen en dressuur vorige week werden verreden, zijn de chefs d'equipe van mening dat het voor de paarden veel beter is om de prijsuitreikingen zonder hen te laten plaats vinden.

Ruiters kwamen tijdens dit evenement te voet de arena in om hun medailles op te halen. Na de ceremonie gingen de ruiters alsnog te paard om rustig rond te stappen in het stadion. Volgens veel omstanders doet dit echter afbreuk aan de atmosfeer die de medailleceremonie eens zo geliefd maakte.

Alleen Edward Gal en Totilas galoppeerden geheel ontspannen een ereronde na de gouden medaille te hebben gewonnen. Zij waren wel de enige.

De Britse chef d'equipe Richard Davidson was degene die een tijd geleden voorstelde om de prijsuitreikingen voortaan zonder paarden te houden, nadat een aantal ruiters hun zorgen over de veiligheid van de paarden had geuit.

Maar volgens hem is deze situatie misschien toch een beetje raar: "Dressuurpaarden zouden juist veel meer onder controle moeten staan, en de andere disciplines van de paardensport hebben wel prijsuitreikingen te paard. Dat spreekt elkaar natuurlijk wel flink tegen."

Maar er moet natuurlijk ook om de veiligheid van de paarden worden gedacht. De ruiters en amazones moeten met de FEI om de tafel gaan om een gepaste mogelijkheid te vinden die de toeschouwers toch zal belonen voor het komen naar een belangrijk evenement.

Anky van Grunsven en haar paard Salinero waren in 2006 onderwerp van gesprek nadat Salinero op hol sloeg in het stadion van Aken.
Anky is het ermee eens dat de prijsuitreikingen veel beter zonder de paarden kunnen worden gehouden: "Ik snap wel dat de mensen onze paarden willen zien, maar de prijsuitreikingen worden steeds wilder en het zijn nou eenmaal geen politiepaarden.
Het zijn trouwens niet alleen de dressuurpaarden die moeilijk kunnen doen; ook springpaard Shutterfly van Meredith Michaels-Beerbaum wordt niet meer gebruikt tijdens de ereceremonies."

Bronze medaille-winares Laura Bechtolsheimer: "Ik was tijdens het EK helemaal niet tegen het rijden van mijn paard in de prijsuitreiking, maar ik wilde hem gewoon niet aan iemand anders geven terwijl ik op het podium zou staan en het publiek als een gek tekeer gaat. Dat vond ik teveel risico.

"Mensen zeggen vaak veel te snel dat wanneer een paard goed gereden wordt en aan de hulpen is, een ruiter hem gewoon onder controle zou moeten kunnen houden in de arena. Het heeft echter niets te maken met hoe goed een paard gereden is."

Carl Hester verklaarde dat zijn paard Liebling totaal geen last heeft van het kabaal tijdens de prijsuitreikingen, maar dat hij ook niet de illusie heeft dat de dieren het echt leuk vinden: "Wij ruiters vinden het leuk om de felicitaties te ontvangen, maar of de paarden er nou zo blij mee zijn..."

CM_

Re: Debat over aanwezigheid paarden tijdens prijsuitreikingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:57

Ben het ermee eens dat de sportpaarden van tegenwoordig (hoog in bloed) niet meer bestand zijn tegen zulke uitbundige uitreikingen.

Maar waarom gebruiken ze dan geen politiepaarden om toch nog een beetje het paard erbij te betrekken? :D

Gewoon stang en trix in, ankydekje en dan is het net echt :D :')

Pollewoppy

Re: Debat over aanwezigheid paarden tijdens prijsuitreikingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:04

Ben ik het ook mee eens CM_.
Kan me wel voorstellen dat het jammer is voor het publiek.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:04

Mee eens...

Citaat:
Gewoon stang en trix in, ankydekje en dan is het net echt

Vergeet de roze strikjes niet :D

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:05

hahahahaha CM

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:06

Ik ben er heel dubbel over:

Als persoon vind ik het altijd geweldig om de dieren nog een laatste keer om de ring te zien, daarbij levert het altijd mooie foto's op met deken etc.

Aan de andere kant...een kans op blessure door verkeerde beweging of bijv. trap van ander paard (ik denk even aan Rembrandt) is groter aanwezig. En...dat is zo jammer, tenslotte moet het nooit 'ten koste' van het dier gaan.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:08

Kan me Anky's reactie helemaal voorstellen zeg.
Ik heb er ook altijd een bloedhekel aan gehad.
Paarden staan idd veel te hoog in het bloed. Die zijn zooo sensibel. Daarom zijn ze ook in staat tot zulke prestaties maar het maakt ook dat ze sneller door het lint gaan.

Ze zouden bijv. de paarden door de grooms aan de hand op de achtergrond erbij kunnen hebben.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:09

De basis van de dressuur is gewoon dat je je paard onder controle hebt. En dus vind ik ook dat de ruiters gewoon te paard hun medailles op moeten komen halen. Als die paarden daar niet aan gewend zijn, dan leren ze hun paarden daar maar aan te wennen. Net zoals dat ze nu moeten stilstaan bij het groeten voor punt. Het gebrek aan leiderschap komt aan het licht als je je paard niet onder controle kunt houden, en zeker van mensen (en paarden) op zo'n hoog niveau mag je dat toch wel verwachten.

Redseven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:11

Mensen willen de combinatie zien en niet een paard, dan kan je net zo goed een koets met trekpaarden gebruiken dan zie je ook een paard en kan iedereen in de koets. Je gebruikt toch ook geen BMW en kom daarna aanzetten met een Panda voor de prijsuitreiking.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:13

dorientjuh schreef:
De basis van de dressuur is gewoon dat je je paard onder controle hebt. En dus vind ik ook dat de ruiters gewoon te paard hun medailles op moeten komen halen. Als die paarden daar niet aan gewend zijn, dan leren ze hun paarden daar maar aan te wennen. Net zoals dat ze nu moeten stilstaan bij het groeten voor punt. Het gebrek aan leiderschap komt aan het licht als je je paard niet onder controle kunt houden, en zeker van mensen (en paarden) op zo'n hoog niveau mag je dat toch wel verwachten.

Ik neem aan dat jij wel even een rondje op Shutterfly of Salinero wil galloperen bij de volgende prijsuitreiking? :+

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:13

heel vreemd om te lezen dat op een forum als bokt, waar de gezondheid en welzijn van de paarden heel hoog in de vaandel staat, opeens aan de kant wordt gezet om een paard een rondje te zien lopen na een prijsuitreking.

zeker te weten dat de mensen die roepen dat je je paard maar onder controle moet hebben bij een prijsuitreiking, zelf nooit zo'n situatie met een gek paard hebben meegemaakt.
Laatst bijgewerkt door Michael1104 op 06-09-09 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:14

He, ik rijd hun paarden niet en ik rijd niet op zo'n hoog niveau. Wat ik wel weet is dat je dit ieder paard kunt aanleren, als je er maar tijd in stopt. :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:15

Michael1104 schreef:
heel vreemd om te lezen dat op een forum als bokt, waar de gezondheid en welzijn van de paarden, opeens aan de kant wordt gezet om een paard een rondje te zien lopen na een prijsuitreking.

Wat heeft dit nou weer met gezondheid en welzijn te maken?

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:16

dorientjuh schreef:
Michael1104 schreef:
heel vreemd om te lezen dat op een forum als bokt, waar de gezondheid en welzijn van de paarden, opeens aan de kant wordt gezet om een paard een rondje te zien lopen na een prijsuitreking.

Wat heeft dit nou weer met gezondheid en welzijn te maken?

blessures, sommige paarden worden helemaal gek van harde muziek en applaus. dat heeft wel zeker met welzijn en gezondheid te maken.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:16

dorientjuh schreef:
He, ik rijd hun paarden niet en ik rijd niet op zo'n hoog niveau. Wat ik wel weet is dat je dit ieder paard kunt aanleren, als je er maar tijd in stopt. :)

Ik denk dat je het hele gebeuren misschien wat te licht op vat...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:17

Nee hoor, dat denk ik zeker niet. :n Bovendien: als Edward wel een rondje kan galloperen, waarom Anky en de rest dan niet? Blijkbaar kan het wel.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:18

dorientjuh schreef:
Nee hoor, dat denk ik zeker niet. :n Bovendien: als Edward wel een rondje kan galloperen, waarom Anky en de rest dan niet? Blijkbaar kan het wel.

Ja natuurlijk kan dat want ze zijn immers allemaal HETZELFDE... :+

Het ene paard is het andere niet.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:18

dorientjuh schreef:

lekker kort door de bocht, waarom kunnen hun paarden wel in piaffe en die van jou niet... zo kan je overal wel een andere draai aan geven.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:19

Wat een onzin Dorientje.

Juist deze paarden zijn zo gevoelig dat ze van een dergelijke uitreiking flink over de flos kunnen raken.

Heeft niets te maken met het "leiderschap" of "niet onder controle hebben" van het paard...

De sportpaarden van tegenwoordig zijn niet de boerenknollen van vroeger...

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:21

Ik snap dat het leuk is voor het plaatje, maar veiligheid moet nog altijd voorraan staan lijkt mij dus ceremonie zonder paarden beter.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:23

Natuurlijk heeft dat wel met leiderschap te maken. Goed leiderschap betekent dat je je paard beschermt en jouw paard weet dat. Dat betekent dat het paard dus op zijn leider vertrouwt en dus minder angstig of zelfs niet angstig is én goed let op de aanwijzingen van zijn leider. Dat je daarvoor een intensieve band met je paard moet opbouwen én je elke dag als leider voor je paard moet optreden (wat topruiters niet doen over het algemeen) en daar een paar jaar overheen gaat voordat je dit kan is een tweede. Maar als je wil, kán het wel.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:24

Ik vind het totaal niet erg dat ze gewoon te voet hun medaille komen afhalen. Zo'n prijsuitreiking is echt niet aangenaam voor de paarden :n Dat is zelfs op regionaal niveau nooit fijn voor de paarden. Wat moet dat dan zijn op internationaal niveau.
Waarom moeten ze altijd te paard komen? Omdat wij zo egoïstisch zijn om de paarden nog eens een keertje te willen zien? Dat heeft niets te maken met hoe goed of hoe slecht het paard onder controle is. Wij willen de paarden gewoon nog eens een keertje zien en hopelijk nog wat leuke plaatjes schieten.
En je kan achteraf hen nog altijd een beheerst rondje in draf of galop laten rijden als de prijzen zijn uitgedeeld, maar dan moeten die paarden daar tenminste niet eerst een half uur staan wachten in de piste. Over het algemeen zijn zo'n paarden dan wel geconcentreerd op de ruiter als ze aan het werk mogen.

romy_b

ik snap het wel, maar het is wel jammer, ik vind het altijd het mooiste als ze een ereronde maken en je de blijdschap ziet enzo maarja het welzijn van het paard is natuurlijk ook belangrijk, een ander paard vind ik nog best een oplossing.

Amandavd

dorientjuh schreef:
Natuurlijk heeft dat wel met leiderschap te maken. Goed leiderschap betekent dat je je paard beschermt en jouw paard weet dat. Dat betekent dat het paard dus op zijn leider vertrouwt en dus minder angstig of zelfs niet angstig is én goed let op de aanwijzingen van zijn leider. Dat je daarvoor een intensieve band met je paard moet opbouwen én je elke dag als leider voor je paard moet optreden (wat topruiters niet doen over het algemeen) en daar een paar jaar overheen gaat voordat je dit kan is een tweede. Maar als je wil, kán het wel.

En ik denk dat de topruiters iets beters te doen hebben dan de hele dag leidertje te spelen met hun paard. Zjj moeten namelijk hun brood verdienen met het rijden/trainen van paarden. Die hebben daar geen tijd voor.

kohtje

Ze hadden toch een nieuw idee dat ruiters 1 voor 1 binnen kwamen en dan werdt er wat verteld over het paard en de wedstrijd. Volgens mij was dat met jumping Amsterdam.