'Even' een weekje op bezoek bij Rob Ehrens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

'Even' een weekje op bezoek bij Rob Ehrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 11:41

http://www.destentor.nl

Stel: je bent veertien jaar, knettergek van de paardensport en zelf een fervent springruiter. Dan is het toch een droom om een weekje bij de bondscoach op stal te mogen bivakkeren? Jurjan Bloem zette die wens om in een daad en nam een kijkje in de keuken van Stal de Hoge Oorsprong, het paardenbedrijf van Rob Ehrens, bondscoach bij de springruiters, en diens zoon Robbert in Velp.

"Een kennis van ons heeft aan Robbert Ehrens gevraagd of ik een weekje bij hun op stal mocht komen", vertelt Bloem. "En dat mocht". De jonge springruiter uit Heerde had Robbert Ehrens al een paar keer getroffen tijdens trainingsdagen van het Hippisch Talent Centrum, waar de springruiter uit Heerde in opleiding is. "Rob en Robbert geven allebei precies hetzelfde les. En eigenlijk verschilt het niet zoveel van wat ik gewend ben, maar je doet zo wel heel veel ervaring op", vertelt Bloem nuchter. "Ze werken veel aan controle, net als er gebeurt in de lessen die ik van Niels Nanning en Edwin Agterhuis heb. Gewoon je paard fijn aan het lopen krijgen door via dressuurmatig werk controle te krijgen, want dat heb je in een parcours toch nodig", weet Bloem. "Je moet er natuurlijk netjes en stil opzitten. Ze doen ook veel kleine sprongetjes, gymnastiekjes, om de paarden soepel te houden. En ze rijden veel dressuur" .

Bloem nam twee eigen paarden mee naar Velp. "Mijn vader heeft ze halverwege de week omgewisseld. De eerste paar dagen hebben ze me vooral geholpen met mijn eigen paard en in de tweede helft heb ik ook een stelletje paarden van hun gereden".

Maar niet alleen over zijn eigen rijden heeft Bloem veel geleerd in het weekje bij de bondscoach.

Ook op het gebied van de verzorging van de paarden ging het er wel een beetje anders aan toe dan thuis. "De stallen worden elke dag heel goed schoongemaakt. Er ligt heel veel schoon stro in de boxen. Ook de paarden zelf worden heel schoon gehouden. Ze worden meerdere keren per dag gepoetst. En als ze de wei ingaan, worden ze helemaal ingepakt. Ze krijgen een vliegendeken op, een kap over het hoofd en beschermers om de benen". Rob Ehrens, die deze week met de Nederlandse springruiters op het EK in het Engelse Windsor aantreedt, was op zijn beurt weer erg enthousiast over de toewijding van de jonge ruiter uit Heerde.

"Jurjan toont inzet en wil werken. Het is een jongen met kwaliteit".

sunny_l0ve

Re: 'Even' een weekje op bezoek bij Rob Ehrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:17

En als ze de wei ingaan, worden ze helemaal ingepakt. Ze krijgen een vliegendeken op, een kap over het hoofd en beschermers om de benen"

Mag een paard dan helemaal geen paard meer zijn? Sneu hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:20

sunny_l0ve schreef:
En als ze de wei ingaan, worden ze helemaal ingepakt. Ze krijgen een vliegendeken op, een kap over het hoofd en beschermers om de benen"

Mag een paard dan helemaal geen paard meer zijn? Sneu hoor...

Jij hebt blijkbaar geen idee wat die paarden kosten.
Zou zonde zijn als die blessures opliepen. Ik zou dan ook het zekere voor het onzekere nemen.
Je bent wel afhankelijk van je paarden dan.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:24

Citaat:
"Ook de paarden zelf worden heel schoon gehouden. Ze worden meerdere keren per dag gepoetst. En als ze de wei ingaan, worden ze helemaal ingepakt. Ze krijgen een vliegendeken op, een kap over het hoofd en beschermers om de benen".

Doe toch normaal! _O- En 'hoeveel ze kosten?' Moeten ze leiden onder het feit dat ze duur zijn? :=
Laat ik niet meteen te aanvallend overkomen: Vind de andere faciliteiten TOP klinken hoor!! :j

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:27

Waarom zou een paard eronder leiden als het met peesbeschermers en een vliegendeken in de wei wordt gezet? Peesbeschermers merken ze niet eens en onze paarden zijn mij juist erg dankbaar voor hun vliegendeken.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:29

godzijdank komen ze nog in de weide! Hoeveel paarden op niveau komen niet verder dan "lekker aan de hand" grazen?? Dan maar ingepakt, ik denk dat die dieren daar minder over inzitten dan dat ze niet verder dan de stal, bak en de stapmolen komen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:32

Dus eerst wordt er gezanikt dat de sportpaarden van tegenwoordig niet meer buiten komen, komen ze buiten, woordt er geklaagd dat de paarden beschermd worden. Sorry hoor maar als ik een paard van een aantal 10 duizenden euro''s had dan ging die ook ingepakt naar buiten. En idd, voor die vliegendeken zullen ze hem alleen maar dankbaar zijn.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:34

Ja, mee eens!
Wees blij dat ze lekker naar buiten kunnen, het zijn vast en zeker hele dure paarden!
En dat inpak-werk hebben ze toch niet in de gaten, ze lopen toch even lekker te grazen!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:39

Tja, het lijkt mij nou niet bepaald comfortabel, maar het draait weer allemaal om geld...

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:39

Wat maakt het toch uit of het dure paarden zijn of niet. Ze gaan lekker naar buiten en worden beschermd tegen ongedierte en blessures op een manier waar ze zelf geen last van hebben. Het is zo'n leuk positief verhaal over een jongen die een leuke leerzame tijd heeft gehad bij een vakman en dan krijg je dit amateuristische gezever.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:51

sunny_l0ve schreef:
Tja, het lijkt mij nou niet bepaald comfortabel, maar het draait weer allemaal om geld...

Ja gek he als die mensen hun brood verdienen met paarden. Die hebben het geld niet op de rug groeien en ieder duur paard wat ze verliezen kan de genadelsag zijn voor de andere. Het zijn niet de boereknollen van de buren, we hebben het hier voer dure sportpaarden.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:46

Ik snap het niet ... als pony's helemaal ingepakt in de weide staan dan is het goed, want dan worden ze beschermd tegen dazen en weet ik het... Maar als sportpaarden ingepakt staan is het zielig terwijl het om precies dezelfde redenen is.
Been bescherming is zodat ze zichzelf niet kapot maken als ze idioot springen of om te voorkomen dat ze een ijzer aftrappen.

Edit; Leuk trouwens dat die jongen daar geweest is, ik zag gisteren toevallig op een website wat voor paarden ze bij Ehrens hebben :9 :~