Dierenarts Alister Rodgers uit Queensland, Australië is, na een kort ziekbed, afgelopen dinsdag overleden aan het Hendra virus. Na een aantal dagen in coma te hebben gelegen is hij het vierde Australische slachtoffer die overleed na het krijgen van virus. Van zeven mensen is bekend dat zij het virus ook hebben gehad. Een jaar na het laatste dodelijke slachtoffer in Queensland, valt er nu een nieuw slachtoffer te betreuren.
Australische fruit vleermuizen dragen het virus. Het kan overgedragen worden aan paarden door direct contact met de uitwerpselen van vleermuizen. Mensen kunnen via paarden het virus wel krijgen, maar ziektegevallen na overdracht tussen mensen onderling of tussen vleermuizen en mensen zijn nog niet bekend.
Alister Rodgers liep het virus ruim vier weken geleden op toen hij een ziek paard behandelde. Hij dacht dat het paard was gebeten door een slang en nam daarom niet de nodige voorzorgsmaatregelen.
Er is nog geprobeerd om het virus te vertragen en te stoppen met het geven van Ribavirin, een middel dat veel gebruikt wordt voor behandeling van Hepatitis.
De Australische vereniging van Dierenartsen betreurt de dood van Alister Rodgers en hopot dat de overheid haast maakt met het bestrijden van dit virus. Het vorige slachtoffer heeft het virus op dezelfde wijze gekregen als Alister Rodgers. De vereniging vreest dat het virus niet meer weg te krijgen is uit Australië en zij vreest ook dat het zich ook uit zal gaan breiden naar andere Australische provincies. Om preventieve maatregelen te nemen is meer geld, onderzoek en kennis nodig.
De symptomen van de ziekte moeten eerder herkend worden, zodat er in een vroeger stadium ingegrepen kan worden. Op deze manier kunnen meer slachtoffers, zowel onder paarden als mensen, voorkomen worden.
Goeie vraag..erg naar virus zeg.Echt sneu voor die dierenarts.
vikki
Geplaatst: 04-09-09 21:33
Deze DA was een goede bekende van mijn vriend's familie (bf komt uit Rockhampton), het artikel stond ook in de SMH. Heel treurig voor deze man en zijn dierbaren dat dit gebeurd is. Dit is (helaas) niet de eerste keer dat er iemand is overleden aan het hendra virus, als ik het goed onthouden heb, was een van de eerste gevallen 1994 te betreuren. De uitbraak van het hendra virus is heel erg naar, en ook heel vervelend voor de paardeneigenaars in de getroffen gebieden (ik heb begrepen dat het nu bijna niet mogelijk is om daar een DA bij je paard te kijgen wanneer deze ziek is).
jarco
Geplaatst: 04-09-09 21:34
ik krijg al kippenvel ....
maar dit is alleen nog in australié ? is er een mogelijkheid dat het virus zich gaat uitbreiden ?
ik weet wel dat ze strenge maatregelen hebben als je het land in en uit gaat, maar tot hoeverre wordt deze virus onderschat ?
Hoeveel kans zou er zijn dat dit virus deze kant op komt?
Is het ook van paard naar paard besmettelijk?
vikki
Geplaatst: 04-09-09 21:42
Australie is een (erg groot) eiland, ik denk dat het erg onwaarschijnlijk is (zo niet onmogelijk) dat het virus deze kant op kan komen. Hier staan wat feiten over het Hendra virusen hier (QLD government website) is zeer uitgebreide en up-to-date informatie te vinden
Cowgirl
Geplaatst: 05-09-09 07:24
discovery of nat.geo. channel zend zo nu en dan de docu uit over het uitbreken van het Hendra Virus enkele jaren geleden. (kan de uitbraak van 94 zijn).
De naam komt van het plaatsje Hendra waar het virus voor het eerst ontdekt werd.
Wat ik nou zo typisch vind, in australie doen ze vreselijk moeilijk met dieren en spullen importeren. Maar juist hun krijgen van die rare ziektes. In tasmanie heb je ook zoiets, onder de tasmaanse duivels is de eerste besmettelijke vorm van kanker gevonden. Dit is enkel en alleen overdraagbaar op andere tasmaanse duivels. Dit heeft te maken met het kleine eiland en het feit dat alle dieren uieindelijk familie van elkaar zijn. Zou zoiets hier ook gelden?
LecyTinker
Geplaatst: 05-09-09 10:53
Er staat dat het virus niet direct van de vleermuis op de mens doorgegeven kan worden. Nou denk ik dan dat het niet hetzelfde virus is, maar een paar weken geleden was er een vrouw die ziek was geworden na het bezoeken van grotten ergens ( darn, wou dat ik eens beter details opsloeg in mijn hoofd) en in die grot voelde die vrouw iets tegen haar aanvliegen, maar ze wist niet wat. Thuis aangekomen werd ze ernstig ziek en moest behandeld worden, het bleek dus dat een vleermuis tegen haar was opgevlogen en dat ze daar levensgevaarlijk ziek van was geworden en uiteindelijk stierf zij hieraan. ( geloof dat het dus een nederlandse vrouw was) Nou heeft dit niet direct wat te maken met deze gebeurtenis, maar het geeft wel aan hoe gevaarlijk die vleermuizen en hun uitwerpselen eigenlijk zijn.
Nummus
Geplaatst: 05-09-09 11:38
Als het door fruit vleermuizen gedragen wordt is de kans erg klein dat het naar Nederland komt. Ziektes die van dier op mens overgedragen worden, worden meestal door de specifieke diersoort gedragen, en kunnen vaak niet eens van mens op mens overspringen.
Denk aan de Q-koorts, vogelgriep, etc.
Maar vleermuizen en hun uitwerpselen zijn inderdaad erg gevaarlijk en er wordt altijd gewaarschuwd geen donkere grotten in te gaan in dergelijke landen. Natuurlijk loop je als dierenarts wat meer risico op dergelijke ziektes omdat je met de dieren in contact staat... Maar ja, niets aan te doen. Behalve voor de juiste dingen inenten.
Jet
Geplaatst: 05-09-09 22:51
LT, waar jij op doelt is volgens mij in Zuid-Amerika gebeurd, dat is al weer een tijdje terug, maar dat was inderdaad wel heftig.
Ik hoop dat dit inderdaad binnen Australië blijft en dat ze daar toch echt naar een oplossing gaan zoeken!
Nou Jet, kans is behoorlijk klein dat die vleermuizen ontsnappen naar het vasteland tenzij een of andere gek ze gaat exporteren - en in dat geval komen ze terecht bij de douane, en het is bekend dat vleermuizen enge ziektes bij zich dragen.
De oplossing is zo min mogelijk met vleermuizen te maken krijgen, wat zelfs in Australië wel te doen is, maar ja, dierenartsen worden standaard meer blootgesteld aan allerlei ziektes dus de kans dat ze wat vangen is ook veel groter.
Daarom krijgen de eerstejaars hier allemaal een DTP-vaccinatie, voor het geval ze gebeten worden etc. Heb ook gehoord dat er een hele zooi gewoon ringworm gaan oplopen in hun studietijd. Lekker is dat. Dat soort dingen gebeurt gewoon als je zo ontzettend veel met verschillende diersoorten aan het werk gaat.
piey
Geplaatst: 12-09-09 01:18
Vreselijk zeg voor die DA. Ik was altijd bang voor waar mijn DA net vandaan kwam, maar een DA weet ook niet waar hij in terecht komt bij zijn visites...
Vaak weten ze dat daarna echter wel Piey, en als ze het niet zeker weten wordt er altijd netjes handen gewassen en de kleding schoongehouden etc. Dat wordt eigenlijk sowieso al vanaf de eerste dag opleiding in gehamerd.
Als er echt iets heel besmettelijks langskomt dat bv aan laarzen blijft plakken is dat ook wel zo duidelijk dat je die laarzen dan ook gaat wassen, hoor. Want dan is het bv. in de mest te zien.