FEI weert Yara de Boer van WK Endurance

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joelledsr

FEI weert Yara de Boer van WK Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 20:55

Hippisch Twente

Het wereldkampioenschap endurance voor Young Riders gaat alsnog aan de neus van Yara de Boer voorbij. De amazone uit Usselo was door de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) al aangewezen voor het evenement, dat over twee weken in het Hongaarse Babolna wordt gehouden. De internationale paardensportorganisatie FEI laat Yara de Boer echter niet tot de wedstrijd toe, omdat ze volgens haar niet aan de kwalificatie-eisen heeft voldaan.

De uitsluiting betekent een forse teleurstelling voor de negentienjarige Yara de Boer. “Het probleem zit ‘m in de omschrijving van de regels. Net als de KNHS interpreteerde ik die zo, dat ik de laatste twee jaar drie internationale wedstrijden moest hebben gereden om me te plaatsen, waarvan een van 120 kilometer. De FEI stelt zich echter op het standpunt, dat ik er drie van 120 kilometer had moeten rijden.”

Dat laatste komt weer voort uit het gegeven dat Yara de Boer in Hongarije niet haar eigen paard had kunnen zadelen. Ze was van plan met Layla Ara Francina, het ervaren paard van Anita Lamsma uit Vriezenveen, aan de start te verschijnen. “Mijn eigen paard, Gitano Sumaya G, liep begin dit jaar een week voor de eerste kwalificatiewedstrijd voor het WK een blessure op. Dierenarts Jan Greve, die me heel goed heeft geholpen, heeft me uiteindelijk doorgestuurd naar Utrecht. Daar bleek uit een RMI dat er een bandje in de hoef was gekneusd. Een zeldzaam iets, dat meestal alleen voorkomt in het voorbeen van een springpaard. Bij die van mij zat de kneuzing in het achterbeen en hij is absoluut geen springpaard. Ik ben hem net weer aan het optrainen.”

Voor Yara de Boer dienden zich twee vervangers aan om de plaats van Sumaya in te nemen. “Ik kreeg twee paarden aangeboden voor het WK. Met Riki's Macho Man van Jeanne Linneweever heb ik een goede prestatie neergezet in Polen. We wonnen daar met een voorsprong van twee en een half uur en kregen de prijs voor de ‘best condition’. Helaas was ik vier dagen te laat öm me met hem te kwalificeren. Doodzonde, want met Macho was ik zeker in de toptien geëindigd. Ook Layla is een goed paard. Voor de Fasna Trail (Juni) kreeg ik Layla aangeboden. Daar hebben we de 80 km gewonnen en zoals wij de regels lazen, had ik me met haar geplaatst voor het WK. Anita en Eric Lamsma hebben er ook alles aan gedaan om mij toch te laten starten, maar helaas.”

Extra zuur voor Yara de Boer is dat haar zus Caro onlangs richting Jordanië is vertrokken om voor een grote stal te werken. “Het liefst was ik met haar meegegaan, maar ik ben thuis gebleven om me voor te bereiden op het WK.”

Ze zal nu geduld moeten hebben tot oktober voor ze weer aan rijden toekomt. “Dan is er een grote wedstrijd in Tsjechië. Die probeer ik met mijn eigen paard te rijden. Lukt dat niet, dan mag ik Layla mee.”

De deceptie vanwege het gemiste WK heeft geen invloed op haar ambities verder te gaan in de endurancesport, binnen de KNHS maar een nietig onderdeel. “Ik wil verder. Ik ben al een keer een half jaar in Australië geweest waar ik op de grootste endurancestal heb gewerkt die er is. Momenteel rijd ik paarden voor een Franse stal. Die leid ik op en dan worden ze na drie jaar verkocht. Uiteindelijk wil ik voor mezelf beginnen. Maar wil je je bekend maken, dan moet je wedstrijden rijden. Het WK was daarvoor heel goed geweest.”

Zelfs de Duitse bondscoach bij de junioren, Renan Borowicz, maakte zich sterk voor Yara de Boer, die dit seizoen al haar wedstrijden won. Hij wendde zich donderdag rechtstreeks bij endurance-directeur Ian Williams van de FEI, maar kreeg nul op het rekest. “Williams liet weten dat de regels misschien anders gelezen konden worden, maar dat ze elk geval bedoeld waren zoals ze door de FEI werden uitgelegd. We hebben er nog wel serieus aan gedacht een rechtszaak tegen de FEI aan te spannen, maar daar zien we toch maar van af. Het is nu al zo kort voor het WK, dat van een goede voorbereiding dan toch te weinig terecht zou zijn gekomen.”

Bondscoach Mechteld Gerding uit Bant zegt zich de enorme teleurstelling bij Yara de Boer prima te kunnen voorstellen. “Dit is verschrikkelijk voor haar. Je werkt maandenlang naar zo’n evenement toe en dan mag je niet. Als het zo tegenzit, is dat ongelooflijk. In het verleden heeft Yara ook al niet veel geluk gehad. Ze heeft in het verleden al eens een kampioenschap gemist omdat ze daarvoor een kilometer te weinig had gereden. Des te pijnlijker is het dat het nu weer gebeurt. En dat door een interpretatie van ingewikkelde regels. Die zouden voor iedereen duidelijk moeten zijn, maar schijnbaar zijn ze voor verschillende uitleg vatbaar. De familie van Yara heeft zelfs een jurist in de arm genomen, die vaststelde dat er ruimte in zat voor interpretatie. Het is extra jammer dat dit bij de junioren gebeurt. Juist bij hen is de onderlinge band heel sterk. Volwassen hebben meestal wel een team om zich heen. Ook voor Jarmila is het niet leuk dat ze nu de enige is.”

Alleen Jarmila (Lakeman) vertegenwoordigt nu Nederland in Babolna. Zij rijdt met Sattarov, ook al een paard van Anita Lamsma. Mechteld Gerding: “Het geeft het karakter van de sport aan dat ze hun eigen paard aan een ander afstaan. In de endurance is geen afgunst nodig om de concurrentie te verslaan.”

Gerding toont overigens ook zelfkritiek naar aanleiding van de ‘affaire De Boer’. “Vooral mezelf neem ik het ook wel kwalijk dat Yara dit overkomt. Het is heel vervelend. Ook ik heb heel serieus gekeken naar de regel en die voor de neus gehad. Gisteren kregen we te horen hoe de FEI die interpreteerde. Misschien moeten we voortaan wel aan het begin van het seizoen checken of we de regels goed begrijpen. Je leest ze en ze zijn helder. Maar pas door de toepassing ervan loop je tegen dit soort dingen aan.”

Mechteld Gerding is ervan overtuigd dat het met de toekomst van Yara de Boer wel goed komt. “ Daar heeft ze nu even weinig aan, maar daarvan ben ik overtuigd. Ze is heel gedreven met haar sport bezig. Het is haar missie in het leven, ze is er dag en nacht mee bezig. Dat komt wel goed.”

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:14

Echt vette pech voor Yara! We hadden het haar zo gegund, maar helaas voor haar gaat het feest niet door. Ze is wel afgereisd naar het WK om Jarmilla bij te staan.

AnneOmie

Re: FEI weert Yara de Boer van WK Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:20

He verdorrie wat zonde en vreselijk jammer zeg!!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:15

Das mooi bummer zeg voor Yara, heel fijn dat de regels zo lekker duidelijk zijn omschreven, NOT.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 07:35

Anderzijds, in twee jaar 3 internationale wedstrijden rijden waarvan 1 een 120 km, en dat moet dan genoeg zijn voor een WK? Dan kan je toch op de vingers van 1 hand uitrekenen dat dat wel héél weinig is? Zó makkelijk is de FEI niet, en bovendien zijn er in het verleden ook missers geweest met onvoldoende getrainde paarden, en de kwalificatie-eisen zijn daarna aangescherpt...

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 13:48

Ibbel schreef:
Anderzijds, in twee jaar 3 internationale wedstrijden rijden waarvan 1 een 120 km, en dat moet dan genoeg zijn voor een WK? Dan kan je toch op de vingers van 1 hand uitrekenen dat dat wel héél weinig is? Zó makkelijk is de FEI niet, en bovendien zijn er in het verleden ook missers geweest met onvoldoende getrainde paarden, en de kwalificatie-eisen zijn daarna aangescherpt...

Bondscoach ontslaan! Dit slaat echt nergens op. Zelf ik als totaal geen belangen hebbende in de endurance wist dit wel. Hoezo de regel is op verschillende manieren te lezen.... :z

En ja Ibbel....inderdaad het geeft jou ook te denken. Maar de bondscoach blijkbaar niet. Zou zeggen stuur een open sollicitatie naar de KNHS ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:08

Citaat:
If the rider/horse has not qualified as a combination per Art 1 above, to be qualified to participate in any Championship or any other CEI 4* ride, the rider has to have successfully completed 3 endurance rides (at least one of them a CEI 3* “2007/2008” (or above) ride and/or a CEI 2* “2009” (or above) ride, the rider, in doing so, meeting the parameters and conditions as
defined in Art 4 below. This minimum qualification must be achieved within 24 months prior to the closing date for nominated entry.

ik moet zeggen dat dit ook wel heel erg vaag geformuleerd is, en ik me de interpretatie wel kan voorstellen, maar een telefoontje naar de FEI zou wel op zijn plaats zijn geweest.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:02

Maar is dat niet de taak van de bondscoach?

josie

Re: FEI weert Yara de Boer van WK Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:25

Dat is inderdaad wel erg vaag opgesteld.
Had er dan ingezet de de eisen minimaal 3 wedstrijden van 120 km, dan kan niemand er over twisten.
Het zit hem in de woorden: 'at least one of them', dit betekend in idere geval eentje van.... en niet in ieder geval 3.
Heel erg sneu!
Bondscoach had toch beter horen te weten, bij twijfel even bellen of mailen, dan had je het zeker geweten.
Tip voor FEI: regels duidelijker opstellen en niet zo.